handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. kCal samt viktminskning


b0b
2009-10-06, 17:28
Jag har alltid vart överviktig och i början av Augusti tröttnade jag på dom ack så vanliga "tjockis-ursäkterna" och lika less jag var på tjockis-ursäkterna så var jag urless på att vara ledsen/besviken på mig själv för att jag aldrig orkade kämpa på med vikten/maten.

Jag beslutade mig för att ändra detta och detta ledde till att jag började köra stenhårt på gymmet 4 gånger / veckan + 5 cykelpass i veckan. Jag la även om mina kostvanor även om jag fuskar lite väl mycket i mitt eget tycke ibland.

Jag har sedan dess tappat cirka 10-12 kilo men efter ha diskuterat med lite nyfunna kompisar på gymmet så har jag insett att jag kanske går ner i vikt lite för snabbt?

Hur kan jag räkna ut mitt kCal-behov? Kan man det på ett ungefär?

Lite uppgifter om mig dårå som kanske behövs om det finns någon snäll själ här som kan hjälpa mig.

Man, 27 bast, 170cm lång, 93kg.

4 pass á 60 min / vecka
5 cykelpass á 60 min (jag avverkar mellan 30-35km varje pass) / vecka

Detta är alltså ungefär så mycket jag rör på mig under veckan då mitt jobb är programmeringsjobb = man går istort sett till fikarummet för hämta kaffe = inga kalorier brända där inte.

Hur många kCal skall jag äta varje dag för att ha en viktnedgång på cirka 0.5-1kg / veckan?

Tack på förhand /b0b

austria
2009-10-06, 17:46
Jag får din ungefärliga snittförbrukning på en vecka till ca. 4800 kcal/dag.
Så då borde du ligga på ett intag på 4300 kcal/dag för att tappa ca. 0,5 kilo i veckan.

Lita dock inte blint på mina uppgifter, utan försök att söka information själv. Finns massa guider m.m. både här på forumet och ute på nätet.

b0b
2009-10-06, 18:18
Austria: Jag har försökt göögla mig fram men hittar ingen bra info - kanske mest pga jag helt sonika inte vet exakt vad jag skall söka på.

Det märkliga är att om jag äter 4000kCal / dag i en veckas tid har jag garanterat gått upp i vikt och inte ned, trots mina gym- och cykelpass. Det kanske beror på att gymmet och cykelpassen är dom ända moment där jag istort sett fysiskt aktiverar mig så pass mycket att jag anser att det är träning. Att gå till pendeln varje morgon/kväll och sådär är inga direkta träningspass även om man är lite rund ;)

För några år sedan hade jag en prenumeration till typ hälsoklubben eller vad det hette och då åt jag cirka 1500kCal / dag och gick då ned precis 1 kg / veckan. Jag rörde mig då istort sett ingenting, varken gym/cykel och därför kunde jag inte äta mer kCal / dag för annars hade jag inte gått ner något i vikt.

Mina cykelpass bränner cirka 500-550kCal / pass och jag räknar ungefärligt med 200-400 kCal som bränns på gymmet beroende på vilken muskelgrupp som tränas. Så medel brukar jag räkna med att jag bränner 700kCal och brukar därför ligga på ungefär 2400-2500 kCal / dag.

2400-2500kCal är nog tom lite för mycket för mig då jag i förra veckan inte gick ned något alls och denna vecka skall jag dra in lite mer på kCal:n för se om jag får bättre resultat till nästa vecka.

Jag har en tid till en dietist i November och då skall jag snappa upp lite mer matnyttig info tänkte jag men tills dess så vill jag gärna gå ner några kilo själv det är därför jag undrar om hur man kan räkna ut ett basbehov av kCal. :)

austria
2009-10-06, 18:36
Låter konstigt tycker jag. Jag är 177 cm och väger 74 kg. Tränar ungefär som du, men jag ligger på 3500 för energibalans. Eftersom du väger ungefär 20 kg. mer än mig borde du ligga på 1000 kcal mer, minst.

Men som jag sa, du skall nog inte lyssna för mycket på mig. Jag har hittat ett koncept som funkar för mig, men det betyder inte att det funkar för dig. Googla på "energiförbrukning kcal" så lovar jag att du hittar tabeller, uträkningsmallar m.m. som kan hjälpa dig.

Currenthill
2009-10-06, 18:42
Låter konstigt tycker jag. Jag är 177 cm och väger 74 kg. Tränar ungefär som du, men jag ligger på 3500 för energibalans. Eftersom du väger ungefär 20 kg. mer än mig borde du ligga på 1000 kcal mer, minst.

Men som jag sa, du skall nog inte lyssna för mycket på mig. Jag har hittat ett koncept som funkar för mig, men det betyder inte att det funkar för dig. Googla på "energiförbrukning kcal" så lovar jag att du hittar tabeller, uträkningsmallar m.m. som kan hjälpa dig.

Det är individuellt. Själv kan jag inte ligga över 2500 kcal inkl motsvarande träning om jag vill behålla vikten/midjemåttet. Jag är 174 cm och väger cirka 74 kg.

WHITEFOLKS
2009-10-06, 18:42
35km på 50min är ett väldigt högt tempo och skulle nog förbränna bra mycket mer än 550kcal.

austria
2009-10-06, 18:46
Kolla här också: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

b0b
2009-10-07, 09:44
austria: Ptja, jag vet att det låter lite men om jag äter ens 4000kCal/dag så kommer jag garanterat väga över 100kg igen och detta kommer gå fort för mig att gå till dessa vikter igen. Morsan och ena brorsan har exakt samma problem som mig, så dessa två personer är väldigt restriktiva med vad dom äter.

Min bror och farsan är en helt annan historia på dock, dessa två personer kan äta vad som helst och ändå gå ner i vikt. Dom har istället svårt att lägga på sig vikt.

Currenthill: 2500 kCal + XXX kCal för träningen eller endast 2500 kCal / dag?

WHITEFOLKS: 60 minuter! ;). Jag räknade ut att min medeldistans sedan jag började cykla är 32.6km / pass (60 min). Vissa dagar en längre distans, vissa dagar en mindre distans men alltid minst 30km (och 60 minuter). Jag frågade gympersonalen som sa att datorerna på cyklarna räknar ut det ungefär såhär, Motstånd + Distans + Tid = förbrända kCal. Dom sa även att uträkningen är faktiskt väldigt nära "verkligheten", så jag har ingen anledning till att misstro dessa herrar.

Jag skall testa ligga på cirka 1800-1900kCal (2500-2600kCal / dag, då jag som sagt räknar med att jag bränner ungefär 700kCal på gymmet och cykeln) / dag och se vad det ger mig för viktminskning.

WHITEFOLKS
2009-10-07, 11:00
Kaloriantalet den visar stämmer nog ganska bra, det är en möjlig/rimlig mängd att förbruka på 60 min.

Den sträckan/hastigheten är nog det dubbla i kcalförbränning om man pratar vanlig cykel dock.

b0b
2009-10-07, 12:47
Det stämmer nog att det är ungefär dubbla hastigheten. Hittade en sida på nätet som heter Hälsovakten och man kunde få testa programmet i 7 dagar gratis. Där står det att man skall förbränna ungefär 229kCal / 60 min @ ~17km/h. Jag cyklar väl omkring då ~32km/h och därför är min förbränning dubbel.

Jag funderar starkt på att utöka mina 60 minuter till 90 minuter istället.