handdator

Visa fullständig version : Armproblem vid div. övningar


qqq111
2009-10-09, 16:26
Lite bakgrundsinformation; jag är 18, av manligt kön, tränat i ca 3 månader. Jag har, som de flesta, upplevt nybörjarökningar och är lite rädd att jag tagit i för hårt.

För ett tag sedan började jag uppleva en smärta i högerarmen under vissa övningar, främst sittande bröstpress och kabelrodd (mest i bröstpressen dock).

Smärtan går genom armen, och i bröstpressen känns den dovt under själva repsen, men när jag släpper handtagen så känns det mer. Om jag lägger handflatan platt mot magen och trycker in känns det också.

Det är svårt att beskriva var smärtan är, men det känns som den går mellan triceps och biceps längst den övre delen av armen. Jag känner inget i varken bicepscurls eller tricepsextentioner, och inget i hantelpress, flyes eller något sådant. Inte heller i liggande bänkpressmaskin.

En gissning jag har är att det är muskelfästet på sido-deltoiden, dvs den man tränar med hantellyft åt sidan. Jag tror att jag kan ha varit för häftig i den övningen ett pass, men jag har ingen aning.

Så, det jag undrar är givetvis vad detta kan vara och vad jag bör göra åt det.

Tack på förhand!

qqq111
2009-10-11, 12:35
Bump

qqq111
2009-10-14, 21:47
Liten uppdatering: Smärtan när jag trycker in mot magen med armen (armbåge i underfär 90 grader) i överarmen har gått över, men har verkat "rest" neråt och finns nu i själva armbågen.

Precis som innan gör det inte ont när jag trycker innåt, men när jag släpper så känns det. Det är inte direkt någon grov smärta, utan känns mer dovt och nästan lite tillfredställande. Helst skulle jag dock slippa detta helt eller åtminstone veta vad det är och vad jag bör göra åt det, så hjälp skulle uppskattas!