handdator

Visa fullständig version : Person hotar mig.


Frillan
2009-10-06, 17:00
Sålde en dator på blocket för en vecka sedan. Enligt mig var det ett sjukt kap för den som köpte den. Datorn köpte jag färdigmonterad från komplett för 1½ år sedan för 13000:-

I datorn var det följande system:

AMD athlon X2 4800+

XFX 8800GTS (X)..........

500GB hårdisk

4 gig ocz ram

Windows vista proffesional

Sålde datorn för 2800 igår, vista ingick färdiginstallerat och nyformaterat.

Killen fick kolla igenom sedeln som berättade exakt vad som var i datorn och han kollade igenom systemet.

Han skrev på att han godkände det hela *Han hade sett datorn i befintligt skick*

Nu ringer han och hotar mig för att jag skrivit fel i annonsen (GTX skrev jag, det var ett 8800GTS)...

Jag förklarade att han för det första inte hittar en dator i den prisklassen där vista ingår, och att han inte får ett öre tillbaka.

Han ska stämma mig och massa skit nu påstår han *rolleyes*

Han har väl inga rättigheter till något sådant? *screwy*

kålman
2009-10-06, 17:01
Bäst du skaffar dig en advokat

Scratch89
2009-10-06, 17:01
Är inte GTS dessutom ett bättre grafikkort än GTX?

Joakim pettersen
2009-10-06, 17:01
Han har ju själv tittat på/i datorn så han kan väl stämma dig men det lär inte gå igenom.

rooz
2009-10-06, 17:05
Killen fick kolla igenom sedeln som berättade exakt vad som var i datorn och han kollade igenom systemet.

Han skrev på att han godkände det hela *Han hade sett datorn i befintligt skick
Inga problem? Har han själv godkänt den i befintligt skick, samt sett ordersedeln bör det inte vara några problem:confused:

Baan
2009-10-06, 17:05
Är inte GTS dessutom ett bättre grafikkort än GTX?

Nej. GTS var modellen under precis, i 320- och 640-MB variant.

shadowfire
2009-10-06, 17:06
Är inte GTS dessutom ett bättre grafikkort än GTX?

Tvärtom.
edit: pucktvåa

hahavaffan
2009-10-06, 17:06
Är inte GTS dessutom ett bättre grafikkort än GTX?Nej.


Han fick ju se lappen från Komplett där allt som fanns i stod klart och tydligt? Vad är då problemet? Du råkade skriva fel. Det händer alla. Hur mycket vill han ha tillbaks?

Baan
2009-10-06, 17:07
Där fick ni!!!1

Nitrometan
2009-10-06, 17:07
Låt du honom stämma dig.

Han har köpt den i befintligt skick och du har inte försökt lura honom.

tp_88
2009-10-06, 17:08
Inga problem? Har han själv godkänt den i befintligt skick, samt sett ordersedeln bör det inte vara några problem:confused:
Fast å andra sidan fick han inte det som skulle ingå enligt "sedeln".

Jag vet inte vad som gäller rent juridiskt, men jag antar att det inte är helt omöjligt att han har rätt att häva köpet.

EDIT: Aha, det vara alltså orderbekräftelsen eller liknande han fick se. Förutsatt att inte Komplett har skrivit fel också så borde han inte ha rätt att göra någonting.

shadowfire
2009-10-06, 17:09
Priset i sig var ju inte så dåligt, så köp tillbaka datorn annars och sälj till någon annan istället om du vill ha minst jidder. Eventuellt får han kalla fötter och vill behålla datorn ändå.

rooz
2009-10-06, 17:10
Fast å andra sidan fick han inte det som skulle ingå enligt "sedeln".

Jag vet inte vad som gäller rent juridiskt, men jag antar att det inte är helt omöjligt att han har rätt att häva köpet.

