handdator

Visa fullständig version : Blodpudding


böllen
2009-10-09, 20:32
Jag undrar finns det några nackdelar med att äta sin blodpudding rå? och är näringsvärdet annorlunda när den är rå gentemot när den är stekt?

mikaelj
2009-10-09, 20:41
Den är redan tillagad, bara att mumsa på. Om något slipper du stekmutagenerna.

mikaelj
2009-10-09, 20:45
Mer info på http://www.charkdelikatesser.se/fragorsvar/fragor_blodpudding/

Dagens dumpris till följande, dock:

Kan man äta äta blodpudding om man är diabetiker?
Vid en väl sammansatt måltid med sallad, t ex riven morot eller vitkålssallad och grovt bröd går det bra att äta en portion med 200g.

King Grub
2009-10-09, 20:46
Den är inte "rå", den är kokt.

rbn
2009-10-09, 20:58
Jag äter den nästan alltid "rå". Bara att skiva, på med lingonsylt och riva lite morötter, jättegott!

böllen
2009-10-09, 21:02
men hur bra är blodpudding egentligen är det en vara att använda sig utav.

King Grub
2009-10-09, 21:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95283&highlight=blodpudding

stevebc
2009-10-09, 21:13
Mer info på http://www.charkdelikatesser.se/fragorsvar/fragor_blodpudding/

Dagens dumpris till följande, dock:Varför är det dumt? För att den redan har lågt GI till följd av fett- och proteininnehållet? (antagligen lägre än grovt bröd iaf)

mikaelj
2009-10-09, 21:22
Varför är det dumt?

OK, jag ångrar mig.

Det var bra skrivet, för diabetiker måste äta fettsnålt för att hålla uppe insulinkänsligheten så att de inte behöver ta lika mycket insulin för att sänka blodsockret från de 50-60E% kolhydrater de bör äta. Alltså bör de begränsa mängden fet blodpudding och välja bröd, grönsaker och andra fettsnåla kolhydratkällor för att få i sig sin energi.

Glömde helt av det.

Cerberus
2009-10-09, 21:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95283&highlight=blodpudding

jösses, den amerikanens berättelse om blodpudding var typ det mest underhållande jag läst på år o dar :D. Läser andra grejer han ätit också...va kul haha.


och nu blev ja väldigt sugen på blodpudding som jag inte ätit sen jag gick i skolan för en herrans massa år sen..

mikaelj
2009-10-09, 21:30
Blev inspirerad av http://www.lthforum.com/bb/viewtopic.php?p=125399#p125399

Var i Göteborg kan man få tag i gris- eller nötblod?

Rickard
2009-10-09, 21:36
Blev inspirerad av http://www.lthforum.com/bb/viewtopic.php?p=125399#p125399

Var i Göteborg kan man få tag i gris- eller nötblod?

ICA Kvantum i Lerum vet jag helt säkert att dom har det. ICA Focus har ju typ allt så dom har nog blod också.

Tolkia
2009-10-09, 21:36
ICA? Finns här i alla fall (dock djupfryst, misstänker att hållbarheten är ganska kort).

Edit: Pucktvåa.

mikaelj
2009-10-09, 21:42
Jag trodde att färsk var en förutsättning för att göra blodpudding. Dåså, tack! Focus ligger ju bara några minuter härifrån.

Hittade ett recept som nämner just djupfryst blod: http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=32980

Rickard
2009-10-09, 21:49
Och jag tror att vi kan vara nästa stora dietartrend på spåret. http://www.fineli.fi/food.php?foodid=794&lang=sv
52kcal/100g 11,8g protein/100g så nu får nog kvargen stryka på foten.
1000 och 1 sätt att äta blod.

"Jag brukar blanda mitt blod med funlight"
"Vispa några äggvitor till ett hårt skum och rör ner blod"
"Frys glasspinnar utav blodet"

isterbuk
2009-10-09, 22:56
Och jag tror att vi kan vara nästa stora dietartrend på spåret. http://www.fineli.fi/food.php?foodid=794&lang=sv
52kcal/100g 11,8g protein/100g så nu får nog kvargen stryka på foten.
1000 och 1 sätt att äta blod.

"Jag brukar blanda mitt blod med funlight"
"Vispa några äggvitor till ett hårt skum och rör ner blod"
"Frys glasspinnar utav blodet"

Haha, jag väntar ivrigt på ett Blodpudding-Light recept! :eating:

Trapper Buzz
2009-10-09, 23:05
Jag & kidsen äter vår blodpudding med bacon & stekt ägg.
Givetvis också lingonylt. Ganska oslagbart.

Sverker
2009-10-10, 06:06
OK, jag ångrar mig.

Det var bra skrivet, för diabetiker måste äta fettsnålt för att hålla uppe insulinkänsligheten så att de inte behöver ta lika mycket insulin för att sänka blodsockret från de 50-60E% kolhydrater de bör äta. Alltså bör de begränsa mängden fet blodpudding och välja bröd, grönsaker och andra fettsnåla kolhydratkällor för att få i sig sin energi.

Glömde helt av det.



Lustigt.

Nej. Traditionellt så är inte blodpudding diabetesmat. Krasst så är det mesta rågmjöl och russin i puddingen. Skulle säkert fungera för de flesta men det krävs tillbehör. Lingonsylt och ett glas mjölk till puddingen gör att mängden snabba kolhydrater på en gång blir för stor.

Eddie Vedder
2009-10-10, 06:33
Lustigt.

