handdator

Visa fullständig version : skivstångscurl


sweaberg
2009-10-08, 09:41
Nja, det jag undrar är

1. vilken av övningarna föredrar ni? rak skivstångscurl, eller med ez stången?

2. vad är effektivast för biceps, smalt eller brett grepp när man kör någon av dessa övningar?

Langster
2009-10-08, 10:15
Nja, det jag undrar är

1. vilken av övningarna föredrar ni? rak skivstångscurl, eller med ez stången?

2. vad är effektivast för biceps, smalt eller brett grepp när man kör någon av dessa övningar?

1. Rak stång bör vara mest effektiv för att träna själva biceps, så när jag tränar biceps föredrar jag den, ez-kan dock vara skön ibland.

2. Brett grepp bör vara mest effektivt för biceps, om inte annat kan man (jag) hantera mer vikt med brett grepp, vilket är mer avgörande än hur man håller stången för effektivitet.

vicarious
2009-10-08, 11:42
Föredrar båda två.

Rak kommer att aktivera biceps mer än EZ p ga vinkeln i handleden (?).

L Johnsson
2009-10-08, 11:43
Så vitt jag vet så är hantlar mer effektivt för att träna biceps än både rak och ez-stång.

vicarious
2009-10-08, 11:46
Så vitt jag vet så är hantlar mer effektivt för att träna biceps än både rak och ez-stång.

Pfffft. Vad baserar du detta påstående på?

L Johnsson
2009-10-08, 12:27
Pfffft. Vad baserar du detta påstående på?

Som jag fick lära mig så tar det mer att köra med hantlar iom att du måste stabilisera mer än om du kör med stång. Jag kan ha väldigt fel men det är så jag lärt, jag sa bara att så vitt jag vet är det så. Kan hända att jag blivit grundlurad också.

sweaberg
2009-10-08, 12:58
Kan hända att jag blivit grundlurad också.

tror nog det

Poxeman
2009-10-08, 13:05
tror nog det

Fast jag måste ställa motfrågan:
Varför skulle det vara bättre med skivstångscurl än hantelcurl?
Balanseringen / bålstabilitetsträningen blir väl rimligtvis "bättre" om man har en 3 dimensionell rörelse istället för 2d?

Wiktor
2009-10-08, 13:12
Vad är det för muskler som får jobba hårdare när man kör med EZ-stång istället för en rak?

Langster
2009-10-08, 13:34
Vad är det för muskler som får jobba hårdare när man kör med EZ-stång istället för en rak?

Brachialis? Tror det är den som tar över lite vid smalt grepp också.
Den tar inte över helt, det vet alla som stått framför en spegel och kört ez-curl. Det är ju inte fel att träna den iofs, men frågan handlade som jag förstod det om vad som var mest effektivt för biceps.

Langster
2009-10-08, 13:37
Sorry, det var Brachioradialis jag menade, tror jag! :D

Wiktor
2009-10-08, 13:38
Brachialis? Tror det är den som tar över lite vid smalt grepp också.
Den tar inte över helt, det vet alla som stått framför en spegel och kört ez-curl. Det är ju inte fel att träna den iofs, men frågan handlade som jag förstod det om vad som var mest effektivt för biceps.
Ja precis, det var bara jag som blev lite nyfiken på vilken muskel som istället får jobba mer. Brachialis låter rimligt, känns även som om att brachioradialis borde få arbeta mer också.

Morty
2009-10-08, 14:31
Sorry, det var Brachioradialis jag menade, tror jag! :D

+1. Brachialis jobbar alltid fullt ut när armen ska böjas.

L Johnsson
2009-10-08, 15:25
Fast jag måste ställa motfrågan:
Varför skulle det vara bättre med skivstångscurl än hantelcurl?
Balanseringen / bålstabilitetsträningen blir väl rimligtvis "bättre" om man har en 3 dimensionell rörelse istället för 2d?

