handdator

Visa fullständig version : Djurplågeri?


WorkOutBuddy
2009-10-06, 11:33
Nu är det så att jag har fått höra att en särskild person lägger sina två katter i balkongen under hela sommaren. Personen låser in dom i balkongen, när det senare börjar bli lite kallt så låser personen in dom i badrummet. Katterna får inte vara någon annanstans i huset och får tillbringa livet i antingen balkongen eller badrummet. Hur små dessa rum är vet jag inte, men de kan inte vara så stora.
Personen i fråga har också små barn som när de har tråkigt så får de "leka" (dra, slå, rycka i svansen/öronen) med katterna.

Räknas detta som djurplågeri?
Vart/vem kan man ringa om man har frågor eller om man kanske vill anmäla detta?

Tack för svar.

Loca
2009-10-06, 11:50
http://www.jordbruksverket.se/ eller maila. De har koll.

Låter hemskt synd om katterna :/

Alone_in_the_dark
2009-10-06, 11:58
11414 har bra koll också.:)

Loca
2009-10-06, 12:09
11414 har bra koll också.:)

De lägger inte ner nån energi direkt.

Alone_in_the_dark
2009-10-06, 12:13
De lägger inte ner nån energi direkt.

Nej det vet vi, men de har lite bättre koll (hoppas jag:D) på juridiska biten om vad man kan göra och inte.

spoonchest
2009-10-06, 12:16
Detta går emot allt vad sunt förnuft står för. Anmäl.

WorkOutBuddy
2009-10-06, 12:18
Tack för länken och numret. De länkade mig ifrån hemsidan vid "Djurskydd - Djur som sköts på fel sätt" till länsstyrelsens hemsida. Jag ska maila jordbruksverket och kolla om detta räknas om djurplågeri. Är detta fallet så ska jag omedelbart anmäla det till länsstyrelsen.

z_bumbi
2009-10-06, 12:19
De lägger inte ner nån energi direkt.

Hur många djurskyddsfall har du inblick i?

Loca
2009-10-06, 12:19
Nej det vet vi, men de har lite bättre koll (hoppas jag:D) på juridiska biten om vad man kan göra och inte.

okej http://data.fuskbugg.se/skalman01/--------okej.jpg

Grahn
2009-10-06, 12:21
Med tanke på hur lite som händer vid mer ordentligt djurplågeri så undrar jag vad som skall hända vid detta enorma brott......

Allvarligt talar ser jag bara att katterna kanske har det lite snålt om utrymme och stimulans samt att barn(som är som barn är) kanske leker lite väl hårdhänt med dem.
Ska vi kanske kalla på piketpolisen och gå direkt till arkebusering?

Loca
2009-10-06, 12:24
Hur många djurskyddsfall har du inblick i?

Ganska många eftersom jag volontärade på ett djurhem i några år som drevs ideellt såatteh http://data.fuskbugg.se/skalman01/gasp.jpg

WorkOutBuddy
2009-10-06, 12:24
Med tanke på hur lite som händer vid mer ordentligt djurplågeri så undrar jag vad som skall hända vid detta enorma brott......

Allvarligt talar ser jag bara att katterna kanske har det lite snålt om utrymme och stimulans samt att barn(som är som barn är) kanske leker lite väl hårdhänt med dem.
Ska vi kanske kalla på piketpolisen och gå direkt till arkebusering?

Det är just därför jag kollar runt om detta verkligen räknas som djurplågeri. Kan jag så kommer jag ju naturligtvis göra något åt det. Jag tycker inte katterna behandlas på rätt sätt. Vill man inte ha katter i huset så ska man ju för fan inte skaffa katter.

Trapper Buzz
2009-10-06, 12:24
Är det ska torde djuren behöva avlivas och dom vuxna ansvariga i fängelse.
Men fundera om det är 100% säkert före anmälan; kolla in folket lite mer?

z_bumbi
2009-10-06, 12:26
Ganska många eftersom jag volontärade på ett djurhem som drevs ideellt i några år såatteh http://data.fuskbugg.se/skalman01/gasp.jpg

Så exakt hur ska man göra?

Loca
2009-10-06, 12:29
Så exakt hur ska man göra?

Alltså... jag var mest kär i han som drev hemmet och ville ligga lite (fick inte ligga btw).

stafh
2009-10-06, 12:32
Är det ska torde djuren behöva avlivas och dom vuxna ansvariga i fängelse.
Men fundera om det är 100% säkert före anmälan; kolla in folket lite mer?

