handdator

Visa fullständig version : Folktandvården - sämst i världen på kundkommunikation?


Bönne
2009-10-06, 18:07
Bryr mig inte så fasligt mycket. Är bara att när man väl tar sig tid och ork att fixa tandläkarbesök så ska de kuka till det så jävligt.

Börjar med att jag kontaktar dem för att få ändrat klink efter min flytt. Detta så att jag kan boka en tid för kontroll. De hör av sig och säger att de skickat mitt mail till en handläggare. Går sex veckor, utan svar och då hör jag av mig igen för att se vad som händer. De ber om ursäkt och säger att de inte förstår vad som kan ha hänt. Får istället en en mail-adress dit jag direkt kan skicka min förfrågan. Tiden går utan att de hör av sig och då hör jag av mig igen. Blir uppringd några timmar senare av en tant som ber så mycket om ursäkt för att de glömt mig en andra gång. Hon säger att jag ska maila direkt till en klinik jag vill ha så får de lösa det där från. Gör detta, får svar från kliniken att jag ska ringa dem istället, lättare att lösa det så. Ringer och då får jag höra att personen som sköter det inte finns inne, utan hon ska ringa upp mig dagen efter. Nu har det gått lite mer än en vecka, utan att hon har hört av sig, väntar spänt på ett samtal fortfarande =P

Har inte varit i kontakt med Folktandvården tidigare, förutom min lokala klinik (som inte krånglat). Hur har er kommunikation fungerat med dem?

stafh
2009-10-06, 18:20
Folktandvården - sämst i världen.

Jag har ingen direkt dålig erfarenhet av kommunikationen, men de lyckades missa att jag hade en mjölktand kvar tills jag var 18, trots årliga rutinundersökningar. Till slut hittade de någon ojämnhet på en annan tand, och jag fick träffa en riktig tandläkare som genast såg att jag hade en mjölktand kvar. Röntgen visade att den riktiga tanden hade krupit snett in mot gommen eftersom den inte kunde åka neråt som den skulle. Blev till att dra ut mjölktanden, snitta upp gommen, frilägga tanden som låg där uppe, och dra på en hel tandställning (uppe & nere) med en hävarm som drog ut den till rätt ställe. Tog ett par år, har fortfarande tandställning på insidan av tänderna både uppe och nere. Hade jag haft otur hade den "riktiga" tanden ätit upp roten på någon annan tand och då hade det blivit implantat och grejer, eller ännu värre.

Mental
2009-10-06, 18:47
Gå till privat tandläkare i stället?

Bönne
2009-10-06, 18:58
Gå till privat tandläkare i stället?För 35spänn i månaden kan jag gå hos Folktandvården för kontroll årligt inkl. ev. lagningar.

Skulle det erbjudas hos en privat klinik hade jag bytt.

Mental
2009-10-06, 18:59
För 35spänn i månaden kan jag gå hos Folktandvården för kontroll årligt inkl. ev. lagningar.

Skulle det erbjudas hos en privat klinik hade jag bytt.

Dåså, då kanske det finns en anledning till att servicen är så dålig.

Bönne
2009-10-06, 19:17
Dåså, då kanske det finns en anledning till att servicen är så dålig.Anledningen att man får det så billigt är iofs för att man sköter sin tandhygien och därmed inte orsakar dem större kostnader. En slags försäkring helt enkelt. Så det är nödvändigtvis inte en anledning.

hahavaffan
2009-10-06, 20:17
Jag gav upp folktandvården för ett par år sedan. Senast var jag kanske 15-16 år, och gick i Trelleborg. Privatvård sen dess, och har inte haft ett hål under tiden, så det har varit relativt billigt, men grymt bra.

shadowfire
2009-10-06, 20:44
Betalar bra mkt mer än dig för tandvården, men får riktigt proffsig vård hos privatvården. Precis allt de gör är med omsorg och service och bemötande är så bra, så det är faktiskt sjukt roligt att gå till tandläkaren numera.

Chaan
2009-10-06, 20:52
Aldrig i livet att jag skulle gå till dem frivilligt.

Någon som vet om det nya tandlagningsmaterialet kommit än? Det är något slags keramiskt material som ska kunna smetas på tänderna och laga sprickor och skavanker utan någon mekanisk bearbetning. För ett par år sedan gick det dokumentärer om det i Discovery och då skulle det ta några år att få materialet godkänt.

Trapper Buzz
2009-10-06, 21:04
Alla ni som inte går... +1, men...
Förr eller senare ruttnar tänderna och då går man för att då dom utdragna, trust me!:smash:

Chaan
2009-10-06, 21:13
Ruttnar dem så är ju problemet löst :laugh:

shut teh face
2009-10-07, 06:07
Man skulle slagit ut alla tänder man haft i 14-15 års åldern och bara gått och inkasserat titaniumtänder utan kostnad, då hade man inte haft problem på hela livet förutom med tandköttet (och hur ofta har man det egentligen?)

pe11e
2009-10-07, 13:36
Aldrig i livet att jag skulle gå till dem frivilligt.

Någon som vet om det nya tandlagningsmaterialet kommit än? Det är något slags keramiskt material som ska kunna smetas på tänderna och laga sprickor och skavanker utan någon mekanisk bearbetning. För ett par år sedan gick det dokumentärer om det i Discovery och då skulle det ta några år att få materialet godkänt.
Jobbar som servicetekniker åt folktandvården västerbotten. Jag kan säga att en bra privattandläkare är ett gott alternativ, men om ni visste vilket skit som försiggår hos vissa privatare skulle ni aldrig gå dit.

Folktandvården har god hygien och miljötänk samt oftast bra kundbemötande. Inte heller lika pengakåta som privatare utan kan lägga ner lite extra tid utan att bry sig så mycket.

Svar: materialet du undrar över kallas komposit och används. Skönt för mig att slippa ta reda på gamla amalgam-plomber och elände...

Kebab-Arne
2009-10-07, 15:42
Inga problem och då jag har varit där sen jag började gå till tandläkaren. En mjölktand som var seg drogs ut i tid. Kör på abbonnemang.

Verbatim
2009-10-07, 15:46
Så fort något som drivs statligt säger att dom ska höra av sig imorgon, så betyder det att du ska höra av dig imorgon, om du vill ha uns till chans att få hjälp.

JJ
2009-10-07, 16:08
Grymt nöjd med folkis själv, inget att klaga på.

Morty
2009-10-07, 17:05
Kan ta upp problemen med morsan, hon jobbar på FTV's huvudkontor.

För övrigt är det självklart inte företaget som gör att vissa läkare beter sig som turdz, utan det är de personerna. Dock är de statliga och FÅR inte dissa personer lite hursomhelst på intervjuer på samma sätt som en privat klinik kan. Därför "övar" många tandläkare i några år på FTV och startar sedan eget, eftersom detta är lönsammare. Därför kan det vara lite si-och-så med vården på FTV, tyvärr. Dock har de generellt bra erbjudanden eftersom de inte är vinstdrivande på samma sätt som privata kliniker.

Går själv dit vartannat år. Brukar inte vara några problem. Senast blev mamma lite upprörd eftersom de inte rensat mina tänder som de bett om, men de var tydliga fria från tandsten vilket varken hon eller jag trodde.

Morrris
2009-10-07, 17:29
Kommer aldrig sluta gå till Folktandvården. Så jävla många roliga historier man får efter varje besök är lätt värt 35 kr/månad.