handdator

Visa fullständig version : 1000 och 1 sätt att äta chokladbollssmet


Fredrik_S
2009-10-09, 14:10
Recept (ca 4 portioner)
75g lätta
75g smör
35g socker
15g vaniljsocker
50g kakao
400g havregryn
Mikra smöret något rör ihop allt med husshållsassistent eller rörverktyg eller mosa ihop med sked...

Energifördelning
Total energi: 2868Kcal
Protein: 69g (9.8 energi%)
Fett: 149g (45.9 energi%)
Kolhydrater: 286g (40.5 energi%)


God variant kryddad med kokosflingor och pärlsocker.

http://img193.imageshack.us/img193/2584/dsc00066wl.jpg (http://img193.imageshack.us/i/dsc00066wl.jpg/)


Nedan ser du en stekt variant serverad med lightglass

http://img3.imageshack.us/img3/1633/dsc00049hv.jpg (http://img3.imageshack.us/i/dsc00049hv.jpg/)


Serverad på en bädd av 3 msk snabbmarshan och 3 dl minimjölk.

http://img94.imageshack.us/img94/4461/dsc00053o.jpg (http://img94.imageshack.us/i/dsc00053o.jpg/)


Här med 2 dl vanlijyoghurt och en bananprotiendrink med lättmjölk

http://img202.imageshack.us/img202/2802/dsc00054l.jpg (http://img202.imageshack.us/i/dsc00054l.jpg/)


Deffvariant med mindre smör socker och kakao. Stekt.

http://img63.imageshack.us/img63/9527/dsc00062j.jpg (http://img63.imageshack.us/i/dsc00062j.jpg/)

Fredrik_S
2009-10-09, 14:10
Tre bilder på hur det kan gå till i tillagningen.
Först med mikrat smör så det blir mjukare.

http://img96.imageshack.us/img96/6523/dsc00063l.jpg (http://img96.imageshack.us/i/dsc00063l.jpg/)


Här är kakaon tillsatt

http://img176.imageshack.us/img176/3458/dsc00064x.jpg (http://img176.imageshack.us/i/dsc00064x.jpg/)

Slutresultatet efter blandning. En färdig låda för dagens chokladbollssmet.

http://img38.imageshack.us/img38/6228/dsc00065zf.jpg (http://img38.imageshack.us/i/dsc00065zf.jpg/)

Grenen
2009-10-09, 14:26
:thumbup:

fyrkantig_rondell
2009-10-09, 18:24
Åh villken underbar tråd! Själv brukar jag göra lite större bollar som jag serverar med äkta vaniljglass.
Perfekt då man har gäster hemma, en boll per person läggs i ett finare glas och då det ska serveras skedar men upp glasen och toppar med en myntakvist.
Rolig och lite annorlunda dessert som aldrig har slagit fel. :thumbup:

cyclist_90
2009-10-09, 18:49
enkelt och smidigt, tack för tipset

Cohen
2009-10-09, 19:23
Varför lättglass och lättmjölk när en sats innehåller nästan ett hekto smör?
Känns ologiskt.

Fredrik_S
2009-10-09, 19:26
Varför lättglass och lättmjölk när en sats innehåller nästan ett hekto smör?
Känns ologiskt.

Det var det som fanns hemma just då...

isato
2009-10-09, 19:28
Varför lättglass och lättmjölk när en sats innehåller nästan ett hekto smör?
Känns ologiskt.

Annars innehåller den 2hg smör istället för 1 :D

Fredrik_S
2009-10-09, 19:31
Åh villken underbar tråd! Själv brukar jag göra lite större bollar som jag serverar med äkta vaniljglass.
Perfekt då man har gäster hemma, en boll per person läggs i ett finare glas och då det ska serveras skedar men upp glasen och toppar med en myntakvist.
Rolig och lite annorlunda dessert som aldrig har slagit fel. :thumbup:

Tänk dock på att mitt recept inte går att rulla bollar på. Det är ungefär hälften så mycket smör och bara en femtedel socker jämfört med vanliga bollar.
Det här receptet är ingen dessert utan en måltid i sig. Ett sätt för mig att få i mig 3000 extra kalorier per dag, och äts ofta som huvudrätt.

nmanradnävna
2009-10-09, 19:38
blev inspirerad av din chokladbollsmani så var tvungen å slänga ihop en smet själv, antar att tråden är till för att alla ska lägga upp bilder på sina sätt att göra chokladbollssmetar så jag försöker tillföra något med en bild på en helt vanlig smet som jag käkar atm

http://img154.imageshack.us/img154/5660/img3081.jpg

Det är ungefär...
2,5dl havregryn
2dl strösocker
100-200g margarin
3 matskedar kakao
lite apelsinjuice

i smeten!

Rickard
2009-10-09, 20:31
En variant jag käkat en del det sista är en variant som skulle kunna klassas som en lättvariant.

Ungefärliga mått:
2-4dl havregryn
15-30g smör
En skätt rapsolja
Någon matsked Canderel Cankao

Rör man ner några matskedar kvarg eller avvasslad yoghurt så blir det mycket likt riktig chokladbollssmet.

isterbuk
2009-10-09, 20:42
En variant jag käkat en del det sista är en variant som skulle kunna klassas som en lättvariant.

Ungefärliga mått:
2-4dl havregryn
15-30g smör
En skätt rapsolja
Någon matsked Canderel Cankao

Rör man ner några matskedar kvarg eller avvasslad yoghurt så blir det mycket likt riktig chokladbollssmet.

Det där kanske man vågar testa :)

Störtskön tråd Fredrik :thumbup:

fyrkantig_rondell
2009-10-09, 21:42
Tänk dock på att mitt recept inte går att rulla bollar på. Det är ungefär hälften så mycket smör och bara en femtedel socker jämfört med vanliga bollar.
Det här receptet är ingen dessert utan en måltid i sig. Ett sätt för mig att få i mig 3000 extra kalorier per dag, och äts ofta som huvudrätt.

Jag brukar göra mina med 50 % smör 50 % kesella, har i choklad protepulver, och byter jag ut hälften av sockret mot Hermesans (stavning?) sötningsströ. Resten är ungefär som i ett vanligt orginalrecept. Då funkar det finfint att rulla som vanliga bollar. :)

Mimix
2009-10-09, 22:24
Underbar men OND tråd.
Nu känns helt plötsligt min deff så låååång.

[LerMenÄrEgentligenGöttAvunssjukIkon]

Fredrik_S
2009-10-09, 22:41
Underbar men OND tråd.
Nu känns helt plötsligt min deff så låååång.

[LerMenÄrEgentligenGöttAvunssjukIkon]

Jag håller med nöd och näppe vikten stabil och äter chokladbollsmet 4 gånger om dagen.
Bara å träna maniskt mycket så går det nog bra att deffa med chokladbollsmet också.

Mimix
2009-10-09, 22:58
Na jag tränar redan så mycket min kropp klarar av.
...Fast det är klart...fick den chokladbollsmet till frukost så skulle den ju klara mer ;oP

[PlanerarKöpaEttHalvtKgOdenseNougatÖgonblicketJagNå ttMålviktenIkon]

Peter Hansen
2009-10-09, 23:29
Ska testa nåt liknande imorgon fast med kesella och mindre smör, kanske sötningsmedel! Deffbolls

Peter Hansen
2009-10-10, 14:52
allright! 2dl havregryn, 250g kesella mini, 3 msk kakao, 3 msk kaffe, 1dl sötningsmedel! Och nu mår jag lite smått illa haha

MrBurner
2009-10-10, 16:21
Peter Hansen, det där måste ha varit direkt jättesvårt att röra samman? Jag tillsätter alltid olja för att det ska gå att blanda bättre och vaniljsocker för smaken.

