handdator

Visa fullständig version : "tugga och spotta" ut mat


Pr3cious
2009-10-11, 00:16
Helt enkelt tugga maten, (oftast onyttigt t.ex. choklad, godis, chips) och sedan spotta ut så man blir tillfredställd (får känslan av att man ätit) utan att få i sig kalorier.

Jag hittade denna tråd angående detta:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=131003

Jag skapade tråden för jag vill få svar på en fråga:

Vissa säger att det inte kommer påverka NÅNTING (angående vikten) men andra säger att du kommer gå upp i vikt (insulin produktion).

Alltså, de hävdar att kroppen bildar insulin när du ser/tänker/tuggar mat och gör att du går upp i vikt. Hur är det egentligen tror ni? Så jag skulle gått upp i vikt om jag satt hela dan tänka på choklad?

Det är väldigt komplicerat, jag vet att allas kroppar är olika och att ingen vet sanningen men jag vill veta va ni tror/vet.


Observera: Skulle varit väldig tacksam om ni inte endast svarar med "du har en ätstötning blabla" för att JAG ser inte detta som en ätstörning eftersom jag äter ~1300-2000 kalorier per dag o jag "tuggar och spottar" endast perioden när jag DEFFAR och är sugen på nått onyttigt.

Pr3cious
2009-10-11, 00:25
Jag vet inte vad jag ska förvänta mig för svar men jag vet att vissa av er kommer kalla mig konstig eller whatever men det är många som gör som jag och alla gör konstiga saker och för mig råkade det vara just detta :P

jwzrd
2009-10-11, 00:42
Ett av de enklare sätten att ****** upp ett helt vanligt välbefinnande.

skaparn
2009-10-11, 00:42
du har en ätstötning blabla

Sniggel
2009-10-11, 00:50
Det finns många som gör dumma grejer, det gör det inte mer normalt. Grattis till din ätstörning. Rannsaka dig själv, är dina tankebanor är nyttiga för dig?

Mimix
2009-10-11, 01:05
Jag tror inte att det påverkar vikten.

Obs!! Glöm inte borsta tänderna.
Och du har helt klart en ätstörning.
Nästan lika äckligt som bulimi.

Cerberus
2009-10-11, 01:29
svälj ditt godis, ätstörningar är inte att leka med.

Pr3cious
2009-10-11, 01:33
Kalla det för vad ni vill.. Ni som deffar har en viss kalorilimit och då inte ni det ni inte t.ex. en bulle om det är över kaloriegränsen. Man kan säga att ni också har en ätstörning då?


Jag äter det jag ska. 2000 kalorier om dagen.

Pr3cious
2009-10-11, 01:35
Min tråd gäller inte "ätstörning". Den gäller insulin frågan som jag försöker att få svar på.

Cerberus
2009-10-11, 01:37
talar bara av egen erfarenhet, jag har inte ett normalt förhållande till mat men det e bättre än förr. Det är farlig linje du är inne på. Om du har en tidsbegränsning för deff så spelar det givetvis roll vad du äter jämt, men på längre sikt spelar det mindre roll(för man lär komma i form ändå, det tar lite längre tid bara).

Vill jag äta bullar eller glass så inkluderar jag det i kosten, det mår jag bra av. Dock uppskattar jag mättnad mer än godis så då väljer jag mest mättande mat före sånt "onyttigt". Det är helt möjligt att förlora fett samtidigt som man äter lite skit då å då.

edit: nej om du inte får i dig några kcal så kommer det inte påverka deff märkbart.

Mimix
2009-10-11, 01:43
Ja och du undrar vad folk här tror ang ditt beteendes påverkan på insulinnivåerna...?
Och jag tror inte att det påverkar.

Men det finns de som tror att insulinet påverkas av att man bara tänker på choklad typ...

MrBurner
2009-10-11, 01:48
Annars kan du ju ha en lite sundare syn på det hela och räkna in det i ditt intag över en viss period och i stället utesluta/miska något annat så det blir samma mängd energi ändå.

Insulinpåslag vid blotta tanken på föda, jag har svårt att tänka mig att det sker om det inte finns något i omlopp som behöver sänkas. Om det sker så kan det ju inte vara mängder som är väsentliga skulle man tycka.

Sniggel
2009-10-11, 01:49
Från att tugga mat o sen spotta ut är steget till bulimi närmre, har du otur kommer du resonera så efter hand "Det är ju samma sak om jag spottar ut det som om jag kräker ut det, jag slipper ju kalorierna"

Pr3cious
2009-10-11, 02:30
Tack för svaren. Jag kommer definitivt inte gå till bulimi eller något sånt det vet jag. Det bara känns som att jag förtjänar lite onyttigt under deff också.

Men allt de där med insulin är bara komplicerat .. Skulle då inte tugga tuggumi / dricka diet coke (sötningsmedel) höja insulin också då?

SeTi
2009-10-11, 04:49
Vet att jag inte svarar på din fråga, men det låter som du är hungrig på din nuvarande diet. Det behöver du inte vara även fast du deffar (nåja).

Käka oftare samt öka ditt intag av fett och eventuellt skippa vitt bröd, flingor, läsk osv (snabba kolisar) så borde mättnaden öka.
Mer protein är bra också om du styrketränar vilket jag antar du gör.