Finns ställen som tar hand om katter som blivit omhändertagna av myndigheter.


Tycker utan tvekan att du ska anmäla.

Grahn
2009-10-06, 12:33
Det är just därför jag kollar runt om detta verkligen räknas som djurplågeri. Kan jag så kommer jag ju naturligtvis göra något åt det. Jag tycker inte katterna behandlas på rätt sätt. Vill man inte ha katter i huset så ska man ju för fan inte skaffa katter.

Håller med dig om att det inte låter som ett speciellt sympatiskt, men jag har svårt att tänka mig att det kan vara grund för anmälan om du inte kan visa att djuren lider(skador, utmärglade etc etc).

Givetvis kan du ju kolla upp det, men se till att inte överdriva saken det vinner ingen på i längden. :)

WorkOutBuddy
2009-10-06, 12:37
Nej, just precis. När jag hörde detta vart det ju "Oj, stackars katter" men sedan började jag tänka, vart går gränsen för djurplågeri? Hade jag då tagit upp telefonen och ringt polisen, då hade det varit att överdriva. Nu tar jag ju min tid och skriver till jordbruksverket (Länk som jag fick tack vare att jag gjorde denna tråd) för att se hur det egentligen ligger till.

Grahn
2009-10-06, 12:42
Posta deras svar här så vår nyfikenhet blir stillad!

WorkOutBuddy
2009-10-06, 12:43
Yes, det ska jag göra. Vi får se hur lång tid det tar för dom och svara.

J.V
2009-10-06, 12:44
Med tanke på hur lite som händer vid mer ordentligt djurplågeri så undrar jag vad som skall hända vid detta enorma brott......

Allvarligt talar ser jag bara att katterna kanske har det lite snålt om utrymme och stimulans samt att barn(som är som barn är) kanske leker lite väl hårdhänt med dem.
Ska vi kanske kalla på piketpolisen och gå direkt till arkebusering?Lika bra att skita i djur som blir illa behandlade.

stafh
2009-10-06, 13:06
Håller med dig om att det inte låter som ett speciellt sympatiskt, men jag har svårt att tänka mig att det kan vara grund för anmälan om du inte kan visa att djuren lider(skador, utmärglade etc etc).

Givetvis kan du ju kolla upp det, men se till att inte överdriva saken det vinner ingen på i längden. :)

Det är ju uppenbart (om nu påståendena stämmer) att personen i fråga inte är lämpad att ha husdjur, och att de bör omhändertas.

Grahn
2009-10-06, 13:11
Det är ju uppenbart (om nu påståendena stämmer) att personen i fråga inte är lämpad att ha husdjur, och att de bör omhändertas.

Lämpad enligt vilkens måttstock?

Hobbes
2009-10-06, 13:15
Lämpad enligt vilkens måttstock?

Sunt förnuft är en bra måttstock!

Hobbes
2009-10-06, 13:16
Djurplågeri är i svensk rätt ett brott (enligt 16 kap. 13 § brottsbalken) som innebär att någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande, exempelvis genom att djuret misshandlas, överansträngs eller vanvårdas. För djurplågeri kan man dömas till böter eller till fängelse i högst två år.

WIKI: Källa

z_bumbi
2009-10-06, 13:18
Sunt förnuft är en bra måttstock!

Det funkar jättebra att åberopa när en polis blir åtalad för tjänstefel och/eller en veterinären blir anmäld till ansvarsnämnden.

Grahn
2009-10-06, 13:20
Sunt förnuft är en bra måttstock!

Säkert? Vettefan det jag det är väl ett knippe hunduppfödare och liknande som får ha djur trots tidigare fall där vi talar om lite värre saker än ett barn som leker hårdhänt med en katt.

WIKI: Källa

Vart i TS text ser du ngt som klockrent passar in på din länkade wiki text? Jag ser inget, var så vänlig att peka ut passagen som gör det TS beskriver till olagligt beteende.

Hobbes
2009-10-06, 13:30
Det funkar jättebra att åberopa när en polis blir åtalad för tjänstefel och/eller en veterinären blir anmäld till ansvarsnämnden.

Med tanke på att jag utbildar poliser är jag medveten om det. Nu avsåg väl mitt svar måttstocken angående detta specifika fallet!

