handdator

Visa fullständig version : Axlars baksida dagen efter framsida?


Storoxen
2009-10-06, 10:13
kör just nu:

Mån bröst,framsida axlar, vader
tis vila
ons rygg, baksida axlar, mage
tors vila
fre Armar, vader
lör Ben, mage
sön vila

Frågan jag har är om det går bra att hoppa över vilo dagen mellan pass 1 och 2? Eller kommer axlarna ta skada av det?

Då skulle mitt schema bli så här och jag skulle få lite extra vila efter rygg passet tills det är dax för armar och slipper träna på lördagar.



Mån bröst,framsida axlar, mage
tis rygg, baksida axlar, vader
ons vila
tors Ben, mage
fre Armar, vader
lör vila
sön vila

Morty
2009-10-06, 10:19
Framsida och baksida axlar är antagonister till varandra. De går således mycket bra att träna så. Som att träna biceps och triceps med en dag mellan (som du har). Bli inte förvirrad för att det är samma muskelgrupp, de är varandras antagonister i alla fall.

dellan
2009-10-06, 10:24
Baksida med rygg och framsida med bröst är way to go. Inga problem att köra två dagar i rad utan vila.

Pjotor
2009-10-06, 12:44
Jag har ibland fått känningar i axelleden när jag har tränat mycket axlar, men det har försvunnit efter en kortare tids vila. Om dina leder orkar med träningen så gör musklerna högst sannolikt det också.

Storoxen
2009-10-06, 13:03
Tack för svaren! då är det bara och bege sig till gymmet och kriga vidare!

Kauppi
2009-10-06, 13:30
Framsida och baksida axlar är antagonister till varandra. De går således mycket bra att träna så. Som att träna biceps och triceps med en dag mellan (som du har). Bli inte förvirrad för att det är samma muskelgrupp, de är varandras antagonister i alla fall.

då har jag en fråga...
om man ska köra axelpress antingen med stång eller hantlar? vart tar det?
tar de inte hela axlarna? :)

o tips på övningar för fram- samt baksida axlar tack!

Martin Löwgren
2009-10-06, 13:42
då har jag en fråga...
om man ska köra axelpress antingen med stång eller hantlar, vart tar det?


Primärt på främre fibrerna, sekundärt på mellersta fibrerna och minimalt på bakre fibrerna oavsett stång eller hantel.

Ahlner
2009-10-06, 14:03
Primärt på främre fibrerna, sekundärt på mellersta fibrerna och minimalt på bakre fibrerna oavsett stång eller hantel.

Jag har en liten följdfråga. Då den enda specifika axelträningen jag genomför för tillfället är pressar med hantel och sidolyft som får antas påverka främre respektive mellersta fibrerna mest, bör jag också ha med en övning för baksida axlar eller är Chins, Roddar och Marklyft tillräckligt?

Tack

Martin Löwgren
2009-10-06, 15:15
Jag har en liten följdfråga. Då den enda specifika axelträningen jag genomför för tillfället är pressar med hantel och sidolyft som får antas påverka främre respektive mellersta fibrerna mest, bör jag också ha med en övning för baksida axlar eller är Chins, Roddar och Marklyft tillräckligt?

Tack

Generellt räcker det med roddar för att aktivera bakre fibrerna av axelmusklen.

De bakre fibrerna av axelmusklen är enligt anatomin (namn, innervation) en del axelmuskeln men rent funktionellt är det en ryggmuskel och ska därför tränas som en sådan.

Det kan vara en ide att lägga in en specifik övning för bakre deltoideus för att skapa en harmoni och bra balans men ska egentligen inte vara nödvändigt med en korrekt ryggträning.