handdator

Visa fullständig version : Tar slut i musklerna trots att det finns mer att ge


Emil_Larsson
2009-10-10, 12:09
Förlåt för en väldigt luddig rubrik men det är ett (problem?) jag stött på de senaste halvåret jag tränat.
Egentligen tror jag inte det är ett problem utan ett kvitto på att man tränar rätt men iallafall. När jag te.x. kör skivstångcurls så vill jag göra 8:or 4 set. Tar te.x. 40kg och gör detta. Grejen är att när jag gjort 8 reps känner jag att jag hade kunnat göra 10 reps i alla set, men jag får det som jag antar kallas pump i biceps som gör att jag ofrivilligt lägger ifrån mig vikten och lägger ner mitt set. Det har ingen betydelse om jag vilar länge/kort, sänker arbetsvikten, förlänger vilan mellan repetitionerna osv utan jag får denna "pumpkänsla" i armarna som gör att inte orkar mer, lite som mjölksyra, följt av att armen blir som förstelnad och tjock.
Nuförtiden tränar jag aldrig till failure, men jag får mer träningsvärk nu än då jag tränade till failure. Nästan så jag vågar säga att jag har aldrig fått en sån brutal träningsvärk som nu när jag kör 2-6 reps ifrån failure.

Min fråga är; Vad beror denna pump på? går det att förlänga tiden tills jag får det i mitt set? kan man minska det genom att träna annorlunda. Det känns liksom som att jag "mättar" musklerna när jag gjort klart en 4 set för resterande träning blir oerhört lidande.

Det som retar mig är att förr fick jag sällan denna pumpkänsla utan jag kunde träna 1-2 reps från failure och ändå ha massa styrka kvar, nu går energin fortare i bott.
Det roliga är att jag är starkare nu än förr, men långtidsenergin är liksom borta. Jag vill inte ha tips om att äta bättre för det hör jag hela tiden, även om det skulle kunna vara en faktor, men jag äter mer mot förr då jag inte upplevde detta så det måste vara någonting i träningen som skall justeras.

Hoppas ni har några konkreta tips.

/Peace.

Black Star Abyss
2009-10-10, 12:17
jag får det som jag antar kallas pump i biceps som gör att jag ofrivilligt lägger ifrån mig vikten och lägger ner mitt set.

Låt bli att lägga ned vikten, fortsätt setet.

in fråga är; Vad beror denna pump på? går det att förlänga tiden tills jag får det i mitt set?

Varför vill du inte ha pump?!?!? Det är ju så skönt! Och mig veterligen har det ingenting med hur mycket energi som finns kvar i dina muskler att göra. Njut av pumpen istället för att släppa vikten!

http://www.youtube.com/watch?v=KzI-UQ-JsaQ

tsp
2009-10-10, 13:13
Om du nu har 2-6 reps kvar i dig så lägg inte ner vikten bara utan fortsätt! Hur svårt kan det vara?

MackeJuve
2009-10-10, 13:26
Om du nu har 2-6 reps kvar i dig så lägg inte ner vikten bara utan fortsätt! Hur svårt kan det vara?

hahaha +1 !!

Emil_Larsson
2009-10-10, 14:26
Låt bli att lägga ned vikten, fortsätt setet.

Det är inte riktigt så lätt. Denna känsla jag upplever gör det till "nästintill" en omöjlighet att fortsätta, har provat att fortsätta förbi när pumpet kommer in och jag får en krampkänsla som sitter i och spökar flera dagar och förlänger återhämtningen avsevärt. Blir även otroligt öm i musklerna och mindre träningsmotiverad inför nästa pass. Känns som om jag är på väg att bli övertränad när jag liksom fortsätter.

Problemet kan verka lite patetiskt. Kan även jag hålla med om att det borde bara vara att fortsätta kör hårt som f*n, sluta gnäll och ät, men jag tror inte det är så lätt löst.


Varför vill du inte ha pump?!?!? Det är ju så skönt! Och mig veterligen har det ingenting med hur mycket energi som finns kvar i dina muskler att göra. Njut av pumpen istället för att släppa vikten!

http://www.youtube.com/watch?v=KzI-UQ-JsaQ

Pump vill jag ha, men jag vill förlänga tiden (tills pumpet kommer) så det blir mer kvalité av träningen. När jag väl fått total pump så blir resten av passet lidande och jag får det oftast redan efter första övningen.

/Peace.

Black Star Abyss
2009-10-10, 14:29
bit ihop och fortsätt, det du kallar kramp är träningsvärk. det ska kännas så. ;)

von huff
2009-10-10, 14:31
Sänk antalet reps kanske?Man får ju oftast snabbare pump då man tränar med lite högre repantal

Emil_Larsson
2009-10-10, 14:32
bit ihop och fortsätt, det du kallar kramp är träningsvärk. det ska kännas så. ;)

Hm.. Ja det är väl det smartaste rådet man kan få egentligen.