Säkert? Vettefan det jag det är väl ett knippe hunduppfödare och liknande som får ha djur trots tidigare fall där vi talar om lite värre saker än ett barn som leker hårdhänt med en katt.

Skrev jag säkert? Jag menade bara att i detta fallet avsåg tyckte jag nog att det inte lät såsom att katterna hade det bra! Personen i fråga lät inte såsom en bra person att handa djur, tänkte inte på barnen utan snarare sättet katterna förvarades (det var ju mer fråga om förvaring).

Vart i TS text ser du ngt som klockrent passar in på din länkade wiki text? Jag ser inget, var så vänlig att peka ut passagen som gör det TS beskriver till olagligt beteende.

Ber om ursäkt, jag gör om och gör rätt:

Djurplågeri är i svensk rätt ett brott (enligt 16 kap. 13 § brottsbalken) som innebär att någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande, exempelvis genom att djuret misshandlas, överansträngs eller vanvårdas. För djurplågeri kan man dömas till böter eller till fängelse i högst två år.

Nu har jag inte sett fallet i fråga eller vet om det är sant! Nu tillhör jag förövrigt även den kategorin som tycker att det är vanvård att sätta en katt i exempelvis en 1:a mitt i en stad!

z_bumbi
2009-10-06, 13:31
Djurskyddslagen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

Paragraf 30 och framåt handlar om omhändertagande

Hobbes
2009-10-06, 13:37
Djurskyddslagen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

Paragraf 30 och framåt handlar om omhändertagande

Ja, sunt förnuft eller inte, katterna får nog vara där de är under omständigheterna. Får de rätt mat och vatten så enligt §3 (skulle eventuellt vara angående tillräckligt med utrymme och skydd, där kan inte jag avgöra vad som är tillräckligt?) kan de inte omhändtagas!

Å andra sidan får man ju idga tidelag med djuret sålänge de inte lider i Sverige - vad hände med sunt förnuft?

I stand corrected!

Grahn
2009-10-06, 13:41
Nu har jag inte sett fallet i fråga eller vet om det är sant! Nu tillhör jag förövrigt även den kategorin som tycker att det är vanvård att sätta en katt i exempelvis en 1:a mitt i en stad!

Fast med den utgångspunkten så kanske du inte är helt överrens med gällande praxis, katter i små lägenheter i innerstaden är knappast speciellt ovanliga... ;)

Men om vi tar det du satte i bold.
"uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande"

Vilket lidande hittar du i texten? Märk väl att du skall bevisa detta lidande inte bara gissa dig till det.

"överansträngs eller vanvårdas"

Vart överansträngs djuren? Menar du på allvar att barnens lek skulle kvalificera, barnfamiljer får djurförbud i svedala? Min tolkning av överansträngs här är ett dragdjur som tvingas arbeta till bristningsgränsen.
Vanvårdas, ja det är ju hyffsat svepande men såvida det inte står riktigt risigt till på balkong eller badrumsfronten med djur som lever i sitt eget träck eller koks i solvärmen så ser jag inte ngt som påvisar detta.

I slutändan måste ju djuret undersökas, vi kan ju inte börja skrika vanvård på en historia i tredje hand och tolka fritt fram en bild av misär och elände.
Det känns som att det är viktigt att läsa det lilla som skrivs om situationen med minimalt med färgade glasögon.

Mental
2009-10-06, 13:45
Å andra sidan får man ju idga tidelag med djuret sålänge de inte lider i Sverige - vad hände med sunt förnuft?

I stand corrected!

Ja, vad är problemet om djuet inte lider, vi får ju förfan slå ihjäl och äta upp dem, det är i mina ögon mycket värre.

Hobbes
2009-10-06, 13:51
Ja, vad är problemet om djuet inte lider, vi får ju förfan slå ihjäl och äta upp dem, det är i mina ögon mycket värre.

Ditt nick fick ju en hel ny innebörd när man läste din inledande mening!;)

Jag är uppväxt på gård, nej, jag ser inte problemet med att Ferdinand fick en bult i pannan och vi åt honom till lunch!

