handdator

Visa fullständig version : Hur farlig är en översträckning?


Black Star Abyss
2009-10-05, 23:18
I grappling så besegrar man ju motståndare genom att dra lås som tvingar motståndaren att klappa ut. Det är inte ovanligt med översträckta armbågar och knän. Hur farligt är detta? Jag blir livrädd och klappar så fort jag känner att motståndaren har bra grepp och börjar dra i låset, vågar absolut inte försöka "kämpa emot" och vänta på att motståndaren lyckas slita leden åt fel håll.

Men som sagt, om knät blir översträckt, är detta jättefarligt eller är det inget att oroa sig över? Har varit med om översträckt armbåde och det gjorde ont som satan men var bra efter två dagar.

mattilainen
2009-10-05, 23:25
Varje gång jag blivit översträckt i armbågen, axeln eller knät så tar det olika lång tid varje gång. En gång åkte jag på ett jävla lås på armen som jag inte kunde klappa av då vi låg i en otorligt konstig position och jag försökte sträva emot. Det tog då ca 4 veckor innan jag kände att det var helt ok. Men Om det är farligt vet jag inte. Jag vet bara att du ska lita på dom du kör med, ofta kan dom sin sak och om man inte testar på att bli utlåst på riktigt utan klappar av direkt så kommer du ha det emot dig när du ska börja tävla, om du skulle vilja det.

Det går över efter ett tag också, när man känner sig säkrare och vågar känna på det. Hoppas det jag skrivit gett dig något iaf.

Martin Löwgren
2009-10-06, 11:14
När du sträcker en led utanför dess anatomiska barriär händer flera saker. Bland annat töjer du ut ligamenten (ledbanden) vilket kommer försämmra propioceptionen (ledkänslan) i leden.

Du kan även skada brosket om du går tillräckligt långt utanför ledens rörelseomfång.

Black Star Abyss
2009-10-06, 13:06
Varje gång jag blivit översträckt i armbågen, axeln eller knät så tar det olika lång tid varje gång. En gång åkte jag på ett jävla lås på armen som jag inte kunde klappa av då vi låg i en otorligt konstig position och jag försökte sträva emot. Det tog då ca 4 veckor innan jag kände att det var helt ok. Men Om det är farligt vet jag inte. Jag vet bara att du ska lita på dom du kör med, ofta kan dom sin sak och om man inte testar på att bli utlåst på riktigt utan klappar av direkt så kommer du ha det emot dig när du ska börja tävla, om du skulle vilja det.

Det går över efter ett tag också, när man känner sig säkrare och vågar känna på det. Hoppas det jag skrivit gett dig något iaf.

Skulle våga testa gå lite längre om motståndaren gå med på att inte rycka för kung och fosterland när han har låset, utan dra lite långsamt så man hinner klappa ur. Armarna är inte så farliga men just knäna är jag livrädd för att översträcka. Tack för ditt svar iaf. :)


När du sträcker en led utanför dess anatomiska barriär händer flera saker. Bland annat töjer du ut ligamenten (ledbanden) vilket kommer försämmra propioceptionen (ledkänslan) i leden.

Du kan även skada brosket om du går tillräckligt långt utanför ledens rörelseomfång.

Ok, så det bekräftar det jag misstänkte - att man ska undvika det till varje pris.