handdator

Visa fullständig version : Träningsschema - Kritik & tips tack!


NTON
2009-10-05, 18:56
Hej! Jag är en relativ nybörjare på gymmet men nu har jag köpt mitt årskort och efter två veckors träning börjar jag bli taggad. Jag tänkte lista mina mål - för de kommande 8 månaderna (till sommaren) - och min träning, så får ni gärna säga om det låter realistiskt och ge mig diverse tips.

Längd: 180cm
Vikt: 73kg

Mål
Må bättre, förbättrad kondition osv.
Väldefinerad arm- och bröstmuskulatur
"Sexpack"
-2kg fett
+5kg överkroppsmuskler
Sammanfattat öka i muskelmassa men framför allt få väldefinerade muskler

För tillfället tränar jag med ca 10kg hantlar och ca 45kg bänkpress så ni får en aning om ungefär hur tanig jag är :)

Träning

Måndag 20.00 gym, värmer upp 10min på löpbandet och kör 3x6-8 hantlar(biceps), 3x6-8 bänkpress, 3x6-8 axelpressen , 3x6-8 ryggdrag och 3x30 situps

Tisdag specialidrott i skolan 1,25 timmar

Onsdag 20.00 gym, värmer upp 10min på löpbandet och kör 3x6-8 hantlar(biceps), 3x6-8 bänkpress, 3x6-8 axelpressen , 3x6-8 ryggdrag och 3x30 situps

Torsdag specialidrott i skolan 1,25 timmar

Fredag 20.00 gym, värmer upp 10min på löpbandet och kör 3x6-8 hantlar(biceps), 3x6-8 bänkpress, 3x6-8 axelpressen , 3x6-8 ryggdrag och 3x30 situps -

Söndag eventuellt pass på löpbandet 30min

(varje gympass avslutas med en proteinshake)

Vad tror ni? Behöver jag träna mer eller kommer jag uppfylla mina mål på ca. 8 månader?

BB1942
2009-10-05, 19:29
Du borde köra ben, eller tycker inte du att dom delarna tillhör din kropp?

Petoria
2009-10-05, 19:40
Det finns fler muskler i kroppen än bröst, triceps, axlar, biceps... Att dessutom träna samma muskler varannan dag känns inte särskilt smart

johanhej
2009-10-05, 19:41
skoja ensidig träning. oavsett upplägg så blir det mål väldigt svårt att uppnå på 8 månader.

Petoria: inget fel på helkroppspass. Personligen så har jag växt absolut bäst med detta.

NTON
2009-10-05, 20:02
glömde tillägga, jag tränar ben och övriga muskelgrupper i mån om tid, inte lika regelbundet som överkroppen plus att jag tränar ben på min specialidrott två dagar i veckan. kan vi hoppa över destruktiv kritik snälla?

NiklasAlm
2009-10-05, 20:04
Vad jag hört ska man träna magen som allt annat så 3x30 låter inte som det kommer att ge särskilt mycket om äns något alls. Tänk på att det finns en träningsbank här i detta forumet, kolla i den och lär dig tekniken, den är viktig för att inte bli skadad bl.a. Sen är fyra övningar nog för lite. Du har inga övningar som tränar triceps(iof bänken men tillräckligt?) och ben heller. Kolla på bumbi's träningsprogram som finns i nån sticky här, körde jag i början och det gav bra resultat.

NiklasAlm
2009-10-05, 20:14
5 kg överkropps muskler får du inte förresten bara så du vet.

MasterC
2009-10-05, 20:44
Måndag: Bicep - Rygg, Kör 4 övningar på varje muskelgrupp, med så tungt att du precis orkar 3x6-8 eller får sänka för det sista setet

Onsdag: Bröst - Tricep, samma här

Fredag: Axlar - Mage, samma här

NTON
2009-10-05, 21:56
Det jag inte förstår är att alla tränar olika muskelgrupper olika dagar i veckan. Varför t.ex. bara träna biceps på måndagar? En gång i veckan är väl lite lite? Om man ska dela upp muskelgrupperna på detta sätt är det väl bättre att träna fem gånger i veckan om man har tid?

Behöver inte musklerna egentligen bara 2 dygn på sig att vila? Så om man tränar t.ex. armar på måndag så skadar det väl inte att göra det igen på onsdag?

Att tillägga är att jag är 18 år.

Trapper Buzz
2009-10-05, 21:59
Armar måndag och onsdag är inga problem.
fast jag tror du skulle köra färre pass ändå
och lite längre varje gång. Hur långa är dina pass nu?

