handdator

Visa fullständig version : Simma varje dag?


Sly!
2009-10-09, 13:03
Tjo!

Jag har börjat simma på förmiddagarna drygt 15-20 längder. Simmning i sig verkar vara rätt så milt mot musklerna så kan man om man vill simma varje morgon eller sliter de ut kroppen i vilket fall? Samt på kvällarna måndag - fredag kör jag styrketräning samt 2 max 3 dar i veckan boxxout.

King Grub
2009-10-09, 13:09
Sliter ut kroppen gör det inte, men all konditionsträning, inklusive simning, sänder motsatta signaler jämfört med styrketräning och minskar styrketräningens muskel- och styrkeuppbyggande effekt, oavsett när man lägger passen.

-Englund
2009-10-09, 13:27
Blir nog inte så mycket signaler som skall skickas så länge man inte simmar skiten ur sig, om man jämför med annan konditionträningsform, t ex löpning.
Jag menar, majoriteten simmar väl knappast på ett sätt som skulle kunna motsvara ett hårdare löppass i kondition? Självfallet skickas dessa signaler men i mindre skala borde det väl göras, eller är jag helt fel ute då?
Det faktum att man använder överkroppen kanske gör sitt för att uppfylla denna lilla uteblivande negativa effekt på musklerna.. Om ni förstår hur jag menar:)

Kattankan
2009-10-09, 14:09
Beror på hur hårt du simmar, som i sin tur kan påverkas av:


Teknik
Muskelmassa
Kroppsfett

Sly!
2009-10-09, 14:10
Sliter ut kroppen gör det inte, men all konditionsträning, inklusive simning, sänder motsatta signaler jämfört med styrketräning och minskar styrketräningens muskel- och styrkeuppbyggande effekt, oavsett när man lägger passen.

De var jätte besvikande! Jag är ute efter en hel del muskler samt bra kondition och jag la till simningen efetrsom jag vill bli av med min mage.:(

Commando1980
2009-10-09, 14:25
De var jätte besvikande! Jag är ute efter en hel del muskler samt bra kondition och jag la till simningen efetrsom jag vill bli av med min mage.:(

det grub skriver stämmer men det betyder ju nödvändigtvis inte att du inte får resultat i gymmet. aktiva människor kan faktiskt bygga muskler.

pröva ditt upplägg, märker du att gymresultaten blir lidande så får du helt enkelt minska ner simträningen. (beror ju på dina egna prioriteringar)

Sly!
2009-10-09, 14:47
Beror på hur hårt du simmar, som i sin tur kan påverkas av:


Teknik
Muskelmassa
Kroppsfett


Njao lagom kanske!? 15-20 längder i human takt.

Pjotor
2009-10-09, 15:38
Det viktiga är egentligen inte hur lång sträcka du simmar (eller springer, eller cyklar), utan hur fort och under hur lång tid.

Vill du ha bra kondition så ska du arbeta i minst 25 minuter och hålla ett tempo som motsvarar cirka 80% av din maxpuls. En ungefärligt maxpulsvärde får du genom att dela din ålder i hälften och dra av det värdet från 205.

För fettförbränning är träning vid lägre intensitet (typ raska promenader) bättre. Omvandlingen av fett till energi är nämligen långsammare än omvandlingen av kolhydrater. Ju mer du tränar, desto bättre blir kroppen på att förbränna fett.

Largoplz
2009-10-09, 15:42
Ju mer du tränar, desto bättre blir kroppen på att förbränna fett.

Gäller detta även vid styrketräning?

emi23j
2009-10-09, 16:13
Det viktiga är egentligen inte hur lång sträcka du simmar (eller springer, eller cyklar), utan hur fort och under hur lång tid.

Vill du ha bra kondition så ska du arbeta i minst 25 minuter och hålla ett tempo som motsvarar cirka 80% av din maxpuls. En ungefärligt maxpulsvärde får du genom att dela din ålder i hälften och dra av det värdet från 205.

För fettförbränning är träning vid lägre intensitet (typ raska promenader) bättre. Omvandlingen av fett till energi är nämligen långsammare än omvandlingen av kolhydrater. Ju mer du tränar, desto bättre blir kroppen på att förbränna fett.

Källa på detta tack!


