handdator

Visa fullständig version : Är jag svag?


the thing
2009-10-11, 19:50
hejsan har kollat runt lite på olika journaler och ser att alla gör ungefär dubbelt så bycket som mig i pushdowns, jag gör ungefär 20 kg i det. finns det ngn annan förklaring utan att jag är svag? jag gör pushdowns i cable eller vad det heter :P

Mr.Sjöborg
2009-10-11, 19:52
haha skön tråd:P

det e ju ganska så relativt, gemfört med den som tar 40kg pushdown, ja

WorkOutBuddy
2009-10-11, 19:53
Så länge det är jobbigt för dig så spelar det ingen roll hur mycket någon annan tar. Kör på!

Kejet
2009-10-11, 19:54
Frågan är varför någon vill vara stark i pushdowns? :$

the thing
2009-10-11, 19:55
Så länge det är jobbigt för dig så spelar det ingen roll hur mycket någon annan tar. Kör på!
grymt sant :D
sen kanske man kan ta till sig också att jag bara är 15 år :Virro
vad tar ni som har skrivit i pushdowns?

Mr.Sjöborg
2009-10-11, 19:55
Frågan är varför någon vill vara stark i pushdowns? :$

Pushdown är ju nya bänkpressen;)

the thing
2009-10-11, 19:56
Frågan är varför någon vill vara stark i pushdowns? :$

det var inte så jag menade, tänkte bara om det kanske finns några andra faktorer t ex att alla inte har likadant system :)

WorkOutBuddy
2009-10-11, 19:57
Har ingen aning vad jag tar men är det verkligen i KG på plattorna? Vissa kör pushdowns i CC som är mycket lättare med lika många plattor som där man "egentligen" kör pushdowns. Räkna plattor istället för kg tycker jag.

Kejet
2009-10-11, 19:58
det var inte så jag menade, tänkte bara om det kanske finns några andra faktorer t ex att alla inte har likadant system :)

Tänk på att:

* alla har tränat olika länge
* alla har olika förutsättningar (Vissa har lättare för att bli starkare än andra)
* Finns olika övningsutföranden
* Viktmagasin kan skilja sig från gym till gym

:)

Mr.Sjöborg
2009-10-11, 19:58
Har ingen aning vad jag tar men är det verkligen i KG på plattorna? Vissa kör pushdowns i CC som är mycket lättare med lika många plattor som där man "egentligen" kör pushdowns. Räkna plattor istället för kg tycker jag.

plattorna brukar ju vara olika stora men de står ju hur mkt de är

the thing
2009-10-11, 20:01
Tänk på att:

* alla har tränat olika länge
* alla har olika förutsättningar (Vissa har lättare för att bli starkare än andra)
* Finns olika övningsutföranden
* Viktmagasin kan skilja sig från gym till gym

:)

aa, ska börja köra hårt nu :D

WorkOutBuddy
2009-10-11, 20:01
Om jag kör på där det står "50" på plattan i CC och sedan byter till andra sidan (inte i CC) och lägger på "50", så är det betydligt tyngre. Hur kommer det sig, är det själva kablarna som gör skillnaden?

sneagel
2009-10-11, 20:01
Har också reagerat på att hissarna inte alltid är "samma". Vi har en "dubbelhiss" där det går att köra cable cross osv, och en enkel hiss. Medan 30 kg i dubbelhissen går som luft är 30 kg i enkelhissen rätt tugnt...

the thing
2009-10-11, 20:06
Har också reagerat på att hissarna inte alltid är "samma". Vi har en "dubbelhiss" där det går att köra cable cross osv, och en enkel hiss. Medan 30 kg i dubbelhissen går som luft är 30 kg i enkelhissen rätt tugnt...
kanske är ngt lurt med gymmen då ;)
men vad är alt. hantelcurl? är det att man kör på lite olika vikter?

Griffin
2009-10-11, 20:07
plattorna brukar ju vara olika stora men de står ju hur mkt de är

kan vara annan "utväxling" i cable maskinen med mera

erks
2009-10-11, 20:07
Det beror på antalet "leder" kabeln spänner över.

Kejet
2009-10-11, 20:07
Naej det är att man kör med en hantel itaget.. Alltså du kör inte hantlarna i en rörelse, du skiftar. Höger arm en gång, vänster arm en gång, höger arm, vänster arm. osv..

Jeflar vad svårt det var att förklara då.

