handdator

Visa fullständig version : Era favorit roddar


powderdog
2009-10-06, 23:56
Körde ett rygg/biceps pass idag och har de senaste rygg passen testat lite olika roddar.

Dessa har jag testat:

Hantelrodd
Skivstångsrodd
Skivstångsrodd i smith maskin
Stångrodd i smith maskin med stången mellan benen, lyfter med ett V-handtag
Kabelrodd med rak/stilla rygg

Personligen tycker jag varianten i smith maskinen med stången mellan benen tar bäst.

Vilken är eran favorit rodd och varför?

Honken
2009-10-07, 00:15
Skivstångrodd definitivt. Andraplats kabelrodd.

slitenhet
2009-10-07, 00:20
Skivstångsrodd! Jag tycker mig få bak axlarna bättre än i andra varianter och så känns den överlägset bäst i latsen.

TommyBoy
2009-10-07, 00:41
Stående hantelrodd. Ger mig kontakt så det värker i latsen.

Yes
2009-10-07, 00:43
Kabelrodd med rejält sträck i latsen(sittandes nästan dubbelvikt i bottenläget).

LunaSpice
2009-10-07, 00:50
Tar inte ländryggen stryk då? Det gör min...kan bero på att jag är ett anatomiskt mysterium och har en extremt rak rygg. Kan inte köra sittande rodd så djupt utan befinner mig i upprätt position under hela övningen. Kan tillägga att jag har en disk som spökar och underviker alla övningar där jag böjer ländryggen och samtidigt har någon typ av vikt på.

vicarious
2009-10-07, 00:53
Kabelrodd, oslagbart!

nmanradnävna
2009-10-07, 00:58
Är det overkill att köra chins,mark,stångrodd,sittande kabelrodd,latsdrag i ryggpasset? (kör i den ordningen jag skrev)

powderdog
2009-10-07, 01:17
vilken rodd tycker ni tar bäst på mellersta delen av trapezius?

CalleP
2009-10-07, 02:21
Är det overkill att köra chins,mark,stångrodd,sittande kabelrodd,latsdrag i ryggpasset? (kör i den ordningen jag skrev)

Det är väll en fråga som du själv kan svara på egentligen, vi känner inte din kropp så försök att själv känna efter hur du mår istället för att fråga andra som kanske har helt andra förusättningar och mål!

Degpekka
2009-10-07, 02:28
Stångrodd i smith eller kabelrodd. :)

nmanradnävna
2009-10-07, 02:45
Det är väll en fråga som du själv kan svara på egentligen, vi känner inte din kropp så försök att själv känna efter hur du mår istället för att fråga andra som kanske har helt andra förusättningar och mål!

Kanske det men det jag syftade på mest var väl egentligen om det bara blir pannkaka på pannkaka av att köra både stångrodd och sittande kabelrodd. Jag kan inte direkt känna av vad som är bra eller dåligt bara sådär, det hade nog krävts ett par års träning med olika upplägg för att jag ska känna av det.

För övrigt så gillar jag stångrodd då det verkligen känns att man drar med ryggen i övningen, för att hamna lite on topic

Yes
2009-10-07, 04:58
Tar inte ländryggen stryk då? Det gör min...kan bero på att jag är ett anatomiskt mysterium och har en extremt rak rygg. Kan inte köra sittande rodd så djupt utan befinner mig i upprätt position under hela övningen. Kan tillägga att jag har en disk som spökar och underviker alla övningar där jag böjer ländryggen och samtidigt har någon typ av vikt på.
Jag brukar inte känna av ländryggen alls, men jag kör även med viss försiktighet. Sen har jag nog rätt hyffsad rörlighet här också. Jag känner bara att det sträcker bra i musklerna och att jag får bra kontakt.

Annars bör jag väl tillägga att jag faktiskt inte vet om mitt utförande är potentiellt skadlig eller inte. Att jag inte känner av några problem är ju ingen garanti för att slippa otrevliga överraskningar i framtiden. Men om jag jämför med t.ex. slarvigt utförda marklyft så känner jag inte alls av något här.

Jorgen
2009-10-07, 05:00
Är det overkill att köra chins,mark,stångrodd,sittande kabelrodd,latsdrag i ryggpasset? (kör i den ordningen jag skrev)

Nej, det behöver det inte vara. Tycker du själv att det funkar bra? Ja, då är det bara att mosa på.

On Topic: Hantelrodd alla gånger. Bästa ryggövningen för mig.