Nej. Traditionellt så är inte blodpudding diabetesmat. Krasst så är det mesta rågmjöl och russin i puddingen. Skulle säkert fungera för de flesta men det krävs tillbehör. Lingonsylt och ett glas mjölk till puddingen gör att mängden snabba kolhydrater på en gång blir för stor.

Russin är det väl bara i blodkorv?

Sverker
2009-10-10, 07:10
Pudding eller korv:confused:

Är inte det samma sak. Svart skiva med lingonsylt ovanpå.

Alfred Nobel
2009-10-10, 07:13
Pudding eller korv:confused:

Är inte det samma sak. Svart skiva med lingonsylt ovanpå.

Och knaperstekt bacon.

Eddie Vedder
2009-10-10, 07:31
Pudding eller korv:confused:

Är inte det samma sak. Svart skiva med lingonsylt ovanpå.

Nej det är två olika produkter.

Scratch89
2009-10-10, 08:35
Jag tror Sverker tänker på de blodpuddingskorvar som man kan köpa i lite större förpackningar. Ser ut som en rätt så stor rak falukorv i formatet.

stevebc
2009-10-10, 13:57
OK, jag ångrar mig.

Det var bra skrivet, för diabetiker måste äta fettsnålt för att hålla uppe insulinkänsligheten så att de inte behöver ta lika mycket insulin för att sänka blodsockret från de 50-60E% kolhydrater de bör äta. Alltså bör de begränsa mängden fet blodpudding och välja bröd, grönsaker och andra fettsnåla kolhydratkällor för att få i sig sin energi.

Glömde helt av det.Jag trodde det var helt tvärtom faktiskt. (edit: jaha :))

Blodpudding är väl för övrigt ändå helt ok? Det jag hittar är:

Protein 13,04 g
Fett 9,78 g
Kolhydrater 19,24 g

Det ger 35 E% från kolhydrater vilket är relativt lite för en maträtt. Så borde inte maträtten i sig räcka utan att lägga till grovt bröd (som mig veterligen har högre GI, eller åtminstone högre E% kolhydrater).

Eddie Vedder
2009-10-10, 14:06
Blodpudding är väl för övrigt ändå helt ok? Det jag hittar är:

Protein 13,04 g
Fett 9,78 g
Kolhydrater 19,24 g


Stirra dig inte blind på energivärde. Kolhydraterna kommer från socker och raffinerat mjöl framför allt och blodproteinet är odugligt. Sedan är vi ju där igen med den ständigt återkommande nitriten.;)

Jag ser för egen del blodpudding precis som jag ser kebabrulle eller hamburgare och pommes frites som man köper ute. Inget att basera kosten på men heller inget som är värdelös mat då och då men det bör utgöra en liten liten del av kosten.

Skillnaden med blodpuddingen är ju att det är så extremt järnrikt och billigt. Rent smakmässigt föredrar jag bannemej blodpuddingen av de nämnda tre, det kommer jag laga och käka i min gamla gymnasieskola på måndag. Blodpudding och potatisbullar....*drool**drool*

Rickard
2009-10-10, 14:35
Blodpudding och potatisbullar....*drool**drool*

*drool* *drool* det där är farligt gott.

stevebc
2009-10-10, 14:48
Stirra dig inte blind på energivärde. Kolhydraterna kommer från socker och raffinerat mjöl framför allt och blodproteinet är odugligt. Sedan är vi ju där igen med den ständigt återkommande nitriten.;)

Jag ser för egen del blodpudding precis som jag ser kebabrulle eller hamburgare och pommes frites som man köper ute. Inget att basera kosten på men heller inget som är värdelös mat då och då men det bör utgöra en liten liten del av kosten.

Skillnaden med blodpuddingen är ju att det är så extremt järnrikt och billigt. Rent smakmässigt föredrar jag bannemej blodpuddingen av de nämnda tre, det kommer jag laga och käka i min gamla gymnasieskola på måndag. Blodpudding och potatisbullar....*drool**drool*Okej, jag förstår. Har nog överskattat blodpuddingen hittils då.

Lellan
2009-10-10, 14:53
Aha.. då kommer grabben bli lycklig, han brukar nalla innan jag stekt å jag hojtar "neeej, måste steka först!" å sen sitter han där å surar för att den blir "vass".. Ostekt blodpudding ska han få nästa gång jag har honom.. *cupid*

Edit: ähum.. sorry.. Men det där var ju.. spam. :em:

Poxeman
2009-10-10, 15:01
Jag kunde inte hålla mig utan stekte upp lite blodpudding och några ägg till lunch....
Trodde också att det var väldigt nyttig mat (gammaldags mat brukar ju vara bra...) det får bli lite mer sällan nu då.

mikaelj
2009-10-10, 15:01
Kan du inte steka den mindre hårt då, Lellan?

Själv gillar jag den torr och knaprig. :-)

Eddie Vedder
2009-10-10, 15:20
Jag kunde inte hålla mig utan stekte upp lite blodpudding och några ägg till lunch....
Trodde också att det var väldigt nyttig mat (gammaldags mat brukar ju vara bra...) det får bli lite mer sällan nu då.

Absolut inget fel på den lunchen, rena näringsbomben skulle jag säga. Äter du samma sak 10 gånger i veckan och byter äggen mot att dränka blodpuddingen i lingonsylt blir det en helt annan femma.

Det är som sagt något jag personligen klassar bland annan "skräpmat" men som har vissa utmärkande extra bra saker (järnhalten och priset). Ur miljösynpunkt är mat som korv, pölsa, blodpudding och sylta dessutom jättebra. Då använder man ju allt från de slaktade djuren.:)