My bad, men är inte troligt att han stämmer dig. Han vill nog bara skrämmas;)

Turbonisse
2009-10-06, 17:10
Pacta sunt servanda

hahavaffan
2009-10-06, 17:23
Priset i sig var ju inte så dåligt, så köp tillbaka datorn annars och sälj till någon annan istället om du vill ha minst jidder. Eventuellt får han kalla fötter och vill behålla datorn ändå.Bra förslag faktiskt! 2800:- lär den lätt gå iväg för igen.

Griip
2009-10-06, 17:26
Äh, erbjud honom att ge tillbaka datorn så får han pengarna tillbaka: Om det nu är ett kap så lär han knappast gå med på det och saken är avklarad. Går han med på det så dubbelkolla att allt stämmer med burken du får tillbaka och sälj sedan skiten för ännu mer pengar.

Lajne
2009-10-06, 17:27
Jag anser att det bör gå att med framgång hävda i en domstol att köparen konkludent har godkänt datorn i dess befintliga skick då han undersökte både köpehandlingen och datorn i sig utan att protestera vid köpet, trots förklaringsmisstaget från trådskaparens sida.

Men om killen i fråga verkligen är beredd att gå till domstol över 2800kr (lol) bör du nog fråga en praktiserande jurist, för att vara på den säkra sidan. Det är inte som om köparen saknar argument för sin sak heller.

Nitrometan
2009-10-06, 17:31
Men om killen i fråga verkligen är beredd att gå till domstol över 2800kr (lol) bör du nog fråga en praktiserande jurist, för att vara på den säkra sidan. Det är inte som om köparen saknar argument för sin sak heller.
I ett civilmål betalar väl vardera parten sina egna rättegångskostnader?

Då lär han snabbt komma upp i kostnader över datorns kostnad.

Varför skulle han vilja det?

Jajje
2009-10-06, 17:31
Det är intressant i sammanhanget huruvida det kan anses vara ett dolt fel som skulle ingå i köparens undersökningsplikt. Då han själv har undersökt datorn och sett själva sedeln från återförsäljaren kan han, vad jag vet inte göra något åt felet, om han borde ha uppmärksammat felet. Detta är alltså om köparen har sett sedeln från komplett som visar vilka specifikationer datorn i fråga har.

Lagstöd: KöpL 1:19, 20 §§

"Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande
allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper
eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha
inverkat på köpet,

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant
väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som
han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att
bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha
inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans
pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt
skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas
till utropspriset.

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till
vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning
underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte
såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte
säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att
undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå
av provet."

Vill betona att jag precis börjat studera juridik och alltså är långt ifrån vad man skulle kunna kalla sakkunnig inom ämnet. Det här är min uppfattning i fallet.

Loke
2009-10-06, 17:45
Jag har svårt att se hur man kan förväntas se skillnad på ett GTS- och GTX-kort. Det vore en annan sak om det var ett mycket äldre kort då man kanske skulle märkt det om man körde ett spel eller om det var av ett helt annat märke.

hoikka poika
2009-10-06, 18:26
GTX-kortet verkar vara rätt mycket dyrare än GTS-kortet.

Köparen kanske köpte datorn enbart pga grafikkortet? Erbjud köparen att köpet går tillbaka. Sälj igen med rätt spec. Det är ärligast så IMHO.

joriice
2009-10-06, 18:32
GTS sux.

CVN
2009-10-06, 18:32
Håller med övriga, erbjud dig att lämna tillbaka pengarna och ta tillbaka datorn, som tidigare postare har sagt så kommer du ändå att få den såld snabbt. Trots allt så är det ju inte köparen som gjort fel, utan du.

Dreas
2009-10-06, 18:34
Nej. GTS var modellen under precis, i 320- och 640-MB variant.

Tvärtom.
edit: pucktvåa

GTS sux.Nej, det finns 3 versioner av av 8800GTS

320, 640 och 512mb.

320 och 640mb är ganska kassa.

