handdator

Visa fullständig version : Någon som äger en Iller?


Tys0n
2009-10-11, 13:28
Hej,

En god vän till mig överväger att skaffa sig en Iller, Har läst att dom kan lukta lite illa och så. Någon här inne som har erfarenhet av en Iller?

Skaegge
2009-10-11, 13:29
Googla iller. Lättast så. Har för mig att man måste ha två illrar tillsammans. De blir cp annars.

delta_mats
2009-10-11, 13:31
Jo jag har en iller. Och har haft flera tidigare. Fråga på bara=)

hendrong
2009-10-11, 13:31
Minns att jag var hemma hos en som hade iller när jag var liten. Den luktade inte hallon direkt.

DavidN
2009-10-11, 13:38
Illrar är riktigt balla. Det känns som att försöka hålla i någon slags smet som bara rinner av händerna.
Otroligt energiska och nyfikna, busiga som attan.
Luktar lite kiss?

man vänjer sig.

delta_mats
2009-10-11, 13:46
Dom flesta djur luktar ju på ett eller annat sätt. En hund tycker jag kan lukta ganska illa faktiskt. Katter luktar kanske inte mycket, men desto mer dess avföring. En iller kan lukta lite fränt, men på vissa ställen luktar dom honung=)
Anledningen till illerns dåliga rykte om att lukta illa är ju dess körtlar, som kan avge en väldigt illaluktande odör, tack och lov sker det ganska sällan. Om illern blir väldigt skrämd eller hamnar i slagsmål kan den släppa av en stinkbomb. Det är ett försvar och används alltså nästan enbart då, om illern är frisk.

Annars är dom otroligt nyfikna, ibland så mycket att dom skadar sig själv olyckligt. Dom är fruktansvärt envisa, dumtjuriga. Dom tycker om att leka och busa även när dom är vuxna. Dom är mycket sociala, som en hund. Sen så sover dom ganska mycket också.
Har en liten parvel i knät just nu som är väldigt trött, haha=)

KalleBalik
2009-10-11, 14:28
Min kompis hade en när vi gick i mellanstadiet, den luktade illa som fan och brukade roa sig med att bita alla besökare i tårna, jag hatade den.

delta_mats
2009-10-11, 14:50
Min kompis hade en när vi gick i mellanstadiet, den luktade illa som fan och brukade roa sig med att bita alla besökare i tårna, jag hatade den.


Haha! Många som träffat på iller har tydligen dåliga erfarenheter. Jag förstår inte vad folk gör med sina illrar, eller inte gör. Alla mina illrar har varit helt handtama och mycket snälla. Man måste ju förstå att även en iller kräver uppfostran, man kan inte behandla dem som en hamster eller marsvin typ. Utan som en schäfer eller rottweiler. En iller är förmodligen ett av dom mest tjurskalliga husdjur man kan ha och uppfostrar man dom inte så kommer dom bli en pina.

Sen så finns det stora variationer mellan illrar i Sverige, beroende på vilket arv dom har. En del illrar är otroligt energiska och står knappt still en sekund under deras vakna tid medan andra tycker det är helt okej att softa hos husse/matte.
Vissa uppfödare börjat blanda in mer vildiller i stammen vilket gör att illrarna blir tuffare, och det på gott och ont.

Tolkia
2009-10-11, 16:01
Haha! Många som träffat på iller har tydligen dåliga erfarenheter. Jag förstår inte vad folk gör med sina illrar, eller inte gör. Alla mina illrar har varit helt handtama och mycket snälla. Man måste ju förstå att även en iller kräver uppfostran, man kan inte behandla dem som en hamster eller marsvin typ.
Jag tror att du gav svaret på din egen fråga här. Det är nog rätt många som skaffat illrar åt sig själva eller åt sina barn i tron att det är ett gulledjur som är kramigt och trevligt av naturen. För att sedan bli väldigt besvikna på den ouppfostrade illern som biter dem i fingrarna när de vill kramas. Jag tror överhuvudtaget att iller är något av ett "vuxendjur".

delta_mats
2009-10-11, 16:08
Jag tror att du gav svaret på din egen fråga här. Det är nog rätt många som skaffat illrar åt sig själva eller åt sina barn i tron att det är ett gulledjur som är kramigt och trevligt av naturen. För att sedan bli väldigt besvikna på den ouppfostrade illern som biter dem i fingrarna när de vill kramas. Jag tror överhuvudtaget att iller är något av ett "vuxendjur".

