handdator

Visa fullständig version : Kebabsås


Röda_Lacket
2009-10-05, 20:25
Har testat flera olika recept på kebabsås jag hittat på internet men det smakar bara "okej". Kryddningen verkar vara helt fel i dom flesta recepten jag testat. Finns det någon som sitter inte med inside information om hur man gör en grymt god kebabsås? Dom pizzeriorna jag fått enormt god kebabsås på har bara skämtat bort det hela med att deras recept är hemliga när jag frågat efter receptet =/...

Vet att det finns massor med enormt kunniga personer härinne så någon måste väl ha ett brutalt kebabsås recept?

Degpekka
2009-10-05, 20:46
"Hemligt recept" kanske kan vara färdig kebabsås + filmjölk... ?

isterbuk
2009-10-05, 20:49
Yoghurt, Senap, Sweet-chili sås, flytande honung, tomatpuré, kebabkrydda och lite cayenne peppar. Tror det är så jag brukar göra min "kebabsås" blir riktigt bra tycker jag :)

capture
2009-10-05, 21:26
När jag aktivt spelade hattrick så kom det upp en kebabsåstråd i deras forum som blev över 400 sidor långt. Självfallet läste jag hela och sparade undan alla recept. Ett av dem ska tom vara en äkta pizzeria-sås. Alla skumma kommentarer är inte mina. Har själv inte testat någon sås ännu.

*Tomatpuré ~2 stora matskedar
*Passerad tomat ~1dl
*Olja (sort efter smak) ~0,5dl
*Vatten ~0,5dl
*Pirri-Pirrisås ~1/3 flaska. Använd chilipulver, tabasco eller va du vill efter smak :)
*Yoghurt ~0,5dl
*1 vitlöksklyfta
*Salt
*Torkade örter efter smak, inte så mkt, mest för syns skull :)

Blanda allt och koka upp för lite småputtring. Jag använde den här såsen till falafel idag och den fungerade utmärkt.
Kanske inte exakt som originalet jag eftersöker, men den duger gott och väl!



---------------------------------------------------------------

1½ tsk koriander
1 tsk pesilja hackad
3½ tsk paprikapulver
½ röd chilipeppar
½ paprika en röd en grön
1 krm salt
1 krm svartpeppar
½ burk krosade tomater
0,3 dl olja
0,4 dl vitvinsvinäger
en pjött tomatpuré
4 krm cayenepeppar
4 krm chilipeppar
vitlök efter behag
yoghurt till önskad färg erhålles

---------------------------------------------------------------

jag har en vitsås som är väldigt enkel att göra och blir väldigt lik de flesta kebabresturangers såser.

all mått är ungefärliga

2dl turkisk yoghurt
1/2dl majonäs
1 skvätt mjölk för att få simmigare konsitens

kryddor:

överdrivet mycket italiensk salladskrydda ~1,5msk
salt
peppar
en gnutta vitlök

------------------------------------------------------------------


Röd Kebabsås

Tomatpure
Yoghurt (vanlig svensk naturell)
Cayennepeppar
Salt
Olja
Persilja

Röd Kebabsås walktrough


Receptet jag fick var på 15 liter, men det känns lite overkill ;)

Blanda yoghurt och tomatpure 50/50. Koka upp och tillsätt cayenne, salt, olja och persilja.

Alla kryddor är efter tycke och smak, men oljan var det ganska stränga direktiv på. 3 msk till 15 liter sås. Det är alltså inte alls mycket!

När såsen har kokat upp ska den sjuda i 10 - 15 minuter. I slutet blandas persilja i. Bäst resultat uppnås med färsk, men fryst eller torkad går också bra.


Den här såsen ska serveras varm: 70-80 grader. Såsen är i sig ganska anonym och smakar ensam inte alls särskilt bra, utan behöver de övriga ingredienserna i en kebab för att komma till sin fulla rätt. Det är framförallt mustigheten från yoghurten som gör den här till röd kebabsås no.1!

Jag har själv ännu inte hunnit göra såsen på det här receptet, men jag var jävligt nära vid det senaste försöket ;)

Jag fick även receptet på den vita såsen, men det skilde sig inte alls mycket från mitt eget recept. Jag föredrar faktiskt min egen variant, då den inte är lika flottig och mastig.

Till er som ska göra ett försök på den här såsen så önskar jag mycket lycka och se till att rapportera hur det blev.

-------------------------------------------------------------------

Vit kebabsås

Majonäs & Filmjölk 50/50
Överdrivet mycket salladskrydda
Grillkrydda
Lite av den röda såsen som är i det ursprungliga meddelandet
Salt

Den här såsen gör sig bäst om den får stå en dag eller så. Personligen tycker jag att det blir lite väl flottigt med all majonäs, så jag har en egen variant.

Roddelonas vita kebabsås

Turkisk yoghurt
1/6 så mkt majonäs i förhållande till yoghurt
Överdrivet mkt salladskrydda
Salt
Grillkrydda
Försiktigt med färsk vitlök
Mjölk

Jag gillar att spä min kebabsås med mjölk en aning. Dels för att den stabbar till sig när den står och drar, dels för att jag inte tycker om när såsen är puddingaktig.

NiklasAlm
2009-10-05, 22:34
Hmm det osar lite för mycket fritid när man läser igenom 400 sidor om kebabsås , men vi har alla våra egenheter :P

Olegh
2009-10-05, 22:42
Jag tror starkt på att den godaste kebabsåsen(som givetvis finns på min favoritpizzeria), innehåller fefferoni-lag/vätska. Förmodligen yoghurt/fil och någon del majonäs som bas.

MyungChul
2009-10-12, 14:52
Vilken kebabsås är det du vill ha tag på?

En sötstark tomatsås tillsammans med en syrlig kall yoghurtsås kan ju inte gå fel till kebab.

candystore
2009-10-26, 15:41
Tomatsalsa

½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 burk tomatkross
2 tsk vinäger
1 tsk socker
½ tsk salt
½ krm cayennepeppar

Gör så här:
Hacka lök och vitlök. Fräs upp löken med lite olja i en tjockbottnad kastrull. Häll i tomatkross. Tillsätt vinäger och socker och låt salsan koka ihop till ganska fast konsistens. Tillsätt salt och cayennepeppar eller annan chilikrydda efter smak.


Har även ett bra recept på vitlöksmajo som är j-a god till kebeb



1 dl mjölk
2 dl naturell olja
½ msk senap
1 tsk citronjuice
1 tsk vinäger
vitpeppar och salt
2-3 vitlöksklyftor
Gör så här:
Man använder sig av en stor bunke och en stavmixer, häller i senap, vinäger och citron. Därefter mjölk. Sen börjar man mixa med stavmixern och häller oljan längs mixerns hals och ner i bunken. Då skär det inte sig utan blandas direkt! Peppra och salta och ställ sedan i kylen över natten.

Udd3n
2009-10-26, 16:36
Turkisk Yoghurt, Thai sweet chili och Vitlök och örterkrydda blir fint tycker jag. Enkelt men gott.