handdator

Visa fullständig version : EAA på EJ fastande mage!


Rolv
2009-10-12, 12:17
Har börjat att lästa vad som skrivs om EAA. Funderar lite på att testa det. Men eftersom jag aldrig tränar på fastande mage, så undrar jag om någon kan säga mig hur effekterna blir på EJ fastande mage. Då jag tycker att de flesta studier som ni/vi använder som källor, är just på fastande mage.

Tack på förhand

Rolv

Mr.Sjöborg
2009-10-12, 12:27
EAA blir ju som vanligt ''mat'' protein, alltså får du inte den uppreglerade proteinsyntesen.
Men själv skulle jag aldrig hoppa över en måltid för att kunna tajma mitt EAA eller liknande.

Sniggel
2009-10-12, 12:27
Skulle gissa på att du får ut mer av EAA:t ifall du tar det direkt efter träning i din situation istället.

King Grub
2009-10-12, 12:40
EAA stimulerar proteinsyntesen vid intag före träning, även om det inte är på fastande mage.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112543&highlight=proteinsyntesen

Bozar
2009-10-12, 15:02
EAA stimulerar proteinsyntesen vid intag före träning, även om det inte är på fastande mage.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112543&highlight=proteinsyntesen

Stimulerar EAA proteinsyntesen mer än vassle även då man inte tar det på tom mage? Frågan gäller både före och efter träning då jag tar det båda gånger.

Guddi
2009-10-12, 15:17
Stimulerar EAA proteinsyntesen mer än vassle även då man inte tar det på tom mage? Frågan gäller både före och efter träning då jag tar det båda gånger.Skillnaden mellan fastande och ej fastande är att det kommer att bli mindre effekt från både EAA och vassle. Skillnaden mellan EAA och vassle kvarstår även om den absoluta skillnaden naturligtvis minskar.

Sodertalje
2009-10-12, 19:57
Vad menar du med "ej fastande" mage, menar du 1½-2 timmar innan eller 30min innan?
Det gör ju också skillnad. Käkar du och drar direkt till gymmet o slänger i dig EAA skulle ja gissa på att de blir för mycket och fettförbränningen hämmas

har ja fel?

King Grub
2009-10-12, 20:01
Vad menar du med "ej fastande" mage, menar du 1½-2 timmar innan eller 30min innan?
Det gör ju också skillnad. Käkar du och drar direkt till gymmet o slänger i dig EAA skulle ja gissa på att de blir för mycket och fettförbränningen hämmas

har ja fel?

Tränar du styrketräning i fettförbrännande syfte eller för att stimulera muskel- och styrkeuppbyggnad?

Styrketräning använder inte fett som bränsle i någon speciellt utsträckning.

Optimala förutsättningar för anabolism (muskeluppbyggnad, fettinlagrng) är aldrig optimala förutsättningar för katabolism (fettförbränning, muskelnedbrytning). Det är motsatser.

Styrketräning tränar man för anabolism, muskeluppbyggnad. Fettförbränning sköter man vid andra tillfällen och/eller via kosten, kaloribalansen.

Rolv
2009-10-12, 20:30
En fråga till. Som sagt, jag tränar aldrig på fastande mage, försöker alltid få i mig proteiner av nån typ ett tag innan träning, sen vassle direkt efter. Det jag funderar på att testa är att köra EAA innan träning. Är det värt att pröva?

Kischen
2009-10-12, 20:38
En fråga till. Som sagt, jag tränar aldrig på fastande mage, försöker alltid få i mig proteiner av nån typ ett tag innan träning, sen vassle direkt efter. Det jag funderar på att testa är att köra EAA innan träning. Är det värt att pröva?

Testa o testa, det är inte så att du kommer märka någon skillnad annat än kanske på lång sikt, om ens då.. EAA höjer proteinsyntesen flera ggr mer än vassle, som det står i tråden.