Till trådstartarn. Vet inte riktigt vad ditt mål med träningen är MEN om det är styrka och storlek du är ute efter så lyssna på king grub MEN du kan ju använda simningen som återhämtningspass, studier har visat att "återhämtnings" pass där du ligger på 60% av VO2Max ger snabbare återhämtning jämfört med att inte göra någonting alls. Dock fortfarande negativ ur ett anabolt syfte pga av signalerna som skickas, kan inte så mkt om detta men king grub är någon form av expert...

Om du simmar enbart för att få bättre kondition så är en variation av aerob och anaerob träning troligtvis oslagbart.

Sly!
2009-10-09, 19:36
Källa på detta tack!


Till trådstartarn. Vet inte riktigt vad ditt mål med träningen är MEN om det är styrka och storlek du är ute efter så lyssna på king grub MEN du kan ju använda simningen som återhämtningspass, studier har visat att "återhämtnings" pass där du ligger på 60% av VO2Max ger snabbare återhämtning jämfört med att inte göra någonting alls. Dock fortfarande negativ ur ett anabolt syfte pga av signalerna som skickas, kan inte så mkt om detta men king grub är någon form av expert...

Om du simmar enbart för att få bättre kondition så är en variation av aerob och anaerob träning troligtvis oslagbart.

Hmm! jag börja få hyfsad kondis då genom Boxxoutträning oftast 2 ggr i veckan utöver gym mån-fre, händer ibland men inte ofta då 3 ggr per vecka och de är stenhård aerobik träning i ca 90 min. De som jag är mest ute efter är att förbränna fett och få smidigt stora muskler och magen är oerhört seg att förbörääna därför tar jag även desperat till simning, hehe kika förresten till höger på bannersen "Fairing gym" med snubben som står i ringen perfekt exempel på en som borde ju varva mellan tung styrketräning och aerobik, ser så ut iallafall rätta mig gärna!

emi23j
2009-10-09, 19:45
Hmm! jag börja få hyfsad kondis då genom Boxxoutträning oftast 2 ggr i veckan utöver gym mån-fre, händer ibland men inte ofta då 3 ggr per vecka och de är stenhård aerobik träning i ca 90 min. De som jag är mest ute efter är att förbränna fett och få smidigt stora muskler och magen är oerhört seg att förbörääna därför tar jag även desperat till simning, hehe kika förresten till höger på bannersen "Fairing gym" med snubben som står i ringen perfekt exempel på en som borde ju varva mellan tung styrketräning och aerobik, ser så ut iallafall rätta mig gärna!

Har du av händelse dyslexi? Eller är du bara väldigt dålig på att stava och använda punkter?
Skriv gärna om det där, sjukt svårt att förstå något av ditt inlägg.

Sly!
2009-10-09, 19:50
60% av VO2Max ger snabbare återhämtning .

Jag har ingen aning om såna begrepp, de är som grekiska för mig!:confused:

Sly!
2009-10-09, 19:54
Har du av händelse dyslexi? Eller är du bara väldigt dålig på att stava och använda punkter?
Skriv gärna om det där, sjukt svårt att förstå något av ditt inlägg.

Nej de har jag inte! Jag skriver väldigt fort och sen när man ska rättstava så måste man kontakta admin så de känns liksom skitsamma då...;)

King Grub
2009-10-09, 20:03
Då får vi be att du tar och skärper till dig på den punkten. I alla fall om du vill att andra skall orka läsa och svara på det du skriver, för dina inlägg är väldigt jobbiga att läsa och svåra att förstå innebörden av. Har man dyslexi är det en sak och helt okej, men beror det på hafs och slarv och jäkt från egen sida är det en annan sak.

forslund
2009-10-09, 20:07
...MEN du kan ju använda simningen som återhämtningspass, studier har visat att "återhämtnings" pass där du ligger på 60% av VO2Max ger snabbare återhämtning jämfört med att inte göra någonting alls.

Du råkar inte ha länk till dessa studier? Hittar ingenting när jag söker men finner det intressant.

