handdator

Visa fullständig version : När ska man ta kreatin?


Dawwe7
2009-10-11, 11:37
Jag tänkte börja ta kreatin imorgon, har köpt Dalblads monohydrat och man ska ta 12.5 gram 2 ggr per dag i 4-5 dagar som uppladdning och sedan 2.5 gram 2 ggr per dag i 6-8 veckor. Det jag undrar är när man ska ta kreatinet, på morgonen, på kvällen, innan träning, efter träning, i samband med en måltid? När är det bäst att ta det?

Ch4rles
2009-10-11, 11:39
Finns en stor tråd om kreatin här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

När ska jag ta mitt kreatin?
Man har inte kunnat påvisa någon akut effekt av kreatin utan effekten kommer av de höjda kreatinnivåerna i muskulaturen. Detta innebär att det inte spelar någon stor roll när man intar sitt kreatin under dagen. Kreatin förbättrar glykogeninlagringen och ett stort intag av kolhydrater tillsammans med kreatin efter aktivitet kan också höja intaget av kreatin i muskulaturen så man kan med fördel inta kreatin efter träning i samband med ett stort kolhydratintag.

Dawwe7
2009-10-11, 11:43
Så det är bäst ett tag efter träning då man också käkar middag typ?
Den andra gången på dagen då? Innan träning? Eller blir det för tätt inpå nästa intag?

Troikha
2009-10-11, 16:10
Så det är bäst ett tag efter träning då man också käkar middag typ?
Den andra gången på dagen då? Innan träning? Eller blir det för tätt inpå nästa intag?

Du kan ta 5g på samma gång också. Portionsstorlekarna varierar från märke till märke och vad tillverkarna tycker är bäst. Läser du på andra burkar så rekommenderar vissa t.ex. uppladdning på 4x5g dagligen istället för 2x12,5g och att man tar 5g vid kolhydratrik måltid istället för 2,5g före och efter träning osv.
Tror att du kan ta det när som och med kort mellanrum så länge du äter kolhydratrik mat samtidigt (om du vill öka upptaget). Det är ju trots allt inte just vid intaget man får effekt, utan genom att dag efter dag hålla kreatinnivån i kroppen på en högre nivå.

EDIT: Glöm inte att låta kreatinet lösa sig ordentligt i vattnet (eller vad du nu blandar med)

EDIT igen:P Såg nu att i andra inlägget så visades samma info. Såg inte det från början, ber om ursäkt för det.

sweaberg
2009-10-11, 16:27
5gram efter träning på träningsdagar, 5gram i samband med middagen på vilodagar. =)