8800GTS 512mb är i klass med 8800GTX, så vilket av dom var det? Antar av processorn att dömma att det var ett av de äldre.

snej
2009-10-06, 18:35
Inte en chans i världen att han kommer stämma. För växelpengar? Snälla.. Han försöker skrämmas.

Richard85
2009-10-06, 18:37
Hota tillbaka..

Larsson85
2009-10-06, 18:37
Han har med största sannolikt inget att hämta i att stämma dig. Däremot så kan jag ändå förstå hans frustration lite. Jag hade själv inte satt mig ner och kontrollerat varenda modellbeteckning när jag kommer och ska köpa datorn (förutsatt att jag har kollat igenom det innan). Jag förutsätter att den andra parten är ärlig och inte ljuger.

Du säger att det är ett bra pris, men om du förutsätter att han verkligen behöver den extra prestandan som grafikkortet innebär och då måste köpa ett nytt för någon tusenlapp. Är det fortfarande ett lika bra pris då?

Smml
2009-10-06, 18:38
Pacta sunt servanda

Japp.

saab900
2009-10-06, 18:41
Det blir ju lätt en tusenlapp extra för TS att betala med först frakt till köparen? sedan returfrakt, och så frakten till nästa köpare. Köparen har undersökningsplikt, och kan förväntas både läsa texten GTS på grafikkortet samt kolla vad grafikkortet heter i orderspecen. Det är inte ett dugg synd om honom. Ska man dra det i rätten har han inte ett dugg att komma med. I civilmål under ett visst belopp betalar man sina egna kostnader, och det vill han inte göra för att få igen 2800 kr. Har han så mycket pengar att han vill gå några tusen back för att jävlas har han råd att köpa en ny dator istället.

Jag skulle inte vilja ta tillbaka datorn även om det kan vara lockande att slippa allt tjafs. Fan vet vad han lyckats förstöra nu?

saab900
2009-10-06, 18:42
Han har med största sannolikt inget att hämta i att stämma dig. Däremot så kan jag ändå förstå hans frustration lite. Jag hade själv inte satt mig ner och kontrollerat varenda modellbeteckning när jag kommer och ska köpa datorn (förutsatt att jag har kollat igenom det innan). Jag förutsätter att den andra parten är ärlig och inte ljuger.

Du säger att det är ett bra pris, men om du förutsätter att han verkligen behöver den extra prestandan som grafikkortet innebär och då måste köpa ett nytt för någon tusenlapp. Är det fortfarande ett lika bra pris då?

Det är en hård värld tyvärr. Du blir bara lurad om du resonerar så. Vill du köpa min bil förresten, jag ska byta? Inga fel på den alls! :cool:

Lajne
2009-10-06, 18:56
I ett civilmål betalar väl vardera parten sina egna rättegångskostnader?

Då lär han snabbt komma upp i kostnader över datorns kostnad.

Varför skulle han vilja det?
Nej, i ett civilmål betalar oftast den förlorande parten den andra partens kostnader. Det är så kallade småmål, som rör värden under en viss summa, där varje part automatiskt bär sina egna kostnader. Nu minns jag tyvärr inte var gränsen för småmål går, men jag tror faktiskt den är lägre än 2800kr, typ 1600-1700 eller så.

CVN
2009-10-06, 19:05
Det är en hård värld tyvärr. Du blir bara lurad om du resonerar så. Vill du köpa min bil förresten, jag ska byta? Inga fel på den alls! :cool:

Och vad menar du med dina poster? Att alla säljare ljuger om sin produkt? I detta fallet rör sig ju det om 2 olika saker, om han skrev fel eller inte så hade jag blivit väldigt frustrerad som köpare om det inte ingick vad säljaren hade sagt, även om han sagt fel.

Mongar
2009-10-06, 19:12
Nu kan jag inte mycket om sånt här (än) men är det så att detta GTX hade kostat mycket mer än 2800 så är det mer eller mindre upp till köparen att misstänka att nånting med affären är skumt (att en felskrivning har skett t.ex.).

skaparn
2009-10-06, 19:13
Fast varför skrev du GTX?

