handdator

Visa fullständig version : Har du opererat Diskbråck?


Kappman
2009-10-05, 18:35
Fick idag veta att jag ska operera ett fett diskbråck som nära nog täpper igen ryggmärgskanalen. *gah!*

Har du opererat diskbråck?
Vilken metod användes?
1. Vanlig diskbråcksoperation (ingrepp bakifrån där skadad massa tas bort)
2. Steloperation mellan 2 eller fler segment
3. Diskprotes

Hur gick det att komma tillbaka?
Hur känns det nu efteråt, har du smärtor av något slag?

MasterChief
2009-10-05, 18:56
Japp, jag har gjort det. Det blev akutoperation för min del.

Använde "ettan".

Det tog 6 mån innan jag kunde börja jobba, och flera år innan jag blev av med ryggbesvären. Nu funkar ryggen bra, men jag blir lätt trött i ryggen om jag går länge och springa går inte. Sen undviker jag vissa övningar.

Otto GROV
2009-10-05, 19:14
Jag har opererat mig för diskbrock. Dom använde alternativ 1. Jag gick på kryckor i ungefär 2veckor efter operationen. Efter det började jag gå korta promenader. Efter 4-6 månader kändes det som innan operationen, fast med betydligt minde värk från Ischias.

Jag har kvar en del oförklarliga krampkänningar. Läkarna kunde inte lova att operationen skulle hjälpa mot dessa symptom, vilket den heller inte gjorde.

Hoppas det går bra för dig. På vilket sjukhus ska du operera dig?

Kappman
2009-10-05, 19:19
Hoppas det går bra för dig. På vilket sjukhus ska du operera dig?

Tack. Det blir uppe i Upplands Väsby på Löwenströmska och det lutar åt diskprotes. Det lät läskigt. Att de i så fall går in via ett snitt på sidan av magen, flyttar på tarmsäcken och opererar ryggraden framifrån. *spy* Men jag förstår att jag måste göra någonting... f-n..f-n...

hoikka poika
2009-10-05, 20:13
Nej, jag har inte opererats för diskbråck.

Otto GROV
2009-10-05, 20:13
Fy fan. Hoppas det går bra som sagt. Jag var på Löwenströmska i somras och gjorde en magnetrönken. Dom verkar vara väldigt kompetenta. Så som jag förstod det så görs majoriteten av diskbråckoperationerna i Sverige på det sjukhuset.

Control_61
2009-10-05, 20:48
Hur har ni dragit på er diskbråck?

Blir orolig när jag hör detta och tänker på hur mina sista reps på benböjen och marklyften kan se ut ibland.

MasterChief
2009-10-05, 21:41
Hur har ni dragit på er diskbråck?

Blir orolig när jag hör detta och tänker på hur mina sista reps på benböjen och marklyften kan se ut ibland.

Det small till under marklyften. Ambulans in till sjukhuset. Opererad några timmar senare.

Kappman
2009-10-05, 21:43
Hur har ni dragit på er diskbråck?


Jag fick det redan i lumpen för många år sedan.
Sedan gick det helt kaputt i en BJJ-match lite mer nyligen.
Ryggen ska man ha hela livet... så visst, att tänka på tekniken i gymmet kan man inte tjata för mycket om.

Degpekka
2009-10-05, 21:50
Hur gamla var nig när ni fick det? jag är orolig för att jag har nån skit med ryggraden, antar att det inte är diskbråck pga att jag inte upplevt sådan smärta som beskrivs... Men det small under ett marklyft och har inte kunnat marka m.m på snart ett halvår. Känner ju att det blivit lite bättre men har fortfarande smärta i korsryggen vid hastiga rörelser eller när jag lyfter något från marken minsta lilla fel.

Vad har ni för tips om hur man kollar upp det? Jag vet inte alls vart jag ska vända mig...

The_RobRoy
2009-10-05, 22:01
Pappa har opererat flera stycken. Det är troligtvis annorlunda nu, men för 10 år sedan var dom helt överlägsna alla andra i Sverige och de flesta i världen på ryggoperationer på privatkliniken i Strängnäs.

Då för tiden använde dom en helt ny teknik som de vanliga sjukhusen vägrade använda (tror även detta varit uppe som en skandal på Kalla Fakta - att inte alla använde deras teknik dvs.)

Bo Nyström är kungen där nere på Ryggkirurgiska Kliniken.

Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall. Vet att pappa inte var sjukskriven i närheten så länge som ni beskriver..

kalle_banan
2009-10-05, 22:16
När ni säger "small till", menar ni att det lät pang eller är det ett uttryck för känslan?

