handdator

Visa fullständig version : 5 årig bodybuilder!?


Factory
2009-10-07, 21:13
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article5921835.ab

jadu, känns kanske lite overkill o träna en 5åring så hårt..

men han har nog goda chanser att bli riktigt stor när han blir äldre *flex*:hbang:

Jure
2009-10-07, 21:14
Antagligen blir han äldre än den här tråden.

emi23j
2009-10-07, 21:16
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article5921835.ab

jadu, känns kanske lite overkill o träna en 5åring så hårt..

men han har nog goda chanser att bli riktigt stor när han blir äldre *flex*:hbang:


Varför?

Jag kommer utan tvekan börja träna min unge i bebis ålder när jag blir farsa.

Player
2009-10-07, 23:06
Varför?

Jag kommer utan tvekan börja träna min unge i bebis ålder när jag blir farsa.

Gymnastik i alla dess former kan vara det absolut bästa en unge kan göra för framtida koordination och kroppskännedom.
Styrketräning för muskelbyggande är självklart idiotiskt då barn inte har speciellt stora möjligheter till just muskelbygge. Dock för styrketräning med sig annat gott, såsom ökad styrka.
Det finns mycket intressant skrivet om barn och styrketräning av en Michail Tonkonogi, kolla upp det!

emi23j
2009-10-08, 07:35
Gymnastik i alla dess former kan vara det absolut bästa en unge kan göra för framtida koordination och kroppskännedom.
Styrketräning för muskelbyggande är självklart idiotiskt då barn inte har speciellt stora möjligheter till just muskelbygge. Dock för styrketräning med sig annat gott, såsom ökad styrka.
Det finns mycket intressant skrivet om barn och styrketräning av en Michail Tonkonogi, kolla upp det!


Ja styrketräning för hypertrofi är väl rätt idiotiskt eftersom testo produktionen är så liten. Dock blir ju kidsen starkare.

Dock så är det bara bra för barnet att träna styrketräning. Riktigt bra att börja med teknik träning så tidigt som möjligt.

Arne Persson
2009-10-08, 08:13
Gymnastik i alla dess former kan vara det absolut bästa en unge kan göra för framtida koordination och kroppskännedom.
Styrketräning för muskelbyggande är självklart idiotiskt då barn inte har speciellt stora möjligheter till just muskelbygge. Dock för styrketräning med sig annat gott, såsom ökad styrka.
Det finns mycket intressant skrivet om barn och styrketräning av en Michail Tonkonogi, kolla upp det!

Är inte gymnastik styrketräning? Ger inte gymnastik muskler?

Ulf A Big
2009-10-08, 08:22
Att styrketräna i unga år ger fler satellitceller och kommer att resultera i betydligt större och starkare muskler jämfört med att man startar styrketräningen i högre åldrar.
Fördomarna duggar tätt här...

http://www.solunetti.fi/se/histologia/kehitys/2/

Blomstrande
2009-10-08, 08:39
Barnmisshandel.

Salus
2009-10-08, 08:45
Barnmisshandel.

knappast.

Mazr
2009-10-08, 08:45
Ja, för ungen ser ut att lida något så kolossalt.

Guddi
2009-10-08, 08:46
Att styrketräna i unga år ger fler satellitceller och kommer att resultera i betydligt större och starkare muskler jämfört med att man startar styrketräningen i högre åldrar.
Fördomarna duggar tätt här...

http://www.solunetti.fi/se/histologia/kehitys/2/Har du någon som helst källa på det påståenden? Det skrivs på många ställen men det finns ingen studie som visat på det verkar det som. Jag har sökt som en galning men aldrig funnit något.

Det bäst jag hittat är en presentation av saltin där han skrev. fler satellitceller (?????) ungefär.

Ulf A Big
2009-10-08, 08:58
Har du någon som helst källa på det påståenden? Det skrivs på många ställen men det finns ingen studie som visat på det verkar det som. Jag har sökt som en galning men aldrig funnit något.