Absolut. En iller kan liknas med hund när det gäller uppfostran och sysselsättning. Katt är förhållandevis lätt att ha i jämförelse.

Skaegge
2009-10-11, 17:09
http://forum.landslide.nu/showthread.php?t=3250&highlight=iller

z_bumbi
2009-10-11, 17:13
Lite kuriosa om illrar.
Om någon tar en iller till veterinärer så om möjligt ta en snabbkoll i väntrummet innan så det inte finns några kaniner där. Kaninerna kan nämligen få spel och dö av stress bara de känner lukten av en iller.

joriice
2009-10-11, 18:11
Lite kuriosa om illrar.
Om någon tar en iller till veterinärer så om möjligt ta en snabbkoll i väntrummet innan så det inte finns några kaniner där. Kaninerna kan nämligen få spel och dö av stress bara de känner lukten av en iller.

Haha wtf. Även fast de inte ens har sett eller känt av en iller i hela sitt liv. Suckers.*screwy*

Kan man inte operera bort de där äckliga stinkade körtlarna eller så?

spoonchest
2009-10-11, 18:26
Jag vet att folk som skaffar en skunk som sällskapsdjur kan operera bort körtlarna som gör att det luktar illa.

Annars brukade man väl använda Iller vid jakt efter just kanin/hare.

Hade varit fränt med iller som husdjur. Men får nog vänta tills vårat mini-zoo hemma har krympt avsevärt. Och det lär nog inte hända.
Förresten, hur går iller ihop med andra husdjur?

delta_mats
2009-10-11, 19:40
Man kan operera bort dessa analkörtlar men jag vet inte hur veterinärerna ser på den saken. Om illern ofta släpper av stinkbomber kanske det kan vara befogat men inte annars. Min nuvarande illerkille drar bara av en rökare om han slaggas mot andra illrar. Men det händer inte så ofta, det flesta han träffar på är han ju kompis med vid det här laget.

Iller brukar fungera bra med hund och katt. Det är lättare att starta vänskapen med hundvalp vuxen/valp iller. När hunden är fullvuxen kan dom ju vara lite vårdslösa och hårdhänta, illern är förvisso tuff men pytteliten i jämförelse. Katter brukar inte vara några problem, dom kan alltid hoppa upp och gömma sig om illern är för enerverande, en riktig fight med en iller tar dom knappast. Jag vet illrar och katter som leker med varandra, det brukar vara på kattens vilkor om dom blir kompisar eller inte, konstiga som dom är=)

LadyG
2009-10-11, 20:44
Vad äter illrar egentligen? Kan man ha dem i koppel och gå ut och gå med dem? De går på lådan som katter, eller?

Tycker illrar ser otroligt söta och fräcka ut, men betvivlar att jag skulle orka med en :)

jakke
2009-10-11, 20:48
Vad äter illrar egentligen? Kan man ha dem i koppel och gå ut och gå med dem? De går på lådan som katter, eller?

Tycker illrar ser otroligt söta och fräcka ut, men betvivlar att jag skulle orka med en :)

Jag brukar möta en tant som är ute och går med sina illrar. Hos mamma och pappa finns det en annan tant som brukar lyfta upp sin iller när man kommer med hunden, hon säger att illern bits.

delta_mats
2009-10-11, 21:16
Vad äter illrar egentligen? Kan man ha dem i koppel och gå ut och gå med dem? De går på lådan som katter, eller?

