handdator

Visa fullständig version : Ketogen-diet guide (King Grub)


emi23j
2009-10-07, 21:53
Jag har försökt hitta king grubs guide om Ketogen-diet, har i alla fall för mig att det var han som skrev den. Har dock problem med att hitta den. så kan någon vara snäll att länka?=)

jebu
2009-10-07, 22:00
denna ? http://tsampa.org/training/articles/ckd/ inte KG som skrivit, men mig veterligen har han heller inte skrivit någon keto guide.

Är det KG:s vanliga deffguide du söker så ligger den som sticky under defftopicen.

emi23j
2009-10-07, 22:04
denna ? http://tsampa.org/training/articles/ckd/ inte KG som skrivit, men mig veterligen har han heller inte skrivit någon keto guide.

Är det KG:s vanliga deffguide du söker så ligger den som sticky under defftopicen.

det är möligt. ska titta.

King Grub
2009-10-07, 22:47
Du minns nog fel - jag har inte skrivit någon guide om ketogenspecifika dieter.

emi23j
2009-10-08, 06:38
Du minns nog fel - jag har inte skrivit någon guide om ketogenspecifika dieter.

Okej.

>att kalla det guide kanske inte är helt korrekt heller. Ska söka vidare. det var inte länken som postades tidigare.

mikaelj
2009-10-08, 06:41
Håller med i artikeln ovan om att Ultimate Diet 2.0 av Lyle McDonald är en intressant bok. Mer specifika riktlinjer än BodyOpus, och troligtvis bättre stöd i studier. Rekommenderas! (Rapid Fat Loss Handbook kanske är också är av intresse)

Scratch89
2009-10-08, 07:59
Fast Ultimate Diet är väl inte så mycket keto? Det är ju vardagssvält och sen ordentlig binge eating på helgerna.

mikaelj
2009-10-08, 08:03
Det beror på, kring 30-50g/dygn om jag minns rätt. Upplägget bygger på att tömma glykogenlagrena inför helgens stärkelserefeed, så genom att äta några större mängder i veckan skjuter du dig bara i foten.

Generellt vid svältkalorimängder är det kolhydrater som ryker först, är min uppfattning.

Scratch89
2009-10-08, 08:07
Ja, jo, men slå ut det på en vecka så blir det inte direkt mycket keto. Jag tror inte ens att ketonbildningen hinner starta ordentligt innan det är dags att fylla på igen. Jag har för mig att han rekommenderade runt 500-600 gram kolhydrat om dagen under refeed (dvs fredag och lördag), och det blir rätt mycket på en hel vecka.

mikaelj
2009-10-08, 08:17
Du slår inte ut det över en vecka. Det är glykogentömmande träning direkt efter fyllningen, och kan du inte träna så mycket som krävs kommer det inte att funka.

Ketos eller inte handlar mest om tillgängligt leverglykogen om jag förstått det rätt. Det lagret är litet och tar snabbt slut.

Salus
2009-10-08, 08:47
Alla böcker av Lyle är väl värda att läsa :)

emi23j
2009-10-08, 20:19
Frågan är dock om det kanske var någon annan diet än ketogen-diet tråden handlade om...

Det jag kommer ihåg som jag tyckte var intressant var att det stod någonting om att förbränningen av protein inte var fullständig. t ex om man åt 100kcal från protein kunde kroppen bara tillgodogöra sig 77% (kommer inte ihåg exakt nummer) medan samma siffra för kolhydrater och fett var 100% eller 99%.

Det stod också något om ketos, visste inte att det var ett tillstånd som kallades så (när man får metallisk smak i munnen av att äta sockerprodukter, om jag minns rätt). Så det borde varit någon form av väldigt låg kalori-diet. tror man fick käka 100gram per dag (exkl efter träning).

om någon känner igen något om detta plz. länka=)

jebu
2009-10-08, 21:06
Den termogena dieten?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75585

emi23j
2009-10-09, 06:38
Den termogena dieten?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75585


YES! exakt vad jag letade efter=)

Scratch89
2009-10-09, 11:03
Men raserades inte hela dieten iom att de där "förlorade" kalorierna redan var medräknade i det riktiga värdet? Protein ger drygt 5 kcal per gram, men 4 efter att ha blivit nedbrutet och behandlat av kroppen.

RebelYell
2009-10-09, 13:05
Men raserades inte hela dieten iom att de där "förlorade" kalorierna redan var medräknade i det riktiga värdet? Protein ger drygt 5 kcal per gram, men 4 efter att ha blivit nedbrutet och behandlat av kroppen.

... nej?

jebu
2009-10-09, 13:09
Men raserades inte hela dieten iom att de där "förlorade" kalorierna redan var medräknade i det riktiga värdet? Protein ger drygt 5 kcal per gram, men 4 efter att ha blivit nedbrutet och behandlat av kroppen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134330&highlight=glukoneogen%2A

Stora fördelen med TD är att man inte "råkar" stoppa i sig några extra kalorier, iaf jag har nog med att bara få i mig det jag ska då jag är konstant mätt hela tiden.

