handdator

Visa fullständig version : Bicepspeaken


Martin Löwgren
2009-10-05, 19:05
Snubblade över ett inlägg användaren Ulf A gjort i Dagsformstråden och eftersom man inte får diskutera annat än just dagsformsbilder där startar jag nu denna tråd där Ulf A får chans förklara hur han tänkte med detta samt att vi kan diskutera ämnet.

Nu finns det en hel del människor som kommer att säga att jag har fel.

Men om du vill bygga peak på biceps då gäller det att köra scottcurl brettgrepp (Utanför axelbredd) och med smalt grepp (ca 15-20cm mellan händerna).

/Axon

dojjan
2009-10-05, 19:18
Snubblade över ett inlägg användaren Ulf A gjort i Dagsformstråden och eftersom man inte får diskutera annat än just dagsformsbilder där startar jag nu denna tråd där Ulf A får chans förklara hur han tänkte med detta samt att vi kan diskutera ämnet.



/Axon

Om jag vågar mig på en gissning tror jag han menar att man isolerar det korta huvudet av biceps brachii genom brett grepp. Själv tycker jag att antingen har man peak, eller inte (dvs. genetiskt)

Martin Löwgren
2009-10-05, 19:31
Om jag vågar mig på en gissning tror jag han menar att man isolerar det korta huvudet av biceps brachii genom brett grepp. Själv tycker jag att antingen har man peak, eller inte (dvs. genetiskt)

Ja men varför skulle det ge en bättre peak? Att det korta huvudet stimuleras mer (om nu ens det gör det) kommer ju inte ge en ökad peak. De här myten med peaken på biceps har funnits för länge anser jag.

Det enda en muskel kan göra är att dra ihop sig. Hur den sedan ser ut kommer ju inte påverkas av vilka övningar du utför (så länge de i detta fall aktiverar biceps brachii) utan de styrs av genetik.

De här med att "isolera" det inre resp yttre huvudet av en muskel med två muskelbukar är intressant men frågan är hur mycket du kan göra det och vad de gör rent praktiskt.

snej
2009-10-05, 19:41
Jag säger bara, Larry Scott!

Tricce
2009-10-05, 19:52
Jag har alltid haft "peakiga" (är det ett ord?) biceps så skulle nog lägga en slant på att det främst är genetik iaf.

Pendelous
2009-10-05, 19:54
Jag säger bara, Larry Scott!

Någon som kan länka/skriva hans "bicepsschema"? Har för mig att någon gjorde det för ett tag sen, men hittar det inte.

Martin Löwgren
2009-10-05, 19:56
Någon som kan länka/skriva hans "bicepsschema"? Har för mig att någon gjorde det för ett tag sen, men hittar det inte.

Ska de vara nåt speciellt som ger ökad peak?

Arne Persson
2009-10-05, 19:59
Ska de vara nåt speciellt som ger ökad peak?

Mestadels en kortare muskelbuk på biccan tex Franco Columbu.... finns dock undantag... tex Arnold.

Martin Löwgren
2009-10-05, 20:02
Mestadels en kortare muskelbuk på biccan tex Franco Columbu.... finns dock undantag... tex Arnold.

Jo jo det är jag medveten om men jag frågade ju om det var något speciellt träningsmässigt Scott påstod angående peaken i hans schema som de pratade om, inte genetik.

Arne Persson
2009-10-05, 20:06
Jo jo det är jag medveten om men jag frågade ju om det var något speciellt träningsmässigt Scott påstod angående peaken i sitt schema, inte genetik.

Förr svamlade man om att tex koncentrationscurl var bra för peaken och att tex mkt brant preachercurl kunde "fylla ut" gapet om man hade en kort muskelbuk... mao tydligen förlänga den...

dojjan
2009-10-05, 20:30
Ja men varför skulle det ge en bättre peak? Att det korta huvudet stimuleras mer (om nu ens det gör det) kommer ju inte ge en ökad peak. De här myten med peaken på biceps har funnits för länge anser jag.

