handdator

Visa fullständig version : Problem med uthålligheten i benen (cykling)


Jooocke
2009-10-11, 21:43
Hej!

Jag är en grabb som älskar att träna och gör det seriöst. Jag tävlar i downhillcykling, som handlar om att köra en utsnitslad bana från starten uppe på ett berg ner till målet så snabbt som möjligt. Länkar till en video då ni ser där hur sporten går till bäst:

http://freecaster.tv/mtb/1007128/nissan-uci-mountain-bike-world-cup-bromont-dhi-top-5-men

Ser inte så jobbigt ut, men det kan jag lova att det är det, alla stötar och slag tar musten ur en och dessutom brukar det vara mycket mer trampning än på den videon. Åktiderna är på mellan 2.5-5 minuter.

Mitt problem: Jag och mina kompisar brukar innan lite mer oseriösa tävlingar, köra en hel dags downhillträning som varar i runt 5 timmar (lift upp cyklar ner). När vi dagen efter ska tävla så brukar dom vara mycket piggare i benen än vad jag är. Trots att dom inte tränar någonting under vintrarna och ingenting annat än downhill under sommrarna. Medans jag tränar för fullt under vintrarna då jag kör intervaller på längdskidor (skate) 2-3 ggr i veckan (utförsåkning 1-2 dgr/vecka). Jag kör intervallerna på 2-4 minuter gånger 6 gånger. Har också kört 1 intervallpass i veckan under sommarn (hinner och benen orkar inte fler då det är mycket downhillträning dom andra dagarna).

(Innan seriösa tävlingar vilar vi dagen innan och då brukar det gå mycket bättre för mig.)

Vad gör jag för fel? Ska jag köra mer uthållig konditionsträning istället för intervaller för att orka cykla fler dagar sen i sommar? Är det distansträning på längdskidor som ni tror hjälper bäst eller uthållig styrketräning på benen?

Är grymt tacksam för hjälp då jag vill att min träning ska ge mer resultat än vad den gör. =) /Jocke

Pjotor
2009-10-12, 12:59
En gissning är att du inte vilar och äter tillräckligt. Tränar du hårt måste du äta mycket oavsett aktivitet. Framför allt behöver du kolhydrater (ris, pasta, couscous) i STORA mängder.

Jag gissar att downhillträning är oöverträffat som träningsform för att förbättra just downhill. Andra träningsformer ger en del, men de stötar och slag du nämner är rätt unika. Kanske hjälper det också en del att cykla i terräng. I övrigt är det intervallträning som gäller, det tränar kroppen att göra sig av med ackumulerad mjölksyra.

Du kan också laborera lite med kadensen och tramptekniken. Växla mellan att trampa mest med med lårens framsidor respektive skinkorna och lårens baksidor.

forslund
2009-10-12, 13:32
Det som slår mig mest när jag ser det såhär är att du tränar väldigt mycket alternativ träning, varför?

Överförbarheten från längdskidor till cykling är inte så stor och jag tror mer på att du tjänar på att cykla istället. Under så korta men intensiva tävlingstider tror jag att intervaller av alla dess slag(på cykel!) kommer gynna dig mest.

Jooocke
2009-10-12, 17:03
Okej tror det kan ligga något i att jag vilar för lite många gånger. Ibland hoppar jag över en vilodag och sticker ut och cyklar istället när det är bra väder och dom andra ska ut. Men försöker vila en dag extra efteråt istället (ibland blir det inte så heller men), men även efter jag lyckats vila två dagar i sträck kan jag känna mig seg i benen ibland. Det stör mig...
Och framförallt som jag skrev att vi tränar en hel dag innan (oftast lördagen) dom oseriösare tävlingarna och så dagen efter på tävlingen (som brukar ligga på söndagen) så kan jag känna mig helt tom i benen när jag ska ta i och trampa och "kötta" medans dom andra inte alls är lika trött i benen. Kanske är det att benen fått för lite återhämtning sen innan. Oftast vilar vi på fredagen, men jag kanske skulle behövt vila två dagar innan lördagen eftersom jag tränar mer än dom andra annars.

Anledningen till att de blir så mycket alternativ träning är att det är svårcyklat i Åre (där jag jobbat på vintrarna) på vintrarna när det är mycket snö och dessutom mörkt. Så det känns lättsammare och roligare att ta längdskidorna. Dessutom tyckte jag att dom skrev förr i tiden när jag läste cykeltidningar att skate var väldigt likt cykling och var bra komplement under vintrarna. Men ni tror jag skulle tjäna mycket på att sätta mig på en spinninghojj på gymmet istället?

