handdator

Visa fullständig version : Bröst/Axlar/Triceps


sweaberg
2009-10-11, 16:39
Hej. Jag tränar dessa tre muskelgrupper på samma pass och har funderat och kännt efter vad som är bäst att köra

1. Tre övningar på varje muskelgrupp, 3set varje övning. 9övningar totalt på hela passet.

2. Två övningar på varje muskelgrupp, 4set varje övning. 6 övningar totalt på hela passet.

Ni som kör samma upplägg, hur kör ni? har ni några tips på vad som funkar bäst och ger bäst resultat?

Jontez
2009-10-11, 16:53
Jag kör bröst/axlar (ej baksida)/triceps och brukar köra 3 övningar för bröst ala 3 set och sedan för axlarna kör jag 3 övningar med 3 set och triceps kör jag oftast 2 övningar med 3 set, alltså 8 övningar med 24 set totalt

Morty
2009-10-11, 17:08
Jag tycker man borde köra övningar som tar alla samtidigt! Typ:

Bänkpress
Dips
Militärpress
Lutande press

Kanske avsluta med lite tricepsextensions för att det är riktigt nice.

sweaberg
2009-10-11, 18:06
Jag tycker man borde köra övningar som tar alla samtidigt! Typ:

Bänkpress
Dips
Militärpress
Lutande press

Kanske avsluta med lite tricepsextensions för att det är riktigt nice.


Varför? bättre att träna alla delar av varje muskelgrupp och få lite variation.

130kg finsk sisu
2009-10-11, 18:08
Varför? bättre att träna alla delar av varje muskelgrupp och få lite variation.

Därför att du knappast växer i cablecrossen...

Morty
2009-10-11, 18:24
Varför? bättre att träna alla delar av varje muskelgrupp och få lite variation.

För att detta är muskler som SKA synergera. Att träna endast flies, extensions och axellyft vore ett stort misstag!

the thing
2009-10-11, 19:03
För att detta är muskler som SKA synergera. Att träna endast flies, extensions och axellyft vore ett stort misstag!
varför är det de? kommer man inte växa eller?

sweaberg
2009-10-11, 19:10
För att detta är muskler som SKA synergera. Att träna endast flies, extensions och axellyft vore ett stort misstag!

vem har sagt att man bara tränar flyes etc???

Morty
2009-10-11, 19:36
varför är det de? kommer man inte växa eller?

Det är möjligt men man lägger krokben för sig själv. Om man verkligen vill "splitta" så hade jag kört: förlåt mig freddi

Bröst
Bänkpress
Lutande press

Triceps
Dips
Smalbänk

Axlar
Militärpress
Skruvpressar

Morty
2009-10-11, 19:39
vem har sagt att man bara tränar flyes etc???

Isolationsträna pectoralis major utan att göra flies du.

sweaberg
2009-10-11, 19:51
Isolationsträna pectoralis major utan att göra flies du.

eh? asså du verkar vara helt lost

Kauppi
2009-10-11, 19:54
sweaberg.. du frågar efter hjälp men kaxar bara emot när någon försöker hjälpa.

Men back to topic.. Jag kör också bröst/axlar/triceps samma pass.. Kör; bänkpress, hantelpress, dips, militärpress, lyft åt sidan, smalbänk, pusdowns.
Vet inte om om axlar och bänk får tillräckligt med träning där.. så hade gärna velat få hjälp med den biten.

Mr.Sjöborg
2009-10-11, 19:57
eh? asså du verkar vara helt lost

men skämtar du?!?!? killen som tränat i 2 mån käftar emot så fort någon säger något som inte passar, varför inte ta åt dig och lära a tex sisu

kan du säga någon annan övning än flyes då?

-Englund
2009-10-11, 20:19
Det är möjligt men man lägger krokben för sig själv. Om man verkligen vill "splitta" så hade jag kört: förlåt mig freddi

Bröst
Bänkpress
Lutande press

Triceps
Dips
Smalbänk

Axlar
Militärpress
Skruvpressar

Precis såhär kommer jag att köra om/när jag ska köra 3-split, fast dock hantelpress istället för bänkpress och sidlyft istället för skrivpressar.. perfect:)

sweaberg
2009-10-12, 10:30
sweaberg.. du frågar efter hjälp men kaxar bara emot när någon försöker hjälpa.

