handdator

Visa fullständig version : Biceps


MackeJuve
2009-10-06, 20:45
Som lite respons på den Larry Scott hysterin jag har märkt av här, finns någon skapligt ny tråd där verkligen massa lovordar detta. Jag kör biceps precis som alla andra muskler, med den gamla hederliga principen basövningar där jag kan hantera mycket/maximal vikt --> Maximal överbelastning --> Maximal muskeltillväxt. Att köra omvända grepp och halva reps o.s.v. kan ju knappast ses som basövningnar, eller som någon övning där man kan hantera hög vikt. Undrar bara om inte det borde vara effektivare med klassika basövningar?

(Inget negativt om Larry Scott uppläget, bara nyfiken på att veta/höra vad ni har för åsikt)

Jag kör bicepscurl med rak 20-kilos stång, hantelcurls och brukar avsluta med curls i kabelmaskin.

Mvh

Dr Jones
2009-10-06, 20:49
Jag kör exakt som dig =)

känns som basövningar ger mer!

Commando1980
2009-10-06, 20:55
det är i mångt och mycket ett fall av flex-sjukan.

MackeJuve
2009-10-06, 21:10
Mm det är frågan alltså, jag är gammal Max-OT:are så principerna är ju därifrån, men även annars är det väl allmänt känt att basövningar med mycket vikt är effektivast.

regus
2009-10-06, 21:18
För att ordknurra lite. Skivstångscurl är inte en basövning.. Enligt min mening osv etc (ödmjuk approach).

Annars är det väl träna med vettig volym, intensitet och rep-intervall. Folk med respektabla biceps tränar helt åt helvete olika. Men dom flesta vägar leder till rom om man har just vettig volym, intensitet och rep-intervall.

Imho.. (approachen)

Edit: Och inte gör massa korkade saker och skadar sig.

MackeJuve
2009-10-06, 21:27
För att ordknurra lite. Skivstångscurl är inte en basövning.. Enligt min mening osv etc (ödmjuk approach).

Annars är det väl träna med vettig volym, intensitet och rep-intervall. Folk med respektabla biceps tränar helt åt helvete olika. Men dom flesta vägar leder till rom om man har just vettig volym, intensitet och rep-intervall.

Imho.. (approachen)

Edit: Och inte gör massa korkade saker och skadar sig.

Varför är inte skivstångscurl med rak stång en basövning? Räknar du bara bänk, mark och böj som basövningar?

Brooklyn
2009-10-06, 21:29
Varför är inte skivstångscurl med rak stång en basövning? Räknar du bara bänk, mark och böj som basövningar?

basövning= övning som involverar muskler över flera leder. (fler muskler inblandade)

ceejay
2009-10-06, 21:37
basövning= övning som involverar muskler över flera leder. (fler muskler inblandade)

Skivstångscurls involverar hela kroppen.

ibland iaf :D

MackeJuve
2009-10-06, 21:40
Okej, jag ser nog på basövning lite som den mest beprövade och enkla där du använder mycket vikt. Tror att de på Max-OT beskriver skivstångscurl som en basövning!

regus
2009-10-06, 21:46
Varför är inte skivstångscurl med rak stång en basövning? Räknar du bara bänk, mark och böj som basövningar?

Nej. Brooklyns svar var bra. Jag håller helt med honom.

MackeJuve
2009-10-06, 22:01
Nej. Brooklyns svar var bra. Jag håller helt med honom.

Jovisst så är det väl om man är noga, men kan man inte se vissa övningar som basövningar för specifika muskler? Typ "standardövningar". Standardövningar där man kan hantera hög vikt. Så tänker jag när jag tränar i alla fall, exempel:

triceps: tricepsextensions
axlar: militärpress
bröst: bänk
rygg: marklyft
ben: knäböj

Som exempel, de ser jag som basövningar ( eller ska jag kanske använda ordet "grundövningar"? ). För mage och vader kanske det blir mer diffust, men typ cablecrunches (kan använda mycket vikt) och vadpress i maskin (samma).

MackeJuve
2009-10-06, 22:01
* alltså liggande tricepsextensions bakom nacken med stång, eller sittande frenchpress.

regus
2009-10-07, 20:49
Jovisst så är det väl om man är noga, men kan man inte se vissa övningar som basövningar för specifika muskler? Typ "standardövningar". Standardövningar där man kan hantera hög vikt. Så tänker jag när jag tränar i alla fall, exempel:

triceps: tricepsextensions
axlar: militärpress
bröst: bänk
rygg: marklyft
ben: knäböj

Som exempel, de ser jag som basövningar ( eller ska jag kanske använda ordet "grundövningar"? ). För mage och vader kanske det blir mer diffust, men typ cablecrunches (kan använda mycket vikt) och vadpress i maskin (samma).

Nu är ju militärpress, bänk, marklyft, knäböj flerledsövningar/basövningar.

"Man kan väl se"/säga lite som man vill. Det enda som händer är att det blir lite semantikdribbel när man diskuterar. Istället för att hitta en benämning "(grundövning)" på en i sitt tycke, bra tricepsövning, kan man väl kalla det just bra övning.

MackeJuve
2009-10-07, 21:01
ajja känner att mitt resonemang inte riktigt håller här och att det gled in på ett litet annat spår, om vi ska återgå till topic, är det inte effektivare med en övning där du kan hantera mer vikt --> mer överbelastning än att köra halva reps o.s.v. för att få bra pump?

Poxeman
2009-10-07, 21:03
ajja känner att mitt resonemang inte riktigt håller här och att det gled in på ett litet annat spår, om vi ska återgå till topic, är det inte effektivare med en övning där du kan hantera mer vikt --> mer överbelastning än att köra halva reps o.s.v. för att få bra pump?

Överbelastning och mer vikt är inte samma sak.
Biceps vet inte hur många kg du har på stången utan reagerar på vilken last den får / hur mycket kraft som måste utvecklas. Detta kan göras genom isolation eller mer vikt.

sweaberg
2009-10-09, 18:54
mina favoriter är iaf, rak skivstångscurl med liten rak stång. växland hantelcurl, och typ scottcurl/preacher curl,

MackeJuve
2009-10-10, 13:33
Överbelastning och mer vikt är inte samma sak.
Biceps vet inte hur många kg du har på stången utan reagerar på vilken last den får / hur mycket kraft som måste utvecklas. Detta kan göras genom isolation eller mer vikt.

Mm precis mer vikt

hugok
2009-10-11, 10:36
Standardövning var ett bra namn på t ex curls, basövningar för biceps är t ex stångrodd och chins. Jag tror att det ibland kan vara bra att isolera t ex biceps till 100% så att man verkligen kan koncentrera sej helt på att den ska jobba. Känns som att man borde få mest överbelastning då.

rockafellah
2009-10-11, 11:37
jag har inte kört "riktig" bicepsträning på typ 6månader. ändå har jag större och starkare biceps än många av mina polare som ligger på samma vikt.
basövningar är skitbra för biceps:D

Kauppi
2009-10-11, 12:04
på tal om biceps... jag får bara pump i höger biceps.. så irriterande så det är sinnes!!!! och nu 2 dagar efter har jag hur mkt träningsvärk som helst i högern men inte vänstern.. kan säga min högeröverarm är 1cm större än vänster. T_T

MackeJuve
2009-10-11, 12:59
jag har inte kört "riktig" bicepsträning på typ 6månader. ändå har jag större och starkare biceps än många av mina polare som ligger på samma vikt.
basövningar är skitbra för biceps:D

Aa finns väl vissa som menar att typ armträning osv är onödig? Jag känner dock att jag behöver det :)