Måste lägga till detta också till andra som gör sina egna lösningar, kaffe gjorde det hela mycket godare, i mitt fall snabbkaffepulver.

sneagel
2009-10-10, 16:40
Om man tröttnar på chokladsmaken kan jag tipsa om att ringla över lite sirap (inte för mycket bara, blir lätt för sött). Får kanske skippa sockret i så fall :)

Baboom
2009-10-10, 17:00
allright! 2dl havregryn, 250g kesella mini, 3 msk kakao, 3 msk kaffe, 1dl sötningsmedel! Och nu mår jag lite smått illa haha

Men blev det gott? Känns inte som att det direkt smakar "havrebollar" eller "chokladbollar"?

Rickard
2009-10-10, 17:03
Men blev det gott? Känns inte som att det direkt smakar "havrebollar" eller "chokladbollar"?

Jag har tidigare gjort en variant där jag blandade 1dl havregryn med 250g kvarg och 15g cankao och några gram fiberhusk, som jag tycker kommer ganska nära smaken utav riktiga chokladbollar. Så det där borde inte vara långt efter heller.

Fredrik_S
2009-10-10, 19:16
Men blev det gott? Känns inte som att det direkt smakar "havrebollar" eller "chokladbollar"?

Känns som att det måste vara en ingrediens som är, påminner eller smakar som smör för att det ska bli chokladbollsmak. Annars blir det mer en choklad smakande havregrynsröra tycker jag.

shut teh face
2009-10-11, 09:37
Jag brukar göra en traditionell chokladbollssmet och servera det på en tallrik och hälla över varmt starkt kaffe (inte så mycket, men endel) och puddra över lite kardemumma.

Lellan
2009-10-11, 09:45
Känns som att det måste vara en ingrediens som är, påminner eller smakar som smör för att det ska bli chokladbollsmak. Annars blir det mer en choklad smakande havregrynsröra tycker jag.

Förr gjorde jag bollar med minilätta och lite extra salt, gott.

Man kan också skippa kakaon och testa vaniljbollar, då tillsätter man vaniljsessens istället och det är inte tokigt alls! Fast då tycker jag smält smör, havregryn, sötningsmedel/socker + vanilj är godast mix.. *drool* Inte så jättenyttigt dock kanske! :D

Lando
2009-10-11, 10:24
Fredrik, jag är sjukt avundsjuk på dig av tre skäl:

1. Dina muskler
2. Din sjuka form
3. Att du kan käka overkliga mängder chokladbollssmet och behålla 1 och 2.

Keep it up!

fyrkantig_rondell
2009-10-11, 11:34
Känns som att det måste vara en ingrediens som är, påminner eller smakar som smör för att det ska bli chokladbollsmak. Annars blir det mer en choklad smakande havregrynsröra tycker jag.

Jag brukar ibland ha i lite messmör, det tar bort en del av havresmaken och lyfter fram kakaon på ett trevligt sätt. Ett måste är också att ha i kaffe, det är i princip lika viktigt som kakaon för mig del.

isterbuk
2009-10-11, 13:53
vaniljsessens

Är det som sötningsmedel fast med vaniljsmak dvs nästan kalorifritt? Har fått för mig att det ska finnas något sånt men aldrig hittat när kikat efter det.
Vart finner man vaniljessens?

Mvh

Lellan
2009-10-11, 13:58
Är det som sötningsmedel fast med vaniljsmak dvs nästan kalorifritt? Har fått för mig att det ska finnas något sånt men aldrig hittat när kikat efter det.
Vart finner man vaniljessens?

Mvh

http://metrobloggen.se/UserFiles/18.32991/Image/P(44).JPG

Köper mitt på konsum! :)

Cohen
2009-10-11, 19:21
Är det som sötningsmedel fast med vaniljsmak dvs nästan kalorifritt? Har fått för mig att det ska finnas något sånt men aldrig hittat när kikat efter det.
Vart finner man vaniljessens?

Mvh


Alla essenser som inte är baserade på olja är i princip energifria. I vilket fall använder man bara några droppar, så energin torde bli marginell i vilket fall.

Vaniljessens finns i de flesta vanliga matbutiker, men bor du i Stockholm rekommenderar jag ett besök på Essencefabriken på Wallingatan.

isterbuk
2009-10-11, 19:46
Tack så mycket ska ta en runda o kika lite imorgon :)

Mr.Sarkastisk
2009-10-11, 21:39
Fredrik, jag är sjukt avundsjuk på dig av tre skäl:

1. Dina muskler
2. Din sjuka form
3. Att du kan käka overkliga mängder chokladbollssmet och behålla 1 och 2.

Keep it up!

Hahah

Ashenshugar777
2009-10-14, 23:58
blev inspirerad av din chokladbollsmani så var tvungen å slänga ihop en smet själv, antar att tråden är till för att alla ska lägga upp bilder på sina sätt att göra chokladbollssmetar så jag försöker tillföra något med en bild på en helt vanlig smet som jag käkar atm

http://img154.imageshack.us/img154/5660/img3081.jpg

Det är ungefär...
2,5dl havregryn
2dl strösocker
100-200g margarin
3 matskedar kakao
lite apelsinjuice

i smeten!

Helt galet vad mycket kalorier det är i den där :D

Vinter
2009-10-15, 00:57
Måste prova..kanske börjar växa obehindrat. Det som slog mig mest var förövrigt att Fredrik_S har likadant datorbord, keyboard och köksmöbel som jag, läskigt..

Fredrik_S
2009-10-15, 01:27
Måste prova..kanske börjar växa obehindrat. Det som slog mig mest var förövrigt att Fredrik_S har likadant datorbord, keyboard och köksmöbel som jag, läskigt..

lol
men köksmöbel? vilken är det?

yengilz
2009-10-18, 01:07
Ser gott ut detta!

amarth
2009-10-18, 22:42
Själv brukar jag köra keso i mixern och helt utesluta smör ;)

Negerbollar alá Simon:
300g keso
2.5dl havregryn
2msk kakao
0.5dl proteinpulver (chokladsmak)
0.5dl socker

Går säkert att göra mer eller mindre nyttigt men jag tycker det är ganska schyssta snacks under deffen (går ju att byta ut en måltid mot dem).

Rickard
2009-10-18, 23:16
Åt chokladbollssmet toppat med Häagen-Dazs chocolate chocolate chip idag, det var tröck så att säga.

discocrunkers
2009-10-19, 18:18
Jag håller med nöd och näppe vikten stabil och äter chokladbollsmet 4 gånger om dagen.
Bara å träna maniskt mycket så går det nog bra att deffa med chokladbollsmet också.

Du äter alltså chokladbollssmet 1440 gånger om året.
Den oundvikliga frågan är ju; vad gör du när du tröttnat på chokladbollssmet?
Variation förnöjer ju...

Degpekka
2009-10-19, 18:29
Fan va sugen man blir! :)

Fredrik_S
2009-10-19, 21:54
Du äter alltså chokladbollssmet 1440 gånger om året.
Den oundvikliga frågan är ju; vad gör du när du tröttnat på chokladbollssmet?
Variation förnöjer ju...