Eddie Vedder
2009-10-11, 20:08
men vad är alt. hantelcurl? är det att man kör på lite olika vikter?

Alternerade hantelcurl är när du har en hantel i vardera hand och gör ett lyft i taget, varannan höger och varannan vänster. Inte krångligare än så.

Jeflar vad svårt det var att förklara då.

Haha, ja jag gjorde precis samma upptäckt.:D

delta_mats
2009-10-11, 20:09
Det kan skilja otroligt mycket mellan olika hissar, utväxling och hur lätt/trögt hjulen går. Vill man jämföra så jämför med någon som tränar på samma hiss som du.

the thing
2009-10-11, 20:12
Alternerade hantelcurl är när du har en hantel i vardera hand och gör ett lyft i taget, varannan höger och varannan vänster. Inte krångligare än så.



Haha, ja jag gjorde precis samma upptäckt.:D
okej, men det kan ju inte ta olika bra eller ngt sånt? jag kör alt. hantelcurl inte ens testat ''vanliga'' :P

the thing
2009-10-11, 20:13
Det kan skilja otroligt mycket mellan olika hissar, utväxling och hur lätt/trögt hjulen går. Vill man jämföra så jämför med någon som tränar på samma hiss som du.
okej, då får jag ta och kalla på ngn kompis dåra :P

Trapper Buzz
2009-10-11, 20:14
Pushdowns är en övning som man kan öka väldigt i i början av ens träningskarriär.
Själv gick jag från att repsa på 40-50 till 80-100 kg på 2½ år.

the thing
2009-10-11, 20:18
Pushdowns är en övning som man kan öka väldigt i i början av ens träningskarriär.
Själv gick jag från att repsa på 40-50 till 80-100 kg på 2½ år.
oj helvete, då har jag lite att se fram emot :)

Trapper Buzz
2009-10-11, 20:18
Bra köra på. Inget segspel.

Pjotor
2009-10-11, 20:19
the thing:

Visst är det skillnader mellan olika gym, maskiner och utföranden, men skyll inte på utrustningen om du lyfter eller drar mindre vikt än andra. Så länge du tar ut dig under dina träningspass så kommer du att bli starkare, större eller uthålligare i varierande grad.

Jag har större respekt för tunnisar som tränar fokuserat och tar ut sig totalt än biffar och diskobyggare som jonglerar lite slött med tyngre vikter och snackar med kompisarna under träningen.

dellan
2009-10-11, 20:20
det beror ju på om det är 1 eller 2 hjul som linan går förbi. pröva köra pushdowns i latsdrag och sen i en cable cross så känner ni att latsdraget är mkt mkt tyngre

ceejay
2009-10-11, 20:23
Jo du är lite svag ;)

Olika cables är olika tunga, bror på om linan fäster direkt i vikterna eller går i ett hjul som lyfter.

the thing
2009-10-11, 20:33
det beror ju på om det är 1 eller 2 hjul som linan går förbi. pröva köra pushdowns i latsdrag och sen i en cable cross så känner ni att latsdraget är mkt mkt tyngre
vad är skillnaden i lastdrag och cablecross? fattar inte :P

WorkOutBuddy
2009-10-11, 20:34
Ganska svårt att köra pushdowns där man kör latsdrag då handtagen kommer hamna väldigt högt upp.

the thing
2009-10-11, 20:35
the thing:

Visst är det skillnader mellan olika gym, maskiner och utföranden, men skyll inte på utrustningen om du lyfter eller drar mindre vikt än andra. Så länge du tar ut dig under dina träningspass så kommer du att bli starkare, större eller uthålligare i varierande grad.

Jag har större respekt för tunnisar som tränar fokuserat och tar ut sig totalt än biffar och diskobyggare som jonglerar lite slött med tyngre vikter och snackar med kompisarna under träningen.
jag har inte skyllt på utrustningen, kanske lite ironiskt men inte seriöst xD
jag tar ut mig för fullt på ALLA övningar :)
jag är helfokuserad under hela passet :)

the thing
2009-10-11, 20:38
Ganska svårt att köra pushdowns där man kör latsdrag då handtagen kommer hamna väldigt högt upp.
hur vet man om det är en cable eller där man kör latsdrag då? :)

Trapper Buzz
2009-10-11, 20:42
Står väl en sittbänk framför om det är en latsdragmaskin. :)

the thing
2009-10-11, 20:45
Står väl en sittbänk framför om det är en latsdragmaskin. :)

okej :D

JakeShaft
2009-10-11, 20:50
Det beror väl helt på hur många trissor det är, finns ställningar med allt från en till tre trissor. Komer inte ihåghur det är exakt, men varje trissa minskar kraften med vilken du behöver dra med X%.