Jag får prova att sänka volymen, öka på vikterna och se om det blir bättre. Känner jag att jag är nära överträning får jag justera om, göra rätt.

/Peace.

jwzrd
2009-10-10, 14:34
Men vad är problemet? Får du inga resultat eller grinar du över att du får pump när du tränar?

Emil_Larsson
2009-10-10, 14:34
Sänk antalet reps kanske?Man får ju oftast snabbare pump då man tränar med lite högre repantal

Just nu kör jag både högreps och högvolym. Kanske är problemet så löjligt som att det hela beror på "för mycket" träning.

Provar att variera mer med lågreps/högreps och sänker volymen på passen så får vi se vad som händer.

Emil_Larsson
2009-10-10, 14:40
Men vad är problemet? Får du inga resultat eller grinar du över att du får pump när du tränar?

:laugh:

Förlåt jag skrattar men det lät förbannat roligt.

Nej men seriöst så tror jag starkt på för mycket set, för höga reps. Blir väl aldrig riktigt återhämtad inför varje pass så jag liksom går 1 steg framåt, två steg bakåt. Ungefär som att springa med en stukad fot.

Jag går väldigt väldigt sakta framåt, så sätt är det bra, men som sagt tror jag att det är för mycket träning. För mycket fjollset som bara tar en massa tid och inte bygger någon styrka. Skärpning från min sida, typ. *slap*

jwzrd
2009-10-10, 14:45
Alltså högre volym med mycket pump är finfin träning i perioder och ger bäst resultat i kombination med ungefär lika långa perioder där man sänker volymen något, sänker antalet reps och höjer vikterna. Och det är ju som du säger. Högreps svider, man blir stum och kan knappt röra sig och man vill gå med armarna rakt ut åt sidorna.

Scratch89
2009-10-10, 19:37
Alltså högre volym med mycket pump är finfin träning i perioder och ger bäst resultat i kombination med ungefär lika långa perioder där man sänker volymen något, sänker antalet reps och höjer vikterna. Och det är ju som du säger. Högreps svider, man blir stum och kan knappt röra sig och man vill gå med armarna rakt ut åt sidorna.

+1.

Du kan ju testa att köra lite tyngre? Säg 4 veckor där du ligger på max 6 reps i arbetsseten, och kanske t.om ta bort stångcurl och ersätt med övningar som arbetar i fler leder, som chins/pullups, stångrodd, smala latsdrag med v-handtag och liknande.

JG_81
2009-10-11, 00:42
Emil: Jag känner igen problemet. Man kör 8-10 reps på en vikt som man behärskar, men så sätter pumpen plötsligt in och man blir väldigt stel, nästintill halvt orörlig, i armen. Övriga set påverkas för mig då negativt med nedsatt prestation. Mycket irriterande, och ibland kommer det t.o.m. i uppvärmnings-set om jag kör för många repetitioner. 21:an är hemsk, men kan vara skön att lägga absolut sist om man vill känna sig lite svullen i biceps när man avslutat sitt pass. :p

Lågreppare brukar vara snällare om man vill slippa detta problem.

Emil_Larsson
2009-10-11, 09:12
+1.

Du kan ju testa att köra lite tyngre? Säg 4 veckor där du ligger på max 6 reps i arbetsseten, och kanske t.om ta bort stångcurl och ersätt med övningar som arbetar i fler leder, som chins/pullups, stångrodd, smala latsdrag med v-handtag och liknande.

Tack för tipset.

Emil: Jag känner igen problemet. Man kör 8-10 reps på en vikt som man behärskar, men så sätter pumpen plötsligt in och man blir väldigt stel, nästintill halvt orörlig, i armen. Övriga set påverkas för mig då negativt med nedsatt prestation. Mycket irriterande, och ibland kommer det t.o.m. i uppvärmnings-set om jag kör för många repetitioner. 21:an är hemsk, men kan vara skön att lägga absolut sist om man vill känna sig lite svullen i biceps när man avslutat sitt pass. :p

Lågreppare brukar vara snällare om man vill slippa detta problem.

När det kommer redan i uppvärmningssettet då känner man att man bara vill hem och sura. :)

Skall prova att periodisera lågreps, högreps osv och se vad som händer framöver.

/Peace.

feyin
2009-10-11, 11:39
Jag förstår inte riktigt problemet men kan det inte vara så att du inte har kondition nog?

edit: Kan ju vara helt ute och cykla, men det bjuder jag på!