handdator

Visa fullständig version : Tyck till om vila mellan setten!


Assazel
2003-09-03, 09:44
Vilket av dessa två alternativ föredrar ni?

1. Köra ett sett och vila kort tid, kanske 1 minut. Sen börja igen på nästa sett men då lite färre reps.

2. Vilar längre mellan setten och kan då orkar lite fler reps.


Vet att detta är individuellt men jag är ute vad ni föredrar.
Så bara skriv hur ni gör...

(om du är kvar på forumet Bateman vill jag även veta ditt)

Alltså alternativ 1 eller 2. Motivering är givetvis välkommet!

Tack!

z_bumbi
2003-09-03, 10:11
Det beror på vad jag tränar, kör jag uthållighet/mjölksyra så är det nr 1, är det styrka så är det nr 2. Viss variation kan förekomma även om detta upplägg är det som dominerar.

Pressarn
2003-09-03, 10:23
Alltid nr. 2
Konditionsträning kör jag inte i gymmet.
Väntar tills jag har laddat upp både psykiskt och fysiskt och sen kör jag, nervsystemet behöver mer återhämtning än musklerna. Efter ett uppvärmningsset behöver jag inte lika lång vila som efter det näst sista i pyramiden (bara på väg upp).

Castro
2003-09-03, 11:00
Jag väntar hellre lite längre tid än lite för kort tid.

King Grub
2003-09-03, 11:15
Jag går helt på känsla. När jag känner att jag kan göra mig själv rättvisa i nästa set är det dags. Och ett tungt knäböjspass kräver längre vila mellan seten är ett bicepspass.

Assazel
2003-09-03, 12:01
jag kan inte känna den känslan. Jag blir ju mer i form ju längre jag väntar, men för länge skall man ju inte vänta... !?

Väntar jag 10 min mellan varje set så är ju jättestark igen. kommer ju ta en hel natt att träna... hur känner ni när ni är redo?

Fultjack
2003-09-03, 12:21
samma som Grub , vilar ganska länge mellan ett sett knäböj medans man inte vilar mycket alls när man kör bicepscurl ...

man känner det bara helt enketl när man är redo ...

Solros
2003-09-03, 12:43
Jag vilar "länge" och gör få reps jag! :D

Fartman
2003-09-03, 13:16
typ 2an.. vilar tills jag känner mig redo igen, ibland kan det bli lite väl lång vila nästan.. men det känns iaf rätt så..

Pressarn
2003-09-03, 13:37
Om man kör nära max så kan man ju vila tills man kan "tänka sig" lyfta den vikten igen, vilket man knappast kan göra precis efter setet.

mangemani
2003-09-03, 13:49
kör slut mej helt i 1 set,sen vilar jag mej i 3-5 minuter...hört att det ska vara bra som fettförbrännande träning och hitills har detta funkat.

Herkulez
2003-09-03, 14:08
nästan uteslutande 1:an

kör bara 2:an när jag kör riktigt tunga böj

Tompi
2003-09-03, 14:16
Varierar, just nu kör jag med rätt mkt vila mellan setten. Sen kommer jag köra några veckor med lättare vikter och mindre vila.

Assazel
2003-09-03, 14:31
Hekulez: hur har det gått? HAr du slimmad kropp, bulkig, bara grov etc? Kul att veta och även om du alltid har kört med alt 1

King Grub
2003-09-03, 15:04
Originally posted by mangemani
kör slut mej helt i 1 set,sen vilar jag mej i 3-5 minuter...hört att det ska vara bra som fettförbrännande träning och hitills har detta funkat.

Fettförbrännande? Nu är du verkligen ute och cyklar. Och det är nog där du borde sitta om du är ute efter fettförbränning. Styrketräning är styrketräning, inte fettförbränningsträning.

Grandi
2003-09-03, 15:21
Vanligen brukar mina pauser mellan setten bli cirka 1 till 1 1/2 minut långa, beroende på vilken rörelse det är frågan om. När jag kört maxstyrketräning emellanåt har jag haft ca. 3 minuters pauser mellan setten, trots att mitt tålamod inte riktigt räcker till för detta. Det blir alltså att variera, men oftast 1 till 1 och en halv minut, kanske närmare alternativ 1 då.

Har hört på ett forum i Finland ( jadå, man e ju finlandssvensk :devil: ) att det finns undersökningar som visat att maximal muskeltillväxt stimuleras fram med 1 minuts paus mellan setten. Detta är ju individuellt men för de flesta skulle denna regel gälla, någon som kan berätta mera? Passar iallafall mej eftersom mina pauser ändå håller sej kring den nivån...

Assazel
2003-09-03, 15:22
"""Fettförbrännande? Nu är du verkligen ute och cyklar. Och det är nog där du borde sitta om du är ute efter fettförbränning. Styrketräning är styrketräning, inte fettförbränningsträning."""


haha, kul inlägg!

Herkulez
2003-09-03, 15:25
Originally posted by Hominus_Nocturna
Hekulez: hur har det gått? HAr du slimmad kropp, bulkig, bara grov etc? Kul att veta och även om du alltid har kört med alt 1

Just nu är den väl lite halvslimmad, men har börjat bulka så jag är en liten tjockis snart :D

Nä men det är så jag gillar att köra, vill fort in och fort ut, fungerar bra för mig, sen så kör jag inte så hemst mycket set heller, ett bröstpass brukar ta ungefär 30 minuter a´9-12 set.

Dom flesta som tränar provar att träna med mig brukar ligga och flåsa på golvet efter 15 minuter :smokin:

Förut körde jag med alt 2 men 1:an fungerar bättre för mig ( + att den är roligare)