handdator

Visa fullständig version : Vad ska man äta för att gå up i vikt


krutogge
2009-10-11, 10:28
Hej jag är en 14 åring som behöver gå up i vikt, jag vägar ca 65 kg nu men jag är ca 175 cm lång.

jag är ute och springer 1- 3 gånger i veckan och gör bas övningar som man kan göra hemma. armhävningar och situps och streching.:bpump:

Men problemet är att jag är en benig liten jävel en då.*gah!*

så var snäll och skriv lite.
ni kan gärna skriva ner ett recept på nån mat man kan göra !

hoppas att jag får svar:hbang:

Toby Asp
2009-10-11, 10:44
Finns ju en hel forumdel som heter Matlagning & Recept

Annars gäller att äta mer än du gör nu om du vill gå upp i vikt. Välja mer energitäta livsmedel. Unna sig lite mer glass, choklad osv kanske.

mikaelj
2009-10-11, 10:46
För att gå upp i vikt skall du äta mer, helt enkelt. Men haka inte upp dig på att gå upp i vikt bara för att, om du inte verkligen känner att du behöver mer kroppsfett.

Se till att få i dig en proteinkälla till varje måltid, och låt dina prestationer (löpning, styrka) och spegeln avgöra om det är kvalitetsuppgång du gör. Märker du att du snarare börjar bli plufsig äter du för mycket och/eller fel.

Se även http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

kjell33
2009-10-11, 10:54
Det ligger ju ett motsatsförhållande i löpning och viktuppgång. Du får helt enkelt välja, du kan inte göra både och.

Toby Asp
2009-10-11, 10:56
Det ligger ju ett motsatsförhållande i löpning och viktuppgång. Du får helt enkelt välja, du kan inte göra både och.

Skojar du nu?

krutogge
2009-10-11, 11:00
tack för alla svaren.

och tyvär kan jag inte unna mig glass eller chocklad eftersom att jag inte tål mjölk
*cry* *popcorn*

delta_mats
2009-10-11, 11:02
Är mer av den mat som serveras hemma och i skolan.

krutogge
2009-10-11, 11:05
men det största problemet är att jag går i skolan och det leder till att jag inte kan äta så mycket

man vill inte sitta på dass dag in och dag ut *grr*

just nu så brukar jag äta rätt så mycket pasta = kolhydrater

under sommaren gick jag up ca 10 kg och det var för attt jag kunde äta när jag ville men sen så när jag började skolan så gick jag ner ca 1 kg och har stått stilla på 63kg

:whipped:

krutogge
2009-10-11, 11:08
finns det inget recept där man kan göra egna energi kakor som är små och händiga som man kan äta under rasten.

jag vill inte köpa färdiga

Sniggel
2009-10-11, 11:30
tack för alla svaren.

och tyvär kan jag inte unna mig glass eller chocklad eftersom att jag inte tål mjölk
*cry* *popcorn*

Testa märket "tofuline". Blanda i lite nötter i glassen. Ät det inte för ofta bara (det är väldigt gott men kanske inte nyttigt att basera en stor del av sin kost på :P).

Användaren Fredrik_S har ett recept på några chokladliknande havregrynsbollar. Se om du kan hitta det receptet, det ska finnas nånstans här vet jag :)

krutogge
2009-10-12, 15:15
vist toufeline är bra eftersom att det är gjort på havre men jag är endå lite tveksamm
:smash:

Eddie Vedder
2009-10-12, 15:22
vist toufeline är bra eftersom att det är gjort på havre men jag är endå lite tveksamm
:smash:

Nej det är sojaglass.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att du inte kan äta så mycket för att du går i skolan. Är du allergisk/intolerant har du ju precis lika stor rätt som alla andra att få mat och du får väl specialkost hoppas jag?

krutogge
2009-10-12, 17:33
Nej det är sojaglass.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att du inte kan äta så mycket för att du går i skolan. Är du allergisk/intolerant har du ju precis lika stor rätt som alla andra att få mat och du får väl specialkost hoppas jag?

oj du hade rätt det var sojaböner;)


jo jag menar att man inte vill vara anourlunda. man tar ju inte med sig en lunch låda till skolan

man äter ju mycket när det är lunch men det är ju den ända riktiga måltiden man äter i skolan och sen så måste man vänta ca 4 - 5 timmar till nästa riktiga mat pause. :furious:

krutogge
2009-10-12, 17:38
jag hittade detta på en sida



Hej!

Först tycker jag att det kan vara lämpligt att din husläkare kontrollerar din hälsa och uteslutar att det finns några medicinska skäl till din undervikt. Din läkare kan också hjälpa dig att komma fram till vad din undervikt kan bero på, t.ex. för mycket motion, dålig aptit eller något

annat. Om man vill gå upp eller ner i vikt är det alltid "energilagen" som gäller. Du vill ju gå upp, så ditt intag i form av kalorier måste överstiga hur mycket kalorier din kropp förbrukar. Det kan vara lättare att få i dig

extra kalorier om du äter regelbundet, dvs. frukost, lunch, middag och helst 3 mellanmål. När du äter lunch och middag fyller du halva tallriken med kolhydratrik mat som potatis, ris, och pasta (tillagade gärna med extra

fett). En fjärdedel av tallriken kan täckas av grönsaker, och en fjärdedel med proteinrik mat som kött, fisk, fågel, bönor, m.m. Fett är kaloririkast av alla näringsämnen så om du kan få i dig extra fett är det bra. Men välj

gärna nyttiga fetter, som t.ex. fett från fisk (lax och sill är t.ex. feta fiskar) och från växtriket (olja och margarin från oliver, raps, etc.). Bra mellanmål för dig kan vara t.ex. nötter, avokado, torkad frukt, drycker som

innehåller kalorier (som mjölk, juice, etc.), smörgås med margarin och pålägg. Om du orkar äta 500 kcal extra per dag borde du gå upp cirka 2 kg per månad.

Lycka till!



Var snäll och kommentera.
jag behöver några åsikter :hbang:

krutogge
2009-10-12, 17:39
hur räknar man ut hur många kalorier man ska ligga på ? :hbang:

Toby Asp
2009-10-12, 17:46
http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

krutogge
2009-10-12, 17:50
ja höller på med några kompisar och kör den här sporten la parkour


sök la parkour på nätet/ youtube

jag kan göra bakot volt :hbang: