handdator

Visa fullständig version : Deff först och sedan bulk, eller tvärtom? (bilder)


precz
2009-10-05, 14:55
Hej.
Jag har på senare tid gått ner en del i vikt och mitt mål har varit att helt enkelt få en smalare kroppsform vilket jag har kommit närmre och närmre.
För tillfället väger jag 64-65kg och är 175cm lång.

Här är ett par bilder med och utan blixt:

http://i37.tinypic.com/28qurn6.jpg

http://i38.tinypic.com/2vbjxgi.jpg

http://i33.tinypic.com/9zy5n7.jpg

http://i36.tinypic.com/24v7e6g.jpg

Jag väger med andra ord rätt lite men har ändå en del fett kvar och av det kan man väl rätt enkelt dra slutsatsen att jag inte har särskilt mycket muskler.
Hur ska jag bäst gå tillväga om målet i slutändan är att ha lite fett och mycket muskler,

1. Deffa ytterligare och förlora både fett och mer muskulatur

2. Bulka upp lite muskler (och oundvikligen ytterligare fett), för att sedan deffa igen

3. Annat

Anledningen att jag frågar är att alternativ 1 kommer resultera i en rejält låg vikt, lägre än många otränande tjejer i princip..

Vad säger ni? Övriga kommentarer, tips? Tack.

mikaelj
2009-10-05, 15:02
3. Annat

Om du fokuserar på "bulk" kommer du att lägga på dig onödigt med fett, samtidigt tror jag att "deff" kommer äta upp resten av det du har kvar även i muskler. Givet din vikt kan du utan problem gå upp 5-10 kg utan att se tjock ut, om du går upp i vikt av rätt sort (= muskler). Eftersom du tidigare varit överviktig är risken större för att det är fel sorts viktökning om du börjar överäta.

I ditt läge hade jag alltså inte gjort en medveten "bulk", utan försökt äta ungefär så att jag håller vikten, samtidigt som jag tränade på ordentligt för att få lite muskler på kroppen.

darkdog
2009-10-05, 15:16
Jag tycker du ska fokusera på att träna tung styrketräning och hålla en proteinrik kost där du ligger på negativ kaloribalans. Förhoppningsvis kommer du gå ner i vikt samtidigt som du behåller eller till och med lyckas bygga lite muskler om du är nybörjare. Sikta på att äta minst 2g protein per kilo kroppsvikt. 130 gram protein/dag i ditt fall. Dra ner på kolhydraterna och ät dem vid frukost och efter träning.

Super_Johan
2009-10-05, 15:43
Jag har haft samma problem, och jag håller med mikaelj och darkdog. Träna regelbundet, käka mycket protein. Frossa inte mat, låt det ta tid.

Morty
2009-10-06, 10:46
God näringstiming, på eller strax över energibehovet. Mycket protein också, 30E% eller något mer är nog en bra idé.

Yeahvlen
2009-10-06, 11:27
Bulk, i alla lägen. Fast med lägre energiöverskott.

Grahn
2009-10-06, 11:45
Varken eller.......

Långsam viktuppgång med hård träning för att skapa lite kvalitetsmassa alt viktstabil och hårdna till.

Eddie Vedder
2009-10-06, 11:49
Långsam viktuppgång med hård träning...

Bulk med andra ord.:)

Grahn
2009-10-06, 12:09
Bulk med andra ord.:)

Beror väl på läsarens definition av det ordet iofs ;) rätt viktigt att poängtera skillnaden mot pizzadieten med 12000kcal om dygnet.....

Yeahvlen
2009-10-06, 12:48
Beror väl på läsarens definition av det ordet iofs ;) rätt viktigt att poängtera skillnaden mot pizzadieten med 12000kcal om dygnet.....

Sedan ställer jag mig frågan hur många som verkligen överäter med tusentals kalorier om dagen.

De flesta, som tränar ur ett hälsoperspektiv och inte för VM i kroppsbygge, försöker nog balansera viktuppgången långsamt :)

Grahn
2009-10-06, 13:01
Sedan ställer jag mig frågan hur många som verkligen överäter med tusentals kalorier om dagen.