Håll inte på och komplicera det med tugga och spotta ut för helt ärligt är det inte alls okej.

Nina L
2009-10-11, 06:24
Ett av de enklare sätten att ****** upp ett helt vanligt välbefinnande.+1

Du håller på att utveckla en ätstörning. Hur långt du har kommit vet bara du, och kanske de som är nära dig. Träna och ät som en vanlig människa, och försök inte låtsas att det är normalt bara för att du har hittat en del extrema människor här på brädan. Du är 16 år(!) och de val du tar nu kan påverka livet mer än du anar. Ta detta som en fet jävla varning, sen kan du så klart sabba ditt liv ändå om du verkligen vill det, men av mig får du ingen hjälp.

Fru_Flisa
2009-10-11, 06:28
Det beror på vad för mat du tuggar på. Är det ett segt isterband lär det inte påverka men är det godis/bullar/kakor så borde du rimligtvis få i dej endel socker när du tuggar även om du sen spottar ut det fasta.
Förstår inte vitsen med det bara.

mini
2009-10-11, 07:06
Jag kommer definitivt inte gå till bulimi eller något sånt det vet jag.

Nej, det vet du inte. Tycker du att du förtjänar lite onyttigt när du bantar ser du på mat på fel sätt, som belöning/tröst/trigger.

Hur mycket väger du och hur lång är du?

skaparn
2009-10-11, 07:32
Jag tycker du ska testa slicketorsk (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1815785&postcount=7) istället.

Bahir
2009-10-11, 07:52
Jag fattar inte hur ni kan få det till en ätstörning, eller något nära det? Så länge man bara gör det på snacks osv, och inte på den riktiga maten, så kan det väl inte vara något problem? Det är ju som att tugga tuggummi, fast godare. Visst, genom att man inte sväljer födan kanske man går miste om en stor del av det som gör mat gott, men det är ju bara onyttiga snacks vi pratar om. Sen är det en annan sak att det är ett slöseri på resurser.

Nordenator
2009-10-11, 09:26
Jag fattar inte hur ni kan få det till en ätstörning, eller något nära det? Så länge man bara gör det på snacks osv, och inte på den riktiga maten, så kan det väl inte vara något problem? Det är ju som att tugga tuggummi, fast godare. Visst, genom att man inte sväljer födan kanske man går miste om en stor del av det som gör mat gott, men det är ju bara onyttiga snacks vi pratar om. Sen är det en annan sak att det är ett slöseri på resurser.

+1. Så jävla löjligt att matskadade kolo angriper någon bara för att de valt ett annat alternativ till att hålla ett kaloriunderskott med fortfarande få en del av kakan. Sen skulle inte jag kunna förmå mig själva att spotta ut en halvtuggad kanelbulle. Men det är ju ungefär som att se vinprovning som början till alkoholism.

z_bumbi
2009-10-11, 09:27
Jag fattar inte hur ni kan få det till en ätstörning, eller något nära det? Så länge man bara gör det på snacks osv, och inte på den riktiga maten, så kan det väl inte vara något problem? Det är ju som att tugga tuggummi, fast godare. Visst, genom att man inte sväljer födan kanske man går miste om en stor del av det som gör mat gott, men det är ju bara onyttiga snacks vi pratar om. Sen är det en annan sak att det är ett slöseri på resurser.

Det är inte säkert att det är en ätstörning men det är ett symptom som passar in på ätstörningar. Så de flesta i tråden är ganska så nära även om de inte använder exakt rätt termer. Om man ska vara klinisk så klassad det om inga andra kriterier är uppfyllda och inget har ändrats (det finns nya riktlinjer på väg) som ett stört ätbeteende. Det behöver inte vara bättre än en ätstörning utan det uppfyller bara inte definitionen av ätstörningar, det behöver inte heller vara lika illa som en ätstörning så man får ta det från fall till fall.
Det är alltså inte säkert att det är farligt men ätstörningar/störda ätbeteenden är inget man bör uppmuntra och därför bör trådskaparen ta en rejäl funderare på sin syn på kosten. Är det t ex inte lättare att bara äta lite av det som det handlar om eller blir mängderna då väldigt stora dvs det finns faktiskt ett konstigt förhållade till kosten?

Kensha
2009-10-11, 09:37
Tack för svaren. Jag kommer definitivt inte gå till bulimi eller något sånt det vet jag. Det bara känns som att jag förtjänar lite onyttigt under deff också.

Men allt de där med insulin är bara komplicerat .. Skulle då inte tugga tuggumi / dricka diet coke (sötningsmedel) höja insulin också då?

Lightläsk med sötningsmedlerna aspartam / acesulfam k höjer inte insulinet. Det måste finnas energienheter för att insulinet skall höjas har jag för mig att jag läste. Hur det är med tuggummi vet jag inte då de flesta sockerfria tuggummin vad jag har märkt innehåller sorbitol och xylitol som är energigivande.

Känner du ett välbefinnande när du har spottat ut maten? Jag känner inte min eufori först när jag har svalt maten.

Eddie Vedder
2009-10-11, 09:50
Jag tycker hela idén känns sjuk för egen del men om vi nu lägger alla ätstörningsgissningar åt sidan för en sekund och ändå tar idén seriöst så är mitt råd att istället svälja men ta mindre och tugga längre tid.

