handdator

Visa fullständig version : Får i pizzeriakällare i Tidaholm


Blomstrande
2009-10-06, 10:14
Stackars djur!! :(
Om ni klickar på länken får ni se en fin bild av de tre baggarna som trängs bland träcket i källaren.

http://www.sr.se/cgi-bin/skaraborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=3147175

En pizzeria i Tidaholm har tvingats stänga sedan det uppdagats att ägaren förvarat levande får i källaren. Även slaktrester efter ett får har hittats.
Det var ett vittne som såg fåren transporteras in i lokalen i söndags och när polisen kom till pizzerian upptäcktes tre levande får, blod och slaktrester i lokalen.

- Polisen fick se först lite fårskit på bakgården, vid trappan som leder ner till pizzerians källare, säger Britt Svensson som är livsmedelsinspektör i Tidaholm.

Tre baggar med horn
I källaren, där det också förvaras livsmedel, hittade polisen tre baggar med horn som gick lösa i lokalen. Dessutom fanns blod och slaktrester efter ett fjärde får.

-Jag vet inte om man kan bevisa att fåret slaktades just där. Pizzabagaren säger att det slaktades på annan plats, säger Britt Svensson.

Polisens bilder räcker
Från i dag har pizzerian stängts.

- Polisens bildbevis räcker för att att jag kan förbjuda pizzerian att hålla öppet. Det är inte tillåtet att ha levande djur i en livsmedelslokal.

Det finns inga tidigare anmärkningar mot pizzerian. Men på Britt Svenssons bord ligger nu en ansökan om tillstånd enligt den nya lagstiftningen.

- Det nya tillståndet kommer att avslås efter den här händelsen.

Ägaren menar att djuren inte slaktats i lokalen utan bara släppts in där eftersom han tyckte synd om dem eftersom de annars skulle stå i en trång transport.

Förutom omedelbar stängning av restaurangen har polisen upprättat en anmälan om brott mot livsmedelslagen.

------------

Man undrar vilken pizza som har dekorerats med fårkött?! Kan det ha varit en lokal variant av Vesuvio?

Herr Oberst
2009-10-06, 10:34
Gissar på att någon vill ha sina lammisar halalslaktade

Nitrometan
2009-10-06, 10:56
Garanterat fårkött i den kebaben?

Stackars får. I en källare. :(

Aleqz
2009-10-07, 10:43
Helt sjukt.

Verbatim
2009-10-07, 10:47
Ingen ica-kebab där som har legat i frysdisken två senaste månaderna, kebaben är helt nyslaktad, fräsh och mör, jag anar en ny försäljningsidé.

Kund: Hej, en kebabpizza med mild sås.
Pizzabagare: Brb ska slakta får.

Herr Oberst
2009-10-07, 10:57
Ingen ica-kebab där som har legat i frysdisken två senaste månaderna, kebaben är helt nyslaktad, fräsh och mör, jag anar en ny försäljningsidé.
Och de oförpackade livsmedlen som låg brevid och "tittade på" under själva slakten är kanske lite mindre fräsch och mör

jakke
2009-10-07, 11:11
Det är inte första gången polisen gör liknande tillslag. I borås kom polisen in mitt under slakten en gång. Där hittade man fler får i frysboxen.

stevebc
2009-10-07, 11:14
Har man sett! Ett Pizza-Zoo!

Finns djuret på pizzan kan era barn komma och klappa dem.

mattilainen
2009-10-07, 11:22
undra hur de personerna känner sig nu efter att köpt pizza där i förrgår.. Äcklade tro?

Deceiver85
2009-10-07, 11:43
"15 minuter, en kvart" får helt klart en ny innebörd ;)

G_lund
2009-10-07, 12:29
Närproducerat :)

oath5
2009-10-07, 13:54
Typiskt Tiahölmare

Baan
2009-10-07, 14:07
Det är inte första gången polisen gör liknande tillslag. I borås kom polisen in mitt under slakten en gång. Där hittade man fler får i frysboxen.

Andra gången!!!!111

hahavaffan
2009-10-07, 14:38
har man sett! Ett pizza-zoo!

Finns djuret på pizzan kan era barn komma och klappa dem.hahahaha

Andra gången!!!!111:laugh:

berra_berra
2009-10-07, 17:56
FÅR det lov att vara en pizza?

patrikjo
2009-10-07, 18:10
Jag ser faktiskt inga större problem med det. Visst ser inte de där fåren ut att ha det speciellt trevligt, men om de hade fått lite större utrymme och rum som man inte förvarade annat i?