Jag är periodare i grund å botten, jag äter ofta samma mat i ett par veckor å sen byter jag typ, men försöker variera så jag inte tröttnar.

Är nere på chokladbollsmet runt 2 gnr per dag nu, har tom gått dagar där jag inte ätit chokladbollsmet, men det är inte vanligt, kyckling ris å majonäs ett par gånger samt pannkakor ibland. Slänger in en å annan annan måltid också...

discocrunkers
2009-10-19, 22:51
Jag är periodare i grund å botten, jag äter ofta samma mat i ett par veckor å sen byter jag typ, men försöker variera så jag inte tröttnar.

Är nere på chokladbollsmet runt 2 gnr per dag nu, har tom gått dagar där jag inte ätit chokladbollsmet, men det är inte vanligt, kyckling ris å majonäs ett par gånger samt pannkakor ibland. Slänger in en å annan annan måltid också...

Ja periodare är nog även jag till naturen... ska börja komplettera min kost med det här. Ska bli kul att se hur det går med vikten då *popcorn*

kalajset
2009-10-19, 23:10
Tack vare denna tråd har nu även jag börjat äta chokladbollssmet så gott som dagligen, trots deff. :eating: Har tyvärr inte så mycket till recept att komma med, då jag höftar till det mesta gällande blandningen, men tycker iaf att rapsolja fungerade förvånansvärt bra som substitut till smör, om än naturligtvis inte lika gott. (Smöret var helt enkelt slut vid provtillfället).

Fru_Flisa
2009-10-20, 09:31
Gjorde en god chokladbollssmet igår på 2dl havregryn blandat med elvispat vassle (rockyroad) + lite vatten, sötningsmedel, 1 msk kakao, 2msk kvarg, lite kaffe och lite irish coffee essense och smör.
Kryddat med kokosflingor.
Rekommenderar essensen, vart lite mer sting sas.

Fredrik_S
2009-10-20, 10:01
Gjorde en god chokladbollssmet igår på 2dl havregryn blandat med elvispat vassle (rockyroad) + lite vatten, sötningsmedel, 1 msk kakao, 2msk kvarg, lite kaffe och lite irish coffee essense och smör.
Kryddat med kokosflingor.
Rekommenderar essensen, vart lite mer sting sas.

cool, vart har du köpt essensen?

Luttis
2009-10-20, 11:25
cool, vart har du köpt essensen?

...och essenser överhuvudtaget? Hittar man dom på vanliga matvaruaffärer?

Apropå det så borde arrakessens fungera alldeles ypperligt i en chokladbollssmet!

Baboom
2009-10-20, 11:59
...och essenser överhuvudtaget? Hittar man dom på vanliga matvaruaffärer?

Apropå det så borde arrakessens fungera alldeles ypperligt i en chokladbollssmet!

Jag köper det på Ica :) Står i hyllan med baktillbehör, typ där karamell färgen brukar stå.

Sess
2009-10-20, 15:02
Även jag har fallit dit på chokladbollssmet några ggr senaste veckan tack vare (på grund av??!) Fredrik_S. :D

Självklart har jag inte snålat in på något utan det har varit tjockis-varianten med massa socker, massa smör och givetvis har det inmundigats direkt ur skålen.

Tänkte jag skulle ta en "vit" dag och försöka undvika denna himmelska smet ikväll, men nu läste jag givetvis om arraksessens och jag misstänker att jag kommer att falla dit även ikväll...

Tur att jag har varit duktig med kardion....

Marcüs
2009-10-20, 15:59
Jag kommer ihåg på den glada tiden i början på högstadiet, då var det standard att göra en sats chokladbollssmet efter skolan. Kanske måste börja med det igen:)

MrBurner
2009-10-20, 16:19
Jag köper det på Ica :) Står i hyllan med baktillbehör, typ där karamell färgen brukar stå.

Jag smakade den direkt ur flaskan i dag. Stort misstag vill jag bara säga så ingen annan ger sig på det.

Luttis
2009-10-20, 18:41
Jag köper det på Ica :) Står i hyllan med baktillbehör, typ där karamell färgen brukar stå.

Vad bra. Tack!


Tänkte jag skulle ta en "vit" dag och försöka undvika denna himmelska smet ikväll, men nu läste jag givetvis om arraksessens och jag misstänker att jag kommer att falla dit även ikväll...


Åh, då hoppas jag på ett utlåtande efteråt om det var en hit (vilket det borde vara) eller inte!

Fru_Flisa
2009-10-20, 20:20
...och essenser överhuvudtaget? Hittar man dom på vanliga matvaruaffärer?

Apropå det så borde arrakessens fungera alldeles ypperligt i en chokladbollssmet!

Jag köpte i en hobbyaffär som hade brett utbud av essenser.

Arrakessens kan jag gå i god är gott i :)

Här är min nya favorit; chokladbollsgröt;
1dl mjölk vispat med 1 skopa vassle/casein (hade rockyroadvassle och chokladcasein) + 2msk kakao + sötningsmedel vispat med först en äggula sen lite lättare med några äggvitor. Går att förgodas med gräddkolaessens.
Sen smeta detta med havregryn i skål med mogen banan och mikra några minuter (röra några gånger undertiden).
På med blåbär, paranötter, valnötter, pinjenötter, sötmandel, björnbär, lönnsirap, kokos, honung + lite kanel.

Snorkelfarsan
2009-10-21, 22:19
Här är min nya favorit; chokladbollsgröt;
1dl mjölk vispat med 1 skopa vassle/casein (hade rockyroadvassle och chokladcasein) + 2msk kakao + sötningsmedel vispat med först en äggula sen lite lättare med några äggvitor. Går att förgodas med gräddkolaessens.
Sen smeta detta med havregryn i skål med mogen banan och mikra några minuter (röra några gånger undertiden).
På med blåbär, paranötter, valnötter, pinjenötter, sötmandel, björnbär, lönnsirap, kokos, honung + lite kanel.

OMFG! Det var inte illa :D. Den ska vi prova :)

heraso
2009-10-21, 22:23
Jag har en latmansvariant på den:

1 dl havregryn
3 vitor
salt
en skvätt vatten

Micra i 2 min, ut, rör om, micra lite till.

Strö över lagom med sötningsmedel och kakao, gegga ihop allt så det blir jämt fördelat, servera med valfri mejeriprodukt.

Min nya favorit efter träning..*drool*

Gosti123
2009-10-22, 10:28
Tänk dock på att mitt recept inte går att rulla bollar på. Det är ungefär hälften så mycket smör och bara en femtedel socker jämfört med vanliga bollar.
Det här receptet är ingen dessert utan en måltid i sig. Ett sätt för mig att få i mig 3000 extra kalorier per dag, och äts ofta som huvudrätt.


Känns det inte lite ''konstigt'' att äta chokladbollssmet som huvudrätt?

Fredrik_S
2009-10-22, 10:52
Känns det inte lite ''konstigt'' att äta chokladbollssmet som huvudrätt?

Jo, jag skrattar och är lika nöjd varje gång. Men som sagt när man tar bort det mesta sockret och halverar fettmängden ur orginalreceptet så är det plötsligt inga dåliga ingredienser kvar...

discocrunkers
2009-10-22, 20:31
Som komplement har jag full förståelse för det, men inte som huvudrätt... jag älskar mat och olika smaker för mycket.