Och nu pratar jag inte om "klart du skall unna dig" utan ur ett strikt kaloriperspetiv. Genom att tugga ett tag kommer man ändå bryta ner en viss del och en del energi kommer man sannolikt ta upp ändå. Då tycker jag likagärna man kan käka en halv kanelbulle istället för att stoppa i sig en hel och spotta ut.

Bahir: Att ett beteende inte perfekt stämmer in på diagnoskriterier för ätstörning innebär inte att ett ätbeteende upphör att vara stört. Ätstört beteende och ätstörning kan ofta vara en smal gräns, du måste väl själv tycka att spotta ut ligger ganska nära spy upp ändå? Nu pratar jag inte om ts specifikt utan allmänt.

Pr3cious
2009-10-11, 09:58
Bahir, Nordenator, Tack! För att ni förstår mig.


För er andra som säger emot mig, som inte vill "hjälpa" mig, jag förstår er. MEN, det är bara onödigt när jag redan sagt många gånger att jag INTE kommer gå över till anorexi/bulimi etc.

Jag har styrketränat i 2 år och jag är inte som flesta av er, att jag kan äta vad jag vill utan att bli tjock. Jag har levt i stort sätt hela mitt liv i SVÄLT tills jag blev 9 år då NÅGON tog hand om mig för jag har varit föräldrarlös. Min metabolism har så klart förstörts och när jag började äta mycket. Jag är en sån människa, endomorph, och jag går upp i vikt jätte lätt. Det är DÄRFÖR jag måste hålla min kaloriegräns när jag deffar. Skulle jag vara sugen på en chokladbit som är 400 kcal och äta upp det har det förstört min dag och då måste jag äta mindre mat, är det bättr då? Istället kan jag bara spotta ut och vara nöjd än att tänka på det är orättvisst att inte jag kan äta vad jag vill för att nå ett mål.

Om ni tycker att det låter som en ätstörning, visst tyck det då, men enligt mig är det inte. När ni deffar kanske ni inte äter bullen istället men bara att jag gör det men spottar ut. Så vad är det för skillnad?

Obs: jag har aldrig gått under 1200kcl en enda dag under de 2 år jag har skrivit upp min kalorieintag osv

Peter Hansen
2009-10-11, 10:02
är det inte bättre att räkna in dessa onyttigheter, eller vad det nu är du ska äta, i din deff? t.ex. 100g chocklad är väl cirka 600kcal och rätt mycket bra fett osv..

Pr3cious
2009-10-11, 10:02
Eddie: Att energi tas upp när du tuggar är oräknebart. Hur kan du påstå att du får i dig mängder kalorier i en halvbulle om du äter hela och spottar ut allt?

Enkla sockerarter tas upp KANSKE. Men om du bara tuggar och spottar ut kommer inte du få i dig något, förutom det som du råkar svälja.

Maten måste ner till magen o tarmar för att man ska absorbera kalorierna.

Pr3cious
2009-10-11, 10:04
Peter Hansen: OM jag deffar vid 1600kcal, är det nyttigt att äta 600 av dem i choklad? Det tycker inte jag. Det är onyttigt för hälsan om man tänker på näringsvis.

Eddie Vedder
2009-10-11, 10:05
Eddie: Att energi tas upp när du tuggar är oräknebart. Hur kan du påstå att du får i dig mängder kalorier i en halvbulle om du äter hela och spottar ut allt?

Enkla sockerarter tas upp KANSKE. Men om du bara tuggar och spottar ut kommer inte du få i dig något, förutom det som du råkar svälja.

Maten måste ner till magen o tarmar för att man ska absorbera kalorierna.

Självklart fårstår du vad jag menar. Att tugga kommer bryta ner en viss del av bullen och den delen tas upp ja. Det är uppenbart att du bestämt dig för att det här är vad du vill göra och att det på alla sätt och vis fungerar och är bra så varför ens be om andras åsikter när du inte kan hantera de som inte är ryggdunkningar?

Är "oräknebart" ens ett ord förresten?

Pr3cious
2009-10-11, 10:08
Ändra "KANSKE" till EN LITEN MÄNGD. Skrev lite fel där.

Men det som man får i sig är långt från en halvbulle.

Pr3cious
2009-10-11, 10:11
Jag har inte bett för andras åtsikter om HUR jag dietar. Jag har bara ställt en fråga och alla började kommentera min dietsätt istället så förklarade jag.

Min fråga var:

Kan på grund av det jag gör bilda en massa insulin? För att vissa hävdar att man producerar insulin när jag tänker/ser/tuggar på mat och om det vore sant skulle det inte varit bra.

malfunction
2009-10-11, 10:13
Men allt de där med insulin är bara komplicerat .. Skulle då inte tugga tuggumi / dricka diet coke (sötningsmedel) höja insulin också då?

