handdator

Visa fullständig version : Fråga om bulk


thoene
2009-10-11, 00:50
Hej, varför behöver man gå på överskott när det som inte används för musklerna blir fett? Alltså överskott istället för tillfredsställt. Eller har jag fått för mig fel?:smash:

Sverker
2009-10-11, 06:34
Vi vet inte när proteinsyntesen av nya muskelfibrer startar. Alltså måste du alltid ha fulla förråd så att det finns byggmaterial och energi framme när syntesen rasslar igång.

Hade vi vetat att proteinsyntesen startar och pågår 45 minuter till 4 timmar efter träningspasset hade vi kunnat göra någon version av periodisk fasta. Man äter precis före och efter träningen och sedan är det lite kalorier som gäller till nästa träningspass.

För att göra det ännu svårare så vet vi inte heller exakt när energin är frame i musklerna. Tar det 30 minuter eller 8 timmar innan energiförrådet i musklen är på plats ?



Säkast att alltid ha fulla förråd.

Eddie Vedder
2009-10-11, 06:46
Hej, varför behöver man gå på överskott när det som inte används för musklerna blir fett? Alltså överskott istället för tillfredsställt. Eller har jag fått för mig fel?:smash:

Du förenklar för mycket. Det är inte så att kroppen har ett givet kaloriöverskott som till 100% blir muskler och därefter väljer kroppen att "nu får resten bli fett".

Olika hormonella förutsättningar vid vila, olika fysisk aktivitet, olika matintag o.s.v. styr tillsammans med dina genetiska förutsättningar hur fet/muskulös du blir. ETt teoretiskt kaloriöverskott är just TEORETISKT men du kan aldrig till 100% räkna rätt och det är aldrig så att ökningar i muskler/fett hos individ A är samma som hos individ B även om de båda kör exakt samma träningsupplägg, äter samma mat och strävar efter samma kaloriöverskott. Man kommer i praktiken svara olika på träningen, bygga olika mängd muskler, anpassa sig till energiintaget m.m. på varierande sätt.

thoene
2009-10-11, 11:13
Jaha då vet man mer. Tack!