-Englund
2009-10-09, 20:49
Vill också läsa en sådan studie... Vore intressant hur länge ett sådant pass skulle utföras...
Känns inte som konstant regelrätt crawl på 90 skulle vara allt för optimalt för återhämtningen exempelvis.. :)

emi23j
2009-10-09, 21:19
Inte direkt det jag var ute efter men här har dem jämfört just återhämtning inom simming. Detta är dock inte några "återhämtningspass" utan det verkar vara passiv vs. aktiv vila under själva passet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17852681?ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum


The aim of this study was to examine the effects of active versus passive recovery on blood lactate disappearance and subsequent maximal performance in competitive swimmers. Fourteen male swimmers from the University of Virginia swim team (mean age 20.3 years, s= 4.1; stature 1.85 m, s= 2.2; body mass 81.1 kg, s= 5.6) completed a lactate profiling session during which the speed at the lactate threshold (V(LT)), the speed at 50% of the lactate threshold (V(LT.5)), and the speed at 150% of the lactate threshold (V(LT1.5)) were determined. Participants also completed four randomly assigned experimental sessions that consisted of a 200-yard maximal-effort swim followed by 10 min of recovery (passive, V(LT.5), V(LT), V(LT1.5)) and a subsequent 200-yard maximal effort swim. All active recovery sessions resulted in greater lactate disappearance than passive recovery (P < 0.0001 for all comparisons), with the greatest lactate disappearance associated with recovery at V(LT) (P= 0.006 and 0.007 vs. V(LT.5) and V(LT1.5) respectively) [blood lactate disappearance was 2.1 mmol l(-1) (s= 2.0), 6.0 mmol l(-1) (s=2.6), 8.5 mmol l(-1) (s= 1.8), and 6.1 mmol l(-1) (s= 2.5) for passive, V(LT.5), V(LT), and V(LT1.5) respectively]. Active recovery at VLT and V(LT1.5) resulted in faster performance on time trial 2 than passive recovery (P=0.005 and 0.03 respectively); however, only active recovery at V(LT) resulted in improved performance on time trial 2 (TT2) relative to time trial 1 (TT1) [TT2- TT1: passive +1.32 s (s= 0.64), V(LT.5) +1.01 s (s= 0.53), V(LT) -1.67 s (s= 0.26), V(LT1.5) -0.07 s (s = 0.51); P < 0.0001 for V(LT)). In conclusion, active recovery at the speed associated with the lactate threshold resulted in the greatest lactate disappearance and in improved subsequent performance in all 14 swimmers. Our results suggest that coaches should consider incorporating recovery at the speed at the lactate threshold during competition and perhaps during hard training sessions.

Sly!
2009-10-09, 21:32
Då får vi be att du tar och skärper till dig på den punkten. I alla fall om du vill att andra skall orka läsa och svara på det du skriver, för dina inlägg är väldigt jobbiga att läsa och svåra att förstå innebörden av. Har man dyslexi är det en sak och helt okej, men beror det på hafs och slarv och jäkt från egen sida är det en annan sak.

Har du av händelse dyslexi? Eller är du bara väldigt dålig på att stava och använda punkter?
Skriv gärna om det där, sjukt svårt att förstå något av ditt inlägg.


Ok! Jag får skärpa till det, tänker inte på det så ofta då man är van att skriva snabbt med stavfel på msn, vilket ofta förekommer. Sen är jag inte helt hundra på var alla poängteringar skall vara men jag gör mitt bästa nu, bra att ni påpekar. Jag har inte dyslexi men däremot får jag väll avslöja att har ADHD diagnos.

Men o andra sidan så förstår jag inte era termer om tex Vo2max, kasein, proteinsyntes osv... Jag har ytterst lite utbildning inom området för att vara helt ärlig, så att för mig är de lite omvänt att jag har svårt att förstå språket på kolozeum.

emi23j
2009-10-09, 21:32
Hittar inte några andra studier för tillfllet. Kan undersöka djupare imorgon, börjar bli sovdags=).

Läste annars om det i idrottensträningslära, så det är ju möjligt att det är lite "outdated"..

machine gun
2009-10-09, 21:49
Men o andra sidan så förstår jag inte era termer om tex Vo2max, kasein, proteinsyntes osv... Jag har ytterst lite utbildning inom området för att vara helt ärlig, så att för mig är de lite omvänt att jag har svårt att förstå språket på kolozeum.

VO2max = Maximal syreupptagningsförmåga. Dvs, så mycket syre som din kropp kan förbruka som mest. Man brukar ofta använda uttrycket för att beskriva den grad av ansträngning där kroppen använder så mycket syre som möjligt, vilket är en mycket hög ansträngningsgrad där man vanligtvis ligger strax under maxpuls. När någon skriver t.ex. 70 % av VO2max, så menar de alltså att man ligger på ca 70 % av maximal ansträngning.

Kasein = Ett protein som finns i mjölkprodukter. Proteinpulver som man köper som kosttillskott, är oftast antingen gjorda av vassle (ett annat mjölkprotein) eller kasein. Kasein ger en tjockare konsistens på proteinshaken än vassle.

Proteinsyntes = Nybyggnad av muskelprotein. Att proteinsyntesen ökar innebär ungefär att kroppen bygger upp musklerna fortare.


För övrigt anser jag att det är direkt oförskämt att använda sig av ett språkbruk som frågeställaren uppenbarligen inte förstår när man svarar på frågor. Att kunna förenkla fakta så att alla förstår är en bra mycket mer imponerande egenskap än faktakunskapen i sig.

Sly!
2009-10-10, 16:49
VO2max = Maximal syreupptagningsförmåga. Dvs, så mycket syre som din kropp kan förbruka som mest. Man brukar ofta använda uttrycket för att beskriva den grad av ansträngning där kroppen använder så mycket syre som möjligt, vilket är en mycket hög ansträngningsgrad där man vanligtvis ligger strax under maxpuls. När någon skriver t.ex. 70 % av VO2max, så menar de alltså att man ligger på ca 70 % av maximal ansträngning.

Kasein = Ett protein som finns i mjölkprodukter. Proteinpulver som man köper som kosttillskott, är oftast antingen gjorda av vassle (ett annat mjölkprotein) eller kasein. Kasein ger en tjockare konsistens på proteinshaken än vassle.

Proteinsyntes = Nybyggnad av muskelprotein. Att proteinsyntesen ökar innebär ungefär att kroppen bygger upp musklerna fortare.


För övrigt anser jag att det är direkt oförskämt att använda sig av ett språkbruk som frågeställaren uppenbarligen inte förstår när man svarar på frågor. Att kunna förenkla fakta så att alla förstår är en bra mycket mer imponerande egenskap än faktakunskapen i sig.

Tack ska du ha!:) Mm det är nästan som att börja i andra årskursen på en skola utan att först gå genom grundkursen. Svårt att hänga med i den högre nivån.:/

King Grub
2009-10-10, 19:40
Om du inte känner till vad något ord eller något begrepp som nämns, är det bara att fråga. Ingen kan allt från början, och det är inget att skämmas över eller något att be om förklaringar. Jag försöker anpassa mina svar till nivån som frågeställaren befinner sig på, men det är inte alltid det lyckas.

Mats J
2009-10-11, 09:55
Sliter ut kroppen gör det inte, men all konditionsträning, inklusive simning, sänder motsatta signaler jämfört med styrketräning och minskar styrketräningens muskel- och styrkeuppbyggande effekt, oavsett när man lägger passen.

Gäller detta promenader också?

Sly!
2009-10-12, 21:59
Om du inte känner till vad något ord eller något begrepp som nämns, är det bara att fråga. Ingen kan allt från början, och det är inget att skämmas över eller något att be om förklaringar. Jag försöker anpassa mina svar till nivån som frågeställaren befinner sig på, men det är inte alltid det lyckas.

Mm jo! Jag gör så då hädanefter!:)

Sly!
2009-10-12, 22:17
Jag fick en ide hur jag ska lägga upp min träning för att nå de resultat som jag vill nå.
Jag kör väll så att jag går in för att deffa just nu, iallafall bli av med min mage och de övriga extra fettet under drygt en månads tid, vet ej, de kanske krävs mer tid, jag spekulerar bara men jag tänkte simma varje förmiddag mån-fre plus boxxout 2-3 dar i veckan så jag både bygger upp kondition och förlorar fett på så kort tid som möjligt, men ja ok så får jag väll balansera lågintensitetsträning med högintesnitet då, Kanske "simma lugnt" lol hehe nä men jag menar att simma långsamt i 10-15 minuter för lågintensitet så magen försvinner och boxxoutren är alltid högintensitet, om jag förstått rätt, det är mycket hård konditionsträning. sen kanske jag (om jag orkar)adderar nån aktivitet till som finns på badhuset, helst nån med lågintensitet, annars kanske det väl borde räcka? Och på råga av allt detta kör jag nog på med tung styrketräning för att bibehålla nån styrka iallafall även fast konditionsträningen kommer att äta upp musklerna, men ja, om jag kör tungt som fan så kanske man behåller nån tillväxt. rätta mig gärna! (Hoppas mina poängteringar är bättre nu!?)

Sly!
2009-10-13, 10:38
För fettförbränning är träning vid lägre intensitet (typ raska promenader) bättre. Omvandlingen av fett till energi är nämligen långsammare än omvandlingen av kolhydrater. Ju mer du tränar, desto bättre blir kroppen på att förbränna fett.

Nu har jag läst på lite, speciellt om lågintensitetsträning. Jag hittade en länk här om fettförbränning att simning hör tydligen till lågintensitetsträningen också http://www.snabb-viktminskning.se/fettforbranning/
Vad finns mer inom lågintensitet för variation skull?

Sly!
2009-10-13, 10:55
Men nu så har jag en ny fråga! jag gör så att jag simmar före frukost för att bli av med fettet, men grejjen är att jag vaknar runt 10-11 tiden och jag tar de lite lugnt på morgonen med kaffe och lite tv, sen så beger jag mig iväg till badet då hon närmar sig 12 så att det blir ju en sen frukost, men va fasen, de är väll ingen skillnad om de är på morgonkvisten eller? Jag har vänt på dyngnet lite i och med arbetslöshet.

Sly!
2009-10-13, 13:47
vad säger ni folket? Ingen som svarar längre?:(
Som ni ser så har jag tagit till kritiken och bättrat på med skrivsättet!

King Grub
2009-10-13, 15:21
Träning, oavsett intensitet, ökar inte dygnets fettförbränning, mer än om den eventuellt påverkar kaloribalansen. Det är bara ett sätt att förbruka kalorier, i det avseendet. Ingen skillnad mot att låta bli att träna och äta motsvarande mängd mindre i stället.

Dessutom kan människans arm- och axelmuskulatur inte använda fett som bränsle vid aktivitet.

Poxeman
2009-10-13, 16:13
Dessutom kan människans arm- och axelmuskulatur inte använda fett som bränsle vid aktivitet.

Betyder detta att lågpulsträning (Ex Maffetone-upplägg som syftar till att lära kroppen använda fett istället för kolhydrater) som ofta används vid löpning är "felaktigt" vid simning?

Sly!
2009-10-13, 16:39
Jag har aldrig varit med om så svårt ämne gällande hur man ska äta och träna för att gå ned i vikt, sorry men ja blir inte klok på de hela, det kommer att ta tid innan jag begriper och lär mig alla vetenskapliga termer osv tills jag gör rätt. Nåja jag har ett nytt mål nu under en månad frammåt så ska jag bli riktigt deffad och ok, jag får ta det tråkiga med muskelförlust men jag tar väll igen det när jag kommit ned till min idealvikt. Jag hör o läser så mycket fakta hit och dit så jag tar och testar mig fram på "trial and error" precis som Riktiga Sly Stallone gjort i början och dessutom lyckats.:)

Commando1980
2009-10-13, 16:53
vill du gå ner i vikt så ska du skapa ett kalorieunderskott...detta kan göras genom att äta mindre mat eller att öka aktivitetsnivån (hur mycket du rör på dig). eller både och.

-Englund
2009-10-13, 18:47
Dessutom kan människans arm- och axelmuskulatur inte använda fett som bränsle vid aktivitet.

... - Om du inte är inuit eller vad det heter... Vilket bör påtalas eftersom det är så fascinerande :D

King Grub
2009-10-13, 19:37
Jag har aldrig varit med om så svårt ämne gällande hur man ska äta och träna för att gå ned i vikt

Ät mindre än du gör av med. Träna styrketräning. Ät mycket protein.

Konditionsträning är helt valfritt. Fettförlusten blir precis lika stor (och muskelförlusten antagligen mindre) utan konditionsträning, bara äta motsvarande mängd mindre i stället.

machine gun
2009-10-13, 20:07
Betyder detta att lågpulsträning (Ex Maffetone-upplägg som syftar till att lära kroppen använda fett istället för kolhydrater) som ofta används vid löpning är "felaktigt" vid simning?

Mer eller mindre. Fast inte bara därför, utan för att lågintensiv simning mest förstör tekniken och man tjänar mer på intervaller och teknikträning om det är snabbhet man är ute efter.

Fast den muskelgrupp som man bör använda mest i frisim är ju latsen och det är ryggmuskulatur. Simmar man bröstsim är benen den mest aktiva muskelgruppen.