Du verkar vara helt upphakad på det här med insulin och att det vore det enda sättet att gå upp i vikt vilken är fel. Du kan bara gå upp i vikt om du ligger i ett energiöverskott, inte av att t.ex. titta/lukta/tänka på mat. Det enda jag tror händer när man gör sådant är att det börjar "vattnas" i munnen, d.v.s. du får en ökad salivproduktion. Angående "sockerfria" tuggumin så tror jag de innehåller runt 7-9 kcal per gummi och där handlar det ju inte om att "tugga och spotta" utan snarare "tugga, svälja flera gånger och sen spotta". Kolhydrater är väldigt vattenlösliga och om du sväljer ditt saliv kommer du nästan garanterat få i dig kalorier.
Om du äter 1300-2000 kcal om dagen bör det finnas plats för lite snask. Iaf typ en gång i veckan, lördagsgodis är väldigt gjutet t.ex. Om du nu deffar kan du ju tänka på att inte köpa alltför mkt godis.
Hur ser din diet ut?

Pr3cious
2009-10-11, 10:15
Eddie igen: På vilket sätt kan jag inte hantera andras åsikter?

Jag har skrivit i inlägg #25 innan och förklarat varför jag vill göra så. Jag tycker inte det är störande eller fel att ni kommenterar det jag vill bara förklara så att ni kan veta varför jag gör så och att ni inte behöver oroa er för något dåligt ska hända :)

Lellan
2009-10-11, 10:16
+1. Så jävla löjligt att matskadade kolo angriper någon bara för att de valt ett annat alternativ till att hålla ett kaloriunderskott med fortfarande få en del av kakan. Sen skulle inte jag kunna förmå mig själva att spotta ut en halvtuggad kanelbulle. Men det är ju ungefär som att se vinprovning som början till alkoholism.

Tycker att det är lika löjligt att försvara ett beteende som inte direkt kan anses sunt. Att tugga men inte svälja fuckar ju med kroppens funktioner, huvudet, känslor. Jag har iaf svårt att tro att det inte gör det. Att man ställer frågan är väl ett tecken på att det inte känns helt avdramatiserat att sitta och tugga på något och sedan spotta ut det? Känns det verkligen tillfredställande, eller retar man bara sitt kontrollbehov/matförhållande?

Särskilt i så unga år tyder det på ett ohälsosamt sätt att se på mat, inget hållbart sätt. Och jo, ibland får man "döma". Det betyder inte att man "angriper", det är välmenta råd för att hålla kropp och knopp sund, vilket borde vara viktigare än kalorirestriktionsmetoder likt denna.

Att jämföra med vinprovning skevar ju lite, att spotta ut där är ju pga man inte vill att alkoholens psykiska påverkan ska påverka smaksinnet, syftet med vinprovning är ju att smaka. Syftet med att äta något gott är ju att tillfredställa sitt psykiska/fysiska behov av det goda, tugga utan svälja blir ju varken hackat el malet - jag tror man spelar ett spel med hungerkänslor/matförhållande/kroppsförhållande när man gör det (dessutom har ju kroppen inget fysiskt behov av vin för sin överlevnad, däremot kan sug efter vissa saker säkert härstramma ur näringsbrister el liknande, iaf så har kroppen ett behov av näring och börjar man jiddra för mkt med det så blir nog slutresultatet inte så friskt).

Men som alltid, alla har rätt till sin åsikt. Fast tänk på att det är en 16åring. Som frågar. (tänk på baaarnen....)

Eddie Vedder
2009-10-11, 10:17
Jag tycker inte det är störande eller fel att ni kommenterar det jag vill bara förklara så att ni kan veta varför jag gör så och att ni inte behöver oroa er för något dåligt ska hända :)

Vem bryr sig om det? Du är ett nick på ett internetforum ch kan likagärna vara Fredrik Reinfeldt som har lite skoj.

Men alla svar du får som inte stämmer överens med vad du vill höra blir du ju stött av och sätter dig direkt i försvarsställning. Om du inte tycker det är något konstigt kan jag inte se anledningen till att du ens försvarar dig.

Pr3cious
2009-10-11, 10:20
Du verkar vara helt upphakad på det här med insulin och att det vore det enda sättet att gå upp i vikt vilken är fel. Du kan bara gå upp i vikt om du ligger i ett energiöverskott, inte av att t.ex. titta/lukta/tänka på mat. Det enda jag tror händer när man gör sådant är att det börjar "vattnas" i munnen, d.v.s. du får en ökad salivproduktion. Angående "sockerfria" tuggumin så tror jag de innehåller runt 7-9 kcal per gummi och där handlar det ju inte om att "tugga och spotta" utan snarare "tugga, svälja flera gånger och sen spotta". Kolhydrater är väldigt vattenlösliga och om du sväljer ditt saliv kommer du nästan garanterat få i dig kalorier.
Om du äter 1300-2000 kcal om dagen bör det finnas plats för lite snask. Iaf typ en gång i veckan, lördagsgodis är väldigt gjutet t.ex. Om du nu deffar kan du ju tänka på att inte köpa alltför mkt godis.
Hur ser din diet ut?

Rent ut sagt så är alla människor olika. Vissa kan påverka av insulin och vissa inte. Men det finns studier som påstår att när man tuggar/tänker/luktar mat så bildas insulin och för mycket insulin gör så att du har svårare att förlora fett.

Normalt när jag äter 2000kcal och KANSKE jag bara absorberar 1500kcal av det. Men när jag höjer mitt insulin så kanske absorerar jag alla 2000. Så trots jag är i "kalorieunderskott" jag vanligtvis är, så kan insulin i min kropp ta ut MER kalorier än det annars gör.

Det finns inget säkert svar vad det gäller kalorier ut och in. Det är inte bara så att du äter mindre så kommer du se pro ut för alla.

Förstår du i princip varför jag oroar mig det är om insulinet?

Pr3cious
2009-10-11, 10:24
Vem bryr sig om det? Du är ett nick på ett internetforum ch kan likagärna vara Fredrik Reinfeldt som har lite skoj.

Men alla svar du får som inte stämmer överens med vad du vill höra blir du ju stött av och sätter dig direkt i försvarsställning. Om du inte tycker det är något konstigt kan jag inte se anledningen till att du ens försvarar dig.

Antagligen de som skriver att jag kommer att bli sjuk istället för att svara på min fråga.

Jag är tacksam för alla svar jag får trots de är emot mig.

Rickard
2009-10-11, 10:24
Jag har skrivit i inlägg #25 innan och förklarat varför jag vill göra så. Jag tycker inte det är störande eller fel att ni kommenterar det jag vill bara förklara så att ni kan veta varför jag gör så och att ni inte behöver oroa er för något dåligt ska hända :)

Det finns nog dom som tycker att det inte är något fel i att spy upp maten dom precis ätit.

Pr3cious
2009-10-11, 10:25
Det finns nog dom som tycker att det inte är något fel i att spy upp maten dom precis ätit.

Jag spyr inte, har du inte läst?

Rickard
2009-10-11, 10:28
Jag spyr inte, har du inte läst?

Jag syftade på att du tycker inte att det är något konstigt att hålla på och spotta ut mat och kontrade då med att det nog finns dom som inte tycker att det är något konstigt att hålla på och spy upp det dom ätit. Förstår du?


Normalt när jag äter 2000kcal och KANSKE jag bara absorberar 1500kcal av det. Men när jag höjer mitt insulin så kanske absorerar jag alla 2000. Så trots jag är i "kalorieunderskott" jag vanligtvis är, så kan insulin i min kropp ta ut MER kalorier än det annars gör.

Och när blev insulin ansvarigt för att spjälka maten? Det låter som något LCHF-mumbojumbo.

malfunction
2009-10-11, 10:32
Rent ut sagt så är alla människor olika. Vissa kan påverka av insulin och vissa inte. Men det finns studier som påstår att när man tuggar/tänker/luktar mat så bildas insulin och för mycket insulin gör så att du har svårare att förlora fett.

Hur mkt fett/vikt du förlorar är helt beroende av mängden energi du äter och mängden du förbrukar. Inte hur mkt insulin din kropp utsöndrar.

Eddie Vedder
2009-10-11, 10:33
Förstår du i princip varför jag oroar mig det är om insulinet?

ja p.g.a. av felaktiga teorier.

Pr3cious
2009-10-11, 10:40
Jag syftade på att du tycker inte att det är något konstigt att hålla på och spotta ut mat och kontrade då med att det nog finns dom som inte tycker att det är något konstigt att hålla på och spy upp det dom ätit. Förstår du?



Och när blev insulin ansvarigt för att spjälka maten? Det låter som något LCHF-mumbojumbo.

Jag vet inte men jag har läst en massa om detta för jag ville få det klart men alla svar var olika. Har läst någonstans att mycket insulin gör så att det tar mer socker utav maten du äter och lagrar det som fett. Det är därför många säger de går upp ivikt av lightdrycker osv med 0kcal.



"Consequences for chew and spit:

Weight gain, not weight loss is the most likely consequence. The body reacts in unforeseen ways to continual chewing and spitting. Seeing, smelling, hearing about and even the hint of food can trigger the release of insulin. This hormone regulates blood sugar and is a major player in diabetes. Tasting food releases salivary enzymes and also triggers the release of insulin. If a person chews and spits long enough, they can fall into a state of hyper-insulinemia, producing too much insulin, which sets him or her up for insulin resistance, metabolic syndrome, and eventually diabetes."

OCh jag vill definitivt inte få diabetes utav detta.

pwnyou
2009-10-11, 10:41
Om någon av er som drygar sig mot trådskaparen dricker cola light eller någon lightdryck ö.h.t borde ni skämmas. Jävla hycklare.

Förlåt för mitt språk, men varför är ni så himla dryga? Det är precis samma koncept som att köpa cola light - ett sätt att få i sig den goda smaken utan att få i sig några kalorier, och det enda negativa skulle vara att det kostar pengar. Ni kan säga att han har ätstörningar hur mycket ni vill, men ni har kanske inte tänkt på att han bara tänker ett steg längre än er?

Förlåt för mitt språk, men jag var tvungen.

Pr3cious
2009-10-11, 10:58
ja p.g.a. av felaktiga teorier.

Men hur kan du bevisa att de är felaktiga teorier?

Tolkia
2009-10-11, 11:00
Men hur kan du bevisa att de är felaktiga teorier?
Vad skulle du godta som ett bevis?

Jag undrar lite över syftet med dina inlägg. Du ställer en fråga men accepterar inte svaren; ville du egentligen ha svar, eller ville du ha bekräftelse på att det du trodde var rätt?

Lellan
2009-10-11, 11:03
Om någon av er som drygar sig mot trådskaparen dricker cola light eller någon lightdryck ö.h.t borde ni skämmas. Jävla hycklare.

Förlåt för mitt språk, men varför är ni så himla dryga? Det är precis samma koncept som att köpa cola light - ett sätt att få i sig den goda smaken utan att få i sig några kalorier, och det enda negativa skulle vara att det kostar pengar. Ni kan säga att han har ätstörningar hur mycket ni vill, men ni har kanske inte tänkt på att han bara tänker ett steg längre än er?

Förlåt för mitt språk, men jag var tvungen.

De fysiologiska processerna tror man ju är detsamma, kroppen blir lurad på energin, men beteendet känns ju inte sunt. Dessutom får ju kroppen iaf vätskan när man dricker lightdryck, men i ts fall så får kroppen kanske ett insulinpåslag men inget att jobba med. Och det är ju som sagt inget beteende som främjar mättnads och hungerkänslor, socialt accepterat beteende, sund syn på att det är ok att tillgodogöra sig även ickeoptimal näring, verkar vara ett laddat beteende om inte annat.

Tror inte folk avser att vara dryga, utan avsikten är väl att vara hjälpsam. Skulle man tycka att att det var ett smart drag finns det ju tom en smiley för det.. :thumbup:

Pr3cious
2009-10-11, 11:06
Vad skulle du godta som ett bevis?

Jag undrar lite över syftet med dina inlägg. Du ställer en fråga men accepterar inte svaren; ville du egentligen ha svar, eller ville du ha bekräftelse på att det du trodde var rätt?

Jag vill få reda på om det jag trodde är rätt eller inte. Jag försöker få så många åsikter som möjligt och tro på majoriteten.

Pr3cious
2009-10-11, 11:07
De fysiologiska processerna tror man ju är detsamma, kroppen blir lurad på energin, men beteendet känns ju inte sunt. Dessutom får ju kroppen iaf vätskan när man dricker lightdryck, men i ts fall så får kroppen kanske ett insulinpåslag men inget att jobba med. Och det är ju som sagt inget beteende som främjar mättnads och hungerkänslor, socialt accepterat beteende, sund syn på att det är ok att tillgodogöra sig även ickeoptimal näring, verkar vara ett laddat beteende om inte annat.

Tror inte folk avser att vara dryga, utan avsikten är väl att vara hjälpsam. Skulle man tycka att att det var ett smart drag finns det ju tom en smiley för det.. :thumbup:

Jag äter normalt och allt från 1200-2000kcal per dag så jag gör detta ALDRIG med en tom mage.

Jag brukar göra detta efter en normal måltid (dvs. ca 30g protein 5g fett och 20g kolhydrater)

mini
2009-10-11, 11:09
Jag försöker få så många åsikter som möjligt och tro på majoriteten.

Om majoriteten tycker att det är ett osunt beteende, tror du på det då?

Pr3cious
2009-10-11, 11:13
Om majoriteten tycker att det är ett osunt beteende, tror du på det då?

Har du inte läst vad jag har skrivit?

Jag vill ha svår angående INSULIN och INTE hur folk tycker om mitt beteende.

TehSaxo
2009-10-11, 12:48
heh :) kul att du länka till min tråd. Det funkar utmärkt för mig, gå bara inte över gränsen genom att börja spotta/kräkas ut mat du redan ätit så är det lugnt. ;)

creperiet
2009-10-11, 12:52
Om någon av er som drygar sig mot trådskaparen dricker cola light eller någon lightdryck ö.h.t borde ni skämmas. Jävla hycklare.

Förlåt för mitt språk, men varför är ni så himla dryga? Det är precis samma koncept som att köpa cola light - ett sätt att få i sig den goda smaken utan att få i sig några kalorier, och det enda negativa skulle vara att det kostar pengar. Ni kan säga att han har ätstörningar hur mycket ni vill, men ni har kanske inte tänkt på att han bara tänker ett steg längre än er?

Förlåt för mitt språk, men jag var tvungen.

Visst kan man jämföra konceptet, men beteendet tycker jag skiljer sig åt. Samma beteende skulle vara att skölja munnen med vanlig cola och sen spotta ut det. Majoriteten tror jag inte gör så, för man anser det vara ett onaturligt beteende. Men när nu lightläsk finns tillgängligt, då dricker man det. Jag tror inte särskilt många av lightdrickarna hade börjat spotta ut cola om alla lightläsker försvann ur sortimentet, bara för att fortfarande känna smaken.

Pr3cious
2009-10-11, 12:54
heh :) kul att du länka till min tråd. Det funkar utmärkt för mig, gå bara inte över gränsen genom att börja spotta/kräkas ut mat du redan ätit så är det lugnt. ;)

Det är klart. Påverkar detta dig något negativt? Som t.ex. hög insulin halt? eller något dåligt? Känns bra att jag inte är ensam :D

TehSaxo
2009-10-11, 13:03
Det är klart. Påverkar detta dig något negativt? Som t.ex. hög insulin halt? eller något dåligt? Känns bra att jag inte är ensam :D

Nope, ingenting jag märkt av. Viktminskningen fortsätter i samma takt och jag mår t.o.m bättre efter att jag tuggat lite gott. :D

Eddie Vedder
2009-10-11, 13:07
Som t.ex. hög insulin halt?

