handdator

Visa fullständig version : Blodsockret sjunker fort, svårt att gå ner i vikt


Status Quo
2009-10-07, 02:52
Hej. Jag tycker jag blir hungrig väldigt fort igen efter jag ätit. Och ner jag blir hungrig blir jag sjukt irriterad, slö, trögtänkt m.m. Så det blir att jag äter rätt mycket om jag ska klara att göra nåt alls. Jag måste motionera som fan bara för att hålla vikten. Kan det vara så att jag har dålig insulinkänslighet? Vad är sambandet mellan insulinkänsligheten och blodsockret? Vad kan man göra för att förbättra insulinkänslighet och/eller få ett jämnare blodsocker och hålla sig mätt på mindre mat?

Status Quo
2009-10-07, 03:46
Kan lågt blodsocker bero på att jag gått från att inte träna alls till att träna ganska hårt? Blir det bättre med tiden?

Sverker
2009-10-07, 06:03
Hög insulinkänslighet => lägre blodsocket.

Rent spontat tror jag att du lagt på träning och minskat maten samtidigt. Inte konstigt att kroppen svarar med att protestera.

Jag skulle börja träna och äta som tidigare alternativt se över kosten och justera vad jag äter. men fortfarande med samma antal kalorier.

Ola Wallengren
2009-10-07, 07:39
Du kan ju börja med att mäta blodsockret när du tror att det är lågt.

Status Quo
2009-10-07, 14:24
Hög insulinkänslighet => lägre blodsocket.

Rent spontat tror jag att du lagt på träning och minskat maten samtidigt. Inte konstigt att kroppen svarar med att protestera.

Jag skulle börja träna och äta som tidigare alternativt se över kosten och justera vad jag äter. men fortfarande med samma antal kalorier.

Jag har gått från att vara nästan helt stillasittande och äta snabbmat varje dag till att träna 1-1,5 timmar om dagen och äta normal mat, dock underskott på ca 500kcal dag. Kommer inte kroppen vänja sig om jag bara fortsätter så här ett tag? Kanske ska jag fortsätter träna som jag gör nu men lägga mig på kaloribalans ett tag och börjar deffen senare?

Status Quo
2009-10-07, 14:28
Du kan ju börja med att mäta blodsockret när du tror att det är lågt.

Bra idé

jwzrd
2009-10-07, 14:32
Det du tror är ett underskott på 500kcal kan vara en mycket större underskott. Jag gissar att du räknat ut ditt energibehov och sådana beräkningar ger bara estimat.

Status Quo
2009-10-07, 14:34
Hög insulinkänslighet => lägre blodsocket.



Kan det vara så här: Eftersom jag varit mycket stillasittande och ätit skräpmat har min insulinkänslighet försämrats och därför har min bukspottskörtel tvingats att producera onormalt mycket insulin. Nu när jag börjat träna har insulinkänsligheten förbättrats men bukspottskörteln har inte hunnit anpassa sin insulinproduktion vilket gör att jag får mycket mer insulin än vad jag egentligen behöver och därför blir mitt blodsocker konstant lågt?

Status Quo
2009-10-07, 14:37
Det du tror är ett underskott på 500kcal kan vara en mycket större underskott. Jag gissar att du räknat ut ditt energibehov och sådana beräkningar ger bara estimat.

Iofs, fast idag och igår har jag struntat i underskottet helt och hållet och ätit hur mycket jag velat. Jag har ändå varit konstant slö. Hjälper inte att trycka i sig ett 1500kcal mål ens.

jwzrd
2009-10-07, 14:38
Vad spelar det för roll att man känner sig slö?

Status Quo
2009-10-07, 14:39
Vad spelar det för roll att man känner sig slö?

Kanske för att man har ett liv att sköta?

Apos78
2009-10-07, 14:53
Kan det vara så här: Eftersom jag varit mycket stillasittande och ätit skräpmat har min insulinkänslighet försämrats och därför har min bukspottskörtel tvingats att producera onormalt mycket insulin. Nu när jag börjat träna har insulinkänsligheten förbättrats men bukspottskörteln har inte hunnit anpassa sin insulinproduktion vilket gör att jag får mycket mer insulin än vad jag egentligen behöver och därför blir mitt blodsocker konstant lågt?

Insulinkänsligheten, eller snarare glukostransporten in i cell, förbättras definitivt av den fysiska aktiviteten. Denna effekt kan vara rejäl. Om produktionen av insulin inte riktigt hänger med i svängarna vet jag inte men jag skulle tro att det största bidraget, oavsett vad, kommer just från ökad fysisk aktivitet.

Men som sagt. Mät blodsockret om du har tillfälle.

mikaelj
2009-10-07, 14:59
Provat att minska mängden kolhydrater, i ordningen bröd, pasta, ris, rotfrukter? (förutsätter att läsk och godis redan är borta)

Det är ett sätt att få bukt med reaktiv hypoglykemi.

jwzrd
2009-10-07, 14:59
Kanske för att man har ett liv att sköta?

Så unikt. Lycka till då.

Fredrik_S
2009-10-07, 15:38
Provat att minska mängden kolhydrater, i ordningen bröd, pasta, ris, rotfrukter? (förutsätter att läsk och godis redan är borta)

Det är ett sätt att få bukt med reaktiv hypoglykemi.

Testa att öka mängden kolhydrater. Det är ett sätta att få bukt med slöhet och känslan av brist på energi.


Jag har gått från att vara nästan helt stillasittande och äta snabbmat varje dag till att träna 1-1,5 timmar om dagen och äta normal mat, dock underskott på ca 500kcal dag. Kommer inte kroppen vänja sig om jag bara fortsätter så här ett tag? Kanske ska jag fortsätter träna som jag gör nu men lägga mig på kaloribalans ett tag och börjar deffen senare?

För det första är det omöjligt att veta exakt vilket underskott man ligger på. För det andra så Nej, du kommer nog aldrig vänja dig vid ett underskott. Är man på underskott är det mer regel att man är lite småtrött och seg mest hela tiden...

Eddie Vedder
2009-10-07, 19:40
Testa att öka mängden kolhydrater. Det är ett sätta att få bukt med slöhet och känslan av brist på energi.


Det där är intressant hur olika man är. För mig är det tvärtom, ju mer jag klarar av att skära ner på min älskade gröt och potatisen till lite lägre kolhydratintag med mer fett desto piggare och mer energifyld känner jag mig.

Det är nog extremt mycket psykiskt. Antagligen mycket placebo som kommer av min övertygelse om hur onödigt kolhydrater är för mig. Men gröt och potatis är för gott för att plocka bort.:)

LunaSpice
2009-10-07, 22:49
Jag tycker också du ska minska mängden kolhydrater i kosten + skaffa dig en blodsockermätare och ta en 2-3 dygnskurva när du tar blodsocker på morgonen (innan frukost) före och efter måltid (dvs. frukost, lunch och middag) samt inna du ska lägga dig. Din plötsliga livsstilförändring klarar din kropp att hantera så jag tror inte att det är det som spökar.

Fredrik_S
2009-10-07, 23:45
Det där är intressant hur olika man är. För mig är det tvärtom, ju mer jag klarar av att skära ner på min älskade gröt och potatisen till lite lägre kolhydratintag med mer fett desto piggare och mer energifyld känner jag mig.

Det är nog extremt mycket psykiskt. Antagligen mycket placebo som kommer av min övertygelse om hur onödigt kolhydrater är för mig. Men gröt och potatis är för gott för att plocka bort.:)

Bästa tror jag nog är att äta både mycket fett och mycket kolhydrater och sen träna bort överflödig energi, då är man banne mig aldrig trött. HFHCHP dieten ftw.

mikaelj
2009-10-08, 06:38
Det jag syftade på med att minska mängden täta kolhydratkällor var just pga efter-maten-trötthet. Verkar vara det första som föreslås vid reaktiv hypoglykemi, och som dessutom verkar funka.

Träning tre timmar efter du har ätit spelar liksom ingen roll om du drabbas av det direkt efter måltiden...

nickluz
2009-10-10, 15:47
Jag hade upplevde ungefär samma sak som dig när jag började köra igång på allvar för 6-7 veckor sen. Dock så började jag lite överlappande med bättre kost/träning. Började att lägga om mig kost vart efter till o skippa massa onödigt socker och sånt skit. Sen så började jag träna ordentligt.....och ja det var riktigt jobbigt i början säg 2-3 veckor så var jag småhungrig hela tiden och det kunde jag inte göra så mkt åt. Försökte äta mycket grönsaker mellan och till måltiderna för att hålla ner kalorierna. Mycket proteinrikmat också!
Ett annat tips är också att dricka mycket te, det tycker jag håller ner hungern.
Sen va det väl som nån sa tidigare, psyket är ganska viktigt. Man måste lixom bestämma sig och kontrollera vad och hur mycket man stoppar i sig. Sen är det ett faktum och det är lättare att rätta sig efter det nya man har valt att uppnå. Är ganska kämpigt vissa stunder. Men kämpa på för fan! Det ger med sig efter ett tag.