Ungefär så lät förklaringen jag fick när jag frågade:cool:
Det lät logiskt så jag har valt att köra efter den o kör därför med hantlar. men som sagt jag kan inte svära på att det är de rätta.

vicarious
2009-10-08, 16:30
Det ena behöver inte utesluta det andra. Huruvida skivstångscurl eller hantelcurl är ABSOLUT bäst spelar föga roll. Båda är jävligt bra övningar för biceps. Däremot så kommer, som redan konstaterat, rak skivstångscurl att aktivera biceps mer än EZ-curl. Detta betyder inte att man inte kan få stora biceps av EZ-curl. Opti-nojjan slår till igen....

Martin Löwgren
2009-10-08, 16:35
Fast jag måste ställa motfrågan:
Varför skulle det vara bättre med skivstångscurl än hantelcurl?
Balanseringen / bålstabilitetsträningen blir väl rimligtvis "bättre" om man har en 3 dimensionell rörelse istället för 2d?

Men de bygger inte mer biceps som är målet med övningen.

Arne Persson
2009-10-08, 16:39
Sorry, det var Brachioradialis jag menade, tror jag! :D

He he he! Precis... Aja baja!!!:nono:



:)

Kauppi
2009-10-08, 16:54
kan säga jag kanske kört skivstångscurl 1-2 ggr i hela mitt liv .. kanske därför mina biceps växer så dåligt.. har så mkt större triceps förhållande till biceps.... och ja.. jag vet att triceps är en större muskel.. men hoppas ni förstår vad jag menar ^^
får direkt aldrig ngn pump när jag tränar biccarna :S

space
2009-10-08, 17:00
jag är långt ifrån en expert, men när jag körde ett rep - vila i slutläge innan andra rep börjar - vila etc.. så gav det mig betydligt sämre pump än när jag körde allt i ett. visserligen fick jag sänk vikten(ytterst) lite för att hålla ut hela settet, men det är "för mig" så värt det(känns det som) när jag kan köra alla reps i ett utan att vila(ens en microsekund)..
det hjälper mig sjukt mkt när det gäller pump!

blir nog rätt sågad om varfördet skulle vara så och inte, det har ag inget svar på men för mig känns det iaf bättre.. vet inte om det jag försökte säga framgick men kanske hjälper nån.. =p

space
2009-10-08, 17:00
*med skivstångscurlen

L Johnsson
2009-10-08, 17:08
Men de bygger inte mer biceps som är målet med övningen.

Blev lite intresserad av hur det verkligen ligger till iom att jag aldrig tidigare faktiskt ifrågasatt att hantelcurlen var bättre (låter lite dumt jag vet:em:).
Men såvida inte hantelcurlen tar sämre på biceps än skivstångscurl borde det väl ändå vara bättre att köra hantelcurl så man får stabilisering på köpet.
Eller har ja helt fel nu?

Martin Löwgren
2009-10-08, 17:20
Blev lite intresserad av hur det verkligen ligger till iom att jag aldrig tidigare faktiskt ifrågasatt att hantelcurlen var bättre (låter lite dumt jag vet:em:).
Men såvida inte hantelcurlen tar sämre på biceps än skivstångscurl borde det väl ändå vara bättre att köra hantelcurl så man får stabilisering på köpet.
Eller har ja helt fel nu?
Där har du iofs en poäng :thumbup:

MackeJuve
2009-10-08, 20:54
Rätt logiskt att skivstångscurlen tar mer , kan ju hantera större vikt.

Martin Löwgren
2009-10-08, 20:56
Rätt logiskt att skivstångscurlen tar mer , kan ju hantera större vikt.

Delat på två ja. Kör du hantelcurls på 25kg och stångcurl på 50kg är det samma vikt fördelat.

Fördelen med hantel är att du snabbt märker om du är svagare i någon sida, de gör du inte med stång om du inte tittar noggrant utan då kompenserar du lätt.

MackeJuve
2009-10-08, 21:13
Delat på två ja. Kör du hantelcurls på 25kg och stångcurl på 50kg är det samma vikt fördelat.

Fördelen med hantel är att du snabbt märker om du är svagare i någon sida, de gör du inte med stång om du inte tittar noggrant utan då kompenserar du lätt.

Mjo, Max-OT håller i alla fall skivstångscurls som den överlägsna bicepsbyggaren, de jag utgår ifrån. Men det är klart det är som du säger, det bästa tycker jag är att mixa och känner man att man är ojämnt tränad är det ju bara att köra hantlar ett tag.

Martin Löwgren
2009-10-08, 21:14
Mjo, Max-OT håller i alla fall skivstångscurls som den överlägsna bicepsbyggaren, de jag utgår ifrån
Ok.

MackeJuve
2009-10-08, 21:15
Ok.

Japp

sweaberg
2009-10-08, 21:17
skivstångscurl känns iaf bäst

dt06mj2
2009-10-08, 21:47
skivstångscurl känns iaf bäst

för ALLA!

Degpekka
2009-10-09, 05:58
Max-ot-extremism!*popcorn*

Commando1980
2009-10-09, 14:58
Mjo, Max-OT håller i alla fall skivstångscurls som den överlägsna bicepsbyggaren, de jag utgår ifrån. Men det är klart det är som du säger, det bästa tycker jag är att mixa och känner man att man är ojämnt tränad är det ju bara att köra hantlar ett tag.

stångcurl är en bra övning.

men bli inte max-ot-hjärntvättad. det ett hopkok av helt vanliga 3-5-split kryddat med flera felaktiga eller onödigt dogmatiska påståenden/riktlinjer.

tp_88
2009-10-09, 15:35
Jag föredrar rak stångcurl samt full supination från start i hantelcurl.

MackeJuve
2009-10-09, 15:58
stångcurl är en bra övning.

men bli inte max-ot-hjärntvättad. det ett hopkok av helt vanliga 3-5-split kryddat med flera felaktiga eller onödigt dogmatiska påståenden/riktlinjer.

Vad är det som är felaktigt i det de säger?

Matsa
2009-10-09, 16:05
Jag får lätt ont i underarmarna när jag kör mycket stångcurl, det känns nästan som benhinneinflammation. Det blir lite problem när jag någon gång får för mig att lägga mycket krut på biceps, vilket jag har gjort ett tag nu eftersom jag tyckte att de höll mig tillbaka i chins. Jag har kört hammercurl som basövning på grund av detta och skivstångscurl som andraövning vilket har funkat bra.

Men nu kom jag visst offtopic, ursäkta. För att svara på tråden så föredrar jag stångcurl med rak stång framför EZ stång.

Kimball
2009-10-09, 17:48
Jag får lätt ont i underarmarna när jag kör mycket stångcurl, det känns nästan som benhinneinflammation. Det blir lite problem när jag någon gång får för mig att lägga mycket krut på biceps, vilket jag har gjort ett tag nu eftersom jag tyckte att de höll mig tillbaka i chins. Jag har kört hammercurl som basövning på grund av detta och skivstångscurl som andraövning vilket har funkat bra.

Men nu kom jag visst offtopic, ursäkta. För att svara på tråden så föredrar jag stångcurl med rak stång framför EZ stång.

Du tror inte värken i underarmarna beror på att du håller stången alldeles för hårt? Tycker själv rak stångcurl känns överlägset bäst i biceps för mig, men jag måste alltid ta det lugnt med stången innan jag lägger ner den efter ett set för att inte underarmar ska ömma. Lite konstigt men det funkar.

Matsa
2009-10-09, 18:14
Ja precis, jag måste liksom släppa den gradvis och försiktigt för att det inte ska göra ont. Detta har kommit och gått men just nu känns det som sagt ganska bra. Jag tror inte att jag håller stången för hårt utan jag försöker hålla den ganska avslappnat men jag ska försöka tänka på det.

Snorre Snabel
2009-10-09, 18:16
Folk med större armbågsvinkel (vanligare bland kvinnor) kan med fördel träna curls med ez-stång för att slippa smärta i handlederna som då dras inåt vid skivstångscurls med rak stång.

Arne Persson
2009-10-09, 18:24
Jag nog i över 10 år nu hävdat att EZ-stången är en skitstång... speciellt för att den tenderar att förkorta pronatorerna.

Morty
2009-10-09, 18:28
Jag nog i över 10 år nu hävdat att EZ-stången är en skitstång... speciellt för att den tenderar att förkorta pronatorerna.

Jag gillar att köra tricepsextensions med den.. Vad tror du?

ceejay
2009-10-09, 18:29
Jag gillar att köra tricepsextensions med den.. Vad tror du?

Har för mig att greppet inte påverkar hur triceps sträcker armen så det spelar ingen roll.

Morty
2009-10-09, 18:35
Har för mig att greppet inte påverkar hur triceps sträcker armen så det spelar ingen roll.

Nej, det påverkar inte hur mycket triceps arbetar men jag tänkte att det kanske kunde vara supoptimalt för handleder eller liknande, sådan anatomi som vi dödliga inte kan i huvudet men arne har koll på :P

jontet
2009-10-09, 18:44
Jag nog i över 10 år nu hävdat att EZ-stången är en skitstång... speciellt för att den tenderar att förkorta pronatorerna.

hur kommer det sig när handen är mer pronerad med ez-stången? tycker det borde vara supinatorerna?

jontet
2009-10-09, 18:45
Vad är det som är felaktigt i det de säger?

http://traningslara.se/blogg/olika-traningsmodeller-max-ot/

Gorilla
2009-10-09, 18:52
Skivstång borde vara en bättre övning för biceps på grund av att man slipper det balanserande momentet som en hantel innebär. Att behöva lägga energi och koncentration på balans leder till mindre fokus och såleda till mindre överbelastning.

Detta resonemanget gäller dock inte särskilt många andra övningar där själva balansen är en viktig del av rörelsen och viktig för en jämn och hälsosam utveckling (se bänkpress vs. smith t.ex.)

Arne Persson
2009-10-09, 19:00
hur kommer det sig när handen är mer pronerad med ez-stången? tycker det borde vara supinatorerna?

Precis därför. Eftersom du jobbar med dom i ett semipronerat läge så är pronatorerna förkortade när dom arbetar. Om du sedan börjar köra med en rak stång så sträcks ju pronatorerna ut pga av den kraftiga supinationen och börjar smärta...

bigtraps
2009-10-09, 19:08
EZ stången funkar fint för mej! Eftersom jag har en bicepssena som är irriterad pga inpingement. Rak stång går inte alls.

Martin Löwgren
2009-10-09, 23:48
EZ stången funkar fint för mej! Eftersom jag har en bicepssena som är irriterad pga inpingement. Rak stång går inte alls.

Intressant, ska testas på patient omedelbart.

Mvh

bigtraps
2009-10-10, 10:33
Lider man av den typen av skada så måste man hela tiden leta övningar och vinklar som funkar. Kan tex köra rygg rätt hyggligt om jag använder ett smalt grepp. Bröst kör jag med en kudde som gör rörelsen kortare. Kanske inte optimalt med jag kan i alla fall träna.

Martin Löwgren
2009-10-10, 10:34
Lider man av den typen av skada så måste man hela tiden leta övningar och vinklar som funkar. Kan tex köra rygg rätt hyggligt om jag använder ett smalt grepp. Bröst kör jag med en kudde som gör rörelsen kortare. Kanske inte optimalt med jag kan i alla fall träna.

Men du kör väl axelrehab samtidigt så att du blir återställd i din axel förmodar jag?

Emil_Larsson
2009-10-10, 11:13
Ez-stång med väldigt smal fattning är skönt. Då får man verkligen maximal kontakt i biceps eftersom man inte kan vinkla ut armbågarna på samma sätt som i skivstångscurl. Föredrar att köra Ez-curls utan cheat.
Kör jag skivstångscurls brukar jag istället lasta på mer vikt och köra med cheat, även där väldigt smalt grepp.

Jag tycker om att variera, men mest blir det skivstångscurls.

MackeJuve
2009-10-10, 13:21
http://traningslara.se/blogg/olika-traningsmodeller-max-ot/

intressant att läsa, ska väl inte lita allt för mycket på vad EN person skriver men har säkert en del rätt. Dock vidhåller jag att skivstångscurl är effektivast för biceps.

space
2009-10-10, 13:57
Intressant, ska testas på patient omedelbart.

Mvh

Skulle vara kul att få höra vad du kom fram till..

Martin Löwgren
2009-10-10, 14:16
Skulle vara kul att få höra vad du kom fram till..

Japp, måste bara va säker på att den impinchment patienten just har en bicepsproblematik och inte någon annan, vilket inte är de lättaste men jag återkommer.

Mvh

bigtraps
2009-10-10, 15:34
Men du kör väl axelrehab samtidigt så att du blir återställd i din axel förmodar jag?

Har kört rehab under lång tid men det har ingen verkan. Det blir operation för min del. När det ska ske är en annan femma. Måste göra klar utbildningen som jag går först

Kauppi
2009-10-10, 15:35
körde 18 set rygg idag (^^) .. sen skivstångscurls 3 set efter de... sen inget mer.. sjuk najs pump bara efter de 3 setten.. gillades!!

WorkOutBuddy
2009-10-10, 19:18
Får ont i underarmarna under flera dagar efter ett pass med (rak)Stångcurl.

Troll
2009-10-10, 20:30
Självklart rak stång!!
Men varierar ibland med ez för omväxlings skull, eller om jag vill nöta underarmarna lite mer än biceps något pass.


Edit: Varierar även fattningen från pass till pass.

Kauppi
2009-10-12, 06:43
så sjukt irriterande att jag får så mycket mer pump i höger biceps... även dagen efter så har jag hur mycket träningsvärk i högern än vänstern... högern är också 1-2cm+ större :(

Langster
2009-10-15, 11:20
Ez-stång med väldigt smal fattning är skönt. Då får man verkligen maximal kontakt i biceps eftersom man inte kan vinkla ut armbågarna på samma sätt som i skivstångscurl. Föredrar att köra Ez-curls utan cheat.
Kör jag skivstångscurls brukar jag istället lasta på mer vikt och köra med cheat, även där väldigt smalt grepp.

Jag tycker om att variera, men mest blir det skivstångscurls.

Jag har ett grepp i vanlig stångcurl som är bredare än axelbrett, då åker armbågarna automatiskt in mot kroppen. Detta skapar, för mig, dessutom lite extra stabilitet och en ytterligare sträckning "utåt" i handlederna.

DougHepburn
2009-10-15, 21:31
Stångcurl eller EZ-stångcurl? Alternerande hantelcurl! :)

Vad har biceps för funktioner förutom att flektera i armbågsleden? Jo, vridning av underarmen till supinerat läge (och iofs att assistera främre delta vid lyft av överarmen).

Men det här är petitesser. Välj en bicepsövning som inte gör ont eller leder till skador och sedan kör du den hårt och vid behov och mental slentrian alternera övningar för variations skull.

Commando1980
2009-10-15, 21:47
jag gillar precis som langster stångcurl med rakstång med brett grepp för att du får en 'automatisk' supinering. vissa kan dock få problem med underarmar och armbågar med detta utförande.

mattilainen
2009-10-15, 22:17
Kör alltid rak skivstångscurl då man kan få upp massa vikt på en och samma gång!