Kan ju säga att det blev en skål chokladbollssmet med en skiva vienetta på igårkväll innan läggning. Tjejen "sov" i mitt knä, och det blev ju endel sura miner tack vare smaskandet havregrynen ger... :D

Fredrik_S
2009-10-24, 17:47
Recept på snabbt mellanmål

30g lätta
60g havregryn
5g kakao
5g vanlijsocker
5g socker
10g Kokosflinor
Mikra lätta i 5 sekunder, mosa ihop allt, frys i 5 minuter strö över kokosflingor

Dryck 30g proteinpulver(24g protein)(mocha-smak)+en kopp kaffe

Energifördelning
Total energi: 561Kcal
Protein: 35g (25.6 energi%)
Fett: 24g (37.4 energi%)
Kolhydrater: 47g (33.8 energi%) 10g från rent socker

isterbuk
2009-10-24, 23:06
Recept på snabbt mellanmål

30g lätta
60g havregryn
5g kakao
5g vanlijsocker
5g socker
10g Kokosflinor
Mikra lätta i 5 sekunder, mosa ihop allt, frys i 5 minuter strö över kokosflingor

Dryck 30g proteinpulver(24g protein)(mocha-smak)+en kopp kaffe

Energifördelning
Total energi: 561Kcal
Protein: 35g (25.6 energi%)
Fett: 24g (37.4 energi%)
Kolhydrater: 47g (33.8 energi%) 10g från rent socker

Låter kalas, lagom mängd kcal för ett mellis

Nikki
2009-10-25, 00:18
Shit alltså, det låter på flera koloiters matvanor att de lever för dagen..

Att pula i sig sötningsmedel för att man är rädd för kalorier känns inte så genomtänkt, ät smartare istället..

Att äta lätta istället för smör (eller laktosfritt smör) är jag mycket tveksam till med tanke på att producenten i det fallet endast bryr sig om att sälja en snygg produkt med attraktiva siffror på näringsinnehållet men inte ger en tanke åt näringsvärde.. Man missar massor av vitaminer och nyttiga fettsyror dessutom..

Ett tips till de som äter socker, testa råsocker i kokosbollar (och typ allt annat med) som är så jävla mycket godare (nyttigare och är dessutom inte beroendeframkallande vilket gör att man har lättare att styra sin egen hunger)..

Personligen kör jag någon deciliter kokt quinoa med youghurt och curry när jag behöver en snabb kolhydratrik måltid, men det är jag det och min åsikt..

Men själva grejen med kokosbollsmet som måltid är grymt med tanke på alla vettiga kolhydrater från havre, fett från smör och allt annat man blandar i som man kanske inte äter så mycket som seriös tränande (så som kakao)..

stafh
2009-10-25, 02:16
Att äta lätta istället för smör (eller laktosfritt smör) är jag mycket tveksam till med tanke på att producenten i det fallet endast bryr sig om att sälja en snygg produkt med attraktiva siffror på näringsinnehållet men inte ger en tanke åt näringsvärde.. Man missar massor av vitaminer och nyttiga fettsyror dessutom..

Vilka då menar du?

Fredrik_S
2009-10-25, 11:18
Shit alltså, det låter på flera koloiters matvanor att de lever för dagen..

Att pula i sig sötningsmedel för att man är rädd för kalorier känns inte så genomtänkt, ät smartare istället..

Att äta lätta istället för smör (eller laktosfritt smör) är jag mycket tveksam till med tanke på att producenten i det fallet endast bryr sig om att sälja en snygg produkt med attraktiva siffror på näringsinnehållet men inte ger en tanke åt näringsvärde.. Man missar massor av vitaminer och nyttiga fettsyror dessutom..

Ett tips till de som äter socker, testa råsocker i kokosbollar (och typ allt annat med) som är så jävla mycket godare (nyttigare och är dessutom inte beroendeframkallande vilket gör att man har lättare att styra sin egen hunger)..

Personligen kör jag någon deciliter kokt quinoa med youghurt och curry när jag behöver en snabb kolhydratrik måltid, men det är jag det och min åsikt..

Men själva grejen med kokosbollsmet som måltid är grymt med tanke på alla vettiga kolhydrater från havre, fett från smör och allt annat man blandar i som man kanske inte äter så mycket som seriös tränande (så som kakao)..

Vilka vitaminer och nyttiga fettsyror innehåller smör men inte lätta? Det är två olika produkter där den ena är baserad på grädde och den andra på rapsolja. Båda har sina egna för och nackdelar och att den ena alltid är bättre/nyttigare stämmer inte...

Nyttigare med råsocker än socker, måhända men det är extremt marginellt. Det handlar om mineraler räknade på promillen av dagsbehvoet när det handlar om så lite som 10 gram socker.
Hururvida socker är beroendeframkallande eller inte låter jag vara osagt, men att råsocker skull ha en mer eller mindre effekt på ett eventuellt beroende låter som något någon bara sagt och inte att det ligger någon vetenskap bakom det.

malfunction
2009-10-25, 12:09
Att välja rårörsocker framför strösocker för nyttigheten känns ytterst tveksamt. Jag använder det ibland för smakens skull och jag har hört att det inte bränner lika lätt. Annars främjar jag helt klart strösocker då det är betydligt miljövänligare eftersom det är från sverige/danmark medan rårörsocker kommer från diverse länder långt långt borta.

Fatalist
2009-10-27, 17:48
Haha, tack för tipset. Gott, och en fin liten tryptaminkick i skallen av all kakao :)

Rickard
2009-10-28, 20:27
Russin gör sig riktigt bra i smeten. :eating:

Rickard
2010-01-12, 22:11
Hade lite tunt med havregryn hemma så provade att blanda och ge lite bland sakerna i skafferiet. Och resultatet blev ätbart och kanske aningens kalorisnålare med ett fiberinnehåll som inte är av denna värld.

Ungefärliga mått och skattat energiinnehåll.

1dl vatten
1dl fibrex
1dl havergryn
1dl kruska
25g vassle (ON cookies 'n cream i detta fallet)
15g socker (strösocker och vanillinsocker blandat)
10g smör
1msk kakaopulver
1tsk snabbkaffepulver

Gissar på att det landar kring 500kcal.

Anton Fräs
2010-01-14, 14:49
Shit alltså, det låter på flera koloiters matvanor att de lever för dagen..

Att pula i sig sötningsmedel för att man är rädd för kalorier känns inte så genomtänkt, ät smartare istället..

Att äta lätta istället för smör (eller laktosfritt smör) är jag mycket tveksam till med tanke på att producenten i det fallet endast bryr sig om att sälja en snygg produkt med attraktiva siffror på näringsinnehållet men inte ger en tanke åt näringsvärde.. Man missar massor av vitaminer och nyttiga fettsyror dessutom..

Ett tips till de som äter socker, testa råsocker i kokosbollar (och typ allt annat med) som är så jävla mycket godare (nyttigare och är dessutom inte beroendeframkallande vilket gör att man har lättare att styra sin egen hunger)..

Personligen kör jag någon deciliter kokt quinoa med youghurt och curry när jag behöver en snabb kolhydratrik måltid, men det är jag det och min åsikt..

Men själva grejen med kokosbollsmet som måltid är grymt med tanke på alla vettiga kolhydrater från havre, fett från smör och allt annat man blandar i som man kanske inte äter så mycket som seriös tränande (så som kakao)..