MVH Nicklas

machine gun
2009-10-10, 16:26
Det där är intressant hur olika man är. För mig är det tvärtom, ju mer jag klarar av att skära ner på min älskade gröt och potatisen till lite lägre kolhydratintag med mer fett desto piggare och mer energifyld känner jag mig.

Det är nog extremt mycket psykiskt. Antagligen mycket placebo som kommer av min övertygelse om hur onödigt kolhydrater är för mig. Men gröt och potatis är för gott för att plocka bort.:)

Är det inte så att du helt enkelt får i dig mer energi totalt sett när du byter ut kolhydrater mot fett och därför känner dig piggare?

Eddie Vedder
2009-10-10, 16:48
Är det inte så att du helt enkelt får i dig mer energi totalt sett när du byter ut kolhydrater mot fett och därför känner dig piggare?

Nej

machine gun
2009-10-10, 17:36
Nej

Tänkte mest eftersom fett innehåller mer än dubbelt så mkt energi som kolhydrater. Fast det är klart, plockar man bort kolhydraterna helt brukar ju resultatet bli mer energisnålt eftersom det är rätt oaptitligt att äta stora kvantiteter rent fett.

EDIT: Att man blir slö av dina portionsstorlekar är dock inget som förvånar mig. Paltkoma ftw :D

mikaelj
2009-10-10, 17:59
Fast det är klart, plockar man bort kolhydraterna helt brukar ju resultatet bli mer energisnålt eftersom det är rätt oaptitligt att äta stora kvantiteter rent fett.

Nej. ;-) (och rent fett kan diskuteras. 50g kokt pasta vs 1 msk creme fraiche)

Samma energimängd (eller lägre) så är jag betydligt piggare utan kolhydrater. Inte oväntat att jag skrev det kanske, men det finns fler än mig som tycker samma sak.

Eddie Vedder
2009-10-10, 18:17
Tänkte mest eftersom fett innehåller mer än dubbelt så mkt energi som kolhydrater. Fast det är klart, plockar man bort kolhydraterna helt brukar ju resultatet bli mer energisnålt eftersom det är rätt oaptitligt att äta stora kvantiteter rent fett.

EDIT: Att man blir slö av dina portionsstorlekar är dock inget som förvånar mig. Paltkoma ftw :D

Ja det är just paltkomat jag tror är grejen. Samma energimängd men med lite mindre "bulkande" livsmedel och extra sås gör att jag känner mig mer pigg efter och fram tills nästa måltid.

Jag harmärkt det tydligt under de perioder jag inte bott hemma i Uppsala och maten automatiskt blivit mer "normal" och när jag ätit mycket storköksmat (där jag själv äter av ren snålhet och tar mest sovel:D).

machine gun
2009-10-10, 21:37
Nej. ;-) (och rent fett kan diskuteras. 50g kokt pasta vs 1 msk creme fraiche)

Jag skulle inte bli speciellt mätt på 4 msk créme fraiche om man jämför med 200 g kokt pasta och smakmässigt föredrar jag pastan i det fallet. Jag mår väldigt illa om jag äter överdrivna mängder fett, så det skulle bli svårt för mig att äta tillräckligt om jag slutade med kolhydrater. Men för vissa fungerar det uppenbarligen bra och då är det ju inga problem med det.

mikaelj
2009-10-11, 10:24
Jag skulle inte bli speciellt mätt på 4 msk créme fraiche om man jämför med 200 g kokt pasta och smakmässigt föredrar jag pastan i det fallet.

Visst. Jag förtydligade bara att det inte behöver vara mindre energi (även om det för vissa blir mindre) på högfett/lågkolhydrat, eller ens att det rör sig om extrema mängder. Lite creme fraiche kan man alltid smyga ned.

Att man inte blir mätt på 4 msk creme fraiche jämfört med 200g kokt pasta, direkt är förvisso sant, men mättnaden blir helt annorlunda ju mindre mängd kolhydrater du har i kosten.

(nog offtopic från mig, skall låta trådens ämne vara kvar)