handdator

Visa fullständig version : Till er som löptränat länge


Asdf
2009-10-04, 21:18
Har ni någonsin känt vissa pass eller enstaka pass då ni ska löpträna, att all ork/kondition/mentala energi verkar som bortblåst?

Jag kände det ikväll då jag var ute och sprang, var ett ganska trist skitväder men med rätt kläder går ju det mesta! Trots att jag kan göra milen på runt 44-45min utan större problem försvann all ork efter 2-3km!

Det var helt sjukt, det bara tog emot och jag orkade inget, det slutade med att jag tvärvände och gick hem sista halvan

Har ni varit med om detta innan eller vet vad det kan bero på?

Som bakgrund har jag sprungit regelbundet sen 2002, periodvis mer/mindre och ställt upp i ett par st halvmaror

Asdf
2009-10-04, 21:22
Fan jag postade inlägget i fel forum! Sorry!

ulfalf
2009-10-04, 21:29
I princip omöjligt att svara på utan att veta mer om vad du hade för förutsättningar inför passet. Hade du ätit dåligt? Mådde du allmänt dåligt - var du nere, deppig osv? Höll du på att bli sjuk? Var du bakis? Om jag själv råkar ut för energilöshet i ett pass så brukar det bero på något av det jag listat. Däremot om allt runtomkring var "som vanligt" så har jag tyvärr inget svar på frågan. Hade du koll på ditt tempo? Startade du i ett allldeles för hårt tempo utan att själv vara uppmärksam på det, så kan det komma som en chock att man känner sig slutkörd efter bara några km - men det låter som att det inte är så sannolikt, du verkar ha en hel del erfarenhet. Journal? ;)

tsp
2009-10-04, 22:35
Även om jag inte är någon rutinerad löpare känner jag igen mig. Och jag tror att det är 99% psykiskt. Det brukar alltid gå att kasta av sig att det tar emot och att man inte har någon ork, bara man ger sig fan på det. Sätter på en grym låt på MP3n och tänker rätt tankar.