handdator

Visa fullständig version : ala,cla, någon som har erfarenhet


nike
2009-10-04, 13:29
någon som har erarenhet av använda ala, cla, i samband med viktnedgång
om det gör någon nytta?:cool:

TehSaxo
2009-10-04, 13:33
Också nyfiken på detta. :P

fenyletylamin
2009-10-04, 15:13
Ala ökar insulinkänsligheten

TehSaxo
2009-10-04, 16:55
Ala ökar insulinkänsligheten

Vad gör det?:em:

nike
2009-10-04, 17:30
de jag har hört att cla höjer förbränningen stämmer det??

Boeman
2009-10-06, 19:07
jag har provat cla utan att märka någon speciell effekt.

ala däremot tycker jag fungerar ypperligt för att hålla sötsuget borta.dock har jag inte märkt av några större fettförbrännings effekter,men vill man gå ner i vikt är det ju alltid bra med minskat sötsug.

Cerberus
2009-10-06, 19:11
cla ska väl ha en mätbar effekt efter något års bruk har ja för mig grub citera efter någon studie. Men det är inte ekonomiskt försvarbart tycker jag iaf..har för mig det var en ytterst marginell effekt och ett års supplementering av vad som helst brukar kosta apa.

Mimix
2009-10-07, 23:22
Jag har ätit CLA i 16 veckor.
Och jag har gått ner i vikt men inte mer än vad jag 'ska' med hjälp av mitt kaloriunderskott och min träning. Så jag ska äta upp de jag har kvar men hoppa över dem i förtsättningen.
Dessutom har jag läst någonstans att CLA inte är så nyttigt i övrigt (den oxidativa stressen i kroppen) så man får kosta på sig ätt även äta extra E och C-vitaminer också.

ALA däremot tror jag inte är överskattat. Jag har ingen aning om det hjälper till att bränna fett i sig men jag tror att det hjälper en att hålla sig allmänt frisk och stark nog att orka träna trots kaloriunderskottet.

Litet exempel: (betydnade för mig dock ;o) Jag brukade i ett par år utan undantag bli dunderförkyld varje gång jag passat mitt snoriga lilla gudbarn. (Och då fått lite feber ett tag och varken velat eller orkat träna) Efter jag började med ALA i vintras så har den lilla virus-virtuosen inte lyckats smitta mig en enda gång!! ;o)

ohly
2009-10-08, 00:34
Studier visar att CLA kan ge ökad fettförbränning, i samband med fysisk aktivitet, utan att muskelmassan minskar. Tror dock att denna fettsyra har bäst effekt på överviktiga personer.

Mimix
2009-10-08, 01:26
Studier visar att CLA kan ge ökad fettförbränning, i samband med fysisk aktivitet, utan att muskelmassan minskar. Tror dock att denna fettsyra har bäst effekt på överviktiga personer.

Så den kanske skyddar mina muskler då alltså...?
Ja muskler vill man ju inte bli av med om man kan undvika det.

...Fast om 2 kg så är jag 'normalviktig' enligt BMI-tabeller så den fettförbrännande effekten den eventuellt har avtar troligen snart för mig eller...?

ohly
2009-10-08, 13:20
Så den kanske skyddar mina muskler då alltså...?
Ja muskler vill man ju inte bli av med om man kan undvika det.

...Fast om 2 kg så är jag 'normalviktig' enligt BMI-tabeller så den fettförbrännande effekten den eventuellt har avtar troligen snart för mig eller...?

Nja, inget dumt kosttillskott, finns massa andra positiva effekter oxo.

Mimix
2009-10-08, 22:08
Tack för svaret.

Jag fortsätter väl med dem då, så länge 'Project Reclaim my Fitness' pågår åtminstone.

Mumintrollformen har ju försvunnit och jag är ju hellre fit och fattig ;o)

Dreas
2009-10-08, 22:57
Studier visar att CLA kan ge ökad fettförbränning, i samband med fysisk aktivitet, utan att muskelmassan minskar. Tror dock att denna fettsyra har bäst effekt på överviktiga personer.

Så den kanske skyddar mina muskler då alltså...?
Ja muskler vill man ju inte bli av med om man kan undvika det.

...Fast om 2 kg så är jag 'normalviktig' enligt BMI-tabeller så den fettförbrännande effekten den eventuellt har avtar troligen snart för mig eller...?

Nja, inget dumt kosttillskott, finns massa andra positiva effekter oxo.

Tack för svaret.

Jag fortsätter väl med dem då, så länge 'Project Reclaim my Fitness' pågår åtminstone.

Mumintrollformen har ju försvunnit och jag är ju hellre fit och fattig ;o)Nej, skippa är mitt förslag. Vad var det som krävdes för att den ökade fettförbränningen skulle komma? Kommer inte ihåg men det var överdosering flera ggr om, varje dag i flera månader, betydligt större doser än du tar!

Har för mig att det fanns några bieffekter av ett sådant överdoserande som krävdes också. Nej, någon som sitter på undersökningen/tråden där det diskuteras får posta den.

Edit: Det är inte så svårt att söka: Något att läsa iaf: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109198&highlight=cla

Dreas
2009-10-08, 23:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1503072&postcount=18

Hittas i http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=68634&highlight=cla

Sen får ni bilda en egen åsikt om ifall det är värt det eller ej, jag kom fram till nej kan jag ju säga ;)

Mimix
2009-10-08, 23:19
Right...Tänk om man ändå hade en åsikt...någonting hade ju varit kul att tycka ;o)

Jag hade ju tänkt att kolozzeum killar med koll skulle göra det jobbet åt mig.

Har nog CLA kvar så det räcker drygt en månad,
äter väl upp dem och hoppas på ett ha bestämt mig när de är slut.

Man är inte särskilt snabbtänkt på kcal-underskott ;o)

Men tack Deras.

Troikha
2009-10-09, 18:16
ALA ökar insulinkänsligheten. En ökad insulinkänslighet ger dig en effektivare fettförbränning då du använder större del fett som energi jämfört med en dålig insulinkänslighet. ALA är super för immunförsvaret, tycker jag iaf, använder ALA oavbrutet och det har jag gjort sedan i maj, med ett uppehåll 3 veckor i somras, och i slutet av de tre veckorna blev jag sjuk. Kan vara en slump men jag chansar inte. ALA är helt klart värt att inta enligt mig:)

selmir
2009-10-09, 18:37
ALA ökar insulinkänsligheten. En ökad insulinkänslighet ger dig en effektivare fettförbränning då du använder större del fett som energi jämfört med en dålig insulinkänslighet. ALA är super för immunförsvaret, tycker jag iaf, använder ALA oavbrutet och det har jag gjort sedan i maj, med ett uppehåll 3 veckor i somras, och i slutet av de tre veckorna blev jag sjuk. Kan vara en slump men jag chansar inte. ALA är helt klart värt att inta enligt mig:)

Vilka doser kör du ? Vilken ALA använder du ? Finns ju två sorter.

Troikha
2009-10-09, 19:17
Vilka doser kör du ? Vilken ALA använder du ? Finns ju två sorter.

Ren alfaliponsyra, 2x300mg i samband med sojabönor, cashewnötter och en proteinshake kring 22-tiden. Använder ALA FX, aldrig provat någon som anses mer kvalitativ men är nöjd med denna så ser inget behov av att lägga mer pengar på det.