Jockefoten
2009-10-13, 20:26
Personlig anser jag det är axelpartiet som används mest under alla simsätt (bortsett ifrån bröstsim), 8år av simning på hög nivå (som junior) och det enda jag fick va sjukt breda axlar i förhållande till övriga kroppen.

InSipiD
2009-10-13, 20:32
Dessutom kan människans arm- och axelmuskulatur inte använda fett som bränsle vid aktivitet.

Har du mer information om det, med någon förklaring på varför kanske? :)

King Grub
2009-10-13, 20:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81213&highlight=saltin

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69094&highlight=simning

Slartibartfast
2009-10-13, 21:04
Personlig anser jag det är axelpartiet som används mest under alla simsätt (bortsett ifrån bröstsim), 8år av simning på hög nivå (som junior) och det enda jag fick va sjukt breda axlar i förhållande till övriga kroppen.

+1

Mycket simning under puberteten gjorde att jag ser ut som jag gör.

-Englund
2009-10-13, 21:09
Breda axlar = breda lats = rygg. Eller är det jag som använder termen "bredaxlad" på fel sätt..?

Sly!
2009-10-13, 21:11
Ät mindre än du gör av med. Träna styrketräning. Ät mycket protein.

Konditionsträning är helt valfritt. Fettförlusten blir precis lika stor (och muskelförlusten antagligen mindre) utan konditionsträning, bara äta motsvarande mängd mindre i stället.

Bra att du säger det, de får mig att förklara varför jag tar till konditionsträning. Jag har tränat ett bra tag nu och tyvär har de knappt hänt någonting med min mage och mitt övriga extra fett, men ok de är kanske så att jag får dra ned på mängden som du säger, jag har gjort det men ok, de verka inte vara tillräkligt, jag testar just nu med att dra ned lite på kolhydraterna men inte för mycket då eftersom de är ju bränslet för att orka träna.

Jag var faktiskt rätt så deffad ett tag o va helnöjd men sedan ökade jag i fett och kunnde inte fatta varför, men så kom jag på det att jag gick på medecinering som innehöll amfetamin (jag har adhd diagnos då), jag går inte längre på medecinen eftersom de påverkade mina humörsvängningar och sen försvann tyvär min deff:( hehe då kan man säga att jag var dopad.

Sly!
2009-10-13, 22:00
Ät mindre än du gör av med. Träna styrketräning. Ät mycket protein.

Konditionsträning är helt valfritt. Fettförlusten blir precis lika stor (och muskelförlusten antagligen mindre) utan konditionsträning, bara äta motsvarande mängd mindre i stället.

Varför jag väljer kondition är samtidigt för att jag brinner för boxxning, men får nöjja mig tyvär med boxxout då eftersom den enda riktiga boxxningsklubben i stan har bara ungdomar mellan 12-25 och jag är liksom 40. Men ja, jag har ett perfekt exempel på hur jag vill se ut. Kika på den deffade och stora snubben på höger bannern med fairing loggot ovanpå. Han ser ju ut att vara en tungviktsboxxare med grova muskler, då verka det gå trotts allt med kombination av kondition och styrketräning utan att förlora muskler, men ja frågan om vilken balans man ska ta på det.

Scratch89
2009-10-13, 22:01
Amfetamin borde snarare ha gjort dig magrare.

Annars är det bara att börja lugnt. Börja med några promenader i veckan om du inte tränat någon konditionsträning innan, för att sedan byta ut ett eller två av passen mot löpning. 20-30 minuter i ett rätt lugnt tempo kan vara lagom i början, så att knän, fötter och höfter hinner vänja sig. Själv får jag ordentligt ont i höftböjarna om jag inte löpt på ett tag.

Sly!
2009-10-14, 10:59
Amfetamin borde snarare ha gjort dig magrare.

Annars är det bara att börja lugnt. Börja med några promenader i veckan om du inte tränat någon konditionsträning innan, för att sedan byta ut ett eller två av passen mot löpning. 20-30 minuter i ett rätt lugnt tempo kan vara lagom i början, så att knän, fötter och höfter hinner vänja sig. Själv får jag ordentligt ont i höftböjarna om jag inte löpt på ett tag.

Du menar med förlorad muskelmassa plus smalare?