Hobbes
2009-10-06, 13:56
Fast med den utgångspunkten så kanske du inte är helt överrens med gällande praxis, katter i små lägenheter i innerstaden är knappast speciellt ovanliga... ;)

Men om vi tar det du satte i bold.
"uppsåtligen eller av grov oaktsamhet otillbörligen utsätter djur för lidande"

Vilket lidande hittar du i texten? Märk väl att du skall bevisa detta lidande inte bara gissa dig till det.

"överansträngs eller vanvårdas"

Vart överansträngs djuren? Menar du på allvar att barnens lek skulle kvalificera, barnfamiljer får djurförbud i svedala? Min tolkning av överansträngs här är ett dragdjur som tvingas arbeta till bristningsgränsen.
Vanvårdas, ja det är ju hyffsat svepande men såvida det inte står riktigt risigt till på balkong eller badrumsfronten med djur som lever i sitt eget träck eller koks i solvärmen så ser jag inte ngt som påvisar detta.

I slutändan måste ju djuret undersökas, vi kan ju inte börja skrika vanvård på en historia i tredje hand och tolka fritt fram en bild av misär och elände.
Det känns som att det är viktigt att läsa det lilla som skrivs om situationen med minimalt med färgade glasögon.

Nej, det var därför jag insåg mitt synsätt brann upp innan det ens kom av landningsbanan!

Håller med dig, det är givetvis en tolkningsfråga! Gå in på valfritt Zoo så har man ju lite att göra!

Jag tror nog att jag reagerade mest på själva behandlingen av katterna (om det nu är sant) varför överhuvudtaget ha katter om man inte vill ha dem i huset!

Nej, den vanvård vi sett runt om i Sverige har varit mer i samband med bondgårdar och liknande - det är ju skräckscenarion!*cry*

Grahn
2009-10-06, 14:00
Precis, situationen låter ju inte direkt bra.
Men steget därifrån till att blanda in myndigheter och ta djuren ifrån familjen är ju iaf som jag uppfattar det rätt stort.

Mental
2009-10-06, 14:09
Ditt nick fick ju en hel ny innebörd när man läste din inledande mening!;)

Jag är uppväxt på gård, nej, jag ser inte problemet med att Ferdinand fick en bult i pannan och vi åt honom till lunch!

Det är ju det jag menar, för etiska veganer / vegitarianer så är det ju sunt förnuft att man inte bara kan slå ihjäl djur och äta deras kroppar. Det är djupt oetiskt.

Själv äter jag kött och avstår djursex, men rent argumentationsmässigt så varför är det ok att skjuta Ferdinan i huvudet men inte ta Rosa bakifrån?

Hobbes
2009-10-06, 14:26
Det är ju det jag menar, för etiska veganer / vegitarianer så är det ju sunt förnuft att man inte bara kan slå ihjäl djur och äta deras kroppar. Det är djupt oetiskt.

Själv äter jag kött och avstår djursex, men rent argumentationsmässigt så varför är det ok att skjuta Ferdinan i huvudet men inte ta Rosa bakifrån?

Jag förstod ju det, men håll med om att det lät "liiiite" skoj (internetkrigar argumentationsmässigt)?

Givetvis kommer vi nog alltid att få två sidor av myntet beroende på om vi äter kött eller inte - nu menar jag dock inte att man per automatik gillar att ta rosa bakifrån för att man är vegan! Men att i en diskussion ter sig båda sidornas argument rätt starka!

Hobbes
2009-10-06, 14:27
Precis, situationen låter ju inte direkt bra.
Men steget därifrån till att blanda in myndigheter och ta djuren ifrån familjen är ju iaf som jag uppfattar det rätt stort.

Instämmer, ibland räcker det ju faktiskt med att plinga på dörren och prata med folk!

Det reder ut rätt många missförstånd!

WorkOutBuddy
2009-10-06, 18:18
Jag skrev samma sak till dom som jag skrev här, fick till svar:

"Hej!

Detta är nåt du ska anmäla till din djurskyddsinspektör som jobbar på
länsstyrelsen.
http://www.lst.se/lst "

saab900
2009-10-06, 18:45
Lika bra att skita i djur som blir illa behandlade.

Jag kan i alla fall inte det. Men jag är nyfiken på hur du resonerar då. Tänker du på att vi inte ska bry oss om djur när det finns människor som lider?

Grahn
2009-10-07, 08:20
Jag skrev samma sak till dom som jag skrev här, fick till svar:

"Hej!