Det enda en muskel kan göra är att dra ihop sig. Hur den sedan ser ut kommer ju inte påverkas av vilka övningar du utför (så länge de i detta fall aktiverar biceps brachii) utan de styrs av genetik.

De här med att "isolera" det inre resp yttre huvudet av en muskel med två muskelbukar är intressant men frågan är hur mycket du kan göra det och vad de gör rent praktiskt.

Jag vet inte om det skulle ge en bättre peak. Jag tror det kortare huvudet aktiveras mer med brett grepp men att det i sammanhanget inte kommer göra så stor skillnad att man kan anse det som att specifikt träna peaken.

Pirko
2009-10-05, 20:38
Själv tror jag det är bs. Det är genetik och muskelns storlek. Förr, när jag var yngre, så hade något fått mig att tro man fick kortare biceps av hammercurls.

vicarious
2009-10-05, 20:43
Hallå, Mr Coleman säger att EZ-curls bygger bättre peak. Då är det så!!!111

Martin Löwgren
2009-10-05, 20:59
Förr svamlade man om att tex koncentrationscurl var bra för peaken och att tex mkt brant preachercurl kunde "fylla ut" gapet om man hade en kort muskelbuk... mao tydligen förlänga den...

Gör man inte de fortfarande da då man titt som tätt hör detta svammel (och nu även på Kolo)?

dojjan
2009-10-05, 21:15
Själv tror jag det är bs. Det är genetik och muskelns storlek. Förr, när jag var yngre, så hade något fått mig att tro man fick kortare biceps av hammercurls.

Nej, självklart får man kortare muskler av att köra kort ROM med tung vikt o få repetitioner, slanka muskler av fler *rolleyes*

Martin Löwgren
2009-10-05, 21:44
Nej, självklart får man kortare muskler av att köra kort ROM med tung vikt o få repetitioner, slanka muskler av fler *rolleyes*:thumbup:

Yes
2009-10-06, 04:45
Förr svamlade man om att tex koncentrationscurl var bra för peaken och att tex mkt brant preachercurl kunde "fylla ut" gapet om man hade en kort muskelbuk... mao tydligen förlänga den...
Kanske ger det en större aktivering av brachialis, vilket skulle kunna fylla ut gapet?

King Grub
2009-10-06, 08:46
Man kan öka fiberlängden med träning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127669&highlight=pennation

snej
2009-10-06, 08:50
Någon som kan länka/skriva hans "bicepsschema"? Har för mig att någon gjorde det för ett tag sen, men hittar det inte.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98659&highlight=larry+scott

Arne Persson
2009-10-06, 08:55
Kanske ger det en större aktivering av brachialis, vilket skulle kunna fylla ut gapet?

M. brachialis lär knappast kunna fylla ut det gapet. Den ligger ju under biceps och lyfter snarare upp denna. Dessutom så deltager brachialis maximalt i alla typer av tunga böjningar i armbågen. Så preachercurlen är inget undantag här.

Grenen
2009-10-06, 09:08
Man får även bredare bic om du kör hammer!!! *flex*

/ironi

Ulf A Big
2009-10-06, 09:16
Det här att köra med brett grep i scottcurlen ger bäst påverkan på biceps korta huvud och det är till stor del kortahuvudet som ger peak på biceps.
Vad jag rekommenderade i tråden är inget annat än Larrys berömda bicepsprogram.

Larry hade ingen peak på biceps i unga år den kom senare i livet ..

RebelMRebel
2009-10-06, 09:20
Jag tror brachialis är en mycket bortglömd muskel då man pratar om att få top på biceps, den ligger som sagts ovan faktiskt under de andra 2 biceps huvudena och lyfter ju på så vis upp dessa.
Arnold är ju ett intressant objekt i denna synpunkt då han faktiskt hade 2 favorit övningar som tar mycket hårt på just brachialis.
Den ena är Biceps curl med rak stång och armblaster och den andra hans så kallade arnold curls. Den senare är ju en enhands variation på spider curls som rätt bra isolerar just brachialis.