Anledningen att jag inte tror downhilträningen som vi kör är den bästa downhill-tävlings-träningen är att när vi är i åre på helgerna (bor i östersund på sommrarna) så kör vi så att vi ska orka hela dagarna dvs. inte så mycket trampande utan mest teknisk träning (men jag man blir ändå slut i benen efter en hel dag). Säkert borde man köra färre åk men mer tävlingslikt där man kör för fullt, för att få dom bästa resultaten men jag vill ju köra så mycket som möjligt när jag väl är i åre. =) När vi är i östersund här och tränar downhillcykling på veckorna så finns det ingen lift så då går vi upp med cyklarna och det tar ju rätt bra på benen det med efter några ggr men inte sådär himla ansträngande konditionsmässigt då vi går ganska lugnt upp.

En vanlig sommarvecka brukar ungefär se ut så här:

Måndag: vila
Tis: Downhill (Östersund)
Ons: Vila/intervaller ungefär varannan vecka
Torsdag: Downhill Ösd(ibland intervaller istället om jag lyckats vila på onsdagen)
Fredag: Vila
Lör: Downhill Åre
Sön: Downhill åre

Jag har alltid velat få in ett intervallpass i veckan för att hålla uppe det jag tränat upp under vintern men samtidigt vill jag köra två downhilldagar här i östersund och två dagar i åre.

Men ni tror att det är för mycket träning (vilket jag också kan tänka mig) som gör att jag inte orkar lika bra som dom andra på söndagen och inte att benen är för outhålliga? Ni tror det är bättre med intervaller än att slänga in ett distanspass istället för ett av intervallpassen?

Pjotor
2009-10-12, 17:07
säkert borde man köra färre åk men mer tävlingslikt där man kör för fullt, för att få dom bästa resultaten

+1

Stråhle
2009-10-12, 17:11
Det som jag reagerade på var att ni körde en heldags träning dagen innan tävlingen. Eller missuppfattade jag texten?

Jooocke
2009-10-12, 17:19
Ja precis, innan dom mindre seriösa tävlingarna, då känns det inte värt att stå över en dags cykling i åre för att kanske rejsa lite bättre på söndagen. Vissa av oss känner inte av lördagen körning i princip alls, vissa känner av lite men jag brukar alltid känna mig död i benen, vilket visar sig på tiderna på tävlingarna också. Vi presterar nästan alltid lika bra på dom viktigare tävlingarna då vi vilat dagen innan men när vi tränat kört dagen innan dom mindre viktiga så kör jag alltid sämre, och ofta är dom tävlingarna på ett berg där det är ganska mycket trampning och förhållandevis lätta banor tekniskt, så jag tycker det tyder på att min trampning är t.o.m. sämre än deras trots att jag tränar seriöst året runt (till skillnad från dem) och lite mer än dem på sommararna. Frustrerande =)

Olsson
2009-10-12, 21:14
Jag tycker ni gör rätt som tränar heldag inför mindre tävlingar. Vilar man ordentligt inför alla tävlingar så kommer man inte vara i form för någon. Bestäm gärna i före säsongen vilka tävlingar du prioriterar och ranka de A, B och C. C tävlingar kan vara de du beskriver, B tävlingar tar du 1-2 dagar lugnt innan och A tävlingar försöker du optimera de närmaste 2 veckorna för tävlingen.

Vad gäller intervallträningen så tror jag du ska köra kortare intervaller när säsongen närmar sig och under säsong med främsta syfte att öka den lokala kapaciteten i benen. Exempelvis 30sek all out spurter där du från sekund ett tar i alla vad du kan utan att spara på något och försöker sedan så gott det går att hålla intensiteten under 30 sek. 10 min aktiv vila med lätt trampande i mellan intervallerna och börja med 3 st för att sedan öka upp till maximal 7 st / pass. Kör max ett sådant pass i veckan och se till att vara fräsch i benen när du kör det och vila alltid dagen efter.

Variera lite med 20/40 och 30/60 intervaller oxå.

Sen som du själv säger så får du nog ut mycket mer av åkningen och din träning överhuvudtaget och du försöker köra mer kvalitativt när du tränar downhill.

Jooocke
2009-10-12, 22:56
Okej tack så hemskt mycket för svaren, ni har hjälpt mig mycket!
Ska fortsätta med intervallerna, dock variera längden på dom lite mer, framförallt fler pass med korta intervaller och se till att vila då det behövs och köra mer tävlingslikt när jag tränar samt hålla mig på cykeln så mycke som möjligt.

20/40 visst är det sprint 40 lugnt 20?

Griip
2009-10-12, 23:03
Förstörde en och annan cykel när jag downhillade under min tid i Oslo(Kanske främst för att det var allt från gubbcyklar till halvtrasiga skitcyklar :D), en av de absolut roligaste sporterna man kan ägna sig åt(Även om jag, som sagt, inte "sportade" :)). Vet dock inte så mycket om downhill, men jag kan tänka mig att det rör sig en del om teknik. Dvs att du när du cyklar sliter mycket mer på musklerna än dina kompisar gör för att du sitter lägre eller vad det nu kan vara. Som någon sa så är kolisar för övrigt en viktig grej för återhämtning vid liknande träning, men det kanske du redan visste.