Mental
2009-10-06, 19:15
Nej, i ett civilmål betalar oftast den förlorande parten den andra partens kostnader. Det är så kallade småmål, som rör värden under en viss summa, där varje part automatiskt bär sina egna kostnader. Nu minns jag tyvärr inte var gränsen för småmål går, men jag tror faktiskt den är lägre än 2800kr, typ 1600-1700 eller så.

småmål's gränsen är på 21400 i dagsläget (Halvt basbelopp)

saab900
2009-10-06, 19:17
Och vad menar du med dina poster? Att alla säljare ljuger om sin produkt? I detta fallet rör sig ju det om 2 olika saker, om han skrev fel eller inte så hade jag blivit väldigt frustrerad som köpare om det inte ingick vad säljaren hade sagt, även om han sagt fel.

Nej, naturligtvis inte. Men att man är bra naiv om man utgår ifrån att alla säljare utan att tillfrågas talar om alla brister hos produkten. Till slut åker man på en nit. Tagga ner. Även om han hade skrivit fel hade ju köparen möjlighet att läsa orderspecen, ett papper där det ganska tydligt framgår precis vilka produkter som ingår. Solklart att han inte fullgjort undersökningsplikten, och då har han inget fall.

Hades
2009-10-06, 19:23
Om grafikkortet var viktigt för honom borde han rimligtvis ha kollat noggrannare på innehållsförteckningen. Folk som inte kan bete sig vettigt förtjänar givetvis ingen schysst behandling tillbaka varför du inte bör göra någonting alls i det här läget. Juridiskt sett har han inte mycket att hämta.

Friskrivningar som "befintligt skick" har för övrigt mycket begränsad verkan och räddar sällan situationen för säljaren om en vara faktiskt visar sig vara felaktig. Priset måste stämma med skicket. Köparens undersökningsplikt kan dock förstärkas något. Det kan vara något att tänka på för framtiden.

CVN
2009-10-06, 19:26
Nej, naturligtvis inte. Men att man är bra naiv om man utgår ifrån att alla säljare utan att tillfrågas talar om alla brister hos produkten. Till slut åker man på en nit. Tagga ner. Även om han hade skrivit fel hade ju köparen möjlighet att läsa orderspecen, ett papper där det ganska tydligt framgår precis vilka produkter som ingår. Solklart att han inte fullgjort undersökningsplikten, och då har han inget fall.

Menade inte att låta sur eller otrevlig på något sätt, har själv åkt på "en nit" så vet hur det är att få fel information från säljaren.

saab900
2009-10-06, 19:33
Menade inte att låta sur eller otrevlig på något sätt, har själv åkt på "en nit" så vet hur det är att få fel information från säljaren.

Ok, tråkigt att höra. Jag har också gått på en nit, men aldrig igen :)

I det här fallet har han ju fått både rätt och fel produktbeskrivning. Fel beskrivning i ett mail eller vad det var, rimligen ett ärligt misstag, och rätt beskrivning på specen. Jag som köpare skulle koncentrera mig på specen. Det är tyvärr mycket jävligare att köpa begagnat än att sälja, och köparen har stor undersökningsplikt. Bara fel som säljaren rimligen borde känna till kan vara grund för återköp mellan privatpersoner. Med bilar kan det t ex vara att bilfan läcker så mycket olja att man får tanka en dunk olja och en halv tank bensin, eller med datorer att den blir överhettad och startar om med jämna mellanrum.

Degpekka
2009-10-06, 21:42
Köp tillbaks den då så köper jag den för 500:- mer! :)

tsp
2009-10-07, 02:25
Antagligen lär det väl inte tas emot med öppna armar av honom, men jag hade nog kunnat gå med på ett par hundralappars avdrag för att var sjysst helt enkelt. Dock inte i detta fallet för jag tycker att det redan var ett (riktigt) hyggligt pris för den datorn hur som helst.

