handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med viktminskning! Öka förbränningen..


kirderf
2009-10-10, 17:44
Hej!

Jag är 185cm lång och väger i dagsläget runt 95 kilo. Känner att det börjar bli nog och vill verkligen, verkligen gå ner till runt 80 kilo. Är inte "jättetjock" men har några extrakilon som jag gärna vill bli av med.
Jag har försökt upp och ner att gå ner i vikt de senaste åren, men känner att jag behöver lite hjälp på traven att komma igång med lite tips på hur jag kan öka min förbränning till maximal nivå.

Mitt största problem ligger nog i att jag väldigt gärna vill se snabba resultat, annars tröttnat jag lätt och tappar motivationen. Tycker mig aldrig se några resultat varken på vågen eller på kläderna, trots att jag faktiskt tränar på gym ca 2 gånger i veckan i snitt, ibland fler gånger, ibland mindre, går på promenader i rask takt o.s.v..
Försöker dra ner på kolhydrater och äter mycket mindre kolhydrater nu än vad jag tidigare gjort, utan att det ger några märkbara resultat.. Brukar kunna gå ner ca 2 kilo innan det stannar och tar stopp..

Jag har läst King Grub:s deffguide och förstår den, så det hjälper tyvärr inte att ni länkar till den.. Jag vet att det gäller att man ska stoppa i sig mindre än vad man förbrukar, men går det på något sätt öka sin förbränning på annat sätt än motion t.ex.? Jag rör som sagt på mig en del och känner att jag inte kan träna alla timmar på dygnet. Kan sitta på motionscykeln en timme på gymmet t.ex. eller intervallträna genom att springa/gå på motionsband, samt styrketränar också då och då, men någon högre förbränning har jag tyvärr inte märkt av.

Ibland när man mått dåligt under vissa perioder har jag lyckats rasa 13 kilo på kort tid, utan att göra något alls. Under dessa perioder har jag knappt tränat, ätit som vanligt, eventuellt något mindre än vanligt, men rasar snabbt i vikt. Går det på något sätt få fram en sådan förbränning och i så fall, hur gör jag?

Tacksam för svar!

lanzal
2009-10-10, 18:05
Tuggummi!

kirderf
2009-10-10, 18:53
Tuggummi!

Jaså? Utveckla gärna :)
Tuggar väl en del tuggummi redan iofs..

Eddie Vedder
2009-10-10, 18:56
Jaså? Utveckla gärna :)


Tuggar du en bit sockerfritt tuggummi en vis tid lär det kosta mer energi än vad tuggummit tillför. Helt oväsentligt givetvis.

kirderf
2009-10-10, 19:01
Tuggar du en bit sockerfritt tuggummi en vis tid lär det kosta mer energi än vad tuggummit tillför. Helt oväsentligt givetvis.

Hmm ok... fler tips?

Tolkia
2009-10-10, 19:39
Det finns inga bättre tips än "mindre energi in, mindre energi ut". Det går inte att boosta förbränningen på något sätt som är vettigt/hälsosamt i längden. För din del skulle jag tro att det handlar om att se över vad som åker ned i magen, och då inte primärt om att minska mängden av ett visst näringsämne (typ hetsjaga kolhydrater eller fett) utan om att minska mängden ENERGI (i förlängningen mängden mat).

kirderf
2009-10-11, 21:33
Det finns inga bättre tips än "mindre energi in, mindre energi ut". Det går inte att boosta förbränningen på något sätt som är vettigt/hälsosamt i längden. För din del skulle jag tro att det handlar om att se över vad som åker ned i magen, och då inte primärt om att minska mängden av ett visst näringsämne (typ hetsjaga kolhydrater eller fett) utan om att minska mängden ENERGI (i förlängningen mängden mat).

Ok, får vara mer noggrann med detta framöver. Ska även börja med morgonpromenader några dagar i veckan och börja simma några eftermiddagar i veckan nu och hoppas på lite förändring där.

944RS
2009-10-12, 09:33
Ok, får vara mer noggrann med detta framöver. Ska även börja med morgonpromenader några dagar i veckan och börja simma några eftermiddagar i veckan nu och hoppas på lite förändring där.

Försök hitta några träningsformer som du verkligen trivs med på sikt oxå. Är det roligare så kommer du orka mer och därmed kanske oxå förbränna mer.

Samma sak gäller maten. Försök hitta rätter som du gillar utan att det behöver bli förmycket.
Det gäller att se det som en sundare livsstil helt enkelt.

Cerberus
2009-10-12, 12:14
största faktorn kommer alltid vara att äta mindre(om du nu inte är maratonlöpare). All annan aktivitet är ju ett plus förstås men om man äter dåligt o försöker enbart träna sig ner i vikt kommer man lätt gå upp igen när motivationen att träna minskar. En kombination av bra kost och träning, för all framtid. Jävligt diffusa råd, men annars kommer man bara gå jojoa viktmässigt hela tiden vilket inte är speciellt roligt eller hälsosamt tror jag.

kirderf
2009-10-14, 10:26
Tack för tipsen!
(Trots att jag redan känner till dem.. :) )

Det jag behöver är nog egentligen en riktig boost i starten, alltså att se ett verkligt resultat ganska omgående då brukar motivationen öka för att fortsätta.. Men nu på senare tid rör sig allt sååå långsamt.. svajar upp och ner 2 kilo hela tiden typ..

Kischen
2009-10-14, 10:48
Tack för tipsen!
(Trots att jag redan känner till dem.. :) )

Det jag behöver är nog egentligen en riktig boost i starten, alltså att se ett verkligt resultat ganska omgående då brukar motivationen öka för att fortsätta.. Men nu på senare tid rör sig allt sååå långsamt.. svajar upp och ner 2 kilo hela tiden typ..

Pallar du inte morgonpromenader så kan du gå någon annan tid på dagen utan att det gör någon skillnad.

Apos78
2009-10-14, 10:48
Försök hitta några träningsformer som du verkligen trivs med på sikt oxå. Är det roligare så kommer du orka mer och därmed kanske oxå förbränna mer.

Samma sak gäller maten. Försök hitta rätter som du gillar utan att det behöver bli förmycket.
Det gäller att se det som en sundare livsstil helt enkelt.


En alldeles utmärkt sammanfattning som jag tror många skulle må bra av att implementera i tankarna.