Pez
2009-10-11, 20:55
hejsan har kollat runt lite på olika journaler och ser att alla gör ungefär dubbelt så bycket som mig i pushdowns, jag gör ungefär 20 kg i det. finns det ngn annan förklaring utan att jag är svag? jag gör pushdowns i cable eller vad det heter :P
Ingen aning. Men du är kass på att sätta rubriker i alla fall.

Bättring för i hel.. se det som en allmän uppmaning.
Tack.

the thing
2009-10-11, 20:56
Det beror väl helt på hur många trissor det är, finns ställningar med allt från en till tre trissor. Komer inte ihåghur det är exakt, men varje trissa minskar kraften med vilken du behöver dra med X%.
okej, men vad fan är en trissa? :)
så om det är 3 trissor blir det lättare då? :)

capture
2009-10-11, 21:09
Läs denna länken så fattar du: http://sv.wikipedia.org/wiki/Block_(enkel_maskin)

Black Star Abyss
2009-10-11, 21:13
Relaterat: varför kör alla disco-kungar curls, pushdowns m.m. i cablecrossens dubbeltrissor? Tror de på riktigt att de curlar med 45kg?


*gah!*

Pez
2009-10-11, 21:17
Relaterat: varför kör alla disco-kungar curls, pushdowns m.m. i cablecrossens dubbeltrissor? Tror de på riktigt att de curlar med 45kg?


*gah!*
Gör de? Varför tror du att de tror det?

Action Fighter
2009-10-11, 21:28
Är väl ganska lätt och lista ut huruvida man kör på en tyngre eller lättare pushdowns än normalt, är ju bara testa lite andra gym och se hur deras pushdown är och sen jämföra så vet man. På mitt gym har vi t.ex. CC och latsdrag som är mycket tyngre än vad en enkeltrissa är. Antar att man kan ta reda på exakt hur mycket genom att gå in på tillverkares hemsidor och så. Fast det är väl inte intressant i en övning som just pushdowns att veta exakt hur mycket man tar. Sedan är det självklart irreterande att tillverkarna skriver vikten i kg fast motståndet faktiskt inte är det. Man borde komma överens om nån sorts universalenhet för just maskiner.

Minns när jag kom till ett annat gym första gången och såg två pojkar på kanske 14 bast köra 60kg ofokuserad pushdowns i CC och jag undra hur de ens kunde rubba vikten. Sen gick jag och testa själv och det var inga problem och göra en 20 reps på full magg där.

Black Star Abyss
2009-10-11, 21:28
Gör de? Varför tror du att de tror det?

De gör på universitetsgymmet. Och det finns väl bara en anledning till att det gör det; roligare när det står att man curlar med 40kg istället för 20kg som det blir i enkeltrissan. Vill du att jag ska sluta ställa frågor jag vet svaret på? :notme:

Scoffan
2009-10-11, 21:30
Relaterat: varför kör alla disco-kungar curls, pushdowns m.m. i cablecrossens dubbeltrissor? Tror de på riktigt att de curlar med 45kg?


*gah!*

Det är betydligt mycket lättare att justera vikten än att byta skivstång sen behöver du inte kånka runt på den heller. Sen varför skulle dom tro de?

Pez
2009-10-11, 21:34
De gör på universitetsgymmet. Och det finns väl bara en anledning till att det gör det; roligare när det står att man curlar med 40kg istället för 20kg som det blir i enkeltrissan. Vill du att jag ska sluta ställa frågor jag vet svaret på? :notme:

Jag gör så också. Av den enkla anledningen att jag gillar utväxlingen i kryssdragets trissor. Enkeltrissorna på mitt gym har längre rom och styvare utväxling.

Jag tänker mig att du antar lite för mycket. Släpp taget om din osäkerhet så kommer det kännas bättre på gymmet framöver.

the thing
2009-10-11, 22:00
Ingen aning. Men du är kass på att sätta rubriker i alla fall.

