handdator

Visa fullständig version : Gjuta grunden, ska man inte "sätta" marken först?


Coldsmith
2009-10-11, 16:13
Det drar ihop sig för att gjuta grunden till huset snart. Som jag har "lärt" mig (läs: fått för mig) så ska man lägga på några meter jord eller liknande först i ett antal veckor för att marken ska sätta sig ordentligt. Annars finns risk för att huset kommer att sätta sig efter ett tag. Nu säger säljaren att det gör man bara om man har en dålig mark, det vanliga är att man inte gör nåt. Vad säger kolo-folket här om det? Vill ju inte att huset ska sätta sig direkt.

stevebc
2009-10-11, 16:51
Det beror på underlaget tror jag, tror det är lugnt för det mesta men var ett tag sen jag läste husbyggnadskursen. Tror Bönne här på forumet har bättre koll. Tror bara sättningsproblem finns med leror och liknande. Oftast är det morän så då är det ingen fara. Men det är ju stora risker ni tar hur som helst, så ni borde kanske dubbelkolla med någon mer objektiv part än säljaren.

sik
2009-10-11, 16:53
Jag skulle tro att det spelar större roll om marken under huset är flyttad. Alltså den makadam ni lagt ut packas tillräckligt av paddan.
men om jorden under makadamen lagts dit kanske det finns anledning till att låta den sjunka ihop ordentligt.

Denstillasittande
2009-10-11, 16:53
De gånger man använder metoden att lägga på ett rejält lager med tex jord så behöver det Mycket längre tid på att sätta sig än några veckor. Ett år har de minst legat där på de ställen jag varit. Är marken bra och orörd är det vanligtvis redan hårt.

sik
2009-10-11, 17:23
Precis å såvitt jag vet används metoden mest vid vägbyggen

Coldsmith
2009-10-12, 20:59
Tackar för alla svar då :). Känns lite lugnande.

Då har jag en till fråga, bygglovet drar ju ut på tiden och jag är rädd för att tjälen hinner komma innan vi får möjlighet att gjuta grunden. Hur mycket mer kostar det ifall tjälen hinner komma? Är det stora mer kostnader eller handlar det "bara" om 5000-10.000 extra? Vi räknar med en kostnad på 200.000 för grunden.

stevebc
2009-10-12, 21:01
Var i Sverige är det? Och det beror också till stor del på vad det är för jord. T ex leror, moränleror i norra Sverige är ett helvete.

Coldsmith
2009-10-12, 21:09
Var i Sverige är det? Och det beror också till stor del på vad det är för jord. T ex leror, moränleror i norra Sverige är ett helvete.

Umeå, vet faktiskt inte vad det är för jord. Ska höra efter. Men har vuxit en hel del tallar där, har för mig dom har en förkärlek för sand.

fabbo
2009-10-12, 21:20
Jag vet inte vad ni har för system i Sverige men i Finland byggs ingenting utan en ansvarig övervakare. Han/ hon tar reda på ifall du inte vet ifall marken måste bearbetas eller pålas. Ifall du har en seriös konstruktionsplanerare så har han undersökt saken redan. Om det är en arkitekt som fixat bygglovet är det värre, de vet inte ett skit om konstruktioner.

Så ifall ni har systemet med ansvarig mästare så hör efter med den.
Ring annars en person som gör markundersökningar/ jordprov. Skolor/ universitet brukar göra det billigt men det kan dröja.

Ifall det måste pålas ändrar din grundmur, den förstärks och blir i princip ett system av balkar på pålarna. Är bara ytmaterialet dåligt gräver de bort nån meter och fyller på med kross som packas med markvibrator som väger ca 300 kg. Men ifall allting är bra så fylls det bara ca 40 cm kross som packas under din grundsula.

Coldsmith
2009-10-12, 21:23
Det är myresjöhus som äger tomterna och ska ha kontrollerat dessa så det är den infon jag går på. Så det stämmer nog att det inte behövs göras nåt speciellt med marken.

men denna jäkla tjäle och att det drar ut på tiden gör mig galen. Om huset inte slås upp innan det blir juni månad så höjs priset på det hela för då har det gått ett år sedan vi skrev på papperena.

stevebc
2009-10-12, 21:54
Umeå, vet faktiskt inte vad det är för jord. Ska höra efter. Men har vuxit en hel del tallar där, har för mig dom har en förkärlek för sand.Sand är bra. Tjäle är värst i leror som sagt, för dessa är så kompakta så att vatten inte kan rinna igenom, i princip. Det bildas då "islinser" i jorden som rör sig vertikalt och försämrar jordens bärförmåga.

fabbo
2009-10-12, 22:57
Det är myresjöhus som äger tomterna och ska ha kontrollerat dessa så det är den infon jag går på. Så det stämmer nog att det inte behövs göras nåt speciellt med marken.

men denna jäkla tjäle och att det drar ut på tiden gör mig galen. Om huset inte slås upp innan det blir juni månad så höjs priset på det hela för då har det gått ett år sedan vi skrev på papperena.

Ifall ni skrivit kontrakt redan till fast pris eller har vissa datum bestämda i avtal så kan det bli tal om förseningsböter. Ifall försäljaren orsakar extra kostnad för er ska den personen/ företaget ersätta de kostnaderna.:whipped: