handdator

Visa fullständig version : Diet och skada?


Påväg
2009-10-10, 21:48
Hej!

Detta har kanske diskuterats tidigare men jag hittade ingen tråd om det.

Började igår en diet men tidigt igår förmiddag skadade jag mitt knä och fick åka in på akuten. Troligen en miniskskada med 4 veckors sjukskrivning samt "titthålsoperation" inom 30 dagar. Vill ej fortsätta dieten innan jag vet om det kan hämma läkningen av skadan eller ej.

Kan ett lågt kaloriintag påverka läkningen av en skada?


Tack på förhand!


/Påväg

Påväg
2009-10-11, 10:06
Ingen kunnig här på forumet som har ett svar? Ni brukar ju ha järnkoll.

Vill inte äventyra läkningen av skadan, men vill hemskt gärna börja dieta...


/Påväg

dt06mj2
2009-10-11, 10:24
Jag tror det hade varit smart att vänta en vecka med dietandet.

mattilainen
2009-10-11, 10:25
drar du av 500 kcal per dag är inte det speciellt mycket om det är så du menar..

Påväg
2009-10-11, 10:35
Jag tror det hade varit smart att vänta en vecka med dietandet.

Tänkte det samma, men hade varit bra med ett säkert svar då jag är taggad att köra igång.

Tack för svaret!

drar du av 500 kcal per dag är inte det speciellt mycket om det är så du menar..

Hade faktiskt planerat att köra igång med en VLCD (Naturdiet) + möjligen ett mål mat någon gång då och då på max 500 kcal. Kanske snitta ca 800-900 kcal/dag, max.


Mvh

/Påväg

mattilainen
2009-10-11, 10:41
Varför måste du börja så tungt? Börja långsammare nu då när du väl åkt på en skada och lär dig hur man drar av kalorier i en diet när du har chansen. Istället för att börja och bara rasa i vikt när du väl kan deffa. Skulle själv valt att nu när du ändå inte vill/vågar att köra en VLCD deff så kan du lika gärna köra en där du drar av ytterst lite och går ner sakta men säkert tills du känner att "nu vågar jag deffa riktigt" om det är skadan som stoppar dig från att deffa alltså.

Ser ingen ide att sitta och vänta med att dra igång en VLCD kur när du istället kan ligga på ett litet underskott i väntan.

mikaelj
2009-10-11, 10:45
... samtidigt innebär allt energiunderskott en försämrad läkning.

Jag vet inte hur länge du tänkt leva, men 0,001% av ditt liv kanske du kan vänta för knäet skull?

Påväg
2009-10-11, 13:01
Varför måste du börja så tungt? Börja långsammare nu då när du väl åkt på en skada och lär dig hur man drar av kalorier i en diet när du har chansen. Istället för att börja och bara rasa i vikt när du väl kan deffa. Skulle själv valt att nu när du ändå inte vill/vågar att köra en VLCD deff så kan du lika gärna köra en där du drar av ytterst lite och går ner sakta men säkert tills du känner att "nu vågar jag deffa riktigt" om det är skadan som stoppar dig från att deffa alltså.

Ser ingen ide att sitta och vänta med att dra igång en VLCD kur när du istället kan ligga på ett litet underskott i väntan.

Hej!

Min maxvikt var ca 117 kg men det var ett antal år sedan. Är nu nere på ca 92-93 kg och har legat runt de siffrorna i över ett år. Har haft lite svårt med motivationen när det gäller viktnedgången ett tag och jag vet med mig sedan tidigare att en tuff start med VLCD som sedan övergår till att räkna kcal fungerar som en bra sporre. Det optimala är förstås ett underskott på ca 500 kcal/dag men det är tyvärr inte så inspirerande för mig . Skulle dock säkert fungera en tid då jag dras med den här knäskadan.

Tack för input!

... samtidigt innebär allt energiunderskott en försämrad läkning.

Jag vet inte hur länge du tänkt leva, men 0,001% av ditt liv kanske du kan vänta för knäet skull?


Har lite bråttom då jag skall börja en ny utbildning/arbete om en månad. Hade känts bra att tappa ett gäng kg till dess men är det som du säger att allt energiunderskott verkligen försämrar läkningen så innebär det att jag avstår från allt vad diet heter under läkningsperioden. Att bli frisk i knät har absolut högsta prioritet i dagsläget då ett dåligt knä kanske skulle kunna äventyra min nya anställning om jag har otur.

Tack för svar!

/Påväg

mikaelj
2009-10-11, 13:11
Att bli frisk i knät har absolut högsta prioritet i dagsläget då ett dåligt knä kanske skulle kunna äventyra min nya anställning om jag har otur.

Där har du svaret. "känns bra" kontra anställning, inte så svår fråga ändå?

Lycka till!

Påväg
2009-10-11, 13:58
Där har du svaret. "känns bra" kontra anställning, inte så svår fråga ändå?

Lycka till!

Tack!

Nja, frågan var väl om ett lägre energiintag påverkade läkningen och det svarade du även på. Så nu låter jag bli diet tills mitt knä är bra eller att någon här på forumet lägger fram fakta på att det inte påverkar läkningen negativt.

Att läkningen pririteras högre än viktminskning har aldrig varit en fråga egentligen...

Mvh

/Påväg