handdator

Visa fullständig version : Tuggor innan du sväljer?


Gabriel174
2009-10-10, 17:18
Jag tänkte på en sak idag när jag käkade. Jag tuggar inte så många gånger innan jag sväljer. Minns att jag såg på en McDonalds reklam för ett par år sedan att man skulle tugga ett x antal gånger innan man svalde.

Hur ofta tuggar ni innan ni sväljer maten?

hahavaffan
2009-10-10, 17:21
Det beror på vad det är. Jag tuggar tills jag kan svälja det utan problem. En McD cheese tar dock inte många tuggor... 4-5 på fyllan, och 7-8 nykter kanske.

Matsa
2009-10-10, 17:21
Tugga? Jag inhalerar!

Tuggar ca 10-20 ggr skulle jag uppskatta.

mattilainen
2009-10-10, 17:22
Tuggar tills jag sjlv sväljer, går det ner är det inga problem om jag tagit 1 - 20 tuggor.

agazza
2009-10-10, 17:31
Så få som möjligt, förutom måltiden direkt efter träningen, då tuggar jag typ 50 tuggor.













;)

Jajje
2009-10-10, 18:18
Tugga? Jag inhalerar!

Haha :D

Bahir
2009-10-10, 18:22
För att bränna lite extra kcals och få skyhöga insulinspikes så tuggar jag allt jag äter ca 500 gånger innan jag sväljer. Rätt ut i blodet bara! Jag har även ytterst bra tandhälsa enligt min tandläkare.

Loca
2009-10-10, 19:22
Jag tänkte på en sak idag när jag käkade. Jag tuggar inte så många gånger innan jag sväljer. Minns att jag såg på en McDonalds reklam för ett par år sedan att man skulle tugga ett x antal gånger innan man svalde.

Hur ofta tuggar ni innan ni sväljer maten?

Jag tuggar, lägger maten "i" kinden tar nästa tugga och sväljer maten i kinden, tuggar vidare på maten osv osv tills maten är slut.

Jag tuggar inte så mycket.

shadowfire
2009-10-10, 19:49
på tok för lite, delar mest maten o sen sväljer.. vilket i sin tur säkert resulterar i orolig mage osv.. brukar få kommentarer särskilt från damer om att vi killar aldrig tuggar... *rolleyes*

Gabriel174
2009-10-10, 19:55
Jag tuggar, lägger maten "i" kinden tar nästa tugga och sväljer maten i kinden, tuggar vidare på maten osv osv tills maten är slut.

Jag tuggar inte så mycket.

Samma här faktiskt.

Kan det skapa "problem" för magen, eller något annat om man tuggar dåligt? Källor på det om det är så, tack!:hbang:

robertcop
2009-10-10, 21:21
Jag tuggar för få gånger,som nämnts är det inte bra för magen och kan även leda till att man tarmgasar mer, har jag hört iaf och det är något jag borde försöka göra mindre.

Verbatim
2009-10-10, 21:31
Oftast 1-5 gånger, och allvarligt, vem tuggar mer än så? Efter 10 tuggor är det ju bara en äcklig sörja kvar av maten.

snatch914
2009-10-10, 21:33
Jag tuggar inte allt fö rmånga gånger. Men det beror helt klart vad man äter käkar jag gröt så blir det ingen tugga alls utan sväljer direkt. Mackor tuggar jag knappt 3-4 ggr. men är det en seg lövbiff så kan jag nog står och tugga en hel eftermiddag

G_lund
2009-10-10, 21:54
jag tuggar alldeles för mycket :)
Brukar ta lång tid för mej att äta, enda undantaget är fiskbullar, de brukar åka ner hela :)

Poxeman
2009-10-10, 22:26
Alldeles för lite! Det är sleva i sig som gäller, dåligt på alla sätt!

Rockhard
2009-10-10, 22:30
God mat tuggas lite, äcklig mat som växer i munnen blir fler tuggor. Blöt mat går ner lätt, torr mat måste tuggas mer. Så det beror på vilken mat går inte att säga ett tal.

Nordenator
2009-10-10, 22:30
Kan man freebase:a ostburgare?

tjabon
2009-10-10, 22:31
Tuggar mycket.
De e gött å äta .....:)

King Grub
2009-10-10, 22:38
Samma här faktiskt.

