Visa fullständig version : Hur minimera eftersvett?
Nu är jag trött på skiten. Vad är ert bästa sätt att inte eftersvettas?
Visst har man ordentligt med tid på sig kan man väl klara av det, men om man inte har det? Och speciellt om det är lite varmt och fuktigt i omklädningsrummet!
VAD GÖR NI!??!
Kalldusch, så kall att du fryser när du går ut från duschen. Klart.
Ja, duscha, riktigt kallt, 5 cm kallt..
Men då tycker jag att det blir eftersvett lik förbannat, för att kroppen... typ kompenserar?
kalle_banan
2009-10-05, 23:23
Jag brukar duscha mycket varmt och mycket länge, och det funkar perfekt om jag kör lite kalldusch innan jag går ur duschen, slipper eftersvettingarna och allt vad det innebär, tycker du att det inte funkar så kör några minuter till nästa gång.
_slipknot1_
2009-10-05, 23:26
hoppa inte in i duschen direkt efter passet utan vila o kom ned i puls först. 5-15min beroendes på. Brukar hjälpa. Inte stressduscha.
Trapper Buzz
2009-10-05, 23:31
+1 på Slipknot. Finns ingen anledning att stressa.
+1 på Slipknot. Finns ingen anledning att stressa.
Klart som fan att det finns anledningar att stressa ibland.
Trapper Buzz
2009-10-05, 23:36
Nej. Stress och träning hör inte ihop.
Nej. Stress och träning hör inte ihop.
Nej, man tränar och stressar efteråt.
Trapper Buzz
2009-10-05, 23:42
Ja; men vänta med det tills du lämnat omklädningsrummet. Meditation? Bastu?
Jag har jobbat 200% och haft och har fem ungar, hus och tjatiga käringar..
Nog har man fått lära sig stresshantering.
Frågan gällde hur undviker man eftersvett?
Svart är här mycket enkelt: Sitt kvar en stund före dusch (Käka ex frukt), och även efter.
Trapper och slipknot har helt klart rätt. Att sänka värmen med en kall dusch hjälper förståss, men om hjärtat fortsätter att pumpa hårt och kroppen är i beredskap (sympatiska nervsystemet)?
Nä, sänk temperaturen OCH pulsen. Sympatiska nervsystemet måste alltså få ställas åt sidan. Meditation funkar säkert skitbra.
Jag gissar visserligen bara här =), men det känns som kvalificerade gissningar.
_slipknot1_
2009-10-06, 00:53
Klart som fan att det finns anledningar att stressa ibland.
Ja men då får man stå ut med att svettas. Nu frågade ju TS hur man undviker detta och genom att minska pulsen löser man problemet såvida man inte är ett
"svettfenomen" som svettas hela tiden oavsett träning och låg puls. Att duscha snabbt och kallt kommer inte att ge effekt. Är det tillräckligt kallt chockas ju kroppen och det sänker knappast pulsen. Däremot kan man med en varm och lång dusch få ned pulsen och därmed svettningarna. Allt handlar om avstressande och puls nedtrappning.
Olwe. Sympatiska nervsystemet lät mera som något som aktiveras under annan typ av psykisk och fysisk aktivitet. "Även kallad "fight or flight"." taget från Wiki.
Man kallsvettades.
Är ingen forskare inom området iof talar bara utifrån egna svettiga erfarenheter med stressduschar:cool:
Jo jo. Men han svettas ju efter träning. Han har alltså aktiverat/stressat kroppen innan. Jag är inte heller någon expert men kroppen bör reagera via sympatiska nervsystemet (öka, till exempel lungornas funktion, hjärtslag, blodtryck och sänker vissa nadra funktioner).
För att motverka detta aktiverar man då det parasympatiska nervsystemet, vilket arbetar motsatt (men inte enhetligt, som sympatiska gör).
Alltså, kroppen är upptrissad och stressad efter att ha satts i en ansträngande och krävande situation (träningen). Genom exempelvis meditation eller något annat avslappningstrix så som en andningsövning så bör man kunna sänka dessa funktioner och lugna ner kroppen och pulsen.
Det här bygger på att kroppen fugerar som i en stresssituation under träning. Jag vet i ärlighetens namn inte riktigt om det fungerar på det sättet, har inte studerat så djupt inom ämnet och heller inte inom jusst det här området.
Aja, vi behöver kanske ingen vidare debatt om detta, känns like overkill. I alla fall kl 02.15 på natten.
_slipknot1_
2009-10-06, 01:28
Jo jo. Men han svettas ju efter träning. Han har alltså aktiverat/stressat kroppen innan. Jag är inte heller någon expert men kroppen bör reagera via sympatiska nervsystemet (öka, till exempel lungornas funktion, hjärtslag, blodtryck och sänker vissa nadra funktioner).
För att motverka detta aktiverar man då det parasympatiska nervsystemet, vilket arbetar motsatt (men inte enhetligt, som sympatiska gör).
Alltså, kroppen är upptrissad och stressad efter att ha satts i en ansträngande och krävande situation (träningen). Genom exempelvis meditation eller något annat avslappningstrix så som en andningsövning så bör man kunna sänka dessa funktioner och lugna ner kroppen och pulsen.
Det här bygger på att kroppen fugerar som i en stresssituation under träning. Jag vet i ärlighetens namn inte riktigt om det fungerar på det sättet, har inte studerat så djupt inom ämnet och heller inte inom jusst det här området.
Aja, vi behöver kanske ingen vidare debatt om detta, känns like overkill. I alla fall kl 02.15 på natten.
Du har rätt, har dock inte hävdat motsatsen med undantag för sympatiska nervsystemet. Som jag tyckte stämde in fel, av det jag orkade googla upp hehe. Det andra stämde desto bättre.
Helt klart att meditation och avslappningsövningar är klockrent för ändamålet för att stressa av och därmed sänka pulsen. Du får forska vidare i området! ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.