Otto GROV
2009-10-06, 00:18
För mig small det aldrig till. Det var en smärta som betedde sig väldigt konstigt. Ena dagen kunde jag inte gå, andra dagen kändes det ingenting. Jag ignorerade detta fullkomligt och fortsatte nöta på med böj och mark tills diskbråket var ett faktum.

Alla jag känner som råkat ut för diskbråck har återhämtat sig bra. Vissa kan inte köra tunga mark och böj som dom gjort en gång i tiden, men förutom det kan dom träna på relativt bra. Enda undantaget jag känner till är jag själv.

Doctor Snuggles
2009-10-06, 00:27
Det small till under marklyften. Ambulans in till sjukhuset. Opererad några timmar senare.

Hur upplevde du smärtan/ryggen direkt efter det small till? Kunde du röra på dig?

Control_61
2009-10-06, 08:26
Det small till under marklyften. Ambulans in till sjukhuset. Opererad några timmar senare.



Kommer du ihåg vad du tekniskt sätt gjorde för fel?

När man läser sånt här känner man att man kanske borde tänka i ett längre perspektiv när man tränar.

Även en ökning på 2.5kg/basövning/månad är bra i ett längre perspektiv. Istället för att slänga på 2.5/basövning/pass som man gör nu för tiden.

Tror ni att ett viktbälte är bra för att motverka diskbråck i nedre ryggen?

O.W.
2009-10-06, 09:58
Fick idag veta att jag ska operera ett fett diskbråck som nära nog täpper igen ryggmärgskanalen. *gah!*

Har du opererat diskbråck?
Vilken metod användes?
1. Vanlig diskbråcksoperation (ingrepp bakifrån där skadad massa tas bort)
2. Steloperation mellan 2 eller fler segment
3. Diskprotes

Hur gick det att komma tillbaka?
Hur känns det nu efteråt, har du smärtor av något slag?

När ska du göra det? Berätta sedan hur det gick.

Japp, jag har gjort det. Det blev akutoperation för min del.

Använde "ettan".

Det tog 6 mån innan jag kunde börja jobba, och flera år innan jag blev av med ryggbesvären. Nu funkar ryggen bra, men jag blir lätt trött i ryggen om jag går länge och springa går inte. Sen undviker jag vissa övningar.

Vilka övningar undviker du? försämrar just de övningarna?

Baan
2009-10-06, 10:51
Operation är väl ändå ovanligt i dagsläget? Som jag förstår det är det mer för extremfall och dom flesta får vila/träna sig i form igen.

Det jag själv kan ta med mig som jag gjorde fel när det small till var delvis sämre, ryckig teknik, i marklyften. Vidare var det rätt kallt den dagen och jag kände mig fortfarande ganska kall i ryggen när jag gick på tunga marklyft.

Tänkte skriva mer men jag har inte opererat ryggen egentligen och tror jag hade en lättare variant och då känns det lite off topic.

Kappman
2009-10-06, 11:04
Det stämmer att de flesta fall av diskbråck är relativt små, ej påverkar några nerver och att de självläker. Man brukar säga att 80% av befolkningen ngn gång i livet besvärats av ryggproblem. Då det blir fråga om operation är i allvarligare fall, som inte självläker. Disken trycker på nerver som orsakar långvarig smärta, oftast inte bara i ryggen utan även i form av strålning ut i benen.

I mitt fall så har disken i stort sett invaderat hela ryggmärgskanalen. Det är endast en yttepytte liten passage kvar. Det leder förutom till ryggont även till strålningar ut i arslet, och båda benen, samt känselbortfall i det ena låret. Jag är dock glad att fortplantningspaketet fortfarande funkar felfritt. Jag har nämligen hört att denna typ av diskbråck kan ge problem både med det och tarmtömning...

MasterChief
2009-10-06, 11:11
Hur upplevde du smärtan/ryggen direkt efter det small till? Kunde du röra på dig?

Det högg som en kniv. I början kunde jag röra mig lite, men efterhand så blev det värre. Till slut var jag helt paralyserad. Jag svimmade av när de lyfte upp mig på båren av smärta. Nervpåverkan var så kraftig att den slog ut kissfunktionen till 100%.


Kommer du ihåg vad du tekniskt sätt gjorde för fel?




Inte direkt något tekniskt fel. Mitt fel var att jag tränat alldeles för mycket i maskiner. Jag hade väldigt starka ben men hade inte den styrka som krävdes i buken. Något som jag insåg flera år senare.


Vilka övningar undviker du? försämrar just de övningarna?

Jag undviker övningar som utsätter nedre ryggen för hög belastning såsom knäböj och marklyft. Försöker träna musklerna med andra övningar.