handdator

Visa fullständig version : "Schema" för kosttillskott


hampee
2009-10-06, 21:50
Jag tränar innebandy 3-4 gånger i veckan och styrketränar ungefär lika många gånger. Jag använder mig av gainer och esa pro. Hur tycker ni att jag bör lägga upp "kosttillskottschemat"?

Gainer efter innebandyträningen och esapro efter styrketräningen?

hampee
2009-10-06, 22:21
Hann inte editera. Självklart ska det stå esapro "i samband" med styrketräningen...

SweLabs
2009-10-06, 22:43
Esapro direkt före alla pass och gainer direkt efteråt.

hampee
2009-10-06, 22:57
Hur är det med EAA innan konditionsträning?
- Konditionsträning har ingen speciellt muskeluppbyggande och proteinsyntesstimulerande effekt på det sättet, så det är heller inget du behöver försöka uppreglera. Ett par gram grenade aminosyror före konditionsträning minskar muskelproteinnedbrytningen, men det är tveksamt om det har någon praktisk betydelse sett över hela dygnet, så länge man inte underäter kraftigt eller tränar mycket långa och intensiva pass, kanske fastande.


Citatet är från EAA-faqen. Ställer du dig tveksam till påståendet att det ett EAA-intag i samband med konditionsträning inte har någon betydelse? Varför skulle gainer efter träning vara bättre än en "egen gainer" dvs med esapro + malto (ev bara esapro)?

sweaberg
2009-10-07, 11:05
Esapro direkt innan styrketräning, gainer efter alla pass.

King Grub
2009-10-07, 11:20
Finns väl ingen anledning att ta EAA före innebandy.

Fyll på med kolhydrat och protein efter. Vilken typ spelar ingen roll (färdig gainer eller malto+EAA sak samma). Behövs ingen gainer alls om du äter mat. Bara intaget sker så fort som möjligt; efter styrketräning blir det lika stor anabol stimulans av aminosyror oavsett om intaget sker direkt efter, 1 h efter, eller 3 h efter passet, men efter konditionsträning verkar gensvaret bli mycket mindre om man väntar.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/6/E982

Nu har konditionsträning blott en blygsam effekt på muskeluppbyggnaden, men vill man tajma intaget så bra som möjligt i alla fall, är det så snart som möjligt som gäller.

Yeahvlen
2009-10-07, 13:53
#0
Beror väl lite på hur innebandyträningarna ser ut. Ser de ut som våra gjorde när vi var yngre, när vi misskötte oss, något, så blev det fyspass hela träningen. (Och), där hade nog allt vad som är av det uppbyggande hållet passat i skorna. :)

Hejnomax
2009-10-08, 12:27
Kolhydrater både före å efter alla pass om man vill gå upp i vikt är smart va?