De flesta, som tränar ur ett hälsoperspektiv och inte för VM i kroppsbygge, försöker nog balansera viktuppgången långsamt :)

Det är inte sådär otroligt begåvat att tro att läsaren går efter de tolkningar som är mode på Kolo just nu.
Utöver det bör folk som just dietat bort en stor övervikt troligen ta lite extra på det där med en försiktig viktuppgång.

thompaboy
2009-10-06, 13:25
Det är inte sådär otroligt begåvat att tro att läsaren går efter de tolkningar som är mode på Kolo just nu.
Utöver det bör folk som just dietat bort en stor övervikt troligen ta lite extra på det där med en försiktig viktuppgång.

+1. Gasar man på för mycket med käket finns ju risken att man hamnar i samma ätmönster som innan viktnedgången. Jag har varit fet förut och med min aptit skulle jag definitivt kunna ligga på ett skapligt överskott varje dag om jag hade taskig disciplin.

Fredrik_S
2009-10-06, 13:55
Ta lärdom att viktnedgången och försök använda det du lärt dig tillsammans med din aptit. Försök komma ihåg hur du betedde dig för att bli tjock första gången och upprepa inte det betendet.
Med hjälp av din aptit och det du lärt dig hittils tror jag du kan hitta energibalans och varken deffa eller bulka i klassisk bemärkelse utan bara fokusera på framsteg i styrketräningen.

Yeahvlen
2009-10-06, 13:57
Har användaren väl sökt sig hit, och bestämt sig för att antingen gå ned i vikt eller öka, så har han/hon nog inte tänkt överäta med tusentals kalorier.

Det är ingen som motsäger att en långsam viktuppgång eller -nedgång är dålig, jag undrar mer hur många som verkligen överäter med flera tusen pluskalorier.

Grahn
2009-10-06, 14:06
Har användaren väl sökt sig hit, och bestämt sig för att antingen gå ned i vikt eller öka, så har han/hon nog inte tänkt överäta med tusentals kalorier.

Det är ingen som motsäger att en långsam viktuppgång eller -nedgång är dålig, jag undrar mer hur många som verkligen överäter med flera tusen pluskalorier.

Nu behövs det ju inte flera tusen för en tidigare överviktig person innan det hyffsat snabbt börjar barka iväg mot lovehandleville. 12kkcal som jag drog till med var nog ngt jag läste som skräckexempel på vad en steroidbrukare från tidigt 90-tal menade med bulk(minns inte vad killen hette) och mer avsett att illustrera en poäng än ngt annat.

Du verkar gilla att göra antaganden om hur andra tycker och tänker, du kan iofs ha rätt. Personligen anade jag föga att vara mer exakt i ett uttalande skulle skapa sådan debatt eller att bulka förvrängts till att betyda något som hade med måttlighet att göra.

precz
2009-10-06, 16:33
Tack för tipsen allihopa.
Om jag ligger på ungefär energibalans och styrketränar, kommer jag då få en stabilare kroppsform? (bli av med hängmagen exempelvis?)
Att allt fett kommer vara kvar förstår jag naturligtvis, vad jag menar är: kommer fettet "sträckas ut", omfördelas osv, så att kroppsformen går mer åt | än ( om ni förstår :D

Lawgivah
2009-10-06, 16:44
Tack för tipsen allihopa.
Om jag ligger på ungefär energibalans och styrketränar, kommer jag då få en stabilare kroppsform? (bli av med hängmagen exempelvis?)
Att allt fett kommer vara kvar förstår jag naturligtvis, vad jag menar är: kommer fettet "sträckas ut", omfördelas osv, så att kroppsformen går mer åt | än ( om ni förstår :D

Ja, bygger du muskler kommer fettmassan se mindre ut.

Yeahvlen
2009-10-07, 05:51
Nu behövs det ju inte flera tusen för en tidigare överviktig person innan det hyffsat snabbt börjar barka iväg mot lovehandleville. 12kkcal som jag drog till med var nog ngt jag läste som skräckexempel på vad en steroidbrukare från tidigt 90-tal menade med bulk(minns inte vad killen hette) och mer avsett att illustrera en poäng än ngt annat.



Jo, jag förstog poängen i det hela. Att "bulk" kan uppfattas olika från person till person. Vissa tar det som överätning med lägre eneriöverskott, vissa med monstersiffror.

Jag ställde mig bara frågan vilka som egentligen tar ordet "bulk" som en gigantisk överätning på något/flera tusentals pluskalorier (menar inte 12.000+).