Jag ser ingenting i artikeln som tyder på att djuren skulle plågats, förutom då att de står lite trångt. Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa ett får om jag hade plats för det och kunde slakta ordentligt.

stevebc
2009-10-07, 18:36
Ja, djuren har det nog ändå OK jämfört med många bondgårdar och djurtransporter. I det här fallet tänker jag inte så mycket på djuren utan på min egen skull, hur hygienen är osv. Ligger ju för fan skit på golvet.

Blomstrande
2009-10-08, 08:38
Jag ser faktiskt inga större problem med det. Visst ser inte de där fåren ut att ha det speciellt trevligt, men om de hade fått lite större utrymme och rum som man inte förvarade annat i?

Jag ser ingenting i artikeln som tyder på att djuren skulle plågats, förutom då att de står lite trångt. Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa ett får om jag hade plats för det och kunde slakta ordentligt.

Jag antar att du inte såg bilden? Man brukar normalt inte slakta djur i ett trångt kök med levande djur och träck på golvet i närheten.

Det är stora risker för bakteriebildning när man öppnar buken på djuret och tar ut inälvorna.

Det är nog ingen som har något emot fårhållning i allmänhet, men när tre baggar står ihopklämda i ett trångt utrymme med sin döda kusin utspridd runtomkring så fanns det nog skäl till att polisen stängde pizzerian :D

Ja, djuren har det nog ändå OK jämfört med många bondgårdar och djurtransporter. I det här fallet tänker jag inte så mycket på djuren utan på min egen skull, hur hygienen är osv. Ligger ju för fan skit på golvet.

Precis...

Det säger ju en del om hygientänkandet. Om man låter bajs ligga på golvet, hur stora är oddsen att man utövar perfekt hygien vid slakt och matlagning etc.

Yes
2009-10-08, 08:40
FÅR det lov att vara en pizza?
Vilket fåraktigt skämt.

jens__E
2009-10-08, 08:46
Vilket fåraktigt skämt.

Får bock tacka lam?

jontet
2009-10-08, 09:30
när jag ser företag outas i media med någon klantighet brukar jag lägga någon rolig kommentar som relaterar till det på gulasidornas kommentarfunktion(numera rejta.se) men de har spärrat funktionen för pizzeria venecia tråkigt nog

patrikjo
2009-10-08, 09:43
Jag antar att du inte såg bilden? Man brukar normalt inte slakta djur i ett trångt kök med levande djur och träck på golvet i närheten.

Det är stora risker för bakteriebildning när man öppnar buken på djuret och tar ut inälvorna.

Det är nog ingen som har något emot fårhållning i allmänhet, men när tre baggar står ihopklämda i ett trångt utrymme med sin döda kusin utspridd runtomkring så fanns det nog skäl till att polisen stängde pizzerian :D



Precis...

Det säger ju en del om hygientänkandet. Om man låter bajs ligga på golvet, hur stora är oddsen att man utövar perfekt hygien vid slakt och matlagning etc.

Jag ser bilden, men jag ser inga andra matvaror där, och jag ser inga tecken på att det skulle slaktats precis i samma rum.

Angående att det ligger bajs på golvet så funderar jag på hur du tror det ser ut på en gård egentligen. Man kan inte direkt sätta blöja på fåren..

Yes
2009-10-08, 10:09
Får bock tacka lam?
Vilken konstig fråga, var inte en sån fårskalle nu.

saab900
2009-10-08, 11:35
Jag ser bilden, men jag ser inga andra matvaror där, och jag ser inga tecken på att det skulle slaktats precis i samma rum.

Angående att det ligger bajs på golvet så funderar jag på hur du tror det ser ut på en gård egentligen. Man kan inte direkt sätta blöja på fåren..

Jovisst, men man brukar inte öppna och ta ur fåren i ladugården, det gör man på ett slakteri.

stevebc
2009-10-08, 11:44
Jag ser bilden, men jag ser inga andra matvaror där, och jag ser inga tecken på att det skulle slaktats precis i samma rum.

Angående att det ligger bajs på golvet så funderar jag på hur du tror det ser ut på en gård egentligen. Man kan inte direkt sätta blöja på fåren..Nej, men bajs i ett kök är inte OK.

patrikjo
2009-10-08, 11:54
Nej, men bajs i ett kök är inte OK.
Nej, självklart inte. Men har det stått någonstans att det var i köket och inte i ett separat utrymme? Och har det stått någonstans att de hade slaktat i samma rum som djuren stog?

Mental
2009-10-08, 12:01
http://www.sr.se/Diverse/AppData/isidor/images/News_images/344/741588_1121_875.jpg

Det ser ju som sagt lite olämpligt ut :)

The Swedish Oak
2009-10-08, 13:23
Inte första gången något sånt här händer:

http://www.youtube.com/watch?v=rIEl7JkCNpk

Baan
2009-10-08, 14:08
Det ser ju som sagt lite olämpligt ut :)

Ja, ingen känsla för inredning alls!