Jag frågar inte direkt efter hjälp, sen skriver du "bara flies" etc, vad är problemet att träna bänkpress, lutande bänk OCH flies på samma pass? du skrev jävligt konstigt enligt mig.

[QUOTE=Mr.Sjöborg;3922367]men skämtar du?!?!? killen som tränat i 2 mån käftar emot så fort någon säger något som inte passar, varför inte ta åt dig och lära a tex sisu

kan du säga någon annan övning än flyes då?

Varför ska jag nämna en annan övning än flyes? jag säger bara VARFÖR BARA KÖRA FLIES ?? som snubben påstod.

Affelindo
2009-10-12, 10:36
Det är möjligt men man lägger krokben för sig själv. Om man verkligen vill "splitta" så hade jag kört: förlåt mig freddi

Bröst
Bänkpress
Lutande press

Triceps
Dips
Smalbänk

Axlar
Militärpress
Skruvpressar

Jag brukar själv köra ett liknande upplägg fast med ett par ändringar:

Bröst
Bänkpress
Lutande hantelpress
Cablecross/alternativt maskinövning

Triceps
Dips
Pushdowns

Axlar
Axelpress med hantlar
Lyft åt sidan med hantlar

Detta fungerar helt OK för mig fast jag skall väl tillägga att jag inte direkt är på elitnivå utan mer än seriös hobbytränande.

sweaberg
2009-10-12, 11:01
ungefär de övningarna kör jag också....

Mr.Sjöborg
2009-10-12, 12:01
Varför ska jag nämna en annan övning än flyes? jag säger bara VARFÖR BARA KÖRA FLIES ?? som snubben påstod.

Kanske för att du ville isolera varje muskelgrupp, vilket är omöjligt att göra för bröst förutom i flyes och inte ens där ere 100% bröst och sen påstår du att Morty var helt lost när han skrev de.

Matsa
2009-10-12, 12:22
Hej. Jag tränar dessa tre muskelgrupper på samma pass och har funderat och kännt efter vad som är bäst att köra

1. Tre övningar på varje muskelgrupp, 3set varje övning. 9övningar totalt på hela passet.

2. Två övningar på varje muskelgrupp, 4set varje övning. 6 övningar totalt på hela passet.

Ni som kör samma upplägg, hur kör ni? har ni några tips på vad som funkar bäst och ger bäst resultat?

Jag ser ingen anledning till att ha samma antal övningar och set på alla muskelgrupper. Både axlar och triceps kommer sannolikt att få slita hund i de flesta bröstövningarna, därför behöver de inte lika många set.

I det här fallet tycker jag att det är utmärkt att lägga fokus på övningar som bänkpress då de involverar både bröst, axlar och triceps.

sweaberg
2009-10-12, 12:56
Kanske för att du ville isolera varje muskelgrupp, vilket är omöjligt att göra för bröst förutom i flyes och inte ens där ere 100% bröst och sen påstår du att Morty var helt lost när han skrev de.

När sa jag att jag ville isolera varje muskelgrupp? om du läser första inlägget så är tips det enda jag vill ha, från folk som kör samma upplägg.

Diggler
2009-10-12, 13:05
Flies är en sjukt bra övning om du har ont i triceps eller armbågarna men ändå vill träna pecs.

Ett optimalt bröst/axel/tricepspass tycker jag själv är;

"Bänkpress med fötterna uppe, halvsmalt grepp och 2sek stopp i botten" i 3-5set med 3-8 reps.
Följt av Militärpress eller snebänk eller sittande axelpress eller dips eller bänkpress i 3-5 set med 3-8reps.

2 övningar. Kan du passa på att träna stång rodd, pullups, och curl samma pass så har du kört hela överkroppen.

Mr.Sjöborg
2009-10-12, 13:11
Varför? bättre att träna alla delar av varje muskelgrupp och få lite variation.

När sa jag att jag ville isolera varje muskelgrupp? om du läser första inlägget så är tips det enda jag vill ha, från folk som kör samma upplägg.

där