Grahn
2009-10-07, 08:09
Jo, jag förstog poängen i det hela. Att "bulk" kan uppfattas olika från person till person. Vissa tar det som överätning med lägre eneriöverskott, vissa med monstersiffror.

Jag ställde mig bara frågan vilka som egentligen tar ordet "bulk" som en gigantisk överätning på något/flera tusentals pluskalorier (menar inte 12.000+).

Roger! :)

Vi som först kom i kontakt med ordet på det tidiga 90 talet, ordet i sig antyder inget som har med måttlighet att göra heller för den delen. Fast jag tror vi kan släppa ordboken och vara överrens nu. :)

Yeahvlen
2009-10-07, 13:42
Roger! :)

Vi som först kom i kontakt med ordet på det tidiga 90 talet, ordet i sig antyder inget som har med måttlighet att göra heller för den delen. Fast jag tror vi kan släppa ordboken och vara överrens nu. :)

Det stämmer säkert. Jag kom aldrig i kontakt med ordet så tidigt som tidiga 90-tal :)

Jagger
2009-10-21, 15:02
Jag är i ungefär samma situation så jag hoppas inte att TS tar illa upp om jag lånar tråden.

Jag väger idag ca 79kg och är 180cm. Jag har lite större mage än vad TS har, skulle ni ge samma råd till mig som till TS? Eller vore det bättre för mig att deffa bort magen innan jag försöker bygga. Jag har tränat hyffsat seriöst i ett par månader, så jag antar att jag fortfarande räknas som nybörjare.

http://img29.imageshack.us/img29/4471/sany0117fq.th.jpg (http://img29.imageshack.us/i/sany0117fq.jpg/)

Tack på förhand

populous
2009-10-22, 15:44
Jag har haft samma problem, och jag håller med mikaelj och darkdog. Träna regelbundet, käka mycket protein. Frossa inte mat, låt det ta tid.

+1 Ät långsamt. Då hinner kroppen oftast bli mätt och det blir lättare att avstå från backning :)

Återfinn balans i kroppen så du behåller vikten och kan träna lätt samtidigt. Sen kan du fundera på att bulka eller deffa. Alla kan inte köra svart eller vitt hela tiden. Man får ligga lite i gråskalorna mellan deff och bulk för att lära kroppen/sinnet vad man håller på med.

chrilledude
2009-10-22, 18:46
Jag är i ungefär samma situation så jag hoppas inte att TS tar illa upp om jag lånar tråden.

Jag väger idag ca 79kg och är 180cm. Jag har lite större mage än vad TS har, skulle ni ge samma råd till mig som till TS? Eller vore det bättre för mig att deffa bort magen innan jag försöker bygga. Jag har tränat hyffsat seriöst i ett par månader, så jag antar att jag fortfarande räknas som nybörjare.

http://img29.imageshack.us/img29/4471/sany0117fq.th.jpg (http://img29.imageshack.us/i/sany0117fq.jpg/)

Tack på förhand

Skulle nog deffa lite först :) Sen efter deffen behöver du inte bulka, utan du kan ju ligga på kaloribalans och gymma ändå! Lycka till!

precz
2009-10-22, 19:29
En fråga till: Är tanken att jag ska gå upp, ned eller bibehålla samma vikt när jag styrketränar och uppskattningsvis håller energibalans? Jag har nämligen gått upp sisådär 0.5kg sedan trådstart och det skulle ju vara bra att veta om detta är på rätt spår eller om jag äter något för mycket! Att veta om det är fett eller muskler jag gått upp är omöjligt att avgöra med min kroppshydda och med så små marginaler.

Tack för svar.

Jag är i ungefär samma situation så jag hoppas inte att TS tar illa upp om jag lånar tråden.


Nej då :)

chrilledude
2009-10-22, 20:09
En fråga till: Är tanken att jag ska gå upp, ned eller bibehålla samma vikt när jag styrketränar och uppskattningsvis håller energibalans? Jag har nämligen gått upp sisådär 0.5kg sedan trådstart och det skulle ju vara bra att veta om detta är på rätt spår eller om jag äter något för mycket! Att veta om det är fett eller muskler jag gått upp är omöjligt att avgöra med min kroppshydda och med så små marginaler.

Tack för svar.



Nej då :)

Jag skulle ligga på kaloribalans iallafall, men det är jag :)