En muskelgrupp som man prioriterar anser jag ska tränas minst tre gånger i veckan.

NTON
2009-10-06, 18:44
Armar måndag och onsdag är inga problem.
fast jag tror du skulle köra färre pass ändå
och lite längre varje gång. Hur långa är dina pass nu?

En muskelgrupp som man prioriterar anser jag ska tränas minst tre gånger i veckan.

Jag har inte börjat följa något speciellt träningsschema ännu, men idag var det ett 2,25 timmarspass, men ofta brukar passen vara närmre entimmes-strecket.

Vad tror du om att jag prioriterar axlar, biceps, bröst och mage och kör dessa måndag, onsdag och fredag? Hinner de vila och återuppbyggas då?

tejpis
2009-10-07, 07:34
Hitta en övning som är tyngre för magen, t.ex. "hängande benlyft" eller "ab roll-outs".
Annars ser det bra ut. Det viktigaste är att progressivt öka belastningen, annars kommer inte mycket hända.
Jag skulle använda skivstång istället för hantlar då det är enklare att öka vikt där.
Ät mycket efter träningen.

SlajsarN
2009-10-07, 17:13
Det jag inte förstår är att alla tränar olika muskelgrupper olika dagar i veckan. Varför t.ex. bara träna biceps på måndagar? En gång i veckan är väl lite lite? Om man ska dela upp muskelgrupperna på detta sätt är det väl bättre att träna fem gånger i veckan om man har tid?

Behöver inte musklerna egentligen bara 2 dygn på sig att vila? Så om man tränar t.ex. armar på måndag så skadar det väl inte att göra det igen på onsdag?

Att tillägga är att jag är 18 år.

om du tränar biceps tex 5 ggr i veckan bryter du ner dina muskler, vilan är minst lika viktig som träningen.
folk tränar muskelgrupper 1-2 ggr i veckan enbart för att inte bryta ner sej.

Du borde träna hela kroppen, jag menar varför itne träna övre ryggen? lägga till nån rodd övning. sen kan väl benpress slinka in i schemat sådu blir ungefär lika bra tränad överallt.

NTON
2009-10-07, 21:16
om du tränar biceps tex 5 ggr i veckan bryter du ner dina muskler, vilan är minst lika viktig som träningen.
folk tränar muskelgrupper 1-2 ggr i veckan enbart för att inte bryta ner sej.

Du borde träna hela kroppen, jag menar varför itne träna övre ryggen? lägga till nån rodd övning. sen kan väl benpress slinka in i schemat sådu blir ungefär lika bra tränad överallt.

jag sa att jag skulle träna det tre gånger i veckan, och då undrade jag om musklerna hinner vila och återhämta sig? för visst är 48 timmars vila tillräckligt?

i mitt nya schema ingår benövningar men har du någon övning på övre rygg? har redan latsövningar

Petoria
2009-10-07, 21:33
jag sa att jag skulle träna det tre gånger i veckan, och då undrade jag om musklerna hinner vila och återhämta sig? för visst är 48 timmars vila tillräckligt?

i mitt nya schema ingår benövningar men har du någon övning på övre rygg? har redan latsövningar

Beror på hur hårt du tränar

NTON
2009-10-11, 12:57
Det finns fler muskler i kroppen än bröst, triceps, axlar, biceps... Att dessutom träna samma muskler varannan dag känns inte särskilt smart

Varför? Muskler återhämtar sig väl efter 48 timmar?

Petoria
2009-10-11, 12:59
Varför? Muskler återhämtar sig väl efter 48 timmar?

Det beror på hur hårt man tränar samt vilka muskler det är

SlajsarN
2009-10-11, 13:25
48-72 timmar är det för att återhämta sej från en muskel, som petoria skrev så beror det på hur hårt du tränar!

Vazze
2009-10-11, 13:31
man kör INTE biceps som första övning. jag tycker du ska köra helkropp 3 gånger i veckan.

och just ja, du får glömma om snygg överkropp muskulatur om du inte kör knäböj. du kommer att märka snabbt hur din överkropp förändras så fort du börjar köra knäböj !

way
2009-10-11, 13:51
Tränar man överkroppen av knäböj?

Gabriel174
2009-10-11, 13:57
Tränar man överkroppen av knäböj?

"Knäböj är en styrketräningsövning för primärt den nedre delen av kroppen och ingår även som ett moment i styrkelyft. Fokus för övningen ligger på quadriceps och gluteus maximus men även baksida lår, vader och korsryggen aktiveras."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kn%C3%A4b%C3%B6j

Källan är ju wikipedia, så ja.. Om det är fel så får någon gärna rätta!