Detta är nåt du ska anmäla till din djurskyddsinspektör som jobbar på
länsstyrelsen.
http://www.lst.se/lst "

Låter som ett standardsvar, om du följer upp det så vore det intressant att höra vad djurskyddsinspektören säger. :)

Mats J
2009-10-07, 08:38
En släkting till mig har en kanin utomhus året runt, buren är ca 100*40 cm. Där får den vara jämt oavsätt väder. Tycker det är helt vidrigt och klarar inte ens av att besöka de längre. Har även jag övervägt att anmäla svinen (trots att vi är släkt). Skall bli intressant att höra vad du får för svar.

Tiina
2009-10-07, 08:52
Det finns givetvis djurskyddsbestämmelser som minimimått för ytan som djur hålls i. Information ges på jordbruksverkets hemsida. Hoppas att dina ansträngningar ger resultat så att katterna får det bättre.

Grahn
2009-10-07, 08:53
En släkting till mig har en kanin utomhus året runt, buren är ca 100*40 cm. Där får den vara jämt oavsätt väder. Tycker det är helt vidrigt och klarar inte ens av att besöka de längre. Har även jag övervägt att anmäla svinen (trots att vi är släkt). Skall bli intressant att höra vad du får för svar.

Rent spontant undrar jag om kaniner inte faktiskt brukar vara just utomhus i naturen, fast de finns väl eg inte naturligt i stora delar av Sverige iofs vet inte var de bor.

Liten bur :/

Wille005
2009-10-07, 09:01
Djur skall vara ute i det fria.

Mats J
2009-10-07, 09:03
Finns inga kaniner vilt där vi bor. Är väll framförallt det faktum att den får vara i buren hela tiden som jag stör mig mest på.

Grahn
2009-10-07, 09:09
Finns inga kaniner vilt där vi bor. Är väll framförallt det faktum att den får vara i buren hela tiden som jag stör mig mest på.

Många barnfamiljer som skaffar djur som de inte vet vad de ska göra av när barnet tröttnat :/

Skicka dem ett bra recept på kaningryta :D

Pluttski
2009-10-07, 09:11
Ska självklart anmälas till djurskyddsinspektören, de är utbildade att tolka lagen och bedöma djurens levnadsstandard. Även om inte tvångsomhändertagande är aktuellt så kan de utbilda personen i fråga i vad som behövs för att katterna ska må bra. Om inte annat så kan det vara bra med en anmälan för statistikens skull utifall någon mer anmäler så finns det mer som tyder på att djuren faktist far illa (om de nu gör det).

Exdiaq
2009-10-07, 09:52
Nej, just precis. När jag hörde detta vart det ju "Oj, stackars katter" men sedan började jag tänka, vart går gränsen för djurplågeri? Hade jag då tagit upp telefonen och ringt polisen, då hade det varit att överdriva. Nu tar jag ju min tid och skriver till jordbruksverket (Länk som jag fick tack vare att jag gjorde denna tråd) för att se hur det egentligen ligger till.


Nu vet jag inte hur du är, men jag hade i alla fall hellre ringt polisen och sedan hade det visat sig att de inte hade det så farligt än att jag inte ringde och de tar stor skada.

Grahn
2009-10-07, 10:00
Nu vet jag inte hur du är, men jag hade i alla fall hellre ringt polisen och sedan hade det visat sig att de inte hade det så farligt än att jag inte ringde och de tar stor skada.

För folk tycker ju att det är så trevligt att polisen kommer in och kikar, det ställer ju inte alls till någon skada.

WorkOutBuddy
2009-10-07, 19:21
Jag pratade lite med personen som informera mig om detta och det som som hände var:

Kvinnan som hade katterna hade skaffat dom i början av detta år, på grund av barnen som ville så gärna ha katter. Hon själv gillade inte katter så, hon sket fullständigt i dom så länge de inte störde henne. Det var tydligen så att hon hade haft dom den här sommaren i balkongen och placerat dom nu när det börjat i kallt i badrummet (jag missuppfatta det hela och trodde att kvinnan hade haft katterna och behandlat dem på detta sätt i flera år).

Jag bad personen att gå tillbaka igen för att kolla läget. Kvinnan har nu gett bort katterna.
Slutet gott, allting gott.

Loca
2009-10-07, 19:49
hoorray!!

Nitrometan
2009-10-08, 07:26
Slutet gott, allting gott.
Vad bra!