Men det höjer ju först och främst inte insulinet mer än minimalt och det är som sagt INTE så att lite insulin per automatik gör dig fet. Vilka "motbevis" kräver du egentligen?

Man gör ju inte forskningsstudier på vilka självklarheter som helst så du kan inte räkna med någon studie där man undersöker hur fet man blir av insulinpåslag från utspottad mat.

Pepz
2009-10-11, 13:07
varför så rädd för insulin?

Pr3cious
2009-10-11, 13:26
Eddie: tack för förklaringen.

Pepz: men jag vet inte har läst att många som gjort så har gåt upp mycket i vikt.. men .. sen har jag läst massa att insulin bildas ständigt när du tuggar för mkt sött o det kan leda till diabetes.

Eddie Vedder
2009-10-11, 13:33
Pr3cious: Om insulin vore farligt i sig så skulle diabetes typ 1 vara något man vill eftersträva eftersom insulinproduktionen inte fungerar då. Men du skulle väl inte anse att en person som lider av diabetes typ 1 är friskare än du?

Och oavsett om det nu vore skadligt så är det som sagt helt fel att tuggning av sötsaker skulle ge hög insulinutsöndring.

Pr3cious
2009-10-11, 14:01
Pr3cious: Om insulin vore farligt i sig så skulle diabetes typ 1 vara något man vill eftersträva eftersom insulinproduktionen inte fungerar då. Men du skulle väl inte anse att en person som lider av diabetes typ 1 är friskare än du?

Och oavsett om det nu vore skadligt så är det som sagt helt fel att tuggning av sötsaker skulle ge hög insulinutsöndring.

Visst jag menar ingenting är bra om det är för mycket eller för lite.

Anledningen till att jag gjorde tråden är att jag har läst många säga man får diabetes av det och att man går upp iallafall pga insulin.. men allt är bullshit då?

Pepz
2009-10-11, 16:26
Visst jag menar ingenting är bra om det är för mycket eller för lite.

Anledningen till att jag gjorde tråden är att jag har läst många säga man får diabetes av det och att man går upp iallafall pga insulin.. men allt är bullshit då?

huvudet på spiken

inget du behöver att bry dig om i alla fall :thumbup:

överskott på kalorier gör dig tjock, inte insulin.

Pr3cious
2009-10-11, 17:42
huvudet på spiken

inget du behöver att bry dig om i alla fall :thumbup:

överskott på kalorier gör dig tjock, inte insulin.

Tack! :)

Mr.Sarkastisk
2009-10-11, 18:12
Hahah jag tyckte det lät ganska smart, tugga en seg godis i någon minut och spotta ut skiten.
Det borde ju vara lika "stört" att dricka dricka utan socker egentligen, bara för att man inte vill få sig kalorier.

Peter Hansen
2009-10-12, 11:49
Peter Hansen: OM jag deffar vid 1600kcal, är det nyttigt att äta 600 av dem i choklad? Det tycker inte jag. Det är onyttigt för hälsan om man tänker på näringsvis.

Menar du att du varje dag skulle äta 100g chocklad? Och sedan tror jag inte att en mörk chockladkaka är så mycket sämre än något annat. Menar bara att det går att planera in lite vad som helst i deffen om du ändå får i dig alla näringsämnen.

RebelYell
2009-10-12, 11:54
Haha, var tvungen att testa detta. Så jävla tråkigt, man vill ju bara svälja hela tiden :)

Yeahvlen
2009-10-12, 12:00
Jag tror inte på det.

Antingen äter man det, eller avstår.

Lellan
2009-10-12, 12:45
Menar du att du varje dag skulle äta 100g chocklad? Och sedan tror jag inte att en mörk chockladkaka är så mycket sämre än något annat. Menar bara att det går att planera in lite vad som helst i deffen om du ändå får i dig alla näringsämnen.

Varje dag under min deff inledde jag dagen med 5-10 grams ruta mörk choklad (tips! Lidl har små 5 grams portionsförpackade som är tokmkt smak i lyxigt format.. dock inte så miljövänligt kanske), resten näringsinrik mat.

Kaffekoppen med chokladbiten var en grym motivation både att ta sig ur sängen, vakna till på ett ytterst trevligt tillfredställande sätt och eftersom jag redan "fått mitt" behövde jag inte längta.. El tugga på något jag ville ha men inte tillät mig.. ;) Så fungerar jag iaf. (nog dags att börja med chokladmornar igen.. *drool*). Max 50 kcal fel, en droppe i havet även om intaget vissa dagar var nere på 900 kcal.

Fö fattar jag inte hur man tuggar på choklad och spottar ut, det smälter ju i munnen?

populous
2009-10-13, 12:26
Fö fattar jag inte hur man tuggar på choklad och spottar ut, det smälter ju i munnen?

Funderade på samma sak. Det kommer ju alltid smita ner lite socker/kalorier via saliven om du tuggar sen spottar ut. Även om det nu bara gäller en bråkdel av om du skulle mumsa i dig hela tex chokladbiten. Då är man inne i en ond cirkel där man konstant vill bita på något gott.