Det var så mycket bullshit i din post att jag knappt vet var ska börja. Som Frederik_S redan påpekat, det är två olika produkter med olika näringsmässiga fördelar. Det finns inga bevisade negativa effekter med sötningsmedel på människa. Att råsocker inte är "beroendeframkallande" är ganska självklart då inte vanligt socker heller är det.

Tunroth
2010-02-26, 21:59
Någon som har provat att göra chokladbollssmet med jordnötssmör? :)

Snobbe
2010-02-27, 03:01
Shit alltså, det låter på flera koloiters matvanor att de lever för dagen..

Att pula i sig sötningsmedel för att man är rädd för kalorier känns inte så genomtänkt, ät smartare istället..

Att äta lätta istället för smör (eller laktosfritt smör) är jag mycket tveksam till med tanke på att producenten i det fallet endast bryr sig om att sälja en snygg produkt med attraktiva siffror på näringsinnehållet men inte ger en tanke åt näringsvärde.. Man missar massor av vitaminer och nyttiga fettsyror dessutom..

Ett tips till de som äter socker, testa råsocker i kokosbollar (och typ allt annat med) som är så jävla mycket godare (nyttigare och är dessutom inte beroendeframkallande vilket gör att man har lättare att styra sin egen hunger)..

Personligen kör jag någon deciliter kokt quinoa med youghurt och curry när jag behöver en snabb kolhydratrik måltid, men det är jag det och min åsikt..

Men själva grejen med kokosbollsmet som måltid är grymt med tanke på alla vettiga kolhydrater från havre, fett från smör och allt annat man blandar i som man kanske inte äter så mycket som seriös tränande (så som kakao)..

Jag förstår inte vad som är så fel på sötningsmedel. Jag gick från coca cola till cola zero (ja jag var fet o dricker jävla massa cola runt 1-2liter om dan) Bytte ut det till cola zero dricker fortfarande säkert 1l om dan iaf. Förutom att jag gått ner 40kg (vilket inte endast är på colan såklart) så har jag inte märkt någon bieffekt. Sen vet jag inte om jag har fått cancer av skiten men jag tror inte det finns någon bevisad koppling där imellan iaf.

vicarious
2010-02-27, 10:53
Jag förstår inte vad som är så fel på sötningsmedel. Jag gick från coca cola till cola zero (ja jag var fet o dricker jävla massa cola runt 1-2liter om dan) Bytte ut det till cola zero dricker fortfarande säkert 1l om dan iaf. Förutom att jag gått ner 40kg (vilket inte endast är på colan såklart) så har jag inte märkt någon bieffekt. Sen vet jag inte om jag har fått cancer av skiten men jag tror inte det finns någon bevisad koppling där imellan iaf.

Inte märkt kanske, men dina tänder lär inte må jättebra av den konsumtionen (fosforsyra).

Morrris
2010-02-27, 11:23
Någon som har provat att göra chokladbollssmet med jordnötssmör? :)

Har haft i jordnötssmör nån gång. Det blev gott.

discocrunkers
2010-02-28, 23:04
Min mor stod och skrek åt mig i säkert 5 minuter medans jag lugnt redde upp en sats chokladbollsmet efter middagen.
Hon undrade om jag jättegärna ville dö i förtid och bla bla kolesterol hit och kärlproppar dit.

Nu ska jag inte erkänna att hennes dansanta skrikande påverkade mig nämnvärt, men jag blev ändå lite fundersam.

Jag brukar höfta upp en smet på runt 70g ÄKTA smör och sen hälla i det andra lite efter konsistens...

Hur farligt är egentligen dem där knappa 100g smör man trycker i sig om dan? Jag älskar ju kalorierna osv, men det ligger ju nånting i att det INTE är så jävla nyttigt att käka smör varje dag.

åsikter?

Fredrik_S
2010-02-28, 23:25
Min mor stod och skrek åt mig i säkert 5 minuter medans jag lugnt redde upp en sats chokladbollsmet efter middagen.
Hon undrade om jag jättegärna ville dö i förtid och bla bla kolesterol hit och kärlproppar dit.

Nu ska jag inte erkänna att hennes dansanta skrikande påverkade mig nämnvärt, men jag blev ändå lite fundersam.

Jag brukar höfta upp en smet på runt 70g ÄKTA smör och sen hälla i det andra lite efter konsistens...

Hur farligt är egentligen dem där knappa 100g smör man trycker i sig om dan? Jag älskar ju kalorierna osv, men det ligger ju nånting i att det INTE är så jävla nyttigt att käka smör varje dag.

åsikter?

Risken är väl att man skapar ett kaloriöverskott om man äter för mycket totalt och därmed blir överviktig efter ett tag och då kommer alla riskerna bieffekter som din mamma pratar om. Men det har inget med smöret i sig att göra.
Så länge man håller sig mager kan man äta på.

BrorDuktig
2010-03-15, 21:10
Tro det eller ej, men det går lika bra med brunt farinsocker istället för strösocker (men så brunt blir det inte, utan nästan kolsvart).

Testade följande och det blev överraskande gott

50 gram smör
1 dl brun farin strö
1½ msk kakao
1½-1,75 dl havregryn

Kanske lite fattigt med protein förvisso, men en halvliter mjölk så är saken biff.

Fredrik_S
2010-05-23, 09:39
Kör en lättare variant nu när jag bantar.

35g havregryn
25g minilätt
6g kakao
hermesetas lättströ efter smak

Dryck
250g minimjölk
44g proteinpulver(blandas med mjölken eller separat med vatten

Fett: 14g Protein: 50g Kolhydrater: 36g
487 Kcal

Lurch
2010-05-29, 18:45
Tror ni det hade smakat bra med jordnötssmör ?

Insulinus
2010-05-29, 18:47
Tror ni det hade smakat bra med jordnötssmör ?

Ja, finns inte mycket som kan bli äckligt med jordnötssmak.

Har själv funderat på att köpa Satay jordnötspulver (sånt man gör såsen på) och blanda ner i negerbollarna. :thumbup:

Testar du så vill jag ha en recension! ;)

Lurch
2010-05-29, 18:50
Tror jag måste testa.

Jag gjorde ju nåra protein-bars för ett tag sedan med jordnötssmör, det smakade snickers *drool*

Ristretto
2010-05-29, 19:42
Tror ni det hade smakat bra med jordnötssmör ?

Jag tror att det blir godast om du tar bort en del av det riktiga smöret och lägger till en del jordnötssmör i så fall, eftersom jordnötssmöret är mycket torrare i strukturen än vanligt smör.

Annars kan jag rekommendera att bara ha i jordnötter i smeten.

Lurch
2010-05-30, 00:03
Jag körde på chokladbollarssmet som lördags godis idag.
Hade slut med Jordnötssmör, men körde istället med:

50 g Havregryn
40 g Becel 38 % Fett
10-15 g Kakao
2 msk kaffe

och höftade lite Sötningsmedel.

Blev sammanlagt ca 400 Kcal, Inte alls så farligt !

Och riktigt gott ! *drool*

TehSaxo
2010-05-30, 00:09
Mer bilder! :D

Sgart
2010-05-31, 15:38
Igår testade jag att byta ut sockret i en vanlig chokladbollsmet med aspartam. Smaken blev väldigt annorlunda och jag kommer nog inte göra det igen :)

Pineapple
2010-06-03, 12:36
Funkar helt perfekt med pistageglass till.