Nitrometan
2009-10-07, 06:47
Nej, i ett civilmål betalar oftast den förlorande parten den andra partens kostnader. Det är så kallade småmål, som rör värden under en viss summa, där varje part automatiskt bär sina egna kostnader. Nu minns jag tyvärr inte var gränsen för småmål går, men jag tror faktiskt den är lägre än 2800kr, typ 1600-1700 eller så.

småmål's gränsen är på 21400 i dagsläget (Halvt basbelopp)

Aha.

Kan kanske vara bra att veta.

lauria
2009-10-07, 09:49
Han skrev på att han godkände det hela *Han hade sett datorn i befintligt skick


Det är därför man skriver kvitton. Det spelar inge roll om du skulle ha sålt en handväska till han ist för datorn. Han har skrivit på kvittot. Du kan nog var lugn.

kaer
2009-10-07, 09:59
Antagligen har han inget att komma med. Men jag kan verkligen förstå honom, jag hade blivit ordentligt irriterad om jag upptäckt att det satt ett sämre grafikkort i datorn än jag trott det skulle vara.
Det känns verkligen som overkill att man ska granska varenda komponent samtidigt som man köper en dator. Även om nu din beskrivning stämmer mot den packsedel som komplett har gett dig är det ju ingen garanti för att samma hårdvara sitter i datorn.
Att öppna datorn och okulärbesikta komponenterna hade nog inte gett något heller, det brukar inte alltid märkta.
Så det enda rimliga är alltså att starta datorn och köra gpu-z och cpu-z (möjligtvis device manager), är det rimligt?

Vilken lösning har han föreslagit?

tsp
2009-10-07, 11:11
GTS sux.

Du säger att det är ett bra pris, men om du förutsätter att han verkligen behöver den extra prestandan som grafikkortet innebär och då måste köpa ett nytt för någon tusenlapp. Är det fortfarande ett lika bra pris då?

Nu kan jag inte mycket om sånt här (än) men är det så att detta GTX hade kostat mycket mer än 2800 så är det mer eller mindre upp till köparen att misstänka att nånting med affären är skumt (att en felskrivning har skett t.ex.).

Jag vet inte om ni missat det här men.. Båda grafikkortsmodellerna som det rör sig om är gamla och utgångna modeller och inte riktigt dagsaktuella längre! Vidare är det ingen milsvid skillnad i prestanda på korten heller och begagnatvärdet skiljer dem väl åt med ungefär ett par hundralappar. Så om köparen i det här fallet är missnöjd med korten så är det faktiskt bara för honom att sälja sitt 8800GTS, lägga till några hundralappar, och köpa ett begagnat 8800GTX - värre är det inte.

hultman
2009-10-07, 11:55
Var glad att du har att göra med någon som hellre hotar med polisen än tar saken i egna händer. Hade någon liten *********** medvetet lurat mig på blocket så hade jag fan inte låtit det passera. Så kanske det inte var i just detta fall, men om man konsekvent fifflar lite med beskrivningar, betalningar och liknande så kommer man i slutändan att ha ångrat sig mer än man varit smånöjd.

Du kan nog vara hellugn för övrigt. Finns inte en vettig människa som driver det där vidare, även om man nu skulle vinna i någon rättegång.

Kaew
2009-10-07, 12:04
var glad att du har att göra med någon som hellre hotar med polisen än tar saken i egna händer. Hade någon liten *********** medvetet lurat mig på blocket så hade jag fan inte låtit det passera. Så kanske det inte var i just detta fall, men om man konsekvent fifflar lite med beskrivningar, betalningar och liknande så kommer man i slutändan att ha ångrat sig mer än man varit smånöjd.

Du kan nog vara hellugn för övrigt. Finns inte en vettig människa som driver det där vidare, även om man nu skulle vinna i någon rättegång.

+1