handdator

Visa fullständig version : Utslag i hårbottnen, vad är det för nåt?


påven
2009-10-10, 14:28
Ett irriterande hudproblem.

Dom senaste 3-4åren har jag haft problem med klåda och rodnader i hårbottnen, det kommer som ett brev på posten när håret blir ca 5mm+ i längd Då blir det stora röda utslag som kliar och fjällar typ som mjäll. Rakar jag bort håret så är dom borta på en dag. Sen kan jag hålla på och raka mig varje vecka och utslagen kommer aldrig tillbaks. Men så fort det blir lite längd på det så är det där igen*grr27*

Rätt så irriterande att inte kunna skaffa länge hår nu när jag bytt jobb och är ute hela dagarna i kylan

jag har testat alla möjliga olika schampon, smörja in hårbottnen med hudkräm osv men inget funkar. Vad ska man göra, går det att söka läkarvård för såna här kosmetiska bekymmer?

JustinCredible
2009-10-10, 14:39
Skulle tro att din hårbotten är allergisk mot något/alla schampoon/hårprodukter du använder. Min hårbotten var allergisk mot min värmespray. Finns schampoo för irriterad hårrbotten på apoteket. Under problemtiden bör du använda Fungoral hårschampool. En pytteliten flaska på apoteket. Tar bort problemen direkt.

mattilainen
2009-10-10, 14:42
inte så att du använder wax när ud får lite längre hår och det är någon liknande som gör detta? ANnars är det säkert somn justin säger. Fråga någon hudläkare istället

PixelMiner
2009-10-10, 14:56
Mjäll som ofta triggas av svamp i hårbotten älskar fukt. Så se till att du aldrig går med fuktigt hår under längre tid, dvs föna håret riktigt torrt efter du har duschat.

Att ta på sig keps eller mössa på ett fuktigt hår är dessutom verkligen något som svampen älskar.

stafh
2009-10-10, 15:26
Ett irriterande hudproblem.

Dom senaste 3-4åren har jag haft problem med klåda och rodnader i hårbottnen, det kommer som ett brev på posten när håret blir ca 5mm+ i längd Då blir det stora röda utslag som kliar och fjällar typ som mjäll. Rakar jag bort håret så är dom borta på en dag. Sen kan jag hålla på och raka mig varje vecka och utslagen kommer aldrig tillbaks. Men så fort det blir lite längd på det så är det där igen*grr27*

Rätt så irriterande att inte kunna skaffa länge hår nu när jag bytt jobb och är ute hela dagarna i kylan

jag har testat alla möjliga olika schampon, smörja in hårbottnen med hudkräm osv men inget funkar. Vad ska man göra, går det att söka läkarvård för såna här kosmetiska bekymmer?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%A4ll

Testa head and shoulders (varje dag) om du inte gjort det redan.

Moddo
2009-10-10, 15:30
Mjälleksem, kanske? Behandlas enklast med Fungoral från Apoteket.

Kappman
2009-10-10, 16:17
Testa att helt hålla dig ifrån mjölkproteiner under 14 dagar. Nu pratar jag inte om laktos (socker) utan allt som innehåller mjölk i någon form. Inklusive vassle och kasein.

Superstarka Jag
2009-11-06, 11:04
Tjenare!

Jag har haft precis samma problem, det är skiiitjobbigt!*gah!*

Men jag har dock hittat något som fungerar för mig.*flex*
Jag har en lösning som heter Biwelen Derma Optima som jag baddar med i hårbotten, skönt, tar bort kliet jag har ibland på köpet.
Sen jag använder Biwelen Aloe Extra i hårbotten över natten. Ibland kör jag med en plasthätta på. Vet inte om det gör från eller till egentligen?
Och använder ALDRIG vax o gele eller sprej.
Sen tvättar jag med schampo utan parfym från samma ställe som de andra grejerna.
Då håller jag det i schack.
Blitt hur bra som helst.
Du kan juh alltid test?:hbang:

King Grub
2009-11-06, 11:08
Tjenare!

Jag har haft precis samma problem, det är skiiitjobbigt!*gah!*

Men jag har dock hittat något som fungerar för mig.*flex*
Jag har en lösning som heter Biwelen Derma Optima som jag baddar med i hårbotten, skönt, tar bort kliet jag har ibland på köpet.
Sen jag använder Biwelen Aloe Extra i hårbotten över natten. Ibland kör jag med en plasthätta på. Vet inte om det gör från eller till egentligen?
Och använder ALDRIG vax o gele eller sprej.
Sen tvättar jag med schampo utan parfym från samma ställe som de andra grejerna.
Då håller jag det i schack.
Blitt hur bra som helst.
Du kan juh alltid test?:hbang:

Varför postar du det från en IP-adress som hör till företaget som säljer produkten?

Trapper Buzz
2009-11-06, 11:08
Haft och har ibland fortfarande liknande saker.
Använd oparfymerade schampoon och tänk på vad du tvättar handdukarna i.
Jag tror du ska handdukstorka håret efter träning.
Tvätta inte för ofta, massera hårbottnen ordentligt
men se också till att naglarna är rena.

JJ
2009-11-06, 11:09
Varför postar du det från en IP-adress som hör till företaget som säljer produkten?

;)

ryss
2009-11-06, 11:13
Varför postar du det från en IP-adress som hör till företaget som säljer produkten?

*slap*

stafh
2009-11-06, 11:25
Varför postar du det från en IP-adress som hör till företaget som säljer produkten?

MwPLQ43JVYU

creperiet
2009-11-06, 18:03
Varför postar du det från en IP-adress som hör till företaget som säljer produkten?

Haha herregud:D.