Squidh
2010-06-16, 08:03
För alla er (inklusive mej) som letar duktiga essenser i vanliga matbutiker så har jag hittat en onlineshop. Hur det funkar med frakt och dylikt vet jag inte då jag inte provat än, men det kommer.

http://borgebykryddgard.jetshop.se/

rooz
2010-06-16, 08:22
För alla er (inklusive mej) som letar duktiga essenser i vanliga matbutiker så har jag hittat en onlineshop. Hur det funkar med frakt och dylikt vet jag inte då jag inte provat än, men det kommer.

http://borgebykryddgard.jetshop.se/

:bow::eating:*yourock*:krampus


Blir att beställa lite grillkryddor och essenser senare idag!!!!!!!!!!!

isterbuk
2010-06-16, 17:36
Gjorde en rejäl beställning därifrån förra månade kan inte annat än rekommendera gick smidigt och snabbt.

Några essenser jag nästan använder dagligen är BANAN och KOKOS, blir riktigt fint i keso/kvarg :)

Pelle2
2010-06-16, 17:50
Dum fråga kanske, men ungefär hur mycket är "lagom" att beställa för "normalt" användande? Omöjligt att säga men hur mycket beställde ni som beställde av varje sort?

isterbuk
2010-06-16, 18:04
Jag beställde dessa produkter, essenserna räcker länge då man bara tar några få droppar varje gång, detta var en testbeställning då jag tog lite olika smaker och kryddor jag kände var intressanta


Cajun grill/stekkrydda 1 st
Dippkrydda Sourcream & garlic 1 st
Dippkrydda Vitlök 1 st
Gratängkrydda med Cheddarost 1 st
Hamburgerkrydda 1 st
Popcornkrydda med ostsmak 2 st
Tacokrydda stark 2 st
Tsatsikiblandning 1 st
Banan arom 2 st
Cocos arom 3 st
Gräddkola arom 2 st
Lakrits arom 2 st
Tutti Frutti arom 2 st


*popcorn*

Baboom
2010-06-16, 18:37
Amerikansk grillmix 1 st
Bar-b-que mix 1 st
Buffalo Wings * 1 st
Cajun grill/stekkrydda 1 st
Chimmichurri (Indiansk Barbeque) 1 st
Chips & Pommeskrydda * 1 st
Dippkrydda Chili & cheese 1 st
Enchilada kryddmix * 1 st
Fajita kryddmix 1 st
Grillkrydda Hot n Spicey 1 st
Grillkrydda Mexikansk 1 st
Grillkrydda Rök * 1 st
Indisk grill/stekkrydda 1 st
Köttfärskrydda Cevapcici 1 st
Louisiana Kickin?Chicken 1 st
Ostkrydda Blue cheese * 1 st
Ostkrydda Nacho cheese 1 st
Potatiskrydda 1 st
Satay marinadkrydda 1 st
Spagettikrydda Bolognese 1 st
Stekhuspeppar 1 st
Baconmix 1 st
Gräddkola arom 1 st
Lakrits arom 1 st
Melon arom 1 st
Mocca arom 1 st
Pistage arom 1 st
Tutti Frutti arom 1 st
Vanilj arom 3 st
Vit Choklad 1 st
Kaffe likör essens 1 st

Jag beställde i lördags och det kom idag :)

isterbuk
2010-06-16, 18:51
Amerikansk grillmix 1 st
Bar-b-que mix 1 st
Buffalo Wings * 1 st
Cajun grill/stekkrydda 1 st
Chimmichurri (Indiansk Barbeque) 1 st
Chips & Pommeskrydda * 1 st
Dippkrydda Chili & cheese 1 st
Enchilada kryddmix * 1 st
Fajita kryddmix 1 st
Grillkrydda Hot n Spicey 1 st
Grillkrydda Mexikansk 1 st
Grillkrydda Rök * 1 st
Indisk grill/stekkrydda 1 st
Köttfärskrydda Cevapcici 1 st
Louisiana Kickin?Chicken 1 st
Ostkrydda Blue cheese * 1 st
Ostkrydda Nacho cheese 1 st
Potatiskrydda 1 st
Satay marinadkrydda 1 st
Spagettikrydda Bolognese 1 st
Stekhuspeppar 1 st
Baconmix 1 st
Gräddkola arom 1 st
Lakrits arom 1 st
Melon arom 1 st
Mocca arom 1 st
Pistage arom 1 st
Tutti Frutti arom 1 st
Vanilj arom 3 st
Vit Choklad 1 st
Kaffe likör essens 1 st

Jag beställde i lördags och det kom idag :)

Du får gärna ge en liten recension på Mocca & Vit choklad essenserna sen när du testat och har lust

Ristretto
2010-06-22, 18:01
Jag testade att göra chokladbollssmet med 300g havregryn, 50g kakao, 100g smör, 100g messmör och sötningsmedel istället för socker. Det blev riktigt gott med messmöret i. Mängden havregryn blir dock rätt stor mot resterande ingredienser, utom kakaon.

Pelle2
2010-06-22, 18:12
50-100g smör för 80g havregryn, mindre än 50g så blir det INTE gott!

Ristretto
2010-06-22, 18:54
50-100g smör för 80g havregryn, mindre än 50g så blir det INTE gott!

Ok.

Ristretto
2010-06-22, 18:55
50-100g smör för 80g havregryn, mindre än 50g så blir det INTE gott!

Ok.

Själv tycker jag det var ett helt okej.

Pelle2
2010-06-22, 20:59
Jo.. allt är väl relativt;)

Ristretto
2010-06-23, 14:32
Jo.. allt är väl relativt;)

Det är väl snarare så att allt blir godare med mer smör.:naughty::D

JJOHANSSON
2010-08-21, 11:55
hittade det ändå :)

Anton Fräs
2010-08-21, 14:55
Bregott ger dundergoda chokladbollar (: Vaniljsocker och kaffe "måste" också i!

Ristretto
2010-08-21, 16:06
Bregott ger dundergoda chokladbollar (: Vaniljsocker och kaffe "måste" också i!

Godare än smör?:confused:

Fredrik_S
2011-01-03, 18:58
Fruuuuktansvärt enkel variant som är extremt god

1 dl havregryn + 2 tsk oboy i ett glas som man rör om och sen mikrar i 45 sekunder
fettsnål och supergod.
Man tror det är jättetort men oboy smälter kring grynen och den lite klibbigt och varm...

Äts med sked med en vassledrink och en kopp kaffe

Halldin
2011-01-04, 19:10
Fruuuuktansvärt enkel variant som är extremt god

1 dl havregryn + 2 tsk oboy i ett glas som man rör om och sen mikrar i 45 sekunder
fettsnål och supergod.
Man tror det är jättetort men oboy smälter kring grynen och den lite klibbigt och varm...

Äts med sked med en vassledrink och en kopp kaffe
Jag känner mig lurad, oboyen bildade bara klumpar och smälte inte alls runt grynen så det blev en torr historia. Det gick att äta men det var väl ingen sensation direkt.

Kryss
2011-01-15, 14:56
Recept på snabbt mellanmål

30g lätta
60g havregryn
5g kakao
5g vanlijsocker
5g socker
10g Kokosflinor
Mikra lätta i 5 sekunder, mosa ihop allt, frys i 5 minuter strö över kokosflingor

Dryck 30g proteinpulver(24g protein)(mocha-smak)+en kopp kaffe

Energifördelning
Total energi: 561Kcal
Protein: 35g (25.6 energi%)
Fett: 24g (37.4 energi%)
Kolhydrater: 47g (33.8 energi%) 10g från rent socker

Jag var riktigt skeptisk när denna tråd var ny, men denna vecka blev jag som frälst när jag provade detta. Grymt lätt mellanmål när man inte fått i sig energi nog :)

Kalven
2011-01-18, 21:39
Har en variant som inte är deffmat precis, rätt så rejält me kalorier :P
men sjukt gott! Colting som inspirerat.