Kan det skapa "problem" för magen, eller något annat om man tuggar dåligt? Källor på det om det är så, tack!:hbang:

Ja, tuggar man inte kött ordentligt, stimuleras inte muskeluppbyggnaden. http://bestsmileys.com/paranoid/4.gif

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/5/1286

Gabriel174
2009-10-10, 22:45
Ja, tuggar man inte kött ordentligt, stimuleras inte muskeluppbyggnaden. http://bestsmileys.com/paranoid/4.gif

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/5/1286

För mycket text såhär sent på kvällen *cupid*

Men antar att man måste tugga mer när man äter kött då? :whipped:

Loca
2009-10-11, 10:05
Samma här faktiskt.

Kan det skapa "problem" för magen, eller något annat om man tuggar dåligt? Källor på det om det är så, tack!:hbang:

Jag upplever inga problem iaf. Det enda problemet jag kan tänka mig är att man äter snabbare än andra. Blir liksom otrevligt och sitta och vänta och stressa personen som sitter kvar och äter.

Men det sägs ju att man ska tugga maten X gånger av någon anledning. Det har man t o m fått lära sig i skolan. Vet någon vad det ska vara bra för?

Emil_Larsson
2009-10-11, 10:50
Förr åt jag sjukt snabbt men jag har varit uppmärksam på detta senaste åren och äter numera långsamt. Tar minst 20 min att äta några mackor mot innan då man kunde skyffla ner på 3-4 minuter.

Nina L
2009-10-11, 11:22
Kan man freebase:a ostburgare?Det kan man om den är torkad, men jag tror inte att det kommer hända nått.

Lellan
2009-10-11, 12:38
Tugga är ju halva nöjet! MEN inte till mikroskopiska partiklar.. :nono: Eller ett par glufs för den delen, det är ju i munnen maten är som roligast.

Faktiskt fann jag det lite äcklande att läsa tuggtekniker, men kan gott kosta på mig att ge min en beskrivning.. :) Jag tuggar en tugg, "suger" på det, tuggar en till osv. Ungefär så som man måste göra om man inte ska tugga käkarna ur led på ett vingummi, dvs njutbart, stillsamt men ändå effektivt och ingen sörja i munnen utan lagom bitar. :thumbup:

Tar inte så mkt på gaffeln heller, godare att ha "kontroll" över den matbit man har i munnen (här finns det såklart undantag). "Moffa" popcorn el bär tex, då vill man bara trycka in! :D

L-Sami
2009-10-11, 12:47
Det beror på vad jag äter, kött brukar jag automatiskt tugga fler gånger, än t ex pasta eller ris.

Gabriel174
2009-10-11, 12:51
Är det bara jag som har ovanan att ha maten uppe vid gommen, och inte alltid sväljer direkt?

Loca
2009-10-11, 12:54
Är det bara jag som har ovanan att ha maten uppe vid gommen, och inte alltid sväljer direkt?

Jag har med också ibland:eating:

Jag gillar också, och försöker äta så ofta jag kan med sked och gaffel.

Madame
2009-10-11, 14:00
Jag sväljer så fort det går så att jag kan passa på att äta så mycket det går innan jag hunnit tröttna. Oftast tröttnar jag efter några "set" med mat och då stirrar jag bara på gaffeln med ågren, så det gäller att skyffla in mycket och inte högreppa, allt för att så effektivt och smärtfritt som möjligt bara få ner maten! Lik förbannat tar det alltid jättelång tid för mig att äta :(

Enda undantaget är chips å cola, där kan jag verkligen moffla hämningslöst! Ju mer jag äter ju mer vill jag ha *drool*, lite jobbigt med chipsen bara att de rivs i halsen om man inte har tuggat ordentligt, men det är snabbt åtgärdat med mera cola...

Loca
2009-10-11, 18:41
Jag sväljer så fort det går så att jag kan passa på att äta så mycket det går innan jag hunnit tröttna. Oftast tröttnar jag efter några "set" med mat och då stirrar jag bara på gaffeln med ågren, så det gäller att skyffla in mycket och inte högreppa, allt för att så effektivt och smärtfritt som möjligt bara få ner maten! Lik förbannat tar det alltid jättelång tid för mig att äta :(



HELVETE VAD AVUNDSJUK JAG ÄR PÅ MÄNNISKOR SOM HAR DET SÅ!!!!!!!!!*grr27*