handdator

Visa fullständig version : Glömde käka direkt efter träningen!


Sly!
2009-10-08, 23:00
Tjo!

Hmm för första gången vimsa jag till det och glömde bort den viktiga maten direkt efter ett hårt gymmpass, tänkte inte på det då jag hadde annat för mig men nu oroar jag mig om jag har ställt till det i kroppen, jag käkade ca 2 timmar efter träningen med snabba kolhydrater o fisk med grönt till, bättre sent en aldrig men ändå! Sur man blir på sig själv.:/

Guddi
2009-10-08, 23:05
Slappna av, det är inget att bry sig om när det bara händer då och då...

Cerberus
2009-10-08, 23:08
du har knappast nåt att oroa dig för

Sly!
2009-10-08, 23:18
Slappna av, det är inget att bry sig om när det bara händer då och då...

du har knappast nåt att oroa dig för

Tack gott folk!:) Bra skönt o höra, ingen aning om va som händer rent kemiskt i kroppen men antar ni menar att kroppen har vant sig vid att utvecklas efter lång tid så då utvecklas musklerna ändå? De som jag blev lite rädd för är att musklerna sabbades efter den här dan och befinner sig i samma position som gårdagen, om inte jag förklara krångligt nu. Men ja jag antar att om man skött det bra under de flesta gångerna så utvecklas muskelaturen ändå... Jag är lite petnoga hehe

JG_81
2009-10-08, 23:36
Tack gott folk!:) Bra skönt o höra, ingen aning om va som händer rent kemiskt i kroppen men antar ni menar att kroppen har vant sig vid att utvecklas efter lång tid så då utvecklas musklerna ändå? De som jag blev lite rädd för är att musklerna sabbades efter den här dan och befinner sig i samma position som gårdagen, om inte jag förklara krångligt nu. Men ja jag antar att om man skött det bra under de flesta gångerna så utvecklas muskelaturen ändå... Jag är lite petnoga hehe

Samma position som gårdagen..? Växer du så snabbt så att du lägger på dig en mätbar mängd muskelmassa på ett dygn? Som övriga här sagt, inget att oroa sig över, särskilt inte om det är en engångsföreteelse. Proteinsyntesen är ju dessutom förhöjd i åtminstone 1-2 dygn efter ett styrkepass, vill jag minnas.

Själv äter jag vanligtvis tidigast 1,5 timme efter avslutat pass, men då brukar jag även ta vassle eller aminosyror direkt efter (smaksak hur man gör med tillskott o.dyl., men personligen hinner jag inte äta tidigare och tar därför det "säkra" före det "osäkra").

Doctor Snuggles
2009-10-08, 23:49
Du slösade nog flera hundra ggr mer muskelmassa på att oroa dig, än du gjorde på att äta "för sent".

King Grub
2009-10-09, 09:15
utvecklas musklerna ändå

Nej, inte under tiden som gick fram till dess att du åt. Då minskar din muskelmassa i stället för att öka. Men det är inget som har framtida konsekvenser, och proteinintag, säg, tre timmar efter träning, har lika stor muskeluppbyggande effekt som intag direkt efter träning.

Så, du förlorade två av årets 8700+ timmar.

Sly!
2009-10-09, 09:29
Samma position som gårdagen..? Växer du så snabbt så att du lägger på dig en mätbar mängd muskelmassa på ett dygn? Som övriga här sagt, inget att oroa sig över, särskilt inte om det är en engångsföreteelse. Proteinsyntesen är ju dessutom förhöjd i åtminstone 1-2 dygn efter ett styrkepass, vill jag minnas.

Själv äter jag vanligtvis tidigast 1,5 timme efter avslutat pass, men då brukar jag även ta vassle eller aminosyror direkt efter (smaksak hur man gör med tillskott o.dyl., men personligen hinner jag inte äta tidigare och tar därför det "säkra" före det "osäkra").

Nejdå jag tänker bara många bäckar små och ser varje bäck som dyrbar men de är lugnt, jag börjar bli övertygad. Tack!


Du slösade nog flera hundra ggr mer muskelmassa på att oroa dig, än du gjorde på att äta "för sent".

Lugnt jag är med nu! De är för att jag är nogran, Finns de som bara tycker "agh" de duger vad de gör till skillnad på att jag tar de här väldigt seriöst.

Morty
2009-10-09, 09:37
Så, du förlorade två av årets 8700+ timmar.

Lika bra att lägga ner direkt, imo. När dessa 2 timmar är förlorade så är det kört.

Sly!
2009-10-09, 09:42
Nej, inte under tiden som gick fram till dess att du åt. Då minskar din muskelmassa i stället för att öka. Men det är inget som har framtida konsekvenser, och proteinintag, säg, tre timmar efter träning, har lika stor muskeluppbyggande effekt som intag direkt efter träning.

Så, du förlorade två av årets 8700+ timmar.

Ok va bra tack jag förstår nu och övertygad!

Ännu en sak! En kompis till mig nämnde att jag bör ta in protein direkt efter träningen, helst ha med mig en burk keso, tonfisk eller likknande så man kan snabbt få i sig det, men de kanske bara är om man vill få det helt perfekt för bästa resultat...

King Grub
2009-10-09, 09:48
Ju snabbare desto bättre, visst. Efter styrketräning är nedbrytningen större än uppbyggnaden, och det vänder inte förrän det du äter/dricker aminsyror/protein.

Sly!
2009-10-09, 10:21
Ju snabbare desto bättre, visst. Efter styrketräning är nedbrytningen större än uppbyggnaden, och det vänder inte förrän det du äter/dricker aminsyror/protein.

Tackar tack!:)

stevebc
2009-10-09, 10:50
Ju snabbare desto bättre, visst. Efter styrketräning är nedbrytningen större än uppbyggnaden, och det vänder inte förrän det du äter/dricker aminsyror/protein.Sant, men säg att han äter en måltid med kasein eller liknande protein ca 2-3 timmar före passet, borde inte aminosyrorna från detta protein cirkulera runt i blodet även 2 timmar efter passet och användas till den ökade proteinsyntesen där och då?

Blir såklart inte samma effekt som att dricka EAA på tom mage, men ändå, finns byggstenarna där och proteinsyntesen är stimulerad så är det väl inte så att han "går back" av att skjuta upp måltiden?

Yeahvlen
2009-10-09, 16:27
Sant, men säg att han äter en måltid med kasein eller liknande protein ca 2-3 timmar före passet, borde inte aminosyrorna från detta protein cirkulera runt i blodet även 2 timmar efter passet och användas till den ökade proteinsyntesen där och då?


Kaseinprotein har väl inte förmågan att öka nybildningen utav muskelproteiner, vid vila, utan minskar "bara" nedbrytningen?

Hur det står sig efter träningspasset när intaget skedde timmar före, undrar jag också.

stevebc
2009-10-09, 20:06
Kaseinprotein har väl inte förmågan att öka nybildningen utav muskelproteiner, vid vila, utan minskar "bara" nedbrytningen?

Hur det står sig efter träningspasset när intaget skedde timmar före, undrar jag också.Ja, det har antikatabola egenskaper.

Det med att det inte är anabolt i samma utsträckning som vassle är inte samma sak jag menar. Vassle/EAA på tom mage stimulerar proteinsyntesen, utan styrketräning, bara av sig själv. Det gör inte kasein.

Nu, dock, så har personen styrketränat. Proteinsyntesen höjs markant de närmaste ~26 timmarna. Så det har vi avklarat. Nu behövs byggstenar, essentiella aminosyror. Kasein är ett fullvärdigt protein med högt BV. Detta innehåller essentiella aminosyror som kan användas i den (redan) stimulerade proteinsyntesen.

Inte sant?

Cerberus
2009-10-09, 20:41
Så, du förlorade två av årets 8700+ timmar.

Precis, i den stora bilden gör det knappast märkbara resultat.

Yeahvlen
2009-10-10, 00:13
Ja, det har antikatabola egenskaper.

Det med att det inte är anabolt i samma utsträckning som vassle är inte samma sak jag menar. Vassle/EAA på tom mage stimulerar proteinsyntesen, utan styrketräning, bara av sig själv. Det gör inte kasein.

Nu, dock, så har personen styrketränat. Proteinsyntesen höjs markant de närmaste ~26 timmarna. Så det har vi avklarat. Nu behövs byggstenar, essentiella aminosyror. Kasein är ett fullvärdigt protein med högt BV. Detta innehåller essentiella aminosyror som kan användas i den (redan) stimulerade proteinsyntesen.

Inte sant?

Ja, det vet jag.

Stimulansen blir nog inte lika stor ifall intaget är flertalet timmar ifrån träningstillfället. Men visst, det låter inte ologiskt eftersom aminosyreutsöndringen sker under en längre tid. Ifall dessa aminosyror finns tillgängliga även efter träningstillfället, så visst, då borde det stimulera. Men knappast lika stor stimulans med tanke på födointagets tidpunkt före träningen.

Eller? :)

NiklasAlm
2009-10-10, 22:09
Folk borde noja sig om vettiga saker som t.ex. hur många gånger man får onanera per dag.

skaparn
2009-10-11, 00:51
Folk borde noja sig om vettiga saker som t.ex. hur många gånger man får onanera per dag.

Får? Som jag förstod den tråden så handlade det om Borde. 3 gånger per dag gav 3 gånger bättre resultat (N = 1). Således borde det, eftersom alla samband är obegränsat direkt proportionella, vara så att 4 gånger ger 4 gånger så bra resultat.

stevebc
2009-10-11, 01:35
Ja, det vet jag.

Stimulansen blir nog inte lika stor ifall intaget är flertalet timmar ifrån träningstillfället. Men visst, det låter inte ologiskt eftersom aminosyreutsöndringen sker under en längre tid. Ifall dessa aminosyror finns tillgängliga även efter träningstillfället, så visst, då borde det stimulera. Men knappast lika stor stimulans med tanke på födointagets tidpunkt före träningen.

Eller? :)Ja, så jag tänker. Genom att skippa proteinintaget på tom mage efter träningen så förlorar man i relation till att ta det. Men att man skulle gå back netto i muskelmassa har jag svårt att se, förutsatt att man äter hyfsat proteinrikt och regelbundet, på sådär två timmar efter passets slut.

NiklasAlm
2009-10-11, 10:28
Får? Som jag förstod den tråden så handlade det om Borde. 3 gånger per dag gav 3 gånger bättre resultat (N = 1). Således borde det, eftersom alla samband är obegränsat direkt proportionella, vara så att 4 gånger ger 4 gånger så bra resultat.

Shit då måste det vara så. Fan jag känner mig lite orolig inför det här med onanin. Nån som har en schysst 4 split på hur ett upplägg kan se ut?