100-200g blandade nötter
2-4 tsk kakao
50-100g torkade fikon
1/2 dl kokosflingor
ev lite honung
Cocosa kokosfett efter behov.

Bara att mixa nötterna/fikonen/kokosflingorna tillsätta kakaon å sen köra på me kokosfettet till konsistensen blir bra!

gör inte åt me en hel omgång direkt kan ja ju säga :P

a.k
2011-02-23, 15:50
Äter du hela den där smeten i ett svep eller flera gånger under dagen? Brukar göra halva smeten o äta som mellanmål, bra mellanmål om man ligger efter i kalorier faktiskt :) Då har man enkla 1500 o sen kan ta de ltie lugnt me maten fram mot kvällen vilket ja tycker e skönt

Gosti123
2011-02-24, 15:08
Fruuuuktansvärt enkel variant som är extremt god

1 dl havregryn + 2 tsk oboy i ett glas som man rör om och sen mikrar i 45 sekunder
fettsnål och supergod.
Man tror det är jättetort men oboy smälter kring grynen och den lite klibbigt och varm...

Äts med sked med en vassledrink och en kopp kaffe

Hade du inte i någon skvätt vatten ens? Låter väldigt torrt.

vicarious
2011-02-24, 15:15
Hade du inte i någon skvätt vatten ens? Låter väldigt torrt.

läs vad han skriver :)

Gosti123
2011-02-24, 16:27
Aint got no proteindrink, dont like coffee :(.

Har du något tips på hur man annars kan göra fredrik?

Crocker
2011-03-05, 14:34
Fruuuuktansvärt enkel variant som är extremt god

1 dl havregryn + 2 tsk oboy i ett glas som man rör om och sen mikrar i 45 sekunder
fettsnål och supergod.
Man tror det är jättetort men oboy smälter kring grynen och den lite klibbigt och varm...

Äts med sked med en vassledrink och en kopp kaffe
Extremt god? :d
Den var helt okej faktiskt, rekommenderar.

whalle
2011-04-04, 12:26
Efter att ha läst lite i Fredrik_S journal kunde jag inte göra annat än att prova röra ihop en chokladbollssmet, höftade lite med ingredienserna men det blev ungefär så här

1 1/2 dl havreygryn
30g whey chokladsmak
1/2 dl kokos
10g socker
1 1/2 msk kakao
1 msk smält smör
1 msk hermesetas lättströ
arraksarom från dr. oetker
vatten

Blev riktigt gott med arraksaromen kan jag lova :thumbup:

Gosti123
2011-06-29, 22:19
Någon som sitter inne med någon mer variant av en så kallad "deffsmet"? Körde själv idag på:

Havregryn
Kakao
Lätta
Hermesetas lättströ

Tyckte dock att det blev en rejäl skillnad i smak åt det sämre hållet när man bytte ut sockret mot sötningsmedel.

StarkaUlf
2011-06-29, 23:16
Någon som sitter inne med någon mer variant av en så kallad "deffsmet"? Körde själv idag på:

Havregryn
Kakao
Lätta
Hermesetas lättströ

Tyckte dock att det blev en rejäl skillnad i smak åt det sämre hållet när man bytte ut sockret mot sötningsmedel.

det kommer aldrig att smaka som vanliga negerbollar.
Speciellt inte när du har tagit bort både vanligt smör och socker. Och sötningsmedel är väldigt långt ifrån socker smakmässigt. Testa ta en sked av båda och jämför :) kommer aldrig att bli lika bra som med socker

Bendermannen
2011-06-30, 06:15
Någon som sitter inne med någon mer variant av en så kallad "deffsmet"? Körde själv idag på:

Havregryn
Kakao
Lätta
Hermesetas lättströ

Tyckte dock att det blev en rejäl skillnad i smak åt det sämre hållet när man bytte ut sockret mot sötningsmedel.

Jag brukar köra en liknande variant fast med Cankao istället för kakao och lättströ. Slänger även i lite vaniljpulver och kaffe vilket gör det ännu godare. Tycker det smakar kanongott!

Jokester
2011-06-30, 10:36
Någon som sitter inne med någon mer variant av en så kallad "deffsmet"? Körde själv idag på:

Havregryn
Kakao
Lätta
Hermesetas lättströ

Tyckte dock att det blev en rejäl skillnad i smak åt det sämre hållet när man bytte ut sockret mot sötningsmedel.

Är det verkligen värt smakskillnaden att ta sötningsmedel istället för socker och lätta istället för vanligt smör? Det blir ju trots allt mycket kalorier ändå med tanke på att det är smöret som står för största delen av kalorierna och så himla mycket skiljer det väl inte mellan lätta och vanligt smör?

Gosti123
2011-06-30, 12:51
Mellan lätta och margarin skiljer det väl nästan 300 kcal/100g, lite mindre kanske.

Eller vad menar du med vanligt smör?

Jokester
2011-06-30, 14:49
Mellan lätta och margarin skiljer det väl nästan 300 kcal/100g, lite mindre kanske.

Eller vad menar du med vanligt smör?

Lätta är margarin. Smör är smör.

dave4
2011-06-30, 21:43
Lätta är margarin. Smör är smör.

Lätta är ett lättmargarin. Minilätta innehåller t. ex. 28 % fett jämfört med smörs 80 %. You do the math.
Går för övrigt alldeles utmärkt att använda minilätta i chokladbollar. I alla fall med lite diet-hjärna ;)

lei
2011-06-30, 23:47
Gjorde en sats vanliga fullfeta, men slängde i typ 20g jorgubbswhey och lite extra kaffe, mkt gott!

ANIKI
2011-07-01, 16:29
Gjorde en sats vanliga fullfeta, men slängde i typ 20g jorgubbswhey och lite extra kaffe, mkt gott!

Menar du att du gör vanlig chokladbollsmet med jordgubbs whey, och det smakar bra? I så fall blir jag arg! Haha.
Jag har provat säkert 10 gånger med mitt jordgubbs/hallon whey i chokladbollsmet, och det har smakat KAKKA varje gång... Hur gör du?

lei
2011-07-01, 19:59
GVs whey och lite mer kaffe än vanligt, lät det stå över natten.

ANIKI
2011-07-02, 00:15
GVs whey och lite mer kaffe än vanligt, lät det stå över natten.

Intressant. Kan du dela med dig av ditt recept? (:

lei
2011-07-02, 00:58
Standard från AXAs blå/vita havregrynsförpackning, kommer inte ihåg utantill.

ANIKI
2011-07-02, 11:44
Hur mycket whey har du i?

Mist
2011-07-02, 19:39
Vad är det här för en djävulsk tråd? M ska inte behöva se det här när man deffar. *cry*

Spartansk
2012-01-17, 21:32
Jag förlorade precis halva min kroppsvikt i saliv.

