handdator

Visa fullständig version : Läser ni flera böcker parallellt?


Ch4rles
2009-10-09, 16:17
Som rubriken anger, brukar ni läsa flera böcker parallellt? Själv är jag för otålig att läsa klart en bok ifall jag får nys om något som verkar bra, så jag har alltid minst tre böcker bredvid mig på nattduksbordet. Just nu har jag fyra. Hur gör ni?

L Johnsson
2009-10-09, 16:21
beror lite på, 4böcker samtidigt har jag aldrig haft.
Händer ganska ofta att jag läser 2parallelt och någon enstaka gång 3.
Men försöker hålla mej till en i taget så man verkligen är inne i handlingen till 100%:)

Bahir
2009-10-09, 16:25
Ja. Läser just nu "Paul Wilmott Introduces Quantitative Finance (2nd edn)" och "Corporate Finance" (Berk & DeMarzo), och har gjort ett avbrott i "A Guide to Econometrics (6th edn)" (Peter Kennedy). Dessa läser jag inte i samband med studier (snarare förberedande/för skojs skull). Sen läser jag även fiction eller mer populärvetenskapliga pocketböcker till måltider.

Att läsa flera fictionböcker samtidigt brukar jag dock inte göra eftersom om boken är bra vill man följa en storyline åt gången.

jwzrd
2009-10-09, 16:36
Ja, vanligtvis. Jag läser ofta en bok när jag pendlar och en annan i bingen innan jag ska tryna.

Manta
2009-10-09, 16:40
Ja. Det är inte allt för sällan som jag läser två eller tre skönlitterära böcker, samt två eller tre facklitterära böcker samtidigt (kan säkert bli fler facklitterära böcker ibland, men det är ju lättare att ta en paus ifrån dessa). Jag läser dock en hel del, flera timmar om dagen. Anledningen till varför det blir så många är att det kan bli ganska tungt att sträckläsa tyngre litteratur, vissa böcker läser man helst inte mer än 20-30 sidor i en sittning eftersom prosan kanske är knepig eller innehållet tungt/djupt.

Eldhroka
2009-10-09, 16:40
Nej, en åt gången.

MasterChief
2009-10-09, 16:50
Alltid. Jag gillar att blanda någon billig roman med lite tyngre litteratur. Orka vara pretto jämt.

Jockefoten
2009-10-09, 16:51
Ja. Skolböcker under dagen och nåt intressant innan sömn.

forslund
2009-10-09, 17:00
Nej, aldrig mer än en bok åt gången.

Jag vill ha kvar sinnet i samma bok hela tiden. Sedan läser jag aldrig klart böcker om de inte intresserar mig enormt. Älskar att se fram mot varje kväll då man får reda på mer.

Morrris
2009-10-09, 17:33
Alltid. Läser nu... 3 olika tror jag.

Olegh
2009-10-09, 17:35
Jag är för vek för att klara av flera skönlitterära böcker samtidigt.

Breadboy
2009-10-09, 18:04
Japp. Läser fem olika skönlitterära böcker och cirka tre facklitterära (kurslitteratur) just nu.

Currenthill
2009-10-09, 18:28
Jag brukar sprida ut mina böcker och läsa dem parallellt beroende på var jag befinner mig. T ex har jag en bok på toaletten, en annan i badrummet som läses när ungarna badar, en tredje bredvid sängen och en fjärde i vardagsrummet. Det brukar vara en blandning av mer respektive mindre seriös litteratur.

Osten80
2009-10-09, 18:29
Det händer att jag har upp till tre skönlitterära böcker igång samtidigt, men oftast försöker jag hålla mig till en i taget. Det brukar bli bäst så.

pazzion
2009-10-09, 18:36
för tillfället läser jag två "skön"litterära böcker (beyond brawn och Illusionen om Gud) och sen läser jag väl sisådär 10-12 fackböcker för tillfället (pluggar juridik), så det blir en hel del att hålla reda på fast det fungerar förvånansvärt bra!:smash:

Loke
2009-10-09, 19:05
När jag läser så läser jag tokintensivt och bara en bok. Det är faktiskt sällan jag läser en bok i mer än en vecka, oftast handlar det typ om en helg eller så.

Undantaget är dom där av ayn rand, tar mig helt galet lång tid att traggla igenom...

I och med att jag är teknolog så är kurslitteraturen vanligtvis böcker man studerar med snarare än faktiskt läser, så räknar inte med dem.

Semiramis
2009-10-09, 19:34
Sisådär 5-6 böcker samtidigt plus ett par ljudböcker brukar det bli.

aggression
2009-10-09, 20:30
Läser enbart en bok åt gången. Just nu är det "En drink före kriget" som gäller.

kalle_banan
2009-10-10, 06:49
Hans Blix bok Avväpna Irak, Jane Goodalls bok I Människans Skugga, Charles Darwins bok Om Arternas Uppkomst och The Way of Chuang Tzu av Chuang Tzu, den sista boken läser jag om för skojs skull, darwins bok började jag läsa 2006, i människans skugga köpte jag våren 08 och läste inte klart den, hans blix bok fick jag förra julen och jag har inte läst ut den än. Men nu har jag tagit tag i alla lösa trådar för nästa bok jag ska köpa vill jag lägga all energi på utan ha några andra böcker som behöver läsas. Den heter The Cosmic Serpent och är skriven av Jeremy Narby, funderar på The antipodes of the Mind också men det lutar åt den förstnämnda.

Hades
2009-10-10, 08:49
En eller två böcker böcker i skolan och en bok hemma.

Nordenator
2009-10-10, 09:10
Studentlitteratur har man ju alltid 2-3 böcker, men utöver det brukar jag ha en huvudbok som jag läser innan jag går och sover samt andra böcker som jag gradvis tar mig igenom eftersom jag läser annat.

Just nu läser jag Deadhouse Gates av Steven Eriksson och backar upp den med The God Delusion av Dawkins samt en samling med verk av H.P. Lovecraft (Necronomicon)

Fick slut Pratchettböcker :x