Det bäst jag hittat är en presentation av saltin där han skrev. fler satellitceller (?????) ungefär.
Michail Tonkonogi vid Gymnastik- och idrottshögskolan och Carl Daggfeldt kan säkert hjälpa dig med att plocka fram underlaget du frågar efter.
karl.daggfeldt@gih.se

johanw
2009-10-08, 11:27
Sjukt imponerande. Nu vet jag vad mina kids ska börja träna :)

Guddi
2009-10-08, 11:42
Michail Tonkonogi vid Gymnastik- och idrottshögskolan och Carl Daggfeldt kan säkert hjälpa dig med att plocka fram underlaget du frågar efter.
karl.daggfeldt@gih.seJag har läst en massor utav artiklar av Tonkonogi och han anger aldrig någon referens till påståendet. men visst, jag ska kolla med dem.

Timme
2009-10-08, 12:04
Barnmisshandel.

haha ah precis. I så fall är det misshandel att låta kidsen spela fotboll och klättra i rep/träd.

martikainen
2009-10-08, 12:08
haha ah precis. I så fall är det misshandel att låta kidsen spela fotboll och klättra i rep/träd.

Precis, tror många fler ungar blir så hårt pressade av farsan som aldrig lyckades bli fotbollsproffs och nu tar ut det på ungen som egentligen vill hålla på med karate.

Sniggel
2009-10-08, 12:08
haha ah precis. I så fall är det misshandel att låta kidsen spela fotboll och klättra i rep/träd.

Men alla vet ju att styrketräning med vikter är farligt. Det ser man ju! Tänk om de tappar vikterna eller tar sönder sina muskler!
Nej bättre att de spelar fotboll och sånt som är naturligt, och som barn ska göra!

tobbo
2009-10-08, 12:28
Snarare alla tillskott ungen måste fått i sig som är de största problemet, inte vilken idrott han sysslat med.

agazza
2009-10-08, 12:52
ungen ser ju skogstokig ut, fan vilken härlig grabb.


Tror han tycker om det själv. Han ser nöjd ut iaf.

spoonchest
2009-10-08, 13:37
Har ju varit uppe trådar om den ungen för inte alls länge sen.

gnagaren
2009-10-08, 15:02
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5927247.ab




Barnläkare om kroppsbyggaren Giuliano, 5
Världens starkaste barn, Giuliano, 5, har styrketränat sedan två års ålder.

Boel Andersson-Gäre, överläkare i barnmedicin, varnar dock för farorna med styrketräning i låg ålder.

– Det här är helt groteskt. Barn ska inte vara broilers, säger hon.

Hans pappa kallar honom ”Lille Hulken”. Giuliano har en kropp som liknar en vuxen kroppsbyggares, trots att han bara är fem år gammal. Hård träning fem dagar i veckan, två till tre timmar om dagen har gett honom den muskulösa kroppen.

Boel Andersson-Gäre, överläkare i barnmedicin, tror att den hårda träningen kan leda till problem när Giuliano växer upp. Särskilt eftersom barn ofta är ombytliga i sina intressen.

– Tänk på det här med fettomvandling. Om det här barnet tröttnar och de stora musklerna slutar vara aktiva omvandlas de till fett. Det kan sluta med att han är jättestor när han har blivit äldre, säger Boel Andersson-Gäre.

– Specialträning av barn är över huvud taget farligt, då missar man i annan utveckling.


Kan få problem i tonåren
Förutom att lille Giuliano är väldigt muskulös kan den hårda träningen leda till att han har för lite fett i kroppen. Också det kan ge honom stora problem i tonåren, enligt Boel Andersson-Gäre.

– Hos tjejer har man kunnat se att för lite underhudsfett försenar puberteten. Risken finns att det kan uppstå liknande störningar hos den här pojken också, säger hon.


Skeptisk till muskelmassan
Giulianos pappa menar att pojken har de rätta genetiska förutsättningarna för att bygga muskler. ”Han brås på mig”, säger han. Men många menar att ett barn inte kan få en muskelmassa som Giulianos på naturlig väg. Även Boel Andersson-Gäre är skeptisk.

– Han måste åtminstone ha ätit en väldigt proteinrik kost, och det är inte bra när man är liten. Det kan vara farligt för njurarna. Om föräldern helt saknar skrupler kan det ju finnas preparat med i bilden också, det är svårt att bygga upp någon större muskelmassa för ett litet barn annars, säger hon.

