handdator

Visa fullständig version : Tar hyperextensions mycket på gluteus?


sumialic
2009-10-10, 12:14
Tar hyperextensions mycket på gluteus?

Salus
2009-10-10, 12:17

bubbe
2009-10-10, 12:28


nä?

jo!

phrack
2009-10-10, 12:31
Beror lite på utförandet skulle jag säga.

LadyG
2009-10-10, 12:38
Reversed hyperextensions lär ju göra gumpen gladare än vanliga hyperextensions (som så vitt jag vet aktiverar erector spinae mer än gluteus maximus i de allra flesta fall).

Sverker
2009-10-10, 12:42
Har man stödet nedaför höftbenet lär rumpan arbeta hårt. Ligger höftbenet mot kuddarna lär rörelsen komma över korsryggen.

tejpis
2009-10-10, 12:59
Erectorn och stjärten är bästa kompisar!

Morty
2009-10-10, 16:03
Vissa håller ryggen helt rak. Då kommer hamstrings och gluteus jobba bra. Om höften hålls mer eller mindre stel och rörelsen tas ut i ryggen så kommer erektorerna att jobba mest.

Det beror alltså på utförandet.

Matsa
2009-10-10, 17:09
Det beror som sagt lite på utförandet. För mig tar de mycket bra på både gluteus och korsryggen och det är även så jag vill ha det.

Reversed hyperextensions lär ju göra gumpen gladare än vanliga hyperextensions (som så vitt jag vet aktiverar erector spinae mer än gluteus maximus i de allra flesta fall).

Jag skulle väldigt gärna prova reversed hyperextensions. Tyvärr så har jag inte hittat någon sådan maskin i närheten och jag har inte lyckats få till något annat bra sätt att köra dem på.

z_bumbi
2009-10-10, 17:20
Jag skulle väldigt gärna prova reversed hyperextensions. Tyvärr så har jag inte hittat någon sådan maskin i närheten och jag har inte lyckats få till något annat bra sätt att köra dem på.

Gummiband runt stativet till vanliga ryggresningsställningen kan funka om du vill ha med vikt (kommer inte ihåg hur ryggresningstativet ser ut just nu). Annars funkar det utan gummiband på samma ställe men jag har för mig att en annan ställning var bättre/krossade mindre pung/tryckte ihop magen mindre.

Matsa
2009-10-10, 17:23
Gummiband runt stativet till vanliga ryggresningsställningen kan funka om du vill ha med vikt (kommer inte ihåg hur ryggresningstativet ser ut just nu). Annars funkar det utan gummiband på samma ställe men jag har för mig att en annan ställning var bättre/krossade mindre pung/tryckte ihop magen mindre.

Tack för tipset, ska experimentera lite. Vad tycker du om övningen annars?

z_bumbi
2009-10-10, 22:01
Tack för tipset, ska experimentera lite. Vad tycker du om övningen annars?

Jag gillar den av flera orsaker och kör den ganska ofta både själv och med andra.

Fru_Flisa
2009-10-19, 15:28
Reversed hyperextensions lär ju göra gumpen gladare än vanliga hyperextensions (som så vitt jag vet aktiverar erector spinae mer än gluteus maximus i de allra flesta fall).

Vad är skillnaden på reversed hyperextensions och vanliga hyperextensions?

z_bumbi
2009-10-19, 19:35
Vad är skillnaden på reversed hyperextensions och vanliga hyperextensions?

I omvända (reversed) ryggresningar är det benen som rör sig och överkroppen ligger stilla upp på något/fastspänd.
Det finns även en maskin där man kan lasta på vikter som heter/kallas reversed hyper och som de flesta menar när de använder övningsnamnet. De är ganska så sällsynta men har man tillgång till en och inte har några problem med ryggen så testa och se hur den känns.