Jodå jag har tränat och tränar en hel del boxxoutträning och nu har jag lagt upp en högre växxel med simmning före frukost. Allt offrande för att bli av med fettet, men ja jag får väll räkna med lite förlorad muskelmassa då tyvär, men det är ju bara att börja på ny kula då jag har kommit ned i min idealvikt,:)

Sly!
2009-10-14, 13:20
Ät mindre än du gör av med. Träna styrketräning. Ät mycket protein.

Konditionsträning är helt valfritt. Fettförlusten blir precis lika stor (och muskelförlusten antagligen mindre) utan konditionsträning, bara äta motsvarande mängd mindre i stället.

Hmm, tänker på en gymmarkompis nu att han förlorade sin mage genom simning efter varje gympass och han gick ned i fett av det samt så sa han att han åt precis som förut och inte minskat. Hur går det ihop Grub?:)

Och var kommer alla skriverier och propagerande om att man får platt mage av att springa/simma? Plus så allt ja hört talas om att man inte går ned i vikt av endast styrketräning. Sorry men jag är lost igen...

Commando1980
2009-10-14, 13:31
Hmm, tänker på en gymmarkompis nu att han förlorade sin mage genom simning efter varje gympass och han gick ned i fett av det samt så sa han att han åt precis som förut och inte minskat. Hur går det ihop Grub?:)

Och var kommer alla skriverier och propagerande om att man får platt mage av att springa/simma? Plus så allt ja hört talas om att man inte går ned i vikt av endast styrketräning. Sorry men jag är lost igen...

läser du inte de svar du får?

din kompis har väl rört på sig mer och därmed skapat ett kalorieunderskott.

Eddie Vedder
2009-10-14, 14:03
Och var kommer alla skriverier och propagerande om att man får platt mage av att springa/simma?

Därför att en period vid energiunderskott där du samtidigt bedriver nämnda aktiviteter GER plattare mage eftersom du blir smalare.

Plus så allt ja hört talas om att man inte går ned i vikt av endast styrketräning. Sorry men jag är lost igen...

Ja då är du lost. Plocka bort simningen och löpningen från ovan nämnda scenario men åstadkom samma underskott med styrketräning som primär motionsform och magen kommer minska även då.

Min gissning är att den dessutom blir snyggare och att du överhuvudtaget får en mer estetisk fysik och bättre hållning. Förutsatt att det pågår under en längre tid förstås, någon vecka hit eller dit kommer inte göra stor skillnad.

Jag vill minnas att jag gett dig dylika svar MASSA gånger förut.

Sly!
2009-10-14, 14:11
vill du gå ner i vikt så ska du skapa ett kalorieunderskott...detta kan göras genom att äta mindre mat eller att öka aktivitetsnivån (hur mycket du rör på dig). eller både och.

Sorry! Missade det! Ok då ser jag 2 val, antingen som Grub sa, ät mindre eller som kompisen på gymmet gjorde att öka på aktivitetsnivån genom simningen.

Sly!
2009-10-14, 14:39
Därför att en period vid energiunderskott där du samtidigt bedriver nämnda aktiviteter GER plattare mage eftersom du blir smalare.



Ja då är du lost. Plocka bort simningen och löpningen från ovan nämnda scenario men åstadkom samma underskott med styrketräning som primär motionsform och magen kommer minska även då.

Min gissning är att den dessutom blir snyggare och att du överhuvudtaget får en mer estetisk fysik och bättre hållning. Förutsatt att det pågår under en längre tid förstås, någon vecka hit eller dit kommer inte göra stor skillnad.

Jag vill minnas att jag gett dig dylika svar MASSA gånger förut.

Ok då går man ned i vikt av simning och övrig motion, kanon. Återigen då gällande min gympolare då som mycket riktigt gick ned i fett av av just simning utöver styrketräningen, men iförsig så har han kanske gjort av med lite muskler, han är redan stor så de kanske inte blev stora muskel förluster då. Sen är de så att jag sedan många år har övat boxxout ca 2-3 dar i veckan utöver gymmet och de överger jag inte för jag har en boxxar dröm inom mig samtidigt jag vill vara mycket stark och muskulös, som jag skrev att se bara på "fairing" gym snubben på högerbannern, perfekt exempel vad jag är ute efter, men lugnt, visst jag kan överge simmning förvisso och löpning så blir det mindre jobbigt iförsig men ja som sagt på tanke av tungviktsboxxare, MMA liknande kraftpaket i ringen osv...

Men hmm funderar! Jag har iallafall ett mål att bli smalare tills denna månads slut, kanske inte deffa då men iallafall ha mimimalt med fett kvar på kroppen, har faktiskt friskat upp minnet lite och grävt lite i historiken över de vi tidigare har snackat om, har glömt bort mycket, finns så mycket information så det är en hel djungel av tips så de blir lätt förvirrande samt med all respekt så har jag inte ens nära så mycket utbildning som du och flera andra har på forumet så jag har svårt o fatta en hel del närings förteckningar och dylikt eftersom jag aldrig har läst det, inte min starka sida, jag har börjat fatta en del termer att kcal står väll för kalorier osv.

Sen så får du och andra ursäkta mina ibland osammanhängande frågor att det helt enkelt beror på ADHD diagnos, villket innebär impulsivitet och okoncentration men sen kan de ju också bero på hur en del förklara, no offens!:)

Eddie Vedder
2009-10-14, 14:42
Ok då går man ned i vikt av simning och övrig motion, kanon.

Inte per automatik som sagt. Överäter du kan du simma och löpa hur många mil om dagen som helst och går ändå upp i vikt.

Sly!
2009-10-14, 14:54
Inte per automatik som sagt. Överäter du kan du simma och löpa hur många mil om dagen som helst och går ändå upp i vikt.

Ok tack! Tror jag börja få mer grepp om de hela nu. Men ja, tar sin tid till kunskapens stora värld...

LunaSpice
2009-10-14, 15:20
+1

Mycket simning under puberteten gjorde att jag ser ut som jag gör.

Samma här! Kanonbra träning. Dock fick vi under den tiden inte träna med vikter för vår tränare. "NI BLIR FÖR TUNGA I VATTNET ERA RISKPUCKON!" Kanske hade han rätt men nu tränar jag fanimej med vikter...14-15 år senare. :P

Man kan simma på väldigt olika sätt. Som någon skrev, teknik, erfarenhet, vikt etc. spelar stor roll. Ett träningspass i bassängen för en van simmare kan innebära relativt hög intensitet medan det för en ovan simmare eller vanlig motionär mer ett lågintensivt pass.

machine gun
2009-10-14, 17:28
Amfetamin borde snarare ha gjort dig magrare.

Han skrev ju att deffen försvann när han slutade med medicineringen.

Slartibartfast
2009-10-16, 07:51
Samma här! Kanonbra träning. Dock fick vi under den tiden inte träna med vikter för vår tränare. "NI BLIR FÖR TUNGA I VATTNET ERA RISKPUCKON!" Kanske hade han rätt men nu tränar jag fanimej med vikter...14-15 år senare. :P


Jag hade i princip uppehåll med simningen sen jag började styrketräna. Nu när jag simmat några längder sen jag kanske lagt på mig nåt kg muskler, inbillar jag mig att jag ligger lägre i vattnet. Tror inte det är optimalt att vara tokrippad för simning. (även om jag är deffad som en knubbsäl)

Scratch89
2009-10-16, 11:36
Visst är det så, Slarti. Min gamla klass hade vattengympa, och hon sa att om man var muskulös fick man ha en stor flytväst (eller två små) för att kunna flyta. Det var jag tvungen att ha. :cool:

Slartibartfast
2009-10-16, 11:56
Visst är det så, Slarti. Min gamla klass hade vattengympa, och hon sa att om man var muskulös fick man ha en stor flytväst (eller två små) för att kunna flyta. Det var jag tvungen att ha. :cool:

HAHA! Nice! :thumbup::cool:

-Englund
2009-10-16, 17:18
Jag hade i princip uppehåll med simningen sen jag började styrketräna. Nu när jag simmat några längder sen jag kanske lagt på mig nåt kg muskler, inbillar jag mig att jag ligger lägre i vattnet. Tror inte det är optimalt att vara tokrippad för simning. (även om jag är deffad som en knubbsäl)

Som sagt så inbillar du dig inte... Så länge man inte är elitsimmare och glider genom vattnet som en oljad blixt så är det högst fördelaktigt att vara stor fet och stark, fettet för flytläget och musklerna för drivkraften. Det finns en anledning till varför Magnus Samuelsson simmar relativt snabbt.. :D

Att vara elitlöpare/rippad muskelbyggare och ge sig på simning är icke nice... :)