Matsa
2009-10-07, 05:15
Gillar hantelrodd, bra ROM och känns bra. Sittande kabelrodd gillar jag med.

Scratch89
2009-10-07, 07:21
Stångrodd alla dagar. Kabelrodd är skön ibland att köra lite lättare och köra för puimp och kontakt. Har fortfarande träningsvärk mellan skulderbladen sedan i måndags...

kjell33
2009-10-07, 07:25
Bästa rodden för mig är t-bar-rodd med brett grepp i en bänk där du har stöd för bröstet och överkroppen i 45 graders vinkel. Blir ungefär som omvänd bänkpress. Har byggt upp en riktig fin rygg med denna övning plus mark.

Morty
2009-10-07, 08:16
Skivstångsrodd, hantelrodd, t-bar, kabelrodd. I den ordningen.

För mitten av traps säger jag trapsrodd.
http://www.menshealth.com/powertraining/cms/uploads/1/horizpullupB.jpg
Självklart siktar man efter en rörelse helt på horisontalplanet och träffa stången med bröstet. Fötterna på en pall gör den ännu skönare (värre?)

elo_
2009-10-07, 08:23
skivstångsrodd
hantelrodd
sittande rodd i maskin med stöd för bröstet (bästa maskinen jag någonsin testat)


Är det overkill att köra chins,mark,stångrodd,sittande kabelrodd,latsdrag i ryggpasset? (kör i den ordningen jag skrev)

tycker inte det är överkill. Frågetecken är ordningen du kör samt om du behöver våde chins och latsdrag samt stångrodd och kabelrodd.

Själv skulle jag troligtvis köra något i stil med: (från tyngre -> lättare)
mark, stångrodd, chins + en till beroende på hur dagen känns. (less is more för mig, men jag är å andra sidan lat.. ;) )

Främst skulle jag sätta mark + stångrodd före andra övningar för att vara fräschast möjligt när jag kör dessa tunga basövningar med potentiellt högre skaderisk än t.ex. chins/latsdrag/kabelrodd. Men om det känns bra för dig så är det inget fel med ditt upplägg. Just my five cents.

rooz
2009-10-07, 08:46
Skulle sagt hantelrodd, men börjat gilla skivstångsrodd mer o mer:hbang:

Damien Thorne
2009-10-07, 09:01
http://www.menshealth.com/powertraining/cms/uploads/1/horizpullupB.jpg
Självklart siktar man efter en rörelse helt på horisontalplanet och träffa stången med bröstet. Fötterna på en pall gör den ännu skönare (värre?)

Jag gillar hängande rodd som på bilden, fast med fötterna på en bänk.

Jag gillar även stående stångrodd, 45grader.

Adama
2009-10-07, 09:35
Tycker hantelrodd är skönast men T-bar är också grym. Ska prova köra skivstångsrodd lite mera.

EkarN
2009-10-07, 10:18
Bänkrodd och s.k smulterrodd:) Alla sorters stångrodd.

Emil_Larsson
2009-10-07, 10:39
Stångrodd utan tvekan. Sen sittande rodd.

Hantelrodd hade jag nog satt som nr.1 om det fanns tyngre hantlar på gymmet. Det tar hårt psykiskt att behöva köra 20 reps.

J.V
2009-10-07, 10:46
Skivstångsrodd, hands down. Går att variera in i det oändliga.

pejo
2009-10-07, 11:31
Hantelrodd.

Martin Löwgren
2009-10-07, 11:38
1) Sälrodd
2) Skivstångsrodd (strikt)
3) Skivstångsrodd (ostrikt)
4) Enhands maskinrodd (Hammerstrenght)
5) Hantelrodd

emi23j
2009-10-07, 13:54
Hantelrodd

Gillar den bäst av anledningen att det känns som att den ger mest utbyte till att springa snabbare om jag kör den explosivt. Detta är ju bara en hypotes men det är mycket möjligt att den kan stämma.

ceejay
2009-10-07, 13:57
gillar stångrodd som fan då jag tycker att jag hittat en bra teknik

Skjaves
2009-10-07, 14:26
1. Säl/bänkrodd
2. Kabelrodd

Morty
2009-10-07, 15:12
Enarms hög rodd är lite av en favorit också!

Morty
2009-10-07, 15:16
Dvs, en rodd snett ovanifrån, i en nautilusmasking. Nautilus XPload Lat Pulldown heter den jag kör i.

