handdator

Visa fullständig version : Minskad aptit :(


Pendelous
2009-10-06, 18:13
Sedan i början av sommaren har jag haft sämre aptit/mindre hunger. Det började med att jag av någon anledning som jag inte känner till kräktes efter frukosten några dagar i rad bara sådär. Kräktes några gånger även veckorna efter, oftast efter frukosten. Provade olika saker till frukost. Men det där har blivit bättre nu men jag känner än idag att jag inte har samma aptit som förut, och har ökad mättnadskänsla. Ser inte fram emot att äta på samma sätt som förut. Kan äta nästan lika mycket som förut, men inte riktigt. Kan må lite "illa" ibland efter jag ätit. Det är mycket bättre nu än i somras, men skulle gärna vilja ha tips, råd eller några tankar från någon som har varit med om liknande..
Jag var hos läkaren i somras och tog några prover men allt va som det skulle.

M.v.h.

Pirko
2009-10-06, 20:27
Går nog i perioder. Har haft samma problem. Om man ätit sämre en längre period kan det bli svårt för kroppen att vänja sig med mer mat igen.

Och angående frukost har jag också känt liknande problem. Min räddning blev att äta sånt som jag faktiskt gillade. Blev trött på att försöka äta något som jag egentligen inte tyckte så värst mycket om på morgonen. Nuförtiden blir det Delikatess Yoghurt med bär och müsli, mackor med gott pålägg osv. Hellre att jag betalar mer i månaden på att få godare mat än att bara trycka i mig något som jag verkligen inte känner för.

mikaelj
2009-10-06, 20:30
Om du mår illa av att äta frukost, varför inte vänta tills du faktiskt blir hungrig och ät då?

Trapper Buzz
2009-10-06, 20:31
Sover dåligt, stressar?/ "Dr Buzz"

Wiktor
2009-10-06, 22:31
Har också spytt efter frukosten vid ett flertal tillfällen och varit väldigt nära många gånger. Detta händer dock bara när jag dricker kaffe på morgonen, så om det är något du gör i samband med frukost, testa att skippa det.
Detta är ett problem som har kommit på senare år, inget jag alltid har haft problem med.

Pendelous
2009-10-07, 16:55
Om du mår illa av att äta frukost, varför inte vänta tills du faktiskt blir hungrig och ät då?

Hinner inte. Går i skolan. Vill inte gå upp kl. 4.

Pendelous
2009-10-07, 16:59
Sover dåligt, stressar?/ "Dr Buzz"

Näe, inga problem med sömnen. Stressar väl inte heller så mycket egentligen. Men däremot trodde jag att problemen i somras berodde på att jag var väldigt orolig över hösten (gymnasieintag...). Vilket säkert var en/eller hela orsaken till problemen. Men nu när allt det där har löst sig känner jag ändå inte "full" hunger igen. Men det är kanske är som han i det första svaret skrev att det tar ytterligare lite tid innan kroppen ställs tillbaka eller hur man ska säga.

mikaelj
2009-10-07, 18:28
Hinner inte. Går i skolan. Vill inte gå upp kl. 4.

... så ät mat först när det är lunch i skolan? Ha med dig lite mat till skolan att äta på en rast?

Bozar
2009-10-07, 18:52
Gå upp lite tidigare och käka något lättsmält

OneManArmy
2009-10-07, 19:29
Hinner inte. Går i skolan. Vill inte gå upp kl. 4.

Ta med dig en macka eller nåt som du kan trycka i dig på rasten då?

Pendelous
2009-10-07, 21:46
Alltså frukosten har blivit mycket bättre. Men jag har högt kaloribehov och ska dessutom gå upp i vikt på det, så frukost är nödvändigt.
Det är inte det som är problemet utan det är aptiten överlag. Men jag hoppas den kommer mer och mer för det har den gjorde hittills som jag har skrivit redan.

Pendelous
2009-10-07, 21:48
Kan tillägga att en frukost just nu består av 1 portion havregrynsgröt, 2 ägg och ett glas juice till det. Det är väl godkänt i alla fall. Det är mycket bättre än i somras.

chrilledude
2009-10-12, 23:37
"Kan tillägga att en frukost just nu består av 1 portion havregrynsgröt, 2 ägg och ett glas juice till det. Det är väl godkänt i alla fall. Det är mycket bättre än i somras."

Det låter ju bra :)? Pröva att höja i mindre doser!

Sniggel
2009-10-13, 11:37
Det är en bra frukost. Men kanske inte lämpar sig för dina mål. Havregrynsgröt är ganska mättande och ägg har en tendens att göra att man är mer mätt under resten av dagen (har jag för mig jag läst).
Vet inte om mannagrynsgröt är lättare att få ner? Du kan ju oavsett ha en massa lingon i gröten för att få lite mer kalorier. Känns lite dumt att rekommendera någon att inte äta ägg, men du kanske kan äta enbart 1 ägg, ha kaviar till och sen äta något annat kaloririkt som är lätt att få ner, kanske en avocado (kanske lite väl lyxigt och dyrt iofs) och lite nötter (valfri mängd, "go nuts" om du vill :D) bredvid bumpar upp kaloriinnehållet.
Sen är ju frågan om du kanske får kräkkänslor av det också.
Bara lite tips. Testa gärna något av mina förslag.

the Wire
2009-10-13, 16:27
Testa välling istället för havregrynsgröt då, det är alltid lättare att få i sig maten om man kan dricka den.

Gyllenmust = havrevälling, nästan identisk med havregryn vad det gäller innehåll dvs lika mycket proteiner, kolhydrater och mineraler /100g och går lika snabbt att laga. obetydligt energitätare men det verkar ju inte vara det som är ditt problem... man kan också rör i kanel, sylt etc om man tröttnar på smaken

Är själv barnsligt förtjust i välling, speciellt såhär års :thumbup:

LunaSpice
2009-10-13, 20:34
Har du provat att utesluta vissa livsmedel för att se om det är något specifikt livsmedel som skapar ditt illamående/aptitnedsättning? T.ex. ta bort laktos eller gluten under någon vecka för att se om det blir bättre.

Fungerar magen som den ska? Förstoppning/diarré? Buksmärtor? Övriga sjukdomar? Vilka prover togs när du var hos läkaren? Har du någon uppföljning där?