Om ni tar och letar upp boken target bodybuilding med Per Tech där han kollat med magnet röntgen vart det faktiskt tar på en muskel då den utsätts för en viss övning så kommer ni se att armblaster ävningen är en helt makalös övning för inte bara brachialis utan alla tre musklerna:)

Kauppi
2009-10-06, 09:30
ser att ni nämnt ROM.. kan någon förklara vad det är för ngt/vad det står för?


och ska testa larry scotts triset variant ikväll!

Kischen
2009-10-06, 09:32
ser att ni nämnt ROM.. kan någon förklara vad det är för ngt/vad det står för?


och ska testa larry scotts triset variant ikväll!

Range of motion, rörelseomfång.

Arne Persson
2009-10-06, 09:32
Jag tror brachialis är en mycket bortglömd muskel då man pratar om att få top på biceps, den ligger som sagts ovan faktiskt under de andra 2 biceps huvudena och lyfter ju på så vis upp dessa.
Arnold är ju ett intressant objekt i denna synpunkt då han faktiskt hade 2 favorit övningar som tar mycket hårt på just brachialis.
Den ena är Biceps curl med rak stång och armblaster och den andra hans så kallade arnold curls. Den senare är ju en enhands variation på spider curls som rätt bra isolerar just brachialis.

Om ni tar och letar upp boken target bodybuilding med Per Tech där han kollat med magnet röntgen vart det faktiskt tar på en muskel då den utsätts för en viss övning så kommer ni se att armblaster ävningen är en helt makalös övning för inte bara brachialis utan alla tre musklerna:)



Hade du närmare känt till M. brachialis förlopp och den gångjärnsled den passerar så inser du ganska snabbt att det är OMÖJLIGT att ISOLERA den TROTS vad det står i en viss bok. Den deltager som sagt MAXIMALT i alla typer av tunga övningar där du böjer i armbågsleden, OAVSETT handens position, armblasters eller dylikt.

Ps. Ang. armblastern var nog det sjukaste jag hört på länge...:)

RebelMRebel
2009-10-06, 09:41
Hade du närmare känt till M. brachialis förlopp och den gångjärnsled den passerar så inser du ganska snabbt att det är OMÖJLIGT att ISOLERA den TROTS vad det står i en viss bok. Den deltager som sagt MAXIMALT i alla typer av tunga övningar där du böjer i armbågsleden, OAVSETT handens position, armblasters eller dylikt.

Ps. Ang. armblastern var nog det sjukaste jag hört på länge...:)


Först och främst med rätt bra menar jag inte total isolering av brachialis eftersom de säger sig själft att de går ju inte.

Sen tycker jag du ska kolla in target bodybuilding som svart på vit visar vad jag sa om armblaster, Du har bilder i boken från magnet röntgen tagen direkt i samband med övningarna. Boken är gjord av Per Tesch vid karolinska institutet och är ganska intressant. Men som du sa så va det de sjukaste du hört på länge så jag antar att han bara hittat på allt??????

mattilainen
2009-10-06, 09:48
Först och främst med rätt bra menar jag inte total isolering av brachialis eftersom de säger sig själft att de går ju inte.

Sen tycker jag du ska kolla in target bodybuilding som svart på vit visar vad jag sa om armblaster, Du har bilder i boken från magnet röntgen tagen direkt i samband med övningarna. Boken är gjord av Per Tesch vid karolinska institutet och är ganska intressant. Men som du sa så va det de sjukaste du hört på länge så jag antar att han bara hittat på allt??????

Lyssna på Arne. Arne > Per

Arne Persson
2009-10-06, 09:55
Först och främst med rätt bra menar jag inte total isolering av brachialis eftersom de säger sig själft att de går ju inte.

Sen tycker jag du ska kolla in target bodybuilding som svart på vit visar vad jag sa om armblaster, Du har bilder i boken från magnet röntgen tagen direkt i samband med övningarna. Boken är gjord av Per Tesch vid karolinska institutet och är ganska intressant. Men som du sa så va det de sjukaste du hört på länge så jag antar att han bara hittat på allt??????

Jag har boken (Muscles meets magnet) som bygger på samma sak, jag har ställt frågor till honom angående vissa saker där som förbryllade mig. Jag fick inga tillfredställande svar...