LordJN
2012-01-18, 14:48
Själv brukar jag köra keso i mixern och helt utesluta smör ;)

Negerbollar alá Simon:
300g keso
2.5dl havregryn
2msk kakao
0.5dl proteinpulver (chokladsmak)
0.5dl socker

Går säkert att göra mer eller mindre nyttigt men jag tycker det är ganska schyssta snacks under deffen (går ju att byta ut en måltid mot dem).

Gjorde denna smet idag, vart faktiskt riktigt gott :) Ska nog skippa proteinpulvret nästa gång för o hålla det lite mindre syntetiskt i smaken :P
Keso vs smör blir ju 36g protein o 12g fett vs 0.5g protein o 75g fett. (300g keso eller 100g smör)

Mer smet o 400kcal mindre :D
Annyway, bra jobbat o tack för att du delade med dig av receptet :D

Toppis
2012-01-19, 11:01
Är det någon skillnad mellan kvarg och keso på hur väl dom går ihop med kakao/cankao?

Testat kvarg med kakao och tyckte inte det var någon höjdare direkt. "Okej" men absolut inte mer.

JJOHANSSON
2012-04-04, 12:36
Bumpelibump!


Finns det några goda recept för deffbollar här i tråden(som faktiskt smakar som vanliga bollar)? Man skulle ju iofs kunna byta ut smöret mot något lättare och spara en del kalorier.



__________________________________


Tänkte köra på detta till helgen,
Smör 50g
Socker 44g - 0,5DL
Kakao 9g - 2msk
Havregryn 52g - 1,5dl
Kaffe - 1msk

785kcal 10g protein 78g carbs 49g fett.


http://img215.imageshack.us/img215/1234/22216910150178743373800.jpg

(dubbel smet på bild)

vicarious
2012-06-14, 15:34
Någon mer här som brukar göra "chokladsmet" men utan smör? Har börjat äta det mer och mer som post-workout. Gott, enkelt (ingen tillagning) och väldigt billigt. Helst gör man det i förväg och ställer in i kylen ett par timmar. Äts helst med kall mjölk eller en kopp kaffe.

Jag brukar köra på:

#Havregryn
#Chokladprotein (mestadels kasein men ibland lite vassle också)
#Salt (ett måste)
#Lite kaffe
#Sötningsmedel

Tips på annat man kan ha i:

- Kakao (nästan ett måste egentligen, beror på proteinpulvret)
- Rom eller arraksarom
- Keso/grynost

Kvarg rekommenderas inte, för surt/syrligt.

Zizou
2012-06-14, 21:16
Bästa jag någonsin smakat är helt klart den som postades i bakverks-tråden.

(Dubbel sats)
50g keso, mixas slät.
80g havregryn
25g cankao
4-5 tsk kallt kaffe

blanda allt. tillsätt eventuellt någon skvätt mjölk så det precis precis binder sig.

Sjukt gott
~400 kcal för den satsen.

kimozabe
2012-06-14, 21:30
Bästa jag någonsin smakat är helt klart den som postades i bakverks-tråden.

(Dubbel sats)
50g keso, mixas slät.
80g havregryn
25g cankao
4-5 tsk kallt kaffe

blanda allt. tillsätt eventuellt någon skvätt mjölk så det precis precis binder sig.

Sjukt gott
~400 kcal för den satsen.

Går även trycka ner proteinchokladpulver utan att fördärva smaken alldeles för mycket om man vill ha upp proteinhalten.

Jag har även testat att skippa havregrynen och kört med puffat ris och det är gott det med, även testat pimpa "originalreceptet" som Z nämner med Stevia sötningsströ och då blir det ännu godare. Mosa i en banan blir najs det med.

Skys the limit! Men det är helt klart det enklaste och godaste och närmaste jag kommit och kan äta det utan dåligt samvete till frulle, lunch midda eller dessert :)

Zizou
2012-06-16, 06:16
Går även trycka ner proteinchokladpulver utan att fördärva smaken alldeles för mycket om man vill ha upp proteinhalten.

Jag har även testat att skippa havregrynen och kört med puffat ris och det är gott det med, även testat pimpa "originalreceptet" som Z nämner med Stevia sötningsströ och då blir det ännu godare. Mosa i en banan blir najs det med.

Skys the limit! Men det är helt klart det enklaste och godaste och närmaste jag kommit och kan äta det utan dåligt samvete till frulle, lunch midda eller dessert :)

Okej, aldrig vågat testa med whey fx's chokladsmak, då jag tycker att den förstör smaken i så många andra bakverk med sin chokladsmak. Tycker inte alls den passar att baka med. Men kanske andra proteinpulver går bra :)

Har även jag kört med lite sötningsströ, eller jag brukar köra med det oftast, blir riktigt fint :)

Hehe ja, du ska ha stor cred för receptet! Du är en gud! :D

vicarious
2012-06-16, 09:32
Dagens

50g havregryn
100g mini keso
35g chokladproteinpulver
En skvätt kaffe, lite salt och sötströ
En skivad banan över. :thumbup:

Pompere
2012-06-16, 12:36
Dagens

50g havregryn
100g mini keso
35g chokladproteinpulver
En skvätt kaffe, lite salt och sötströ
En skivad banan över. :thumbup:

Den fin den den!

Brukar köra likadant dock med att lyxa till det med att byta ut minikeso mot Cream Cheese light (lidl egna). Blir mer av en "len" smak, men inte närheten av det syrliga/sura från tex kvarg.

Mer "cheesecake"-negerbollsmet.. grymt gott!
Samt 10g kakao i smeten MINST

DJJOHANSSON
2014-11-12, 11:46
0,5DL Stevia
1,5DL Havregryn
30g Margarin
2 MSK Vatten
0,5 TSK Vaniljsocker
1 MSK Kakao


Det här har jag börjat äta några gånger i veckan, Hur hälsosamt är detta egentligen? 30g Margarin dagligen är nog inte så jävla bra, Misstänker även att jag blir bloated av Stevian.

vicarious
2014-11-12, 12:50
30g margarin? Skojar du. Det är ju ingentnig.

Chrbo
2014-11-13, 12:06
Gammal tråd men likab ra att ge sitt bidrag när den väl har hittat upp till ytan igen:

100g keso
50g havregryn
12g cankao
5g snabbkaffe (färdigbryggt finkaffe blir bättre om man orkar)
lite sötströ och salt efter smak
vatten för konsistens

Ca 300 kcal för en sats.

DJJOHANSSON
2015-07-23, 23:28
Demmm macroz

0,5dl Stevia
1dl Havregryn
0,5 TSK Vaniljsocker
1 MSK Kakao
ProPud Choklad efter önskad konsistens.


Torrt som fan men det gick o äta, kastade på lite cornflakes för en roligare konsistens och lite salt för smakens skull. (Allt blir godare med salt)



Ska prova till helgen igen. Man borde kunna göra något snickersliknande med lite jordnötssmör och nötter/cornflakes. Im on to something!

DJJOHANSSON
2015-07-28, 09:42
Smakade OK.

1dlhavregryn
0,25dl cornflakes
0,5dl steviasocker
80g propud
1msk kakao
0,5tsk vaniljsocker
4 'droppar' arraksarom
2msk Jordnötssmör
5cashewnötter

354kcal
47g kolhydrater
16g protein

Skippar aromen och tar lite mer cornflakes nästa gång.

DJJOHANSSON
2020-06-06, 18:49
Jag experimenterar fortfarande

37g bregott
70g havregryn
0,25dl lättströ
1tsk vaniljpulvet
1,5msk oatly ikaffe
1,5msk oboypulver