handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag fortsätta min gymmning?


Baz
2009-10-05, 19:08
Hej!
Jag har gymmat i 7 månader nu, och har såklart börjat känna att jag blivit större, men jag undrar bara om jag ska börja ta något tillskott för att öka snabbare, eller ska jag bara fortsätta köra på som vanligt?
Sen undrar jag om jag ska byta schema till ett 2-3-4 split schema och samtidigt köra pulver, eller vad säger ni?

Vikt: 64 kilo
Längd: 173 cm
Ålder: 18 år
Gymtid: 7 månader


Schema:

Måndag = Överkropp
Bänkpress: 4x10
Latsdrag: 4x10
Sned Bänkpress: 3x10
Sittande Rodd: 3x10
Sidolyft med hantel: 3x10
Baksida axel i cable: 3x10
Stångcurl för Biceps: 4x12
Sittande tricepspress: 3x10
Sittande (lutande) curl - Biceps: 3x10
Triceps i cabel: 3x10
Biceps i cabel: 3x10


Onsdag = Underkropp
Benpress, 3x10
Hacksquat 3x10
Lårcurl, 3x10
Ryggresningar: 3x15
Situps med vikt i maskin: 3x10
Stående Vadpress: 3x10
situps: 3x
underarm curl: 3x10
övre delen av underarm: 3x10

Fredag = Överkropp

Söndag = Underkropp

WorkOutBuddy
2009-10-05, 20:14
Tar du några tillskott just nu? Annars så kan jag rekommendera Kreatin.

Om du ökar bra med detta schema så ska du ju naturligtvis fortsätta med det. Själv så kör jag med halvkropp och det funkar hur bra som helst. Jag tycker dock du har lite för många övning för armarna i överkropps passet. Det kanske är en smaksak, men jag tycker att en övning för triceps och biceps räcker efter alla bröst/rygg övningar.

Du kanske ska lägga in knäböj och marklyft in i underkropps passet? Två övningar jag gillar.
Jag gör så att jag lägger i knäböj i första underkropps passet och marklyft i andra. Det kan vara jobbigt att ha båda i samma pass.

Baz
2009-10-05, 20:51
Okej! (:
Är det någonting annat jag ska byta ut eller ändra på när det gäller schemat, eller andra råd du/ni har?

Idag tar jag inga tillskott över huvud taget, och funderar på att börja (om det nu är bra, eller om jag ska köra på utan det istället?)

WorkOutBuddy
2009-10-05, 20:54
Jag tycker (förutom det jag redan har påpekat) det ser riktigt bra ut!

Du kan klara dig utmärkt utan tillskott, det är inget du måste köra på. Om du nu vill testa på och se om det funkar för dig så finns det alltid Vassle protein, EAA, kreatin. Det är nog allt man behöver (tycker jag).
Vill du läsa lite om tillskotten, vad som finns och så, så är det bara och använda sökfunktionen eller leta lite på kosttillskotts sektionen. Det finns massor kul att läsa.

Baz
2009-10-05, 21:09
okej (: men tackar så mycket för hjälpen då! :D

Pjotor
2009-10-05, 21:21
du kan klara dig utmärkt utan tillskott, det är inget du måste köra på.
+1

antonM
2009-10-06, 07:25
inte sugen på lägga in knäböj?

Commando1980
2009-10-06, 14:41
Hej!
Jag har gymmat i 7 månader nu, och har såklart börjat känna att jag blivit större, men jag undrar bara om jag ska börja ta något tillskott för att öka snabbare, eller ska jag bara fortsätta köra på som vanligt?
Sen undrar jag om jag ska byta schema till ett 2-3-4 split schema och samtidigt köra pulver, eller vad säger ni?

Vikt: 64 kilo
Längd: 173 cm
Ålder: 18 år
Gymtid: 7 månader


Schema:

Måndag = Överkropp
Bänkpress: 4x10
Latsdrag: 4x10
Sned Bänkpress: 3x10
Sittande Rodd: 3x10
Sidolyft med hantel: 3x10
Baksida axel i cable: 3x10
Stångcurl för Biceps: 4x12
Sittande tricepspress: 3x10
Sittande (lutande) curl - Biceps: 3x10
Triceps i cabel: 3x10
Biceps i cabel: 3x10


Onsdag = Underkropp
Benpress, 3x10
Hacksquat 3x10
Lårcurl, 3x10
Ryggresningar: 3x15
Situps med vikt i maskin: 3x10
Stående Vadpress: 3x10
situps: 3x
underarm curl: 3x10
övre delen av underarm: 3x10

Fredag = Överkropp

Söndag = Underkropp

fortsätt med din 2-split. minska ner bicepsträningen och lägg in raka marklyft på underkroppsdagen. underarmarna kan du träna på samma dag som biceps.

du kan även prova att sänka repsen ngt. så att du du kör 6-8 reps på den första övninen för varje större muskelgrupp.

EkarN
2009-10-06, 15:59
Du borde också lägga in knäböj.

Commando1980
2009-10-06, 16:01
Du borde också lägga in knäböj.

det är inget måste (han kör redan benpress+hacksquat), även om böj för många är en bra övning.

EkarN
2009-10-06, 16:16
det är inget måste (han kör redan benpress+hacksquat), även om böj för många är en bra övning.

Självklart måste han inte. Men böj är bra, så då borde han ha det;)

Baz
2009-10-07, 11:46
lägga in knäböj och marklyft, är det något annat jag ska ändra på eller lägga till? eller ska jag börja ta något som helst tillskott, eller väger jag tillräckligt för att öka muskelmässigt?

xarizma
2009-10-07, 16:47
lägga in knäböj och marklyft, är det något annat jag ska ändra på eller lägga till? eller ska jag börja ta något som helst tillskott, eller väger jag tillräckligt för att öka muskelmässigt?Tillskott hjälper dig inte att öka i vikt, eller i muskler. DU ökar i muskler och i vikt genom att äta mer än vad du gör av med, dvs du ska ligga på kaloriplus. Sen ska du träna hårt också

Däremot tycker jag t.ex proteindrinkar som t.ex gainer osv funkar bra för att piggna till och få lite energi

L Johnsson
2009-10-07, 17:21
lägga in knäböj och marklyft, är det något annat jag ska ändra på eller lägga till? eller ska jag börja ta något som helst tillskott, eller väger jag tillräckligt för att öka muskelmässigt?
Japp in med knäböj och marklyft, bättre övningar är svåra att hitta.
Tänk på att helst köra djupa knäböj då de tar bättre än om man bara kör till 90grader.