Sen är det ju en ekonomifråga också. Det är ju inte särskilt effektivt att spotta ut halva dagens kaloriintag. Om man ligger på en budget är det lika bra för sinnet att lägga pengarna på tex proteiner eller mer varierad kost (vad sägs om att piffa till måltiderna så det blir godare att stoppa i sig saker som du också får svälja?).

/offtopic
Själv blir jag bara sugen på onyttigt om jag äter dåligt. Låg på ca 1500 kalorier om dagen och tränade svinhårt i flera år. Jag var fruktansvärt beroende av socker (folk kallar mig kakmonstret än i dag :) ). Mådde illa och kallsvettades om jag inte proppade i mig skit minst två gånger i veckan. Jag fattade ingenting för än jag lade upp en bra kosthållning. Vips så försvann beroendet (så till vida att det blev kontrollerbart i alla fall).
/offtopic

Pr3cious
2009-10-13, 23:07
Varje dag under min deff inledde jag dagen med 5-10 grams ruta mörk choklad (tips! Lidl har små 5 grams portionsförpackade som är tokmkt smak i lyxigt format.. dock inte så miljövänligt kanske), resten näringsinrik mat.

Kaffekoppen med chokladbiten var en grym motivation både att ta sig ur sängen, vakna till på ett ytterst trevligt tillfredställande sätt och eftersom jag redan "fått mitt" behövde jag inte längta.. El tugga på något jag ville ha men inte tillät mig.. ;) Så fungerar jag iaf. (nog dags att börja med chokladmornar igen.. *drool*). Max 50 kcal fel, en droppe i havet även om intaget vissa dagar var nere på 900 kcal.

Fö fattar jag inte hur man tuggar på choklad och spottar ut, det smälter ju i munnen?

Vad är det för svårt med det? Bara tugga utan o svälja NÅTT, inte ens saliv o sedan spotta ut.

Lellan
2009-10-13, 23:37
Vad är det för svårt med det? Bara tugga utan o svälja NÅTT, inte ens saliv o sedan spotta ut.

Ursäkta, men det låter bara jävligt äckligt. :( Tycker iaf att du ska kosta på dig en mörk liten bit för att testa om inte suget försvinner, som sagt 25-50 kcal är försvinnande lite oavsett vilket energiintag du har.

Trapper Buzz
2009-10-13, 23:47
En allmän reflexion är att nutidens ungdom har väldigt neurotiskt förhållande till mat.
Ursäkta att jag drar det gamla "jag är äldre än dig"-kortet.
Mat ätes, och förvandlas sedan till avföring eller energi.
Mörk choklad är sanslöst nyttigt.

Commando1980
2009-10-14, 00:10
herregud. snacka om att skapa problem för sig själv helt i onödan. som vanligt är det nojorna som styr.

Matsa
2009-10-14, 03:58
För er andra som säger emot mig, som inte vill "hjälpa" mig, jag förstår er. MEN, det är bara onödigt när jag redan sagt många gånger att jag INTE kommer gå över till anorexi/bulimi etc.

Utan att lägga mig i huruvida ditt beteende är sunt eller inte så måste jag ändå kommentera detta. Det är nog ganska få som har utvecklat bulimi som hade trott att de skulle göra det innan. Det är inte direkt så att de tänkte "fan, om man skulle ta och skaffa sig lite sjuste bulimi..." och sedan satsade på det. Så funkar det inte. Ätstörningar är något som man gradvis utvecklar, som med mycket annat så verkar förmodligen rentav varje litet steg på vägen ganska harmlöst.

Jag skulle faktiskt tro att de flesta som lider/lidit av bulimi hade sagt ungefär som dig om de konfronterats med tanken innan, dvs att det är lugnt, de kommer inte få bulimi.

Ja ja, jag ska som sagt inte lägga mig i utan du kan göra som du vill. Lycka till med deffen.

Tolkia
2009-10-14, 06:57
+1 på Matsa. Vidare uppskattas inte inlägg om ätstörningars (eller några sjukdomars) "äcklighet"; försök gärna tillämpa något slags omdömenär ni postar.

Fatalist
2009-10-18, 17:50
TS: Du är 16 år, och inte ens en professionellt tävlande fitness-tjej har något behov av att krångla till det så mycket som du precis gjorde, vill du vara effektiv och uppnå dina mål kan du börja med att effektivisera dina tillvägagångsätt och framförallt förhållningssätt., inte trixa och försöka lura din egen kropp.

Jag fattar inte hur ni kan få det till en ätstörning, eller något nära det? Så länge man bara gör det på snacks osv, och inte på den riktiga maten, så kan det väl inte vara något problem? Det är ju som att tugga tuggummi, fast godare. Visst, genom att man inte sväljer födan kanske man går miste om en stor del av det som gör mat gott, men det är ju bara onyttiga snacks vi pratar om. Sen är det en annan sak att det är ett slöseri på resurser.

Det är uppenbart enkelt att kategoriserade det som djävligt osunt beteende när det inte finns en enda människa i hela världen oavsett idrottsnivå eller form-mål skulle behöva oroa sig över en eventuell insulinutsöndring när man tuggar och sedan spottar ut något. Speciellt inte en sextonåring.

Behövde någon verkligen påpeka det för dig. :(