Ulf A Big
2009-10-06, 09:55
Lyssna på Arne. Arne > Per

Ja Arne väger x kilon mer än Pelle. De har även svårt att dra jämt.
Men Pelle har problem med att föklara att hur han metodologiskt genomförde studierna. Vilket Arne redan har påpekat för Pelle.

RebelMRebel
2009-10-06, 09:56
Jag lyssnar men eftersom jag har boken och i mitt lilla sinne tror att det är så som det står i den så vore det ju bra att får reda på om så inte är fallet:)
I boken och på alla bilderna för biceps övningar är ju brachialis involverad men inte alltid till max. Jag har byggt upp en del av mitt träningspass runt fakta från boken men som jag sa att om de inte stämmer vore det kul att veta:)
Va tycker du om spidercurls Arne??????

Ulf A Big
2009-10-06, 10:02
Jag lyssnar men eftersom jag har boken och i mitt lilla sinne tror att det är så som det står i den så vore det ju bra att får reda på om så inte är fallet:)
I boken och på alla bilderna för biceps övningar är ju brachialis involverad men inte alltid till max. Jag har byggt upp en del av mitt träningspass runt fakta från boken men som jag sa att om de inte stämmer vore det kul att veta:)
Va tycker du om spidercurls Arne??????
Jag tycker att tron kan försätta berg så fortsätt att tro.
Vem som har rätt det kan vi aldrig veta men Pelle har betydligt bättre meriter jämfört med Arne inom området. Boken är accepterad i forskarvärlden.

Arne Persson
2009-10-06, 10:02
Jag lyssnar men eftersom jag har boken och i mitt lilla sinne tror att det är så som det står i den så vore det ju bra att får reda på om så inte är fallet:)
I boken och på alla bilderna för biceps övningar är ju brachialis involverad men inte alltid till max. Jag har byggt upp en del av mitt träningspass runt fakta från boken men som jag sa att om de inte stämmer vore det kul att veta:)
Va tycker du om spidercurls Arne??????

Menar du denna?:D
http://www.youtube.com/watch?v=4SCdtApWapw&feature=channel_page

Jo... den är utmärkt...

Arne Persson
2009-10-06, 10:07
Jag tycker att tron kan försätta berg så fortsätt att tro.
Vem som har rätt det kan vi aldrig veta men Pelle har betydligt bättre meriter jämfört med Arne inom området. Boken är accepterad i forskarvärlden.

Å andra sidan har han betydligt sämre "Praktiska gymmeriter" än mig.:D
Kan ävern nämna att det var inte bara jag som häpnade över svaren på mina frågor.
Han gick surt därifrån förresten minns jag.*innocent*

RebelMRebel
2009-10-06, 10:15
Menar du denna?:D
http://www.youtube.com/watch?v=4SCdtApWapw&feature=channel_page

Jo... den är utmärkt...


Jag har inte tillgång till den brädan så jag kör den på det här sättet istället
http://www.youtube.com/watch?v=JNtWHNSXDMQ

Ulf A Big
2009-10-06, 10:24
Jag har inte tillgång till den brädan så jag kör den på det här sättet istället
http://www.youtube.com/watch?v=JNtWHNSXDMQ


Ja det där är en spidercurl...

Arne raljerar

Arne Persson
2009-10-06, 10:29
Ja det där är en spidercurl...

Arne raljerar

He he! Knappast.... vänta bara när jag är "normalstark" igen...:D

Jag kallar trots allt den för preachercurl med brant lutning....:)

Martin Löwgren
2009-10-06, 11:19
M. brachialis lär knappast kunna fylla ut det gapet. Den ligger ju under biceps och lyfter snarare upp denna. Dessutom så deltager brachialis maximalt i alla typer av tunga böjningar i armbågen. Så preachercurlen är inget undantag här.

Exakt.

Tittar man på ursprung och fäste för m. brachialis förstår man rätt snabbt att det inte varken går att aktivera den mindre eller mer under någon form av övning då den endast löper över en led och dessutom inte påverkas av varken axel eller underarmsposition (som t ex biceps brachii gör).