Tycker illrar ser otroligt söta och fräcka ut, men betvivlar att jag skulle orka med en :)


Finns speciellt torrfoder för illrar numera, tidigare gav man torrfoder för katter. Illrar kan hamstra, en del mer än andra och därför kan torrfoder vara att föredra som basmat, vi brukar ge våran kött då och då och det uppskattas, men har dom inte vant sig vid rått kött är det inte säkert att dom vill ha något alls.
När det gäller promenader och koppel så måste jag skryta lite och säga att våran iller är väldigt duktig, vi har förvisso promenerat med honom mycket sedan han var liten. Promenader på ett par km är inga problem.
Dom går på låda som katter men är inte lika duktiga, och för vissa kan det behövas en låda i varje rum.

Att en del illrar bits om dom möter hundar kan bero på att dom i många fall gärna spelar tuff och helt enkelt vill sätta hunden på plats, dom fattar inte att dom är små pluttar i jämförelse och även om dom skulle fatta så struntar dom i det. Mårddjur överlag är ganska kaxiga av sig när det gäller att slåss, och när andra djur hellre flyr än illa fäktar så ger sig mårddjuret in i fighten med avsikten att döda eller bli dödad, att förlora finns inte med på kartan helt enkelt.

rQx
2009-10-11, 21:25
Jag gillar Illerns attityd! :D

LadyG
2009-10-11, 21:57
Tuffa små rackare, det är svårt att tänka sig att det ska gå att dressera något som har den attityden så vida man inte mutar sig fram helt enkelt :D
Tänker på (rykte?) att illrar gillar att tugga på saker som sladdar - vet inte om det är sant men är det det blir det ju farligt i längden? Kan man lära dem att inte gnaga på sladd i synnerhet, eller är det bara att gömma dem bäst det går och be till gud att den inte listar ut hur man kommer åt dem?

Flera kilometer måste ju vara skitlångt för de där små benen, ungefär som att vi springer marathon?

Salus
2009-10-11, 22:39
Kompisen hade en iller tidigare, men den smakade inget vidare...

bear.flowertwig
2009-10-11, 23:02
Som en utdragen hamster på tjack. Lite småballa.

Dreas
2009-10-11, 23:13
Kompisen hade en iller tidigare, men den smakade inget vidare...ÅÅåå nej, det börjar bli sent nu! :D

delta_mats
2009-10-11, 23:32
Tuffa små rackare, det är svårt att tänka sig att det ska gå att dressera något som har den attityden så vida man inte mutar sig fram helt enkelt :D
Tänker på (rykte?) att illrar gillar att tugga på saker som sladdar - vet inte om det är sant men är det det blir det ju farligt i längden? Kan man lära dem att inte gnaga på sladd i synnerhet, eller är det bara att gömma dem bäst det går och be till gud att den inte listar ut hur man kommer åt dem?

Flera kilometer måste ju vara skitlångt för de där små benen, ungefär som att vi springer marathon?


Det är jobbigt att uppfostra dem, men när dom väl fattat vad som gäller så brukar det sitta. Jag vet en iller som bitit på sladdar, vet inte om den gör det fortfarande, men ingen av våra illrar (totalt 6 stycken) har bitit på sladdar. Iller är ju ingen gnagare utan ett rovdjur, men dom kan ju likförbaskat ta sönder grejer ändå. I stort sett alla illrar gräver i blomkrukor om dom får chansen, dom kan äta olämpliga saker, klättra upp efter möbler och i vissa fall även gardiner. Dom är rätt klumpiga av sig faktiskt, inte som en katt som går förbi saker, illrar flyttar gärna på vasen om den står i vägen istället för att gå runt tex. Dom hoppar dåligt och kan göra sig illa om dom ramlar från hög höjd då deras korta ben och långa kropp inte är lämpad för det.