Bättring för i hel.. se det som en allmän uppmaning.
Tack.
ojoj, klart jag ska bättra mig!:whipped:

Martin Löwgren
2009-10-11, 23:08
Handlar oftast om enkeltrissa respektive dubbeltrissa. Enkeltrissa är alltid de kilon som står angivet. I dubbeltrissa är det samma kilon som under enkel trissa men ett extra hjul vilket tar bort mycket av belastningen.

Förövrigt är pushdowns kung för rejäla triceps *flex*

Commando1980
2009-10-11, 23:36
hejsan har kollat runt lite på olika journaler och ser att alla gör ungefär dubbelt så bycket som mig i pushdowns, jag gör ungefär 20 kg i det. finns det ngn annan förklaring utan att jag är svag? jag gör pushdowns i cable eller vad det heter :P

oroa dig inte över vad andra lyfter, fokusera istället på att bli starkare. det är dina egna styrkeökningar som är intressanta.

sen så är det vanskligt att göra styrkejämförelser i en övning som pushdowns då konstruktionen (inkl viktmagasin) skiljer sig från maskin till maskin.

jakob
2009-10-11, 23:37
Pushdowns är en övning som man kan öka väldigt i i början av ens träningskarriär.
Själv gick jag från att repsa på 40-50 till 80-100 kg på 2½ år.

100kg i pushdowns? Då måste du väga en del... :MrT:

Trapper Buzz
2009-10-11, 23:41
BW 92½. Men det är domdär dubbeltrissorna. Ligger på hälften, dvs ca 50 på de enkla.
Men jag kör lika gärna lätt och explosivt.

Action Fighter
2009-10-12, 15:59
BW 92½. Men det är domdär dubbeltrissorna. Ligger på hälften, dvs ca 50 på de enkla.
Men jag kör lika gärna lätt och explosivt.

Är en stor skillnad på 100 och 50. ;)

Rockhard
2009-10-12, 16:05
Är en stor skillnad på 100 och 50. ;)

Är en stor skillnad på 2 och 1 trissa också. Dubbelt/hälften, samma som 100 och 50. Tänka sig.

the thing
2009-10-12, 16:06
Är en stor skillnad på 100 och 50. ;)

kollade på gymmet idag och vikterna går bara upp till 60? då borde det vara en enkeltrissa va? :)

Rockhard
2009-10-12, 16:19
Antagligen, har inte sett så lite vikt på en dubbel. För att illustrera gjorde jag denna. ;)

Action Fighter
2009-10-12, 16:22
Är en stor skillnad på 2 och 1 trissa också. Dubbelt/hälften, samma som 100 och 50. Tänka sig.

Ja, kan man tänka sig hur det kan bli med dem här trissorna. ;)

L Johnsson
2009-10-12, 16:23
Antagligen, har inte sett så lite vikt på en dubbel. För att illustrera gjorde jag denna. ;)

stiligt konstverk ;)

the thing
2009-10-12, 16:25
Antagligen, har inte sett så lite vikt på en dubbel. För att illustrera gjorde jag denna. ;)
sen så såg jag en kille på gymmet idag och han såg väldigt stark ut med väldefinerade muskler och stora armar(inte för att det kanske betyder ngt) men han körde på 32 kg :P

sweaberg
2009-10-12, 16:54
det finns ju ofta en tung och en lätt modell i cablen, jag tex kör typ 50kg på lätta, och 30kg på tunga.

the thing
2009-10-12, 16:57
det finns ju ofta en tung och en lätt modell i cablen, jag tex kör typ 50kg på lätta, och 30kg på tunga.
okej, det kan nog stämma för som jag sa går bara vikten i cablen på gymmet upp till 60, eller 80 kom inte ihåg :P

sweaberg
2009-10-12, 17:09
hur länge har du gymmat?

Salus
2009-10-12, 17:13
Antagligen, har inte sett så lite vikt på en dubbel. För att illustrera gjorde jag denna. ;)

enligt den illustrationen skulle det inte bli någon skillnad i "faktisk" vikt.

För att uppnå fenomenet att det bara blir hälften så tungt så måste ena trissan röra sig med viktens rörelse...

Som denna tex:

http://www.gymandfitness.com.au/images/bodymaker/product_BM_cablecross_W.jpg

Rockhard
2009-10-12, 17:26
enligt den illustrationen skulle det inte bli någon skillnad i "faktisk" vikt.

För att uppnå fenomenet att det bara blir hälften så tungt så måste ena trissan röra sig med viktens rörelse...



Jaha jo. Det var visst så den såg ut :em: