handdator

Visa fullständig version : Överkropp - Underkropp?


Andreas84
2009-10-07, 23:40
Hej!

Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu i skrivandet här men jag har en fråga. Jag har börjat träna förbränningsträning då jag tänkte bli smal och så. Äter ca 1000kcal under min kalorinivå varje dag också och det funkar jättebra. Nu tänkte jag att det kanske kunde vara en god idé att lägga till lite styrketräning till min förbränning/cardio som jag kör 4 dagar i veckan 60-80 minuter (rodd, cykel, crosstrainer).

Jag är inte speciellt intresserad av att bli biff, inte just nu iaf utan mest att bli starkare och kanske inte tappa så mycket muskler iom bantandet.

Nåja, till min fråga:

Låter det vettigt att träna styrketräning varje gång efter att jag kört förbränning?

Isf skulle det vara vettigt att köra underkropp (ben/rygg/mage) en dag och överkropp (axlar/armar/bröst) den andra dagen och sen liksom turas om mellan dom?

Det skulle bli tex:
Måndag - överkropp
Tisdag - underkropp
Onsdag - vila
Torsdag - överkropp
Fredag - underkropp
Helgen - vila


Låter detta vettigt?

Jag vet att jag naturligtvis inte kommer orka få ut lika mycket av styrketränandet som om jag skulle köra bara det utan massa cardio osv men jag har som sagt inga höga krav utan vill bara bli starkare och inte tappa så mycket muskler.

Sen en sak till:
Jag tänkte hålla mig till maskiner med fasta vikter, är det skadligt på något vis? Jag inbillar mig att dom är säkrare då man inte behöver veta vad man sysslar med på samma sätt som med skivstång osv??

Jag skulle verkligen uppskatta några seriösa svar på detta.

Scratch89
2009-10-08, 08:04
Om du nu ska träna konditionsträning och styrketräning vid samma tillfälle, tycker jag nog att du ska lägga styrketräningen först, men det är upp till dig.

Upplägget ser vettigt ut, men det är svårt att veta något iom att man inte vet någonting om set, reps eller liknande.

Visst kan man träna i maskiner, men frågan är om det inte är bättre ur ett längre perspektiv att lära sig ordentlig skivstångs- och hantelträning.

L Johnsson
2009-10-08, 09:25
Som Scratch89 sa så ser det rent spontant bra ut. Men även ja anser att det nog är bättre att lära sig tekniken med skivstänger etc.
Även om du bara är ute efter att inte tappa så mycket styrka så ger det väldigt mycket bättre och tar mer över hela kroppen att köra riktigt.
Så ja rekommenderar starkt att du ska lära dig köra ordentligt istället för att bara köra maskiner.

Sniggel
2009-10-08, 10:36
Glöm inte att öka kaloriintaget om du ökar aktivitetsnivån. Jag hade nog lagt till 300 kcal i snitt om du ska börja träna sådär (och för närvarande ligger på -1000 per dag)

Andreas84
2009-10-08, 15:44
Jo jag ökar ju kcalintaget dom dagar då jag tränar. Är medlem i viktklubb.se (skitbra sida förresten) och där ser jag ju precis vad jag ätit och förbränt så då lägger jag bara till mat så jag kommer upp i dagsbehovet. Dvs ca 700kcal efter ett förbrännings/cardiopass.

Mmm men gör det verkligen sååå stor skillnad mellan lösa och fasta vikter?

L Johnsson
2009-10-08, 15:47
Mmm men gör det verkligen sååå stor skillnad mellan lösa och fasta vikter?

Klart det gör.
När du kör med lösa vikter behöver du ju stabilisera själv det fixar maskinerna annars.

Sniggel
2009-10-08, 15:50
Jo jag ökar ju kcalintaget dom dagar då jag tränar. Är medlem i viktklubb.se (skitbra sida förresten) och där ser jag ju precis vad jag ätit och förbränt så då lägger jag bara till mat så jag kommer upp i dagsbehovet. Dvs ca 700kcal efter ett förbrännings/cardiopass.

Mmm men gör det verkligen sååå stor skillnad mellan lösa och fasta vikter?

Att enbart träna maskiner är den lates lösning. Fria vikter aktiverar fler muskler och tränar även din kroppskontroll, så att du kan använda din styrka utan att skada dig i framtiden.
Men visst funkar maskiner för att bygga muskelmassa/motverka muskelförust. Fria vikter är dock överlägset, det är min åsikt.

Andreas84
2009-10-08, 15:59
Okej jag får väl försöka våga mig in i viktrummet då...aja får se hur det går.

Någon skrev att jag borde träna styrke innan kondition, men jag inbillar mig att jag borde få mindre träningsvärk om jag lyfter vikter efter en timmes uppvärmning....eller svammlar jag?

Finns det några tips på hur jag bör träna i början för att minimera träningsvärken, lite träningsvärk gör ju naturligtvis ingenting, problemet är bara att jag brukar få så ont att jag inte kan räta på armarna på flera dagar. Det vill jag inte ha.....vill ju kunna göra nåt också.

z_bumbi
2009-10-08, 16:01
Mmm men gör det verkligen sååå stor skillnad mellan lösa och fasta vikter?

I ditt fall och med dina målsättningar just nu ingen större skillnad. Ska du träna med en annan målsättning och/eller tänker fortsätta styrketräna efter viktnedgången så kan det däremot av flera skäl vara bra att lära sig en del friviktsövningar. Om inte annat bara för att få fler övningar att byta mellan för mental variation.

regus
2009-10-08, 16:07
Okej jag får väl försöka våga mig in i viktrummet då...aja får se hur det går.

Någon skrev att jag borde träna styrke innan kondition, men jag inbillar mig att jag borde få mindre träningsvärk om jag lyfter vikter efter en timmes uppvärmning....eller svammlar jag?

Finns det några tips på hur jag bör träna i början för att minimera träningsvärken, lite träningsvärk gör ju naturligtvis ingenting, problemet är bara att jag brukar få så ont att jag inte kan räta på armarna på flera dagar. Det vill jag inte ha.....vill ju kunna göra nåt också.

Lägg det du prioriterar högst först. Får du sådan värk tränar du för hårt/mycket/dumt.. Ta det lite lugnare/träna mindre och öka succesivt.

Andreas84
2009-10-08, 16:38
Okej, tack för all hjälp och alla tips!

Nu har jag något att utgå ifrån när jag tränar =)