Morty
2009-10-08, 15:29
[url]Överläkaren svamlar

Fettomvandlingen? Någon som vill förklara för mig vad detta är? De novo lipogenes?

Petoria
2009-10-08, 15:58
Överläkare? :Virro

major Pectoralis
2009-10-08, 16:20
jag har svårt att tro att en överläkare har skrivit/sagt det där. Antagligen aftonbladet som hittar på.... eller så vet Boel något vi inte vet, vilket inte är helt otänkbart med tanke på vem hon är, har gjort och meriterat sig som.

Fordon
2009-10-08, 16:30
överläkare i barnmedicin..

Torsk_ole
2009-10-08, 17:30
han verkar ju tycka att det är kul!

Fan låt honom göra det, så länge man berättar för ungen att han inte behöver göra nåt, pappa blir inte besviken ifall han inte vill träna osv.

Hoppas och tror att pappan är grym på att få sin unge att tycka att det är kul. För varför måste saker och ting som är jobbiga vara tråkiga?

Arne Persson
2009-10-08, 18:22
överläkare i barnmedicin..

Det gör henne självklart till expert på styrketräning....

Arne Persson
2009-10-08, 18:57
jag har svårt att tro att en överläkare har skrivit/sagt det där. Antagligen aftonbladet som hittar på.... eller så vet Boel något vi inte vet, vilket inte är helt otänkbart med tanke på vem hon är, har gjort och meriterat sig som.

Det är många gånger som Leg. Läk. Idiotsson blandar sig in i saker som vederbörande inte har någon som helst aning om... men att man som Leg. Läk. har alenarådande kunskaper inom alla områden.... Lite patetiskt...

bigtraps
2009-10-08, 18:59
Helt plötsligt tar man AB på allvar på Kollo ...........................

gnagaren
2009-10-08, 19:02
Helt plötsligt tar man AB på allvar på Kollo ...........................


Vem har sagt att nån tar Aftonbladet på allvar? Jag länkade till artikeln för jag tyckte den var så idiotisk att alla kunde få sig ett gott skratt.
Men tyvärr är det ju så att "svensson" hellre lyssnar på vad Överläkare Boel säger till aftonbladet än vad Arne Persson med sin mäktiga hästsko skriver på Kolozzeum...

Arne Persson
2009-10-08, 19:17
Vem har sagt att nån tar Aftonbladet på allvar? Jag länkade till artikeln för jag tyckte den var så idiotisk att alla kunde få sig ett gott skratt.
Men tyvärr är det ju så att "svensson" hellre lyssnar på vad Överläkare Boel säger till aftonbladet än vad Arne Persson med sin mäktiga hästsko skriver på Kolozzeum...

Jo... men så har jag ju inte ens PT-kompetens...

major Pectoralis
2009-10-09, 21:30
Att överläkaren inte kan styrketräning är högst troligt. Att överläkaren inte kan grundläggande fysiologi är mer osannolikt. Det var det jag syftade på.

Ame
2009-10-09, 21:39
De har ändrat om i artikeln nu...

Boel Andersson-Gäre, överläkare i barnmedicin, tror att den hårda träningen kan leda till problem när Giuliano växer upp. Särskilt eftersom barn ofta är ombytliga i sina intressen.

– Om det här barnet tröttnar och de stora musklerna slutar vara aktiva så kommer de att krympa. Han kommer att få en annan vävnadssammansättning, och musklerna kommer att ersättas av bland annat bindväv och fett, säger Boel Andersson-Gäre.

– Specialträning av barn är över huvud taget farligt, då missar man i annan utveckling.

Sniggel
2009-10-09, 22:43
De har ändrat om i artikeln nu...

Boel har väl blivit upprörd när reportern förvränger hennes ord och ringt in och begärt ändring.

Guddi
2009-10-09, 22:47
Det finns ju faktiskt en hel del dokumenterade risker med att utsätta barn för stor belastning.

Att låta dem träna sunt styrketräning tror jag bara är bra. Att köra på som den här ungen gör är nog knappast sunt precis som det inte är att köra gymnastik varje dag i veckan eller spela fotboll 5-6 gånger i veckan.

http://traningslara.se/blogg/ryggskador-hos-idrottare-extra-kansligt-hos-unga/