Angående promenader. Tjejen var och promenerade med våran iller (han den vita på avataren) på elljusspåret medan jag joggade. Dom gick runt 2 km slingan och efter ett varv var det full fart på honom fortfarande så dom gick ett varv till, efter det promenad hem och då var han nöjd, totalt blev det nog drygt 5 km. Dom är som små kärnkraftvärk ibland.

Scratch89
2009-10-12, 06:06
Jag blir lycklig av den här tråden. :)

Magoo
2009-10-12, 07:03
För många år sedan hade vi 2 illrar varav vi kastrerade hanen. Det sades att hanaran "skunkade" mindre efter kastrering *not*.
Alla bekanta undrade hur vi kunde stå ut med lukten (vi hade dessa fritt i köket) men vi kände ingenting. Senare parade vi honan men en annan hane och det resulterade i 11 ungar. Vi sålde alla illrar utom 3 st och det gick bra så länge som någon var hemma men när vi var på jobbet så kackade dom loss på golvet. Var vi hemma så gick dom på kattlådan.
Vi gav bort alla illrar och idag förstår jag vad folk pratade om ang lukten då jag träffar en iller.
Men besväras man inte av lite lukt så är nog illern ett av de charmigaste och sötaste djur jag träffat.

spoonchest
2009-10-12, 07:06
Jag blir lycklig av den här tråden. :)

:thumbup:

pragmatist
2009-10-12, 08:03
Min kompis fd flickvän födde upp illrar och att komma in i hennes lägenhet var som att gå in i en doftvägg. Tigerhuset på Kolmården i miniatyr, typ. Efter ett tag blev man ju bedövad men det blir man ju av surströmming också. Hennes avelshanne "markerade revir" på min sko, och sen var den bara att slänga.

Om man undrar över vilka symptomen på ADHD är så kan man observera en iller i några minuter, det är en perfekt illustration. :D

delta_mats
2009-10-12, 08:56
Min kompis fd flickvän födde upp illrar och att komma in i hennes lägenhet var som att gå in i en doftvägg. Tigerhuset på Kolmården i miniatyr, typ. Efter ett tag blev man ju bedövad men det blir man ju av surströmming också. Hennes avelshanne "markerade revir" på min sko, och sen var den bara att slänga.

Om man undrar över vilka symptomen på ADHD är så kan man observera en iller i några minuter, det är en perfekt illustration. :D


Ja du har helt rätt. Speciellt könsmogna hannar luktar starkt, dom pinkar ju in revir här och där. Kastrerar man dom så försvinner pinklukten. Och ska man inte avla är det mer regel än undantag att kastrera.
Kommer man in i en lägenhet med flera hundar så luktar det ju inte godis direkt. Och kattens kiss och avföring kan få vilkens 100 kg karls blaja att lukta rosor i jämförelse. Min poäng är att alla djur luktar, dom luktar bara olika.

delta_mats
2009-10-12, 08:58
För många år sedan hade vi 2 illrar varav vi kastrerade hanen. Det sades att hanaran "skunkade" mindre efter kastrering *not*.
Alla bekanta undrade hur vi kunde stå ut med lukten (vi hade dessa fritt i köket) men vi kände ingenting. Senare parade vi honan men en annan hane och det resulterade i 11 ungar. Vi sålde alla illrar utom 3 st och det gick bra så länge som någon var hemma men när vi var på jobbet så kackade dom loss på golvet. Var vi hemma så gick dom på kattlådan.
Vi gav bort alla illrar och idag förstår jag vad folk pratade om ang lukten då jag träffar en iller.
Men besväras man inte av lite lukt så är nog illern ett av de charmigaste och sötaste djur jag träffat.


Nja. Skunkningen beror på körtlarna som finns vid arslet. Kastrerar man illerhanen så kommer dom sluta revirpinka, och urinen kommer lukta mindre av någon anledning.