handdator

Visa fullständig version : Vägen till en smalare platt mage? (man)


populous
2009-10-07, 18:12
Jag kör nu magövningar typ superset med varannan dag raka magmuskler och varannan sneda, vilar var fjärde eller tredje dag.

Läste runt lite idag efter nya tips på övningar och kom över en sida som säger att knälyft mest jobbar på låren och de flesta sneda övningar (vrida kroppen med pinne på axlarna) gör att man får en bredare midja. Också att lyfta tungt med vikter när man tränar mage bygger volym som alltså motverkar en platt mage.

Det låter ju rimligt men jag hittar minst tre gånger så många sidor som säger att du ska göra alla dessa övningar för att få just en platt mage.

Jag själv har märkt att då jag håller på att få fram mina abs så är min kontur ganska kantig och jag har inte så insvängd midja som jag skulle vilja ha. Och mina rutor känns ibland lite uppsvällda, som om man hade en stor mage med rutor ovanpå. Har även lite problem att få dem synliga men jag deffar på det :)

Är 190, väger 83kg och ligger runt 6 % fett procent. Borde inte mina rutor synas ganska mycket då?

Så vad säger ni? målet är ju att få en riktigt smal midja och rutor som en Ken docka. Tack för svar.

Onigiri
2009-10-07, 18:31
Vägen till en platt mage = gå ner i vikt ;)

Handlar inte om många kilon i ditt fall..

Finska Lejonet
2009-10-07, 19:09
Är 190, väger 83kg och ligger runt 6 % fett procent. Borde inte mina rutor synas ganska mycket då?

De borde börja synas redan vid 10% så jag undrar hur du fått fram siffran?
Hur länge har du tränat(nyfiken)?

populous
2009-10-09, 03:04
Tränat ca 3-4 dagar i veckan i 8 år. Nu när jag deffar blir det 6-7 dagar i veckan och ibland 2 pass om dagen.

Problemet är nog maten, jag började nyligen kolla mitt intag. I snitt har jag legat på 1500 kalorier om dagen, och aldrig tagit kosttillskott.

Jag har massor med muskelmassa men musklerna är långa och sega. Det är bara när jag pumpat eller spänner mig som rutorna kommer fram ordentligt, och då är det mest på sidorna av revbenen och inte dem mitt på magen.

mikaelj
2009-10-09, 05:47
Om dina muskler är "långa och sega" (hrmpf) kanske det är dags att börja öka vikterna och sänka repetitonerna?

Två pass om dagen på 1500 kcal. Vet du ungefär hur mycket protein du får i dig? Annars är för lite protein ett säkert sett att bli av med muskler när du går ned i vikt.

populous
2009-10-11, 09:32
Skrev ner allt jag åt i några dagar och resultatet är bedrövande. I förrgår åt jag i princip 0 i protein. Igår skramlade jag ihop allt jag kunde hitta och det blev ca 60-80 gram i form av fyra ägg och lite blodpudding (som jag hört inte är något bra protein). Kompletterade med lite 20 gram proteintillskott jag hittade i en låda "100 % amino-essentials" eller liknande (koncentrerad protein typ, man tar jättelite per portion).

Försökte äta med 3-4 timmars mellanrum dessa dagar och vips gick jag upp i vikt. Dock är nog mest muskelmassa som ökar för jag ser friskare och smalare ut än på länge, så jag är ändå nöjd. Detta på bara tre dagar.

Nu kommer dock dilemmat: målet är ju att gå ner och se slank ut, fortsätter jag så här kommer jag missa målet (80 kg i slutet på oktober, 83 kg nu). Kanske blir det nya målet istället att försöka öka proteinintaget istället och mer cardio träning.

Tack för svar och att ni orkar läsa mitt svammel allihop!

populous
2009-10-11, 09:35
De borde börja synas redan vid 10% så jag undrar hur du fått fram siffran??

Har en sån där fettklämma jag köpte på nån hälsobutik för länge länge sedan. Sen provade jag en sån där våg som skickar elektricitet genom kroppen för några månader sen. Drog ett medianvärde mellan dem båda :)