handdator

Visa fullständig version : För mycket träning ?


3layn
2009-10-12, 09:16
Hej !

Jag har under den senaste tiden blivit förkyld väldigt ofta, kan det bero på för mycket träning, mitt träningsschema ser ut såhär:

Mån – Axlar/Mage
Tis - Rygg/Biceps
Ons – Kondition
Tor- Ben/Vader
Fre – Bröst/Triceps

Passen är cirka 1 timme långa, innehållandes dropset i 90 % av övningarna.

Tacksam för svar.

Turbo Rico
2009-10-12, 09:32
Förra vintern hade jag ett mindre helvete med förkylningar. Hade bytt jobb och hamnade i en reception på Soc och träffar uppemot 150-200 pers om dagen. Det gjorde sitt lilla till. Stress var en annan faktor, sömn och kost spelar också in. Skötar man sömnen, kosten (tänker då på antioxidanter) så ska man kunna träna ganska hårt. Jag tror även genetiken spelar in här, vissa är ju sjuka ofta, andra inte. Jag hörde till en kategorin som i princip aldrig var sjuk, innan, stressen kom in i varagen.
Hård styrketräning gör ju sitt lilla till med imunförsvaret men det är så mycket mer än bara träningen som kan ställa till det, stress sägs vara en av dom största faktorerna till dåligt imunförsvar, jag är nog beredd att hålla med...

Fredrik_S
2009-10-12, 09:56
Nej det kan helt omöjligt bero på för mycket träning.
Du tränar 5 timmar i veckan...
Många elitidrottare tränar mer än 5 timmar om dagen.

Förkylningar har allra mest att göra med hur mycket man utsätts andra människor, får man ett förkylningsvirus på en slemhinna är det stor chans att man blir smittad. Hur sjuk man sen blir beror mycket på gener och immunförsvar.

Grahn
2009-10-12, 09:58
Det kan ju bero på allt från bristande återhämtning pga sömnvanor, kost eller träning till allmän otur.

Jag gissar på en kombination samt kastar in årstiden som joker.

3layn
2009-10-12, 10:06
Ja, förmodligen är det sömnbrist kombinerad med stress, sover inte mer än 5-6 timmar per natt och en hög stressfaktor på jobb... - kort och gott mycket i huvudet om dagarna.

Sen är det som föregående säger att denna årstiden gör ju inte saker bättre heller, känner mig förkyld idag men idag ska jag ta mig fan träna ändå :)

WorkOutBuddy
2009-10-12, 10:36
känner mig förkyld idag men idag ska jag ta mig fan träna ändå

Inte så smart om du har feber.

3layn
2009-10-12, 11:07
Ingen feber här inte :)

Kejet
2009-10-12, 11:27
Ingen feber här inte :)

ont i halsen?

Yeahvlen
2009-10-12, 11:28
Vila ut kroppen, då. Känner du dig sliten och har i allmänhet dåliga återhämtnings- och sömnvanor är det väl ingen mening med att trötta ut den ännu mer.

Kolla över hur mycket du sover, försök, om det går, minska stressen och framförallt vad du äter. Fem timmar i veckan är ingen överträning :)

3layn
2009-10-12, 11:29
Jag har redan vilat hela förra veckan, det enda jag lider av nu är en rinnande näsa :)

Yeahvlen
2009-10-12, 11:33
Rinnande näsa = okej att styrketräna.
Kondition = Jag hade väntat. Har för dåliga erfarenheter när det gäller "sjukdom" och konditionsträning.

L Johnsson
2009-10-12, 12:34
Rinnande näsa = okej att styrketräna.
Kondition = Jag hade väntat. Har för dåliga erfarenheter när det gäller "sjukdom" och konditionsträning.

Håller med, samma här...

Pjotor
2009-10-12, 13:02
Förkylningar beror alltid på virus- eller bakterieinfektioner. Som andra redan har skrivit så är det ditt immunsystem och graden av exponering som styr om du blir sjuk, och även hur snabbt du blir frisk igen.

Dålig sömn, hög stress, oregelbundna vanor, dålig mathållning och frekvent exponering försämrar allt.

3layn
2009-10-12, 13:24
Tack för alla svar gubbar, kanon !

Jag kör på med träningen igen nu och ska se till att jag får lite mer sömn om nätterna, dessutom försöka stressa ner lite under dagen !

cheers

Mats J
2009-10-12, 13:55
Nej det kan helt omöjligt bero på för mycket träning.
Du tränar 5 timmar i veckan...
Många elitidrottare tränar mer än 5 timmar om dagen.


Att endast se till hur många timmar någon tränar, och utifrån det avgöra om det är för mycket träning är extremt felaktigt. Jag körde ca 5 set tunga bänk förut, och vilade jag mindre än 7-8 dygn ökade jag inte ett skit. Vilade jag rejält 9-10 dygn ökade jag från pass till pass.