Kauppi
2009-10-07, 16:06
sittande enarmsrodd är fin tycker jag!

nmanradnävna
2009-10-07, 16:26
Nej, det behöver det inte vara. Tycker du själv att det funkar bra? Ja, då är det bara att mosa på.

On Topic: Hantelrodd alla gånger. Bästa ryggövningen för mig.



tycker inte det är överkill. Frågetecken är ordningen du kör samt om du behöver våde chins och latsdrag samt stångrodd och kabelrodd.

Själv skulle jag troligtvis köra något i stil med: (från tyngre -> lättare)
mark, stångrodd, chins + en till beroende på hur dagen känns. (less is more för mig, men jag är å andra sidan lat.. ;) )

Främst skulle jag sätta mark + stångrodd före andra övningar för att vara fräschast möjligt när jag kör dessa tunga basövningar med potentiellt högre skaderisk än t.ex. chins/latsdrag/kabelrodd. Men om det känns bra för dig så är det inget fel med ditt upplägg. Just my five cents.

Med risk för varning vid ännu mer off topic så vill jag ändå ge någon form av svar så ni inte får för er att era åsikter blev varken uppmärksammade eller uppskattade vilket dom såklart blev. (känns dumt att ej svara när när man fått svar helt enkelt)

Anledningen till att jag kör chins först är för att om jag inte kör den först så har jag ingen kraft alls att använda mig av i chinsen, resultatet blir så mycket sämre därför prioriterar jag den före mark t.ex. Om jag skulle köra mark först och sedan chins så skulle mina redan få reps i chinsen bli ännu färre men om jag kör chins före marken så kan jag fortfarande dra ganska starkt i marken, det är så jag resonerar.
Du har nog dock rätt att det kanske blir lite pannkaka på pannkaka med både chins och latsdrag fast jag känner att jag får en sån enorm kontakt i ryggen vid lätta latsdrag i slutet jämfört med chinsen (som också tar duktigt visserligen) så därför blir det så.

Nu blev det ett väldigt långt och onödigt inlägg så jag får väl försöka få någon slags rätsida på det genom att säga att hängande rodd är en för jävla skön övning men det krävs för mycket för att jag ska orka nå upp och toucha bröst vid stången så lägger den vid sidan ett tag till, men för er som klarar det, kör på :hbang:

stevebc
2009-10-07, 16:28
Jag gillar följande ungefär lika mycket (det varierar):

* Stångrodd
* Hantelrodd
* Liggande rodd (bänkrodd)
* Fat man chins (rodd med kroppsvikten)

Mer än så behöver jag inte variera mig, ändrar visserligen greppvidd och utförande ibland.

Med risk för varning vid ännu mer off topic så vill jag ändå ge någon form av svar så ni inte får för er att era åsikter blev varken uppmärksammade eller uppskattade vilket dom såklart blev. (känns dumt att ej svara när när man fått svar helt enkelt)

Anledningen till att jag kör chins först är för att om jag inte kör den först så har jag ingen kraft alls att använda mig av i chinsen, resultatet blir så mycket sämre därför prioriterar jag den före mark t.ex. Om jag skulle köra mark först och sedan chins så skulle mina redan få reps i chinsen bli ännu färre men om jag kör chins före marken så kan jag fortfarande dra ganska starkt i marken, det är så jag resonerar.
Du har nog dock rätt att det kanske blir lite pannkaka på pannkaka med både chins och latsdrag fast jag känner att jag får en sån enorm kontakt i ryggen vid lätta latsdrag i slutet jämfört med chinsen (som också tar duktigt visserligen) så därför blir det så.

Nu blev det ett väldigt långt och onödigt inlägg så jag får väl försöka få någon slags rätsida på det genom att säga att hängande rodd är en för jävla skön övning men det krävs för mycket för att jag ska orka nå upp och toucha bröst vid stången så lägger den vid sidan ett tag till, men för er som klarar det, kör på :hbang:Woot? Klarar du av att köra chins men inte hängande rodd? Jag klarar bara 5 strikta chins (med pronerat grepp) jämfört med kanske 15 hängande rodd där varje repp nuddar bröstet. Dels blir det ju mindre vikt för att man avlastar via fötterna, dels så är jag starkare i det horisontala planet än det vertikala.

Petoria
2009-10-07, 16:28
Hantelrodd eller Yates-roddar

Poxeman
2009-10-07, 16:50
Stångrodd är aldrig fel men kräver hög strikthet tycker jag.
När jag vill mosa på kör jag hellre hantelrodd eller någon form av sittande rodd i maskin.