A.Steinbach
2009-10-09, 13:30
Men raserades inte hela dieten iom att de där "förlorade" kalorierna redan var medräknade i det riktiga värdet? Protein ger drygt 5 kcal per gram, men 4 efter att ha blivit nedbrutet och behandlat av kroppen.

3,2kcal/g om man ser till vad som är tillgängligt för ATP-produktion

ME has traditionally been defined as “food energy available for heat production (= energy expenditure) and body gains” (Atwater and Bryant, 1900), and more recently as “the amount of energy available for total (whole body) heat production at nitrogen and energy balance” (Livesey, 2001). By contrast, net metabolizable energy (NME) is based on the ATP-producing capacity of foods and their components, rather than on the total heat-producing capacity of foods. It can be thought of as the “food energy available for body functions that require ATP”. The theoretical appeal of NME for the derivation of energy conversion factors rests on the following: substrates are known to differ in the efficiency with which they are converted to ATP, and hence in their ability to fuel energy needs of the body. These differences in efficiency are reflected in the differences between heat production from each substrate and that from glucose; they can be determined stoichiometrically and can be measured. Furthermore, foods replace each other as energy sources in the diet and in intermediary metabolism on the basis of their ATP equivalence (which is reflected in NME), rather than on their ability to produce equal amounts of heat (which is reflected in ME). For more of the derivations of and differences between ME and NME see the detailed discussions of Warwick and Baines (2000) and Livesey (2001).

The differences of importance between ME and NME factors are found primarily in estimating the energy content of protein, fermentable, unavailable carbohydrate, and alcohol (Table 3.3). The NME factor for protein is 13 kJ/g (3.2 kcal/g) versus the Atwater general factor of 17 kJ/g (4.0 kcal/g). Use of the NME rather than the Atwater general factor results in a 24 percent decrease in energy from protein. The recommended ME factor for dietary fibre in ordinary diets is 8 kJ/g (2.0 kcal/g); the corresponding NME value is 6 kJ/g (1.4 kcal/g) - a decrease of 25 percent. Values for fermentable fibre are believed to vary by 27 percent, i.e. ME 11 kJ/g (2.6 kcal/g) and NME 8 kJ/g (2.0 kcal/g). Finally, the values for alcohol are 29 kJ/g (7.0 kcal/g) for ME, and 26 kJ/g (6.3 kcal/g) for NME - a difference of 10 percent. The lower NME values for dietary fibre are due to a higher assumed loss of energy through heat of fermentation, while those for alcohol seem to be due to thermogenesis following alcohol consumption. The discrepancy between energy values calculated using ME and those using NME conversion factors will be greatest for diets that are high in protein and dietary fibre, as well as for some novel food components
http://www.fao.org/DOCREP/006/Y5022E/y5022e04.htm

Scratch89
2009-10-09, 19:53
3,2kcal/g om man ser till vad som är tillgängligt för ATP-produktion




http://www.fao.org/DOCREP/006/Y5022E/y5022e04.htm

Åhå, där ser man.
Vad händer med de andra 0,8 kalorierna?

A.Steinbach
2009-10-09, 23:26
Åhå, där ser man.
Vad händer med de andra 0,8 kalorierna?

Food that is ingested contains energy - the maximum amount being reflected in the heat that is measured after complete combustion to carbon dioxide (CO2) and water in a bomb calorimeter.
Här vid fullständig förbränning har protein ett värde på ~5,6kcal/g

This energy is referred to as ingested energy (IE) or gross energy (GE). Incomplete digestion of food in the small intestine, in some cases accompanied by fermentation of unabsorbed carbohydrate in the colon, results in losses of energy as faecal energy (FE) and so-called gaseous energy (GaE) in the form of combustible gases (e.g. hydrogen and methane). Short-chain (volatile) fatty acids are also formed in the process, some of which are absorbed and available as energy. Most of the energy that is absorbed is available to human metabolism, but some is lost as urinary energy (UE), mainly in the form of nitrogenous waste compounds derived from incomplete catabolism of protein. A small amount of energy is also lost from the body surface (surface energy [SE]). The energy that remains after accounting for the important losses is known as “metabolizable energy” (ME) (see Figure 3.1).
Här när en del protein förblir oabsorberat och försvinner ut via feces och kvävet försvinner via ureagenes så får protein ett värde på ~4kcal/g, alltså det metaboliserbara värdet för protein.

Not all metabolizable energy is available for the production of ATP. Some energy is utilized during the metabolic processes associated with digestion, absorption and intermediary metabolism of food and can be measured as heat production; this is referred to as dietary-induced thermogenesis (DIT), or thermic effect of food, and varies with the type of food ingested. This can be considered an obligatory energy expenditure and, theoretically, it can be related to the energy factors assigned to foods. When the energy lost to microbial fermentation and obligatory thermogenesis are subtracted from ME, the result is an expression of the energy content of food, which is referred to as net metabolizable energy (NME).
Och här när protein omsätts och omvandlas främst t ex till glukos så försvinner ytterligare energi och värdet för protein hamnar på ~3,2kcal/g

http://